Semanis Kata Seindah Bicara dari Penulis

Terima kasih kepada semua pembaca ruangan Itu Kata Hatiku ini. Di dalam ruangan ini terdapat pelbagai maklumat dan info-info semasa yang sedang hangat diperkatakan. Penulis juga amat berminat mengemukakan pendapat dan berkongsi info-info berbentuk Islamik. Tak kurang juga jenis pembacaan seperti novel dan cerpen turut dimuatkan dalam blog ini. Jika anda peminat karya sastera, anda akan ketemu hasil-hasil nukilan puisi milik penulis di sini juga. Semoga pembacaan anda penuh bermanfaat dan tinggalkan sepatah dua kata sebagai komen dan respond anda terhadap entry yang dibaca ^_^.
Penulis amat berbesar hati menerima kunjungan anda sekalian.~
skydiamond
Salam buat semua pembaca. Rasanya sudah sekian lama aku tidak menulis apa2 di ruangan blog ni. Kesian pula membiarkan blog berbicara sendirian. Hehe. Sebenarnya baru-baru ini aku agak ‘bizi’ dengan bermacam agenda. Dan agenda-agenda itulah bakal aku kongsi bersama kalian semua hari ini.

Untuk pengetahuan semua, aku baru sahaja selesai menganjurkan satu program yang dipanggil ALAM. ALAM merupakan singkatan kepada Assembly of Landscape Architecture Student Malaysia yang mana program ini mempertemukan semua pelajar-pelajar jurusan senibina landskap dari semua IPTA mahupun kolej-kolej swasta yang ada di Malaysia.

Tapi sebelum aku jelaskan lebih lanjut mengenai program yang dipanggil ALAM itu, aku ingin berkongsi pengalaman baru aku di negara orang iaitu negara Taiwan. Trip ke Taiwan aku sertai bersama 35 orang teman studio ku di bawah satu subjek wajib bagi pelajar jurusanku di Universiti Putra Malaysia 'Penghayatan Alam'. Dalam komuniti pelajar architecture, kami sering membahasakan kelas kami sebagai ‘studio’ kerana sememangnya tempat yang sering kami berada adalah di studio melukis pelan. Kadang-kadang bila aku berbicara dengan teman-teman ku di kampus lain yang jurusan berbeza denganku, mereka sering saja terkejut bila mendengar aku sedang di studio. Selalunya mereka sangka aku sedang asyik berjamming. Jenuh aku terangkan bahawa studio kami bukan seperti studio muzik seperti itu. Sebab itu di sini aku juga menjelaskan pada kalian mana tahu kalian juga  tidak biasa seperti teman-temanku yang lain.

Oke, sambung balik cerita pasal trip aku ke Taiwan tu. Pendek kata, percutian yang amat menarik.! Trip ni aku pergi kira-kira dua minggu sebelum program ALAM tu bermula. Aku dan teman-teman ke Taiwan bukan sekadar melancong dan bersuka-ria semata-mata tapi kami punya motif tertentu di sana. Kira-kira tempoh seminggu kami di sana banyak juga yang sempat kami pelajari terutama tentang budaya, ciri-ciri senibina, berkenaan sejarah dan tokoh pemimpin, dan yang sudah pasti tentulah keunikan persekitaran disana.

Sepanjang di sana, aku sering menganalisa perbezaan antara Taiwan dan Malaysia, tak kurang juga persamaannya. Biasalah, bila kita di negara orang semangat patriotik dirasakan lebih tinggi. Aku rasa itu fenomena normal dan satu tabiat yang baik sebenarnya.

Banyak tempat menarik yang sempat aku lawati di sana. Oke, sekarang aku imbas kembali tempat pertama yang aku sampai pastilah di Lapangan Terbang Antarabangsa Taiwan Taoyuan. Taoyuan ni lokasi nya tidak berapa jauh dari Taipei tapi bagaimanapun memakan masa lebih kurang 40minit juga untuk sampai ke bandar Taipei. Kalau tak silap aku, satu lagi lapangan terbang antarabangsa akan di bina di bandar  Taipei bagi memudahkan pelancong dari luar negara. Buat masa ini, para pelancong persendirian yang tiba dari luar perlu mengambil teksi untuk sampai Bandar Taipei. Kemudian, untuk bergerak ke mana-mana, mereka boleh mengambil Taipei Municipal Rapid Train(MRT) atau bas-bas bandar di situ.

Kalau nak cerita satu persatu agak panjang la. Jadi aku cuba compresskan tempat-tempat yang aku lawati di sana supaya kalian lebih mudah menerimanya. Antara tempat lawatan kami adalah:
        i.            President Chiang Kai Shek Memorial Hall
President Chiang Kai Shek merupakan president pertama Taiwan. Beliau sebenarnya berasal dari Tanah Besar China dan melarikan diri sewaktu peperangan kemudian membuka kota di Taiwan. President Chiang Kai Shek mempunyai empat orang isteri. Antara keempat-empat isterinya, isteri keempat menyumbang peranan besar pada negara Taiwan kerana beliau fasih berbahasa Inggeris dan boleh berkomunikasi dengan orang Amerika. Pada ketika itu, Amerika banyak membantu Taiwan dari segi senjata dan peralatan perang.

      ii.            Shilin Night Market
Shilin Night Market merupakan pasar malam terbesar di Taipei. Rata-rata di Taiwan, perniagaan utama adalah menjual pakaian. Di sini sememangnya syurga bagi yang gemar berbelanja barangan peribadi seperti pakaian, beg, dan kasut dari fesyen terkini. Berbanding pasar malam lain yang ada di Taiwan, Shilin Night Market merupakan antara yang paling menarik. Berkenaan harganya, jika dibandingkan dengan Malaysia, harganya sedikit mahal meskipun nilai matawang Malaysia lebih tinggi berbanding di Taiwan.

    iii.            Yehliu National Park
Yehliu National Park berasal dari tapak gunung berapi yang suatu ketika dulu adalah jenis aktif tetapi kini tidak lagi. Kita di Malaysia aman sekali kerana gunung berapi tidak wujud di sini. Justeru kita sama sekali tidak pernah melihat keadaan tanah di kawasan gunung berapi. Kesan tindakan gunung berapi terhadap struktur tanah menyebabkan terhasilnya pelbagai bentuk geologinya yang amat unik dan menarik. Kesempatan ini diambil dengan menjadikan kawasan tinggalan gunung berapi sebagai tarikan pelancong. Tanah berbentuk kepala ratu dan sepatu ratu menjadi lagenda utama di kawasan ini.

    iv.            Flora Explore
Beruntung sekali ketika lawatan kami, turut berlangsung satu festival bunga di Taipei. Kalau kalian pernah singgah di Floria yang sering berlangsung di Putrajaya, Flora Explore juga mirip seperti itu tetapi lebih berprestij dengan keluasan yang agak besar dan memperoleh sambutan tinggi dari pelbagai negara. Di kaunter tiket kelihatan begitu ramai orang berbaris untuk mendapatkan tiket masuk. Susunatur dan rekabentuk festival bunga ini amat menepati dengan kehadiran jutaan bunga-bungaan yang mekar berkembang dan berwarna-warni. Sempat juga satu pasangan berkahwin menjadikan kawasan ini sebagai salah satu lokasi penggambaran albumnya.

      v.            Xi Men Ding
Di sini merupakan syurga bagi muda-mudi yang gemar bergaya ala Jepun. Di kawasan ini, harga jualan nya agak mahal berbanding di night market namun fesyen yang dijual adalah lebih bersifat keremajaan dan sangat up to date. kawasan jualannya juga lebih berbeza kerana kebanyakan kedai terletak di kawasan bangunan pasaraya berbanding di night market, kedai-kedai yang biasanya jenis lot satu atau dua tingkat sahaja. Sewaktu di sana, aku hanya sempat seketika di sini tapi boleh dikatakan sudah pusing sampai habis. Di sini juga terdapat beberapa buah kedai alat permainan kanak-kanak dan teddy bear. Tapi seperti aku katakan, harganya agak mahal jadi niat untuk membeli teddy bear panda terpaksa aku tangguhkan dahulu. Biasalah, bajet seorang pelajar tidak seperti yang sudah bekerja. Jadi, kalau dirasakan tidak menepati harga yang aku inginkan, niat terpaksa dibatalkan.

    vi.            DanShuei Old Street
Haaa… di sini pun satu lagi tempat membeli belah yang menarik dan murah pula harganya. Aku masih ingat satu pekara lucu sewaktu di sini. Danshui Old Street merupakan lokasi beli belah terakhir aku sewaktu di sana. Jadi, kami seboleh-bolehnya mahu menghabiskan wang New Taiwan Dollar di sini. Masa yang di peruntukkan sangat singkat tetapi aku masih belum puas melilau di sini. Tiba-tiba, ada sebuah kedai yang asyik melelong beg-beg dengan harga yang sangat murah. Apalagi, aku dan kawan-kawan terus rambang mata tanpa mempedulikan waktu yang diperuntukkan sudah berakhir. Banyak beg habis diborong. Yang lebih menarik, tauke kedai tu pula boleh berbahasa Melayu walaupun tidak begitu fasih. Di sini aku juga berjaya memborong seekor panda yang menjadi target aku dari awal lagi sampai di sini.

  vii.            Sun Moon Lake
Hurm…. Tempat ni bagi aku sedikit bosan.tapi bagi yang gemar aktiviti cruising, tempat ni mungkin menjadi tempat menarik bagi kalian. Air tasik di sini memang sangat cantik dan bersih. Pemandangan nya boleh tahan tetapi rasanya boleh juga didapati di Malaysia juga. Mungkin sebab tu aku rasa agak bosan kot. Apa-apa pun layan je la gambar-gambar ni. Mungkin kalian suka akan keindahan airnya. 

viii.            Peacock Garden
Peacock garden ni boleh tahan juga lah. Banyak sangat merak di sini. Merak memang spesies yang dilihat angkuh dan suka menunjuk-nunjuk. Ternyata memang benar. Bila seekor merak jantan mula kembangkan ekornya, yang lain pun turut sama berlumba-lumba nak kembangkan ekor masing-masing. Kawasannya besar, berbukit, dan berpagar. Di kawasan merak, ada beberapa buah sangkar burung yang cantik-cantik. Bulu ekornya yang panjang dan berwarna-warni mampu menarik perhatian siapa saja yang memandang. Spesies burung-burung ini sebenarnya di bawah keluarga yang sama dengan keluarga merak cuma burung-burung ini tidak mampu mengembangkan ekornya seperti burung merak. Ops, hampir terlupa, untuk pengetahuan semua, merak yang mempunyai ekor yang panjang lagi cantik, serta mampu mengembangkan ekor hanyalah merak jantan. Merak betina kurang menarik berbanding merak jantan. Kalau difikirkan, sememangnya dalam golongan haiwan, haiwan jantan diciptakan Tuhan lebih menarik dan cantik berbanding haiwan betina. Pasti ada sebabnya. Jika anda seorang pemikir, mungkin ini boleh menjadi satu topik menarik bagi anda.





 
    ix.            Wen Wu Temple
Ini merupakan salah satu kuil terkenal di daerah Tai Chung. Di dalam nya dikatakan mempunyai dua dewa iaitu dewa kekayaan dan dewa kejayaan. Ramai penganut Buddha ke sana meminta hajat kepada dewa-dewa itu supaya maju dalam perniagaan dan berjaya dalam pelajaran. Di dalam kuil ini juga menjadi mata pencarian bagi penjual kraf tangan. Aku juga ada membeli dua pasang kasut sulaman tangan dan harganya juga agak berpatutan. Untuk pengetahuan kalian, aku amat sukar menemui hasil-hasil kraf tangan dan hasil kebudayaan masyarakat Taiwan di sepanjang lawatan aku. Justeru, aku berpendapat kebanyakan barangan jualan Taiwan adalah berunsur moden dan kurang hasil kraf tangan yang di beri perhatian. Cuma di kawasan yang menjadi tempat tinggal etnik dan kaum orang asli Taiwan sahaja yang masih menjual hasil seni budaya seperti itu.



      x.            Fongjia Night Market
Jika namanya night market atau pasar malam, pastinya tempat itu amat menarik untuk dikunjungi. Bagi yang bukan muslim, bolehlah kalian mencuba pelbagai jenis makanan yang di jual di sini. Mungkin kerana aku seorang yang gemar berbelanja apalagi fesyen pakaian di sana amat menarik dan harganya masih berpatutan, aku berasa tempat ini amat menarik untuk dikunjungi. Industri tekstil di Taiwan bagi aku amat maju kerana majoriti kedai dan pasaraya menyediakan jualan barangan fabrik yang terdiri dari bermacam ragam pakaian fesyen terkini.

    xi.            Wu Fen Pu
Nah, inilah syurga pakaian sebenar. Kawasan ni menjanjikan ribuan ragam pakaian sehingga sangat rambang mata aku dibuatnya. Akhirnya, satu helai baju pun tidak aku beli di sini. Hahaha, lucu pula rasanya. Satu lagi, kawasan Wu Fen Pu ini sangat padat dan kelihatan seperti ‘pasar lambak’. Jalannya sangat sempit dan terpaksa berkongsi jalan kadang-kadang dengan lori juga. Kalau di tanya soal harga, pastinya sedikit mahal berbanding night market yang menjanjikan barangan dengan harga paling berpatutan. Tetapi apa yang ada di sini tetapi tidak ada di night market yang telah aku kunjungi adalah fesyen yang terlampau banyak. Apa sahaja jenis dan bentuk pakaian yang bermain di minda anak muda pasti anda temui di sana. Cuma kalau di minda kalian mencari baju kurung dan kebaya, mungkin anda tidak ketemu disana. Berkenaan susun atur jalannya sebenarnya aku belum habis lagi bercerita. Jalan di situ sudahlah sempit, keadaan nya pula serupa di kiri kanan dan memungkinkan kalian yang pertama kali ke sini pasti akan tersesat di dalamnya, sama seperti aku dan teman-teman juga. Jadi usah malu ye kalau nanti kalian kunjung ke sini turut tersesat kerana itu sememangnya kejadian normal di sini.

  xii.            Tunghai University
Universiti ini merupakan university swasta yang sempat aku kunjungi di sana. Berbeza sekali fenomina nya di sana jika dibandingkan dengan Malaysia kerana rata-rata yang menjadi pelajar university swasta di Taiwan adalah dari golongan kurang berada dan kemudahan, keadaan bangunan serta bilik kuliahnya agak kurang memberansangkan. Bila di tanya bagaimana fenomena sedemikian terjadi, kata pensyarah mereka, untuk seorang pelajar Taiwan ditawarkan memasuki university awam, perlu mempunyai keputusan peperiksaan yang amat cemerlang sahaja. Justeru, ramai antara golongan berada sahaja yang memperoleh keputusan cemerlang sebagaimana dikehendaki. Namun begitu, kawasan persekitaran luar Tunghai Universiti ini amat memberansangkan. Struktur pokok yang ditanam di situ menunjukkan usiadan kematangan tempat ini. Kawasannya amat redup kerana pokok-pokok menjadi teduhan kepada pejalan kaki. Sesuai dengan kawasan pembelajaran, kawasan hijau yang terpelihara menjadikan minda pelajar tenang dan mampu mengeluarkan idea-idea bernas. Di sini juga terdapat satu landmark yang dikenali sebagai Luce Carpel, merupakan salah satu gereja dan senibina terkenal di dunia.

xiii.            Taipei 101
Bertuah rasanya dapat menjejakkan kaki ke bangunan kedua tertinggi di dunia selepas Burj Khalifa di Emiriah Arab Bersatu. Taipei 101 memiliki ketinggian setinggi 509 m (1671 ft). Dinamakan sebagai Taipei 101 kerana mempunyai 101 tingkat didalamnya. Untuk pengetahuan kalian juga, disini terdapat lif paling laju di dunia dengan kadar kelajuan 16,83 meter/saat. Hanya dalam waktu 39 saat, sudah sampai di aras 89 dimana kalian akan di bawa melihat seluruh Taipei melalui cermin di aras tersebut. Tapi berhati-hati kerana telinga kalian akan terganggu untuk seketika. Kalau kalian waktu itu sedang selsema, telinga kalian pasti akan lebih sakit berbanding orang lain. Kalian amat beruntung sekiranya waktu sampai kalian disana cuaca nya cerah dan tidak berkabus kerana pastinya anda dapat melihat pemandangan indah seluruh Taipei secara 'Bird Eye View' (pandangan mata burung). Cuaca di Taiwan pastinya berbeza dengan Malaysia bukan? Jadi cuaca tidak selalu cerah. Matahari jarang-jarang muncul. Kadangkala cuaca agak berkabus jadi jika anda melihat ketika cuaca berkabus, pastinya anda tidak dapat melihat dengan jelas pemandangan di luar.




xiv.            Yang Ming Shan National Park
           Yang Ming Shan National Park merupakan taman awam yang amat bercirikan semulajadi. Tempatnya berbukit dan luas sekali. Kalau aku punya waktu yang panjang pasti seluruh pelosokya akan kuterokai. Pemandangan di sini indah sekali. Nyaman dan amat menenangkan. Kalau di Malaysia suasana sebegini pasti hanya diperoleh di kawasan air terjun dan hutan lipur sahaja. Belum puas meronda di dalam nya, aku terpaksa berpatah balik kerana bimbang akan kelewatan sampai ke bawah. Sebelum naik, kami sudah dipesan supaya jangan berjalan terlalu jauh bimbang nanti tersesat didalamnya.



  xv.            Fisherman Wharf
            Di sini terletaknya Jambatan Cinta ( Lover Bridge ). Di kawasan ini selalu dijadikan sebagai lokasi pengambaran. Bahkan, sewaktu aku singgah di situ juga terdapat sesi pengambaran filem. Menurut salah seorang temanku, pelakon tersebut merupakan pelakon yang agak terkenal juga tapi aku sendiri kurang pasti tentang info tersebut. Di Jambatan Cinta ini juga merupakan salah satu setting dalam cerita paling aku minati dari Taiwan 'Meteor Garden' yang diadaptasi dari sebuah komik. Pelakonnya juga siapa tidak kenal dengan kumpulan F4 yang dianggotai oleh 4 orang jejaka tampan tapi  sayangnya kini sudah berpecah.

Inilah sebahagian besar tempat yang kami lawati selama 6 hari di sana. Belum termasuk masjid yang sempat kami menunaikan solat dan tempat-tempat makanan halal di sana. Mungkin lokasi-lokasi tersebut aku kongsi bersama kalian di post yang lain.

Pada aku, Taiwan adalah satu tempat menarik yang boleh dijadikan destinasi pelancongan kalian. Tapi untuk makluman kalian, masyarakat di Taiwan majoritinya langsung tidak tahu berbahasa Inggeris. Agak sukar untuk kami berkomunikasi dengan mereka di sana. Kebanyakan hanya menggunakan bahasa isyarat sahaja.  Kelemahan berbahasa Inggeris mereka sangat ketara sehingga untuk menyebut nombor-nombor juga tidak mampu. Justeru, kalau ingin membeli barang pula, rata-rata mereka menggunakan bahasa kalkulator sebagai penyelamat dan pemudah cara. Aku bukanlah seorang yang begitu obses mengagungkan bahasa barat tetapi pada pendapat aku, kita wajar menguasai bahasa tersebut kerana mudah untuk kita berinteraksi dengan bangsa luar. Apa yang aku dapati di sana, ramai antara warga Taiwan yang amat gentar untuk berhijrah ke luar negara kerana kelemahan bahasa Inggeris mereka. berdasarkan pemerhatian sepanjang di sana, hanya mereka yang berani dan pernah belajar di luar negara sahaja yang boleh berbahasa Inggeris. Kalau anda,  rakyat Malaysia yang boleh berbahasa Mandarin dan Inggeris dengan baik, peluang kerja bergaji tinggi cukup banyak menanti anda di sana sebagi translator. 

Rasanya sudah sampai ke penghujung untuk post kali ini. Sebenarnya masih banyak yang ingin aku kongsi bersama kalian semua. Tapi kekangan masa dan banyak urusan lain yang masih menanti jadi terpaksa aku berhenti menulis di sini dulu. Jangan risau, banyak lagi cerita menarik akan muncul  dalam post Essence of Taiwan Part Two dan Part Three nanti yang akan aku update selepas urusan ku selesai. ^_^

~~TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA~~



0 Responses

Post a Comment

Anda dialu-alukan memberi komen berguna terhadap artikel ini~

Related Posts with Thumbnails
.              ................                                 ...``...``.`...`;$#######@%;::;;;!||!!!%%|$@###########################################################################################$
..            ......... ......          .                       ........``.....:!!!;:!$##$|;:::;!!;;;;!%%%&############################################################################################$
.             ........... ...                                  ...........```..:;;|;':%@@$|;::::!|!!;;|%||&############################################################################################$
              .`......  ...                                        ...........`::;;:!|@#@$!:'::;!!!!;!|%|!&############################################################################################$
              ``.....     ..                                      ..``....... .';;!!||$#&!;:':;;;;;!!|%%!%@############################################################################################$
              .......   ....           .                         ..``.........'!!!;:::!%$|;'':;;;;;;;;!||$#############################################################################################$
             .`. ..     ..                                     ...............'!||;'':|@$:''''':;|!!;;!|%@#############################################################################################$
             .....    .....                                       ............;|!;:'';!%|:''':;!;;;;!||||&#############################################################################################$
             .`.....  ......                                      .......... .:!;::'':%%!::'':;;:::;!!%|%##############################################################################################$
             .....    .....                                      ......... .`';::;'``'!|:':'':;;;;;!;;|||@#############################################################################################$
            .`....   .....                                       ....... ... '!!::'``'!!:::''':;!!;;;!%||&#############################################################################################$
            ``....   .....                                        .........  :%|:::`'%&;''::::::;:::;|||$##############################################################################################$
            `.        .. .                                        ........  `;!;;;:':|;::'':::::::':;!||&##############################################################################################$
           .::|!.    .....                                          ....... .!|;!;:'`':::'''::::;::::!|%&##############################################################################################$
           .::'.    .....                                          .......  '|||&%:`';!:'::''::::::;;!!|@##############################################################################################$
           ``.      .....                                          ......   '%!!|;'.`||::''':''::;!;;|%$###############################################################################################$
           `.        ...                                          ......   .;|;!;`.';!!''''':''::::;|||$###############################################################################################$
          ``..     .....                                         .......   .;!::::'`;!:''''':::::;;:!|%@###############################################################################################$
           ..     ......                                          .......  `!!;;'`.';!:''':''';;::::!;;$###############################################################################################$
         .`.        .......        .                              .....  ..';;;;'`.`!|:''''''';;;;;:!%$################################################################################################$
         .`.       .......     .. `:.                            ........ .:!;;:'`.'!;''''''':;;;;:;!|$################################################################################################$
         .....   ...........                                       .......`;;:::'..'||:''``':::::;:;%|$################################################################################################$
         ``..   ..........`.                                      ........';;'''`.`;|;'''''''''::;;;%$&################################################################################################$
        .`...  .  .........                                      .........';;::'```;!;:'''```':::::;!|&################################################################################################$
        .'`.. ..........`..   .. .      .                        ..```. ..';;:'`.``;!;'''`''':::::;!||$################################################################################################$
        ``  ..........```::   `.                                 .``.... .:;:::`..'||:'''```':;;:::;!$#################################################################################################$
       .''............````   `:. .     .                        ..........:!;:'````;!:'```''''::::!!!|@################################################################################################$
        ``........`.....':`  ..                                 .........'::::'```:!!;'`''''::::::;||$#################################################################################################$
       `'`............```'`  '' ..                             .....`...`:!!:'```':!;:''''''::::::;!|$#################################################################################################$
       `'`..........```.`'.  '. `.                            .....``````':::'```';!;:''''';!!;::::;|&#################################################################################################$
       ``...........````':` `' .`    ..                      ......``...`:;''''`';||;:::::;;:::::::;|@#################################################################################################$
      .:'..........````'`.  ``                               ...........`;|!:'`.            .`':!!!!%@#################################################################################################$
      ``...........````''` `;'                               .....````                              .:%@###############################################################################################$
     .'`.....`....````'!!. ';. .                            .....                                        '|@###########################################################################################$
 ..  `'`.......````````:;`.``  `     .                    ...             .....````...                       `|&#######################################################################################$
$!'`.```.....`````````'''..:'        .     ...           ..        .````'```````````````''''`.                   `|####################################################################################$
`':%@%'....````...``''''`  `.      ..     .....       ..       `'``````````````````````````````':'`.                `%#################################################################################$
````````..````````'':|!.  .'..`.    ..   ......      .      .```````````.````````````````'''''``'''''``.               `|##############################################################################$
`````.````````'''''''''`. ..        .     .....    .      `'`..````....``````````````''':;||%%$$$%%||;::::`               '$###########################################################################$
'````````````'''::''':;' .''        .     .....         ':`.``````````````````````';!%$$%$$$$|;;;;:;;!!!|%|!:`              .!@########################################################################$
::''`````````'';;''''::` .:` `.    ``.  ......        `'````````````````````````:|%|||||!;;:'':;;:::::;:::::;;!:.              '&######################################################################$
:;:'''````''';;''''''''. ':       .`.  .......      `'````````````````````````';|||!;:::''''`'';;:::!|!::!;;::::::`              `%####################################################################$
':;:'``''''::'''''`';:` .'` .`    .`.   ......    .`'```````````````````````''::;;::''''``:!|%$&&&&@&&$$%|!;;;;;;::;'.             '$##################################################################$
  `;|%!'````':''`';;::`  `. .    ...   ......    .''```````````````````````'''::::'''''':!!$&@@@@####@@#@&%!!!!!;;;;;;'.           . '&################################################################$
      .`''|$%%%!!!::::.  '`    .............    .''`````````````````````````''''''''''';;!$&&@@&%%&##&%|&@@&$|!!;;;;;;;;:.         . ..!@##############################################################$
                ..``     .  .     ``........   .''''''``````````````````````''''''''':;;|&&|:|&@&%!%&|:':|$&&&$|!;;:::::::'.      ..  . `%#############################################################$
:;!!;'.                          .'`.......   .'''''''```''''`'``````````````''''::::;;%&$;`.`'!%$$%|!||%|%%%|!;:::''''''''::. .     .....;@###########################################################$
;:`....`:;;'`.   ``.  `.       .... ......   .`''''':;!||!!;:::''''''```````'''':::::;|&$;'';;|!;:'''''':;;:::::'''''''''''':;'.   ........`%##########################################################$
'``'':;!:'`  .':!||:'`..`.         ....``.   `''''!$&$%$%%|!;;;::::''````````''''::::!$&%;;::::::::::''''''`''''`````''''''''::;'.   ....... ;@########################################################$
;%$$%!' .  .:|%!;:`.  .``'!'      ..````.   .':;%&&&$%%|||!!!;;;;;::''``.`````'''':':!%!::;;::::'''```````````````````''''''::::;;`.......... .%#######################################################$
!;'''':!||!;'.    .`''':!|!!`    ..`````..  '!$&&&$%!!;;;;;;;;;!!;;:''```.`````'''`''''''''```````````````````````````''''''::::;;!:`........   :&#####################################################$
;!:``'````';|%$&$|;'````'. `''  .`..````.  `|&&$%!;;!::::::::::;;!!;:'````````````````````````````````````````````````'''''::::;;;!|!'........   .%####################################################$
'`''`````''``'``'':!;::'`````'::''`.````. `|&&%;;;:;||%%||;''::::;;!:'````````````````````````....````````````````````''''':::::;;!!||'.......    `|###################################################$
`````````````''``':':;''':;:'''''`..``````!$$!!|!%&@&&@@@@&$|!:''':;:```````''''''''``````.``````````````````````````'''''':::::;;;!!%|:.......  ..'$##################################################$
````.``..`````````.````'```'''::`. .`````;%$|!!%&@&&##@&&@@&$&$|:'''```...```'''''''''''``````````````..`````````````'''''':::::;;;!!|%%'.....  ....:&#################################################$
......`````..``..`..`````````'`.  .`''``';!!!%$&@&$&@&$|!!%|'`:%|:'`````.```'''''````''''''``````````````````````````'''''::::::;;;!!||%|'...........:&################################################$
.....`...`````..```````````':;;'....`'''':|%|$@@&|;;$@@&&&|:':'''''''''````':;!||||!!:::::::`````````````````````````''''::::::::;;!!|||%|'..........`;@###############################################$
......```````````````````'::.     .'''''''!%$@@@$;'':!%%;'''''''':;::;;;::;!&########&|;::;;'```````````````````````''''''::::;;;;;!!!||%%:`..........`%###############################################$
   ... ....```````````````.      .`'''''''!%$@@@%;;|%|:'''''''''';!!!!!||!!;!|||;;|%$|;;;!!;'``````````````````````''''''':::::;;;;;!!||%$!`...........;@##############################################$
        ....```````'``'':'       .`'''''``;%$&&&&&%!:':'''''''``:;|$@#@$%||!!;;''''`''::;:'```````````````````````'''''''':::::;;;;;!!!||%|:`...`......'$##############################################$
       .......```````'''''`      `''''':'';$$$@@$!;:'''````````';;|&####@%|!!:'''''''''''`''``````````````````````''''''':::::::;;;;;;!!!|%!'..``......`%##############################################$
.     .     ..```````':!;.      .`''''';:`;%%%$%!:''''`````````':;!%@##@%!;::'''''''''''''''''''''````````````''`''''''''':::::::::;;;!!!|%|:`````..```'|##############################################$
            ...`````':!:`       `'''''';:':|%|!;:'''```````````';!;;!||!;::''''':''''''''''`''''''''''''''''''```''''''''''::::::;;;;;!!!!|%;`````````':|@#############################################$
.          ....`````':!;.     ..`''`'''::''||!:'''`````````````'';!!;;;!;::''''''````'':;;;;;:::'''''':::::''''````'''''''':::::::;;;;;!!!|%|'`````':::;|&#############################################$
 ..         ....```:!|:`        `:'''''```';!:''````````````````'';|%|!;::''::::':;!!|%%%%%%|||%%%||!!;;;;;::'''```'''''''''::::::;;;;;;!!!%%;````''';|!!$#############################################$
.....       ..````':!$%`       .`'`''`'''''::'````````````````````''::::::;!!!|||%%%%%||||%%%%%%%%%$$&&&&$|;:'''`````'''''''::::::;;;;;;!!!|%;'````':;;;|@#############################################$
..          ..```:;!|%!.     . .':''''''''''''````````````````````''':::;!|||||%%||||!:``';;;;!%%|!!|$$&$|;:''''```''''''''''::::;;;;;;;!!!|$|'`'''':;;!&##############################################$
.        ....```':;!%!.      ...''``'''''::'''''``````````````````''::;!||%%$$%||!;:'..``':::::;!!!!!!;:'''''`''''''''''''':::::::;;;;;!!!!|$|:'`'''':!|@##############################################$
....  .......``':;;|%'       ..`'''''''''::::''''''`````````````'''::;!|%%|%%%|;'..`':'````:;;;!!!;;::::'''''''``'''''''''::::::::;;;;!!!!||%|:'`':''::%###############################################$
```...````..`'::':!|%'         `''''''':::::::''''''''```````'''''::;!%%%|||||;'''::``````.`':;!;;;;:''''''''''`''''''''':::::::::;;;;!!!|||$%;'`:::'':$###############################################$
```..```..`````'`'::|!`       .`:'''''''':;;:::'''''''''''''''''':;;!|%%%%%%|::''`'::::::;!!!|!!;;;:'''''''''`````'''''':::::::;;;;;;!!!|||%$%;''::::';$###############################################$
.....`````..```:!|%%;.        .':'''''''''::;:::'''''''''''''''':;;!|%$$$%%!:'''''::;!!|||||!!!;::'''''`'''''''`''''''''::::::;;;;;;!!!!||%%$%:':;:::';&###############################################$
';|!;::::`````'';:`.          .':'''''''''':;;::::'':'''''''''''::;!%$&&%!;::;!!;!!!|||%%%||!;;:'''``````''''''''''''''':::::;;;;;!!!||||%%$$|:::;::'':$###############################################$
''::'```'''':!|!||;::`     ...`;;'''''''''::;;;;::::::::'''''::::;;!|$&&%!|||||||%%%%%%%%|!!;:'''`````````'''''''''''':::::;;;;;;!!!!|||%%$$$;';;:::'''|@##############################################$
%!|%!!!;'`''``.```'`.   '%|. .':::'''''''':::;;;;;::::::::::::::::;;|%&&%|%%%%%||%%%%|!!;;:''''```````````''''''''''':::::;;;;;!!!!|||%%%$$&|:;;;:''''::%##############################################$
;;'`..  .``. .`'':;:;|%|' . .'::''':''''''::;;!!!;;;::::::::::::::::::!||%%%%%%%%||!!;;::''''````````````''''''''''::::;;;;;!!!!!|||%%%%$$&%;:;:'''':''':$#############################################$
''``'::!%|;|%!;:''``'`     .`::`''''''''''::::;!!!;;;;;:::::::::::'':;;!|||%%||||!;;::'''''``````````````''''':::::;;;;;;;!!!!||||%%%$$$&&%;;;:''':::'''':$############################################$
@@@#####@&&@&|;'``'.        .'''''''''''':::;;!!!!!!;;:::::::::::''':::;;!!!!;;;;::''''`````````````````''''::::;;;;!!!!!!!!||||%%$$$$$&&|;;;:''';;::''''`:$###########################################$
`::::;;;;;!$###@!         ..''`'''''''''':::;;!!!!!!;;;;:::::::::::::::::;;;;;::::''''``````````````````'':::;;;!!!!!!!!!|||%%%%$$$$$&&$!;;::'':;;;;:'''''';&##########################################$
.````''''''|##%:`  .       .`::''''''''''::;;;!!!!!!!!;;;;::::::::::::::::;;;:::'''''``````````'''''''':::;;!!!!|||||||||%%%%$$$$$$&&$%;::::'';;:'':::::::''!@#########################################$
..`'''`````:$&;'`        ..`'''''::::'''::::;;!!|||!!!!;;;;::::::::::::::;;;:::::''''''''''`'''''''''::;;;!!!||||%%%%%%%%$$$$$$$$$&$$!:;|!''';;::::::::::''':%#########################################$
``'``````'`;&$::`        ..`''''::::::''''::;;;!||%|!!!!;;;;;;:::;;:::::;;;;;::::::'''''''''''''':::;;!!!|||%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$%;::!!;|%!;;!;;;;;;::'''''!&########################################$
``````````';&%::.        `.`':'''::'::''':::;!!!|||%|!|!!!!!;;;;;;;;;;::;;;;;;::::::::''::::::::;;!!!|||||%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$%!:''!%!%$!!;;:::::;:''''''';&########################################$
``````````.;&!`'         .``''''''''''''::::;;!||||%%%!|||!!!!!!!!!;;;;;;;;;;;;;;;;;;;:::::;;;;;!!!|||%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%;'`'';!|$$$%|:::':''``''```'';&########################################$
````````. :@$'''         ..`''''':'''::'':;;;!!|%%%%%%%||%|||!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||!!!!!!!!!!!||||%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%$$%!;|||;:;%|;|$%!:::''''''`````'':%#########################################$
`'````..`''$$''`        ...`'::::''':''':::;;;!||||%%%$$||%%||||||!!!!!|||||||||%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%$$%|||!;;;::;;:|&%;:'''::::'`.``'::;$##########################################$
```````..'|&;    ..      . `'::''::;:''''::;;!!!!||%%%%$$%|%%%|||||||||||||||%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||!;:'''::'`'':''''``````.`'::;;;!|$##########################################$
``````';:.`|:..  .     .`...`'''::::'``''::;!!!!|%%%%%$$$$$||%$%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%%%|!;:':;;:::''''`:!:.``````''::;!!!!!!!%@########################################$
```````:'`!$'..  .     ....':''':;::'''''':;;!!!!||%%%%%%$$&$||%$$$%%$%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||||;;;;;''````':'``````';:````'::::;;;;;;;:|#########################################$
```````!!:$$`.` .`     ...'::''''''''''''::;!!!|||%%%$$$$$&$&#@$%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$&$$%%%||!;;;;:''`````''''````````':;:``':;;;;;;;;;;!!$########################################$
``````';::|!.'` `.    .```''''''':'``'''::::;!;!|%%%%%%%$$$&@####&||%%$$$$&&$$$$$$$$$$%%%%$$$$$$$&&&&&@$%$%%|!;!!;:''::'```''''''`````````'':;!:``:;;;;!!!!||!!|@######################################$
```.```'``;' ...'.    `'.`''''':'`````'''::;;!!!||%%$$$$$%$&@#####@||||||||%%%%$&&&&&&&&&&&&&&&&&$%%$$%%$@@&$|;:::::;;!!;:'''''``````````'''''''::':;!!!|%%!:;|!|&#####################################$
''````'. `;`.. ..     .`.`'''''````````'':;;;;!!|%%%%%$$$$$&########@$$%!|!;!||||||||||||||||%%%%%|%|%&@@@@&$|:`''::'`';%|:'''````````````````'''':';!!|!;:'''::!!%####################################$
````.....:!`.. `.     ```::'''''''````''':;;;;!||%$$$$$$$$$&######@@@@||&%||%|!!!%$&$$$%%%%||!!;;;;!$&$$$%!:''`':::````'!%|;`````````````.```````'':':!;''::::::'':!&##################################$
```.';:'... .   .    .'''''`'''''````'''':::;!!||%%$%$$$$$$@#####@@@@#&$$!;||!!|%%%$$%%|!!;!;;:::';|&&$!:''''':::'``````';'.``.````.```......```````''`:;:'';;:'```';%#################################$
````...  ''.`. `   ..`:'''''''``````'`''''::;!||%$%%%$$$$$$@#######@@##%;:;:!|;:;;;!%&&$$|!;;;;!|$&&&&$!:::::::'`````````....```````````......``....`''``:;!;:!;`...';!&###############################$
```.``.  '... .`     ':';;::'````.````'''':::;!|||||%$&&&&&@###########@|:':!;:::::;%&&$%%$&&&&&&@&&&&$!;::::'```````.'!;`.......................``````'::;:::!;`....';;%##############################$
``..    `'... .`    .`'''''''``.````````'''':!!!||%%%$$$$$&@#####@#@@##$!|%%$&$|;::'''''':!||||%&@@&$$|;:''``.``.`....'!;`......................`````'':::;;:';!'``..`;!:!@############################$
``.:!'..;;.   '.     `'''':'```````````'''';;!!||||%%%$$&&&@####@@@@#$;:''::;;;!%$&&$$%%%|!;;;;;%&&@$;'``..........```'::`...`........````````````'''':::;;:;!;''''`..'!;::':$#########################$
```..```'`.`  `.    .``'''`````''```````'':!!;;;!|%$$%%%$&@#####@@@@%;:::'''``..`...``````..``.`:;:`...........``..``.`':'```.````````````''```''':::::::;||;'':::'```'!!:''`'!@#######################$
`..``. .:``' .`     `''::'```''````````''':;::!!!|||%%%%$$@#####@@@@|`````....`....``........ ...`.`'''`':''`````..........```'`'''''''''''::::::::;;;;;;:;!|!:::::'```''''```':%######################$
`````. ';.`' .`     `''':'''''`````````'::::;;!||||%%||$$$@####&@&;`.``..................`````''''````''````'```.......```'':'''':::'''':::::;;;;!!;;;;;;!!!!%|::::```'''````':::;%####################$
```....`` .. `.   ..'''':''''`````````'::::;;!!!!|||||%$$&####@%'........`.................''`''`````````````...``..``````'::''::::;::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||%|;;;'``'''''```':''';&#########@########$
`````..;:.`. .  .. `:'`'''''``'`````'''::::;;;!!!|%%$$&&&&@#$:.......`````............  ..........````..`''````````````'`'::::::::;!!!;;;!!!!!!!!|||!!!!!!!;!!|||;:'`''''''`':::'''''|#################$
````..:!`.. .'.    `''''''''`'''````'''::::;;;!!!!!!;::''``````.  .........................```````.. .`'```''````'````'''':;;:;!!!!!;;;;;;!!!!!!!|||!!!!!|||||!|%;'``''''''''::''``''':%&@###@&&$&@####$
```::':'.`. `` .. .':'''''''''''```''':::::;;!;;;;;:::''''''```.``....````....................`````.``````````'''''''::::::;;:::::;;;;;;;;!!!!!|||||||!!!!!|||!|%!'''''''''':;:''``````:::'':;!!!;;!%##$
'!|:'';;`:. ``     `''::''''''''''''':;!!|||||!!!!;;;;!!;:''`````::'|%!:`...`........ ....```````'``````````````'''''':::::;;;;;;!;;;!!!!!!!!||||||||||!!!!||!!||%!:'''''''':!;:'```````''''':::||!;!!$%
''``..'``'`.`. ...';:'''''''''''''''::;!!!!!!||||||!!!!!;:'''''':|!;!%|!;`.................```'``````````''''`'''''':::::::;;;;;;;;!!;!!!!!!!!!!|||%|||||||||||||||!:'''''':;;::''```````''::::::%&%!!!!
`''`.`:`'' .'...  `::;;:''''''':'':;;!||!!!!!!!!!!!|||||!;:::';!;;:!$%;;;'.```.............````''''`'''``'''''''':::::::;;;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!|||%%|||||||||||%%||%!:''''':;;::''```````''':''''!$$$%|!
'`'`.`'`'` .`. ...:!:::;|$$$%%%|!;;;||||||!!!!!!!!!|||%%!:;;!%||;:;!%|;!|:''''`.````.```````'```''`'''':''''''':::::::;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||||||||||||!!||%||||%!'''::::::''```````````'::'''!$$%%|
''`. ::`'` '`.``.`;!;;%&%!;!!!||||%%||!!!|%%||||!!!!!|||!;!%: `%&$%!:!;:!|;:'''````````.``.````````''''':''''''''''::;;!;;;;;;!!;;;!!!!!!!!!|||||||||||||||!||||%||!!%!:':::::'''`````'''''```'''':|$%|!
''`.`;:''`.'`....`;!!$&@&%|%%|||||||||||!!!!|||||||||!|||||%&$$%::;%%:;!;||:'':;:```````````````````'''`'''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||||||||||||||||!;!|;::::::'''```''''''''''''''':%$|!
':'`:;'`` `'.`'`.'::|&&$$&@#@@@&$||||||||%|||||||||||||||!|%%%$&!':%&&&&&&|::::;;;'````'````'````````````''''''':'':::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!|||||||||!|||||||||!;;!||;::::''```''```'`''''''::'';%|!
''`'!|''` `'.```'!|$##@############@&%||||%%%|||||||!!!||!!||:`!&&@$;'':%@@%;;;;;!!:'''``''```````````'''````'''':::::;!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!!!!!|||||||||||||||||||!;;;!%|;;;:'''````````''``''::'''';||
''``::`'`.'''%&@#######################@$%||%%%%|%%||!!!||!;|&@$' '%|!|%$%:;|!!!!!!!;'''''''''````````````'''''''''::::;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||!!!||||||||!;;!!%%;::'''```````````''':::''':!|
'` .|%!$@#################################&%||%%%%%|||!!|||!!!%&$%%&&%|&@|:;|!;;!!!!||;:'''''`````````'''''''''''''''::;;!!!!|!!!!||!!|!!!!!||!!!!!!||||||||||||||||!!!!;!%|;''''```````````'`'!%%%$$$%!
%&##########################################&%||%%%%%%||||%!;;!|$&&$!`'!|$@@@%;;!!!!!!;;;:''''``'```````'''''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!!!||||||!!!!!!;!||;'''`````````````:%@&$$$&&%
##############################################$%|%%%%%%%||||!;;!|||||%$&$$&&&$!;!!!!!!;;;;;:'''''```''''''''''''''::::::::::;;!;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!||||||!!!!!;;;;|%;``````````````;$&$%!:'':
################################################&%|%%%%%||%%!;;;;!!!|||||%%%!|%!;;!!!!!;;;;;:::''''''''''''''''''':::::::::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!|||||!!!!!;;!|%%|'```````....````|%;'````':
##################################################&%|||%%|%%|!;;;;!!|%%%||%%%||!;;!!!!;;:;;;;::::'''''''''''''''''':::::::::::;;;;;!!;;;!!!!!!!!!!!!!!||!!!!||||||!!!!!|%$%|;'```````.....```:%$;'`````:
####################################################&$%|||%%%!;;;;;!%$$$$%;;!|!!!!!!|!!;;;;;;;::::::''''''''''''''''''''::;;;;;;;;;;;;;!!!!!!!!;!!!!!!!!||||||||!!!|%%%%|;''''`````........`'|$$!'`````:
######################################################@$|||%%|!;;;;!%$$$!::;:'';!!;!||!!;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''':::::::::;;;;;;!!!||||!|||||||||||||%%%%|;:::::''`````````````'|$$$|'`````:
########################################################@$||%%|;;;;!|$$$%|!;!|$$$|!!!!!!;;;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''::::::::::::::::;;;;;;;;;;!!|||%%$$%%!;::::::''`````````````:!!||%%;`````:
###########################################################&|%|!;;;!|%$$%%%%%||$$%|!!!|!;;;;;;:::::::::::::''''''''':::::::''::::::::::::::;;;!!!;;::::;;;!|$$$%!:':::;;::''''`````````';!;:;!%%%;`````:
#############################################################&%%%|!!|%$$%|%$%%%%&&%|!!||!;;;:;;;;::::::::::;::'''''::::::::::::::::::::::;;;!!;;;;;;;;;|%$&&%;'''````````````````````';||!:::!%$!'``...:
###############################################################$|%%|||$$%|||!!!%$%%|!!!|!;;;;;;;;;:::::::::::;:::''::::;:::;;;;;:::::::::;;;;!!;;;;!|$$$$%;``'````````````''`''````:%%!!!;::';%%;``````:
###############################################################&!:!%$%%$$%||%$$$$%|%%||||!;;;;;;;;;:::::::::::::;::'::::::::::;;;;:::::;;;!!!!!!!!%$$$%;''````````````''''''''''''!&&|!!!;::':!|:````..'
################################################################$;'`:%$$$%|%$|:';%%||%|||!!;;;!;;;;;::::::::::::::;:::::::::;;;:;;;;;;;;;!!!!||%$$$%;'``'```''''`''''''''''''''':|$&%!;!;;::'::;:````..'
################################################################&;``.`;$&$$|;:|%!|%%||%|||!!!!!|!;!;;;::::::::::::::;;:::::::;;;;;;;;!!!!!!|%$&&%;:'''''''''''''''''''''''::'':;!|||!;;!!!;::::;:``.`..:
#################################################################&;....'%&$$||%$%|$$%%%%%%||!!!|%|;!;;;;:::::::::::::::::::;;;;;;;!!!!!!|%%$&$|;'''''''::::::::;!!|||||||||||!!!|!;;;!!!!!;::'':;'``...'
##################################################################@!`...`|&&&&$%%%$$%%%$$$$%||||%%|!!!!;;::::::::::::::::::;;;!!!!||%%%%$$$%|;;:''''':;!|||%%%%||||!!!|!!|!!!!!!!!!!!|!!!!;::::;;:``...'
####################################################################|`....'%&%|!|!;;|%%|%%%$$%|||%%%|!!!!;;::::::::::::::::;;!!!||%%$$$&$%!!!;;;:'':::;;!!!!!!;;;;!!!!!!!!!!!;;;;;;!!!!!!;;:::;;!;'....'
#####################################################################%`....:!;;!!!!!;|$%%%%%%$$%%|||%||!!!!!;;;::::;;;;;;;;;!!|%$&&&$|!!||||||||!:':::::;;;;;;;;;;;:;;;;;;;;;;:::;;!!!!!!;;;;;!!!;'....: