Semanis Kata Seindah Bicara dari Penulis

Terima kasih kepada semua pembaca ruangan Itu Kata Hatiku ini. Di dalam ruangan ini terdapat pelbagai maklumat dan info-info semasa yang sedang hangat diperkatakan. Penulis juga amat berminat mengemukakan pendapat dan berkongsi info-info berbentuk Islamik. Tak kurang juga jenis pembacaan seperti novel dan cerpen turut dimuatkan dalam blog ini. Jika anda peminat karya sastera, anda akan ketemu hasil-hasil nukilan puisi milik penulis di sini juga. Semoga pembacaan anda penuh bermanfaat dan tinggalkan sepatah dua kata sebagai komen dan respond anda terhadap entry yang dibaca ^_^.
Penulis amat berbesar hati menerima kunjungan anda sekalian.~
skydiamond
“Sudahlah tu……… Maafkan Joe. Joe tak sepatutnya cakap macam tu………”

“Joe……” Hanya perkataan itu yang terkeluar dari bibir ini. Sungguh aku jadi sangat terharu dengan kehadiran Joe lantas aku terus mendakapnya. Joe membalas pelukanku. Di kala itu terasa benar diri ini dihargai… tanpa dihalang oleh sesiapa, aku merebahkan kepalaku di dada Joe. Mataku yang masih bersisa membuatkan baju Joe sedikit basah.

“Sorry……….” Kataku lemah. Joe lantas mengangkat sedikit kepalaku. Dia masih menanti ucapanku seterusnya.

“Amy tahu Amy gadis liar. Tak perlu dihormati… tak perlu dikasihi..-“

Belum sempat aku menghabiskan kata, aku merasakan jemari Joe melekap di bibirku..

“Jangan cakap macam tu, Amy tak seburuk itu…”

“Tapi Joe, Amy masih punya maruah..masih ada harga diri, masih punya perasaan…! Cuma…….., Amy rasa rugi. Tak tahu untuk apa Amy jadi gadis bertauliah, tanpa perhatian dari orang lain, untuk apa jaga hati dan perasaan orang lain sedang hati sendiri terluka? Lagipun, Amy rasa tak ada guna Amy jaga tatasusila Amy lagi. Dalam dunia ni pun tak ada orang yang pedulikan Amy…bagi Amy, kasih-sayang sesama manusia adalah palsu dan semuanya hanyalah sementara semata-mata!”

“Tapi Joe sayangkan Amy……dan Joe ikhlas.”

Serentak aku terdiam mendengar ucapan Joe. Terpaku. Terpana aku dengan kata-kata Joe. Aku merenung tajam ke dalam anak mata Joe, seolah-olah meminta kepastian. Memang hakikatnya hatiku sudah mula terusik dengan kehadiran Joe pertama kalinya dalam hidupku tapi sekian kali aku cuba menolak perasaan itu. Setiap kali pandangan mata kami bertaut aku jadi buntu dan jantungku berdegup kencang. Perasaan itu semakin hari semakin kuat namun sering aku ketepikan jauh-jauh dari sudut hati ini. Entah kenapa semakin jauh aku melarikan diri dari perasaan itu aku rasakan hidup aku semakin dekat dengan insan bernama Joe. Tapi ternyata malam ini aku tewas. Aku tidak mampu lagi untuk terus membohongi diri sendiri. Biarpun Joe bukan dari golongan yang berada sepertiku namun aku dapat rasakan kebahagiaan yang kudambakan selama ini ada pada Joe.

“Joe tak berniat nak sakitkan hati Amy tadi… tapi Joe nak Amy sedar,hidup ini singkat, tapi penuh makna. Jangan sesekali kita sia-siakan hidup kita dengan perkara-perkara yang hanya akan memudaratkan kita. Setiap saat hidup kita di dunia ini adalah satu anugerah dari Ilahi. Setiap insan yang dilahirkan ke dunia ini punya tugas masing-masing. Tuhan suruh kita jaga maruah kita, angkat martabat kita supaya orang tak perlekehkan kita. Orang akan pandang tinggi pada kita. Walaupun dalam dunia ni tak ada seorang pun yang menyayangi kita setidak-tidaknya biarlah kita menyayangi diri sendiri. Joe buat semua ni untuk kebaikan Amy. Joe nak semua orang respect pada Amy.”

“Kenapa Joe buat macam ni? Atau Joe ada pertaruhkan sesuatu..-”

“Tidak Amy, Joe bukan meminta balasan dari Amy, Joe harap balasan dari Allah.”

“Joe, terima kasih..”

“Kasihmu diterima sayang…hehe. Dah la, jom kita balik. Dah lewat malam ni. Tak manis pula dilihat orang kan?”

“Joe balik lah dulu ye, Amy balik sekejap lagi.”

“Joe tak akan balik sebelum Syarifah Amelia selamat sampai ke rumah.”

“Baiklah Joe, kita balik la. Selamat malam. Take care…”

“Good girl, I will dream you tonight! Hati-hati drive ye,”

Joe memerhatikan aku masuk ke dalam kereta dan dia masih berdiri di situ. Aku membuka cermin tingkap.

“Joe balik dengan apa? Marilah Amy tumpangkan Joe pulang.”

Aku tertanya-tanya, adakah Joe datang ke sini menaiki kereta? Tapi di mana keretanya? Atau mungkin dengan motorsikal? Tapi aku juga tidak melihat walau sebuahpun motorsikal di situ. Nah, jauh di hujung jalan sana aku terlihat sebuah Pajero merah. Tapi mungkinkan itu milik Joe? Mungkin tidak…

“Amy tak perlu risaukan Joe… Joe pasti selamat…” Joe tersenyum kepadaku.


Joe menghantarku dengan satu renungan. Sehinggalah aku hilang dari pandangan, barulah Joe beransur pulang. Melalui cermin pandang sisi keretaku aku melihat sebuah Pajero merah mengekoriku dari belakang. Dalam kesamaran cahaya, aku cuba memerhatikan wajah pemandunya. Ku amati dan ternyata aku sangat mengenali wajah lelaki itu. Joe! Tak sangka Joe memiliki sebuah pajero. Adakah Joe benar-benar seorang jurujual atau dia hanya bekerja untuk sementara waktu? Kadang-kadang aku berasa curiga pada dia. Bukan curiga pada kasih-sayangnya, tapi….........

Jumaat, pagi yang cerah

Aku menanti Pajero merah di hadapan rumahku. Kata Joe, dia mahu lihat aku jadi gadis paling ayu yang pernah dia kenali. Entah lah, Joe ingin bawa aku ke suatu tempat hari ini. Tapi di mana ya? Aku masih menanti kelibat Joe. Aku lihat jam di tangan belum mencecah pukul 9.30. Mungkin aku menunggu terlalu awal. Tak mengapalah…

Beberapa minit kemudian, Joe berhenti betul-betul di hadapan pintu rumahku. Tanpa lengah-lengah lagi aku terus masuk ke dalam Pajero miliknya.
Selesa sekali berada disamping Joe. Aku tidak pernah berasa sebahagia ini. Joe melayaniku seperti seorang puteri. Aku benar-benar berharap agar kehadiran Joe bukan untuk sementara kerana aku sangat menyintainya. Hadirnya Joe disisiku memberiku sejuta erti…

“Joe nak bawa Amy ke mana?”

“Erm…..kedai-“

“Kedai? Kedai apa? Kedai runcit ke?”

“Sayang…..kedai runcit nak buat apa…. Sayang nak beli barang ke kat situ?”

Aku ketawa. Sayang? Hehe seronok rasanya bila di panggil begitu.

“Tak adalah, Amy tanya je……..habis, Joe nak pergi kedai apa ni?”

“Wait and see okay……!” Joe mengenyitkan mata kepadaku.

Joe berhenti di hadapan sebuah butik pakaian. Joe keluar dan aku mengikutinya.

“Sayang, abang nak sayang pakai baju kebaya hari ni. Boleh kan?”

Kebaya? Wow… Amylia nak pakai kebaya? Why not? Hehehe

“Okay, I will try……..! tapi, Joe jangan ketawakan Amy nanti…”

Aku sudah berada di dalam bilik persalinan. Selesai saja aku keluar dan menanti kata dari Joe. Baju kebaya biru laut siap melekap pada tubuhku. Cantik.

“Marvellous honey….. you are so beautiful today. I think, I’m in love”

Aku sekadar tersenyum. Tersipu malu menerima pujian dari Joe. Ternyata Joe sungguh romantik. Sungguh kehadiran Joe telah banyak merubah kehidupanku. My life style has a lot of improvement. Aku sendiri merasainya. Sekarang, aku sudah tidak lagi kerap clubbing, tidak lagi smooking. Malah, boleh dikatakan, hidup aku lebih terurus. Bagi aku kehadiran Joe membuatkan aku tidak lagi kesunyian, aku rasa terbimbing dan itulah yang aku mahukan sejak dahulu lagi.

“Tahu tak kenapa Joe buat semua ni?”

Aku tersedar dari lamunanku. Aku terkejut dan hanya menggelengkan kepala bagi menjawab pertanyaan Joe tadi.

“Joe sayangkan Amy. Jadi Joe tak nak orang lain perlekehkan Amy. Joe nak orang lain hormat pada orang yang Joe sayang. Amy faham,?

Aku senyum je. Aku tak banyak membantah lagi. Kalau dulu, untuk aku menurut perintah orang lain sewenang-wenangnya bukanlah perkara mudah. Tapi kini, Joe berjaya membentuk aku. Aku melakukan setiap perubahan dengan kerelaan hatiku sendiri. Joe insan yang sangat istimewa. Memang benar Allah itu adil. Dia Maha pemurah lagi Maha mengasihi. Justeru, Dia kurniakan kepadaku seorang teman yang cukup sempurna di mataku. Joe memberi sinar baru dalam hidup aku setelah sekian lama aku kesepian. Sungguh sebelum ini aku keliru dengan hidupku tapi Joe membuka mata aku bahawa kehidupan tak semudah yang disangka. Setiap saat adalah ujian buat kita yang bergelar manusia. Jadi setiap saat adalah sangat bermakna. Aku mula sedar tentang semua itu. Sudah berapa lama aku asyik mensia-siakan hidupku sedangkan usia kita semakin meningkat bukan semakin muda.

Sebelum pulang, Joe membelikan beberapa helai lagi baju kurung dan kebaya untukku. Aku tak suka dia membazir begitu. Bukankah pakaian di butik mahal? Aku tak kisah kalau baju aku dibeli dari kedai-kedai biasa sekalipun. Aku tak mahu bebankan Joe. Dia hanyalah seorang jurujual. Berapa sangatlah gaji yang dia dapat? Aku tak mahu Joe susah kerana aku dan aku juga tak mahu kalau Joe menganggap aku mata duitan. Ketahuilah joe, cintaku ini tulus dan ikhlas.

“Joe, boleh Amy tanya?”

“Apa saja sayangku…”

“Betul ke Joe hanya seorang jurujual?”

Joe memandangku dan mengusap pipiku.

“Kenapa ni sayang,…? Buat masa ni, Joe memang jurujual. Amy pun tahu kan… kita kenal ni pun sebab Joe kerja jurujual kat kedai tu.”

“Tapi……….-“

“Dah, dah, kerja jurujual ke, kerja apa pun tak kisah. Salah ke kerja jurujual sayang… Yang penting halal. Betul tak? Joe janji Joe akan berusaha untuk beri kebahagian pada gadis yang Joe kasihi. Amy jangan risau, Joe akan pastikan bila kita kahwin nanti, Joe dapat beri apa yang Amy nak. Insya Allah….Duit boleh di cari sayang…”

“Tak, Amy tak maksud macam tu…….. Amy tak kisah, sungguh…..!”

“Sebab tu Joe makin sayang pada Amy.hehe”

Betul kata Joe, kerja apa pun tak kisah. Yang penting kerja itu halal. Aku tak kisah walaupun Joe hanya jurujual atau penjaga kaunter pembayaran. Tapi yang membuatkan aku tertanya-tanya ialah gaya hidupnya seperti orang kaya. Atau mungkinkah Joe hanya berpura-pura di hadapanku? Mungkinkah Joe bimbang andai aku tidak dapat menerima dirinya seada-adanya? Tidak Joe, semenjak aku mengenalimu, bagiku harta kekayaan bukan yang utama. Selama aku hidup, diriku hanya mengenal intan berlian, makan bersudukan emas,tidur bertilamkan duit. Tapi tanpa sedar aku sebenarnya telah kehilangan sesuatu yang sangat berharga yang tidak dapat dibeli dengan wang ringgit. Aku rindukan belaian seorang ibu apalagi setelah ketiadaan papa. Hidupku jadi kosong dan hambar. Mama hanya ada bersamaku untuk seketika sewaktu papa baru sahaja meninggalkan alam nyata. Waktu itu aku benar-benar tidak dapat menerima takdir Ilahi. Aku sering menyalahkan Dia kerana mengambil nyawa papa lebih awal daripadaku. Mama juga terkejut sewaktu mendapat berita daripada ibu pejabat menyatakan pesawat yang papa naiki terhempas dan semua penumpang terkorban. Kami kaget. Tapi mama seorang yang tabah. Dia tidak terus-terusan menangis seperti aku. Mama kuat. Dia sangat tabah menerima ujian Allah terhadap dirinya. Waktu itu aku seperti kehilangan dunia. Mujur ada mama di sisiku. Dialah pendorong kuat untuk aku terus berani menempuh hidup tanpa papa di sisi. Mama juga sudah bertekad untuk bangun dan menggantikan tugas papa terhadapku. Seminggu selepas ketiadaan papa, mama nekad untuk mengambil alih perusahaan papa. Walaupun mama sedikitpun tidak tahu tentang selok-belok perniagaan,mama kuatkan semangat. Dia gigih belajar dari awal dan sentiasa menerima nasihat pekerja-pekerjanya. Baginya dia tidak boleh terus bersedih kerana tanggungjawabnya terhadapku masih besar. Mama tidak tegar membiarkan aku hidup dalam kesedihan dan terus derita. Memang benar, mama berjaya membesarkan aku sehingga aku mendapat tajaan belajar di luar negara. Mamaku hebat bukan? Tapi hari demi hari mama kian lupa, yang aku perlukan bukan sekadar wang ringgit tapi juga kasih sayang serta waktu untuk aku bermanja dengannya. Mama lupa untuk memberi ruang padaku merasai semua itu. Aku akur, tapi sehingga detik ini aku masih rindukan waktu-waktu kita bergurau senda bersama-sama papa. Sedikitpun tidak pernah ku lupa. Dan aku masih berharap agar suatu detik nanti waktu-waktu seperti itu akan kembali lagi…



Sabtu,
“ Amy harap mama boleh luangkan masa bersama Amy esok…..”
Aku menghantar sistem pesanan ringkas kepada mama. Untuk berbicara dengan mama bukan mudah, aku sendiri perlu membuat janji temu dengan nya terlebih dahulu. Apa tidaknya, waktu pagi mama telah keluar bekerja sebelum aku terjaga. Kadang-kadang kami sempat bersarapan bersama namun mama sangat tergesa-gesa. Tiada apa yang dapat kami bualkan dalam waktu sesingkat itu. Mama pulang pula tidak tentu waktu. Adakalanya aku telahpun tidur tatkala mama pulang ke rumah dan adakalanya aku pulang setelah mama tertidur. Pendek kata masa untuk aku bermesra bersama mama terlalu terhad sehinggakan aku bosan menantikan perhatian dari mama, lalu aku mencari hala lain… mencari perhatian di tempat-tempat lain…..

Telefon bimbitku berbunyi menandakan ada mesej yang masuk.
“Mama sibuk la sayang… kenapa, Amy perlukan duit ke? Nanti mama masukkan dalam akaun Amy ye…”
Aah….! Aku benar-benar bosan mendengar alasan seperti itu lagi.
“Mama please…………… I don’t need money anymore. I need you. You gave me the money more than enough but not your time.”
Aku membalas sms mama. Aku cukup bosan. Elaun yang mama masukkan setiap bulan telah melebihi perbelanjaanku. Dan sejak mama mengambil alih perusahaan papa aku tidak pernah berasa sakitnya ketiadaan wang. Aku membelanjakan duit yang mama berikan sewenang-wenangnya namun sehingga kini aku masih tidak mampu membeli masa dan ruang waktu daripada mama. Aku kadang-kadang hairan apakah lagi yang dikejar oleh mama. Mama terlalu asyik mencari harta. Adakah dia lupa anaknya bukan hanya perlukan duit tetapi juga perhatian dan kasih-sayang? Hmmm… mungkin kerana terlalu biasa hidup begini aku malas untuk berbincang lagi dengan mama hal-hal seperti ini. Aku terpaksa akur dengan kekangan waktu antara kami…
Labels: 0 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
Malam, di Shiny Club

Jenny dan Lily dari tadi mengajak aku menyertai mereka menari. Entahlah, baru-baru ini mood aku kurang baik. Aku sendiri tidak pasti tentang diriku. Aku mula bosan dengan kehidupanku sehari-hari. Nama saja siswazah lepasan overseas tapi aku hanya tahu membuang masa sahaja. Aku beruntung kerana dilahirkan dalam sebuah keluarga yang kaya-raya,tapi jiwa aku kosong. Aku tak tahu apa yang sebenarnya aku inginkan dalam hidup. Di salah satu meja di bawah sinaran cahaya yang berkelip-kelipan aku memerhati ragam manusia yang tidak pernah puas menikmati keseronokan duniawi. Jenny dan Lily sudah lama tenggelam dalam lautan manusia. Aah, biarlah. Bukannya mereka tidak biasa dengan tempat ini. Aku menyeluk saku seluarku dan mengeluarkan sekotak rokok. Kuperhatikan di sekeliling kotak itu, terdapat tanda amaran merokok di bahagian tepinya tapi ternyata amaran tersebut tinggal amaran semata-mata. Tiada seorang pun yang mengendahkannya, aku tahu kerana aku pun begitu. Aku dah lama terlibat dengan rokok, mula berjinak-jinak dengan estacy dan pernah sekali dua meneguk arak. Tapi aku tak pernah terlibat dengan aktiviti seks rambang. Aku tahu itu bahaya. Aku tak mahu menjadi pembawa virus HIV dalam rumah aku. Aku sayangkan mama dan kalau boleh aku pun mahu jadi sepertinya. Tapi aku rasa itu semua hanyalah sekadar mimpi dan angan-angan yang mampu kucipta sendiri….

Aku mencapai sebatang rokok lalu menyalakannya. Kusedut dalam-dalam kemudian kulepaskan bersama-sama asapnya yang berkepul-kepul. Kuharap semoga asap itu pergi bersama-sama semua masalah yang bersarang di hati ini. Namun ternyata aku jauh terpesong. Asap yang kusangka mampu melenyapkan segala masalahku sebenarnya cuma menambah beban yang kutanggung selama ini. Asap rokok yang kupuja adalah racun! Sedarkah aku selama ini? Aku semakin buntu! Kenapa baru sekarang aku mula menyesali segala perbuatan yang pernah aku lakukan dulu? Kenapa perasaan ini wujud setelah aku begitu jauh terpesong? Sukar untuk aku memperbaiki kelemahan ini. Dalam asyik aku merenung diri sendiri tiba-tiba suatu suara datang menyapaku. Suara yang semakin hari semakin aku ingati………..

“Hai Amy,boleh saya duduk kat sini?” aku terkejut sebenarnya dengan kehadiran Joe di sini.

“Duduklah.” Aku tidak tahu apa yang harus aku katakan selain perkataan itu. Joe mengambil tempat bertentangan denganku.

“Datang seorang saja ke?”

“Dengan kawan. Awak buat apa datang ke sini?”

“Teman Jenny dan Lily…” aku menjawab ringkas.

“Sekadar menemani saja ke? Kenapa awak tak ikut mereka menari?”

Aku angkat bahu tanda aku pun tak begitu pasti dengan jawapan yang kuberikan tadi.

“Selalu ke kau datang ke sini?”

Soalku seakan menyindir. Aku rasa hairan juga dengan kemunculan Joe yang secara tiba-tiba di club ini. Maklum la, club yang selalu aku kunjungi ni berpestij. Kebanyakan pengunjungnya juga terdiri daripada anak-anak bangsawan, Dato’, menteri, paling tidak anak ahli korporat terkemuka. Masakan dia yang bergaji sekecil itu sanggup bermewah seperti ini? Puas aku mencari jawapan di benakku tapi aku gagal. Agaknya ini kali pertama dia sampai ke sini atau mungkin juga dia mendapat bonus pada bulan ni. Aku cuma mampu membuat pelbagai andaian yang hanya Joe saja yang dapat menilai sejauh mana kebenaran itu. Dia tidak serupa aku, club ini seperti sudah menjadi sebahagian daripada kehidupanku. Ke mana lagi akan kutuju untuk menghilangkan kebosanan di rumah kalau bukan di sini. Mama terlalu sibuk dengan kerjayanya sehingga aku kadang-kadang berasa cemburu dengan tugas mama seharian. Aku mengerti kalau mama sibuk mencari kekayaan buat aku tapi ketahuilah mama, aku terlalu rindu akan belaian dan kasih-sayangmu, lebih dari harta dan kekayaan yang telah kita miliki sehingga detik ini.

“Jauhnya mengelamun.. fikirkan siapa ni Amy? Kenapa tak ajak saja dia ke sini juga?” Pertanyaan Joe membuatkan aku tersedar dari lamunanku. Aku masih kaget. Fikiranku masih bercelaru. Aku membiarkan soalan Joe tidak berjawab.

“Kenapa dengan Amy hari ni? Nampak macam ada masalah berat je.. selalunya garang bukan main.” Joe senyum kepadaku. Aku tahu dia menyindir aku. Tapi untuk hari ini aku tidak terlintas sedikitpun untuk memarahinya. Entahlah kenapa.

“Tak adalah…… erm…Joe, apa nama penuh kau?” Ish aku ni, kenapa tanya soalan melalut macam tu pulak…Aiseh……….!!

“Aik, peliknya soalan awak ni….hehe. Tapi betul ke Amy nak tahu nama penuh Joe ni?”

“Kenapa? Payah sangat ke nak beritahu? Aku tak kisah pun……..” Sebenarnya aku nak cover malu aje. Entah la macam mana aku boleh tanya soalan tu. Macam kemaruk sangat aku nak berkenalan dengan lelaki tu.

“Boleh…kalau nak tahu, cerita aku tragis sikit..” Aku menanti dengan penuh debaran. Mungkin ini satu daripada episod hidupnya yang sangat memilukan. Sedikit sebanyak terasa juga bersalah kerana mengajukan soalan itu kepadanya.

“Begini ceritanya, masa aku dilahirkan, aku nampak lain daripada bayi-bayi lain. Terus aku ditahan di hospital beberapa hari sampaikan mak terlupa meletakkan nama kepada aku kerana terlalu bimbang keadaan aku. Keengganan mak berbincang dengan doktor berkenaan perkara lain menyulitkan pihak hospital menyiapkan sijil kelahiran aku...”

“Lepas tu?” aku sudah tidak sabar mengetahui lebih lanjut sejarah tentang namanya itu. Joe senyum lalu meneruskan ceritanya.

“Bila mak aku dah bersedia mamberikan nama pada aku, rupa-rupanya pihak hospital dah menyiapkan sijil kelahiranku. Aku masih lagi ditahan di hospital ketika itu kerana keadaanku masih belum stabil sepenuhnya. Mak aku punyalah bengang masa tu sebab tak berbincang dengannya terlebih dahulu. Sudahnya, nama yang diberi pun ala kadar saja. Siapa tak marah.”

“Habis, sampai bila kau ditahan? Pihak hospital bagi nama apa pada kau sampai mak kau marah macam tu sekali?” Aku jadi teruja mendengar kisah hidupnya itu. Tertarik sekali aku mendengarnya.

“Itulah, kalaulah masa tu Tuhan beri aku kudrat untuk berkata-kata dah lama aku mengamuk! Tak ingin nama macam tu. Ada ke nurse tu malukan aku, sampai muka aku pun merah padam masa tu. Walaupun aku masih baby lagi masa tu, aku dah ada perasaan. Semua tu mak aku lah yang cerita..hehe. Masa tu ada ramai lah yang panggil aku ‘si baby merah’. Tapi bukan nama tu yang ada dalam sijil lahir aku. Nurse tu bagi nama yang buat aku malu sahingga ke hari ini..”

Aku rasa bersimpati pula pada dia. Kenapa dia begitu malu dengan nama yang diberikan oleh nurse tu?? Apa sebenarnya nama yang diberikan pada Joe?

“Kau sedih ke? Kalau ye pun, beritahulah dulu apa nama yang nurse tu bagi kat kau sampai kau begitu malu?”

“Bukan lah aku sedih..tapi aku rasa sekarang aku memang perlu terima kenyataan ni.. Nurse tu bagi nama aku……-”

“Apa?”

“Handsome Boy”

“What???!” Aku jadi bengang tiba-tiba. Shit! Joe betul-betul buat aku marah! Aku baru saja nak mula menerimanya sebagai sahabat tapi boleh dia sakitkan hati aku macam ni… Aku sangka Joe benar-benar ikhlas tapi aku silap.

“Go to hell! I thought you have change! But not actually! Kau sengaja nak tipu aku, nak main-mainkan aku! Apa kau fikir aku tak punya perasaan? Sukalah kau aku dah hampir percaya dengan cerita bohong kau tu!”

“Amy, aku minta maaf. Aku tak ada niat pun nak sakitkan hati kau. Aku cuma bergurau. Aku nak kau happy. Tapi kalau cara aku salah, I’m so sorry.” Aku nampak Joe gelabah. Dia seperti benar-benar rasa bersalah. Kenapa kau tipu aku? Aku paling benci ditipu apatah lagi oleh seorang yang bernama lelaki!

Aku terdiam sambil mengetap bibir. Aku masih marah lagi. Sebenarnya aku begitu malu dengan Joe. Tak sangka aku boleh tertipu dengan cerita dongeng yang langsung tak masuk akal tu. Aku begitu tertekan dengan tindakan Joe tadi. Sudahlah aku sendiri buntu mencari laluan sebenar dalam kehidupanku. Kehadiran Joe walaupun begitu singkat kurasakan meninggalkan kesan yang amat mendalam . Baru sahaja aku cuba menerimanya sebagai sahabat lalu dia menghancurkannya begitu sahaja.

“Amy, maafkan aku…!” Joe memandang aku dengan satu renungan yang sukar untuk aku tafsirkan. Adakah Joe masih ingin mempermainkan aku? Aah, sudahlah!

Aku tidak menjawab kata-kata Joe itu malah memandangnya pun tidak. Aku sakit hati. Bukan senang bagi aku untuk mempercayai kata-kata orang yang baru kukenali apatah lagi dia, orang yang baru saja ingin kuterima sebagai seorang teman.

“Amy, mungkin cara kita berbeza tapi aku harap kau faham yang aku ikhlas menghulurkan salam perkenalan buatmu. Bukan untuk memberi kamu harapan palsu apalagi untuk menaruh dendam atas pertelingkahan kecil yang pernah berlaku antara kita.”

Aku mengeluh kecil. Mungkin juga aku terlalu cepat melatah. Ternyata kata-kata Joe kali ini membuat aku berfikir lebih matang. Aku pun tak mahu persahabatan yang terjalin hanya untuk beberapa minit. Aku dapat rasakan bahawa Joe bukan seperti yang pernah kufikirkan dulu. Apa salahnya kalau aku membenarkan persahabatan ini terus terjalin?

Aku mengeluh lagi dan kemudian menghadiahi Joe sekuntum senyuman yang agak hambar.

“Aku minta maaf Joe, aku terlalu ikut perasaan tadi….”

“Tak mengapa. Kita masih kawan kan?” Amy mengangguk dan sekali lagi dia tersenyum kepadaku tapi kali ini lebih manis berbanding tadi.

Hati aku semakin tenang. Joe seperti mampu memberi sesuatu yang tidak dapat kuungkapkan dengan kata-kata. Sesuatu yang kucari dari dulu seperti sudah kutemui…

Berbual dengan Joe membuatkan aku lupa tentang malam yang semakin larut. Jenny dan Lily? Entah lah. Mungkin sudah mabuk dan dah dibawa ke mana-mana hotel agaknya. Bayangan mereka langsung tidak kelihatan lagi…

Rokok yang kusedut sejak tadi kusedari sudah terlalu pendek. Aku terus mencampakkannya ke dalam bekas abu rokok di hadapanku. Kemudian aku mencapai sebatang lagi rokok dan dan meletakkannya di antara kedua-dua bibirku. Aku tercari-cari lighter dalam poket seluarku dan mengeluarkannya.

Baru saja aku ingin menyalakannya, Joe lebih dahulu menarik keluar puntung rokok itu dari bibirku. Aku terkejut dengan tindakan Joe itu. Aku memandangnya dengan satu persoalan. Joe menggelengkan kepalanya sambil matanya seolah-olah ingin menyatakan sesuatu…

“Cukuplah…..” Kata Joe dengan penuh pengharapan. Aku merenung tajam ke dalam anak mata Joe. Aku nampak keikhlasannya dengan jelas. Tapi kenapa, hati ini terlalu keras untuk menerima teguran seperti itu. Tiba-tiba hatiku memberontak! Apakah hak dia untuk menegahku melakukan itu dan ini? Siapa dia? Aku paling benci dikongkong dan hidup dengan peraturan. Antara aku dan Joe hanya punya ikatan yang sangat kecil. Jadi dia tidak perlu melarang apa pun!

“Joe, kita bukan ada apa-apa pun. Tak ada sebab untuk aku menuruti segala perintah dan laranganmu. Ingat tu!” Aku seperti memberi satu amaran buat Joe. Mungkin kalau dia ingin terus berteman denganku maka dia harus bersedia menghadapi situasi seperti ini lagi…

“Cukuplah Amy…kalau Amy dah mula terima Joe sebagai seorang teman. Mungkin bagi Amy ikatan kita terlalu jauh tapi bagi aku, teman mempunyai kedudukan paling hampir dengan seseorang.”

“I don’t think so.”

“Amy tahu apa erti teman yang sebenar? Teman adalah insan yang akan terus bersama kita apabila tiada seorang pun lagi di dunia ini yang menaruh kepercayaan kepada kita. Dia adalah satu-satunya insan yang masih terus memberi semangat untuk kita bangkit kembali walaupun kita sudah berkali-kali jatuh merudum. Dan teman juga adalah seorang yang bersedia untuk menegur setiap kesilapan temannya agar orang lain akan sentiasa memandang tinggi terhadap temannya itu walaupun dia sendiri tahu bahawa temannya itu pasti memarahi dirinya. Dia rela kerana dia sayangkan temannya….”

Aku terdiam mendengar kata-kata Joe. Terpana aku dengan keindahan bahasa yang dituturkan oleh Joe. Banyak kebenarannya baris-baris ayat itu. Tapi, kenapa naluriku tetap melarang keras untuk aku tunduk kepada kebenaran kata-kata itu? Bukanlah terlalu sukar bagiku untuk cuba berhenti merokok, tapi aku rasa tercabar. Selama ini tiada siapa yang berani mengatur kehidupanku. Aku rasa aku berhak menentukan jalan hidup aku sendiri! Setiap keputusan dalam hidup aku adalah hak aku dan bukan hak orang lain!

“Ini hak aku Joe. Sama ada kau masih terus mahu menganggap aku sebagai temanmu atau tidak, itu adalah keputusan kau. Apa yang aku mahu lakukan semuanya adalah atas kehendak aku sendiri! Understand?”

“Amy, kau sepatutnya mengerti bahawa apa yang aku lakukan ini adalah untuk kebaikan kau juga. Entah dari mana aku bagaikan dapat menyelami jiwa kau. Aku dapat rasakan yang kau sendiri pun tidak suka dengan cara hidup kau kan? Kau sudah mula bosan dan ingin mencari haluan sebenar hidup kau, tapi kau tidak tahu bagaimana caranya..betul kan Amy? Kau harus berubah Amy. Bahkan segala-galanya harus diubah! Aku tahu bahawa naluri kau menentang keras apa yang sedang kau lakukan. Antara sedar atau tidak sebenarnya batiniah Amy tak sama dengan lahiriah kau… Atau kalau aku tersilap lagi aku mohon maaf dari kau tapi inilah yang dapat aku rasakan. Ia terlalu kuat Amy…”

Aku terkedu mendengar segala yang yang terhambur dari mulut Joe. Dari awal aku sudah merasakan bahawa Joe tidak seperti orang lain. Sungguh aku benar-benar terkejut dengan semua yang Joe ungkapkan sebentar tadi. Semuanya benar dan aku sedikitpun tidak mampu untuk menyangkalnya lagi.

“Enough Joe! Aku tak izinkan kau berkata lebih dari itu! Ini satu penghinaan buat aku! Sama ada kata-katamu benar atau tidak ia sama sekali tiada kena mengena dengan kamu! Kau tak punya hak walau sedikitpun! Mengerti?”

Sebaik sahaja menghabiskan baris ayat yang terakhir itu aku terus berlalu. Hatiku geram! Sungguh saat itu aku amat tersinggung. Terasa benar diri ini tak punya harga. Aku sedih dan ketika itu aku sangat membenci Joe. Kenapa harus dia berkata begitu kepadaku? Buruk benarkah aku ini? Malukah dia mempunyai seorang teman seperti aku? Dalam kesedihan kakiku terus melangkah dan akhirnya aku sudahpun memasuki Honda City silver milikku. Butiran jernih masih terus mengalir membasahi pipiku. Aku menekan pedal minyak dan terus memandu tanpa arah tujuan. Akhirnya aku berhenti di suatu tempat yang kurasakan mampu memberikan sedikit ketenangan buat aku. Keindahan Pantai Morib jelas di pandangan mata. Mungkin malam yang terlalu larut membuatkan pantai itu sunyi tanpa pengunjung. Aku mematikan enjin. Aku membuka pintu kereta dan keluar untuk menghirup udara nyaman di situ. Hatiku mulai reda tapi airmata yang mengalir belum dapat kuhentikan. Dalam ketenangan malam itu aku mula berfikir tentang kata-kata Joe sebentar tadi. Memang banyak benarnya kata-kata Joe. Tapi, entah kenapa terlalu berat untuk aku mengiakan segala yang Joe ucapkan. Egokah aku? Pada hakikatnya aku memang sudah terlalu bosan melayari hidup seperti ini. Hidup tanpa arah yang pasti. Umur semakin hari semakin meningkat tapi aku tidak pernah mempedulikannya. Ijazah dalam business course yang kuperoleh dari luar negara kusimpan sebagai kahazanah cuma. Sungguh sudah bertahun-tahun aku hanya tahu membuang masa dan setiap hari kerjaku cuma menghabiskan wang titik peluh mama sahaja. Tapi salahkah apa yang kulakukan ini? Bukankah sekian lama mama mencari wang untuk kemewahan dan kesenangan aku sehinggakan aku juga menjadi taruhan wang ringgit mama? Kemewahan yang mama berikan sedikitpun tidak mampu mengganti kasih-sayang yang selama ini aku dambakan dari mama. Aku rindu usapan dari mama… Tapi mama sering sahaja mengabaikannya……… Kini aku sedar aku seperti seorang gadis yang tak punya harga diri. Lihat saja caraku berpakaian sudah tahu aku ini gadis terbiar yang dahagakan perhatian. Air jernih yang masih lagi mengalir sudah tidak dapat dikawal. Kadangkala merimaskan. Aku menyeka airmataku dengan tangan. Tiba-tiba hatiku tersentuh apabila terdengar suatu suara menyapaku……
Labels: 0 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
AKU DAN KAMU

Aku mencapai beberapa bungkus makanan ringan dari rak itu. ‘Potato Chips’, ‘Jack n Jill Roller Coaster’, ‘Twisties’, semuanya lengkap ditanganku. Laju saja kakiku melangkah ke kaunter pembayaran. Sekeping not RM50 kukeluarkan. Dikaunter pembayaran, seorang pemuda sedang asyik menekan-nekan tombol mesin kira. Sesekali pemuda itu mencuri-curi pandang ke arahku. Alah,taktik je tu…sorie le bang…I tak minat orang macam you..Emm..itulah suara hatiku. Aku dah muak dengan situasi macam ni.

“Erm, RM8.50 cik.” Khayalanku mati begitu sahaja. Aku memandang ke arahnya dengan penuh tanda tanya. Kurang jelas dengan apa yang dinyatakan sebentar tadi. Kerutan di dahiku yang jelas memaksanya mengulang semula jumlah pembelianku tadi. Cepat-cepat kuhulurkan not RM50 yang kupegang sejak tadi.

“Ada duit kecil tak cik?” aku menggelengkan kepalaku. Malas aku nak melayan karenah jurujual seperti itu. Mustahil kedai sebesar dan semaju ini tiada wang tukaran. Aah,banyak benar karenahnya..

“Boleh tak cik tolong tanyakan pada kawan-kawan cik tu? Mungkin mereka punya wang kecil.” Kata pemuda itu sambil memuncungkan bibirnya ke arah Jenny dan Lily. Aku sudah mula naik angin. Bosan aku dengan manusia seperti itu. Aku merenung marah ke arahnya.

“Hey, kenapa banyak sangat hal ni? Saya bukan suruh awak tandatangan dokumen pun. Saya cuma nak bayar je. Itu pun susah sangat ke?” Tanpa sengaja, aku menengking pemuda itu. Sebenarnya perkara seperti itu sudah biasa terjadi. Jenny dan Lily segera meluru ke arahku sebaik mendengar suaraku yang meninggi tiba-tiba.

“Maaf cik, saya bukan nak melambatkan cik. Saya pun tak mahu bertengkar dengan pelanggan. Tapi, cik harus tahu kami memang tiada wang kecil sekarang. Tambahan pula sekarang awal pagi, kedai masih baru dibuka cik. Harap cik mengerti.”

“Kamu memang mencari pasal dengan aku! Aku tak peduli hari masih awal pagi atau sudah larut malam, baru dibuka atau tidak, yang aku tahu wang baki aku harus dipulangkan segera!” Aku memang tak akan berdiam diri dengan lelaki seperti dia. Sengaja menempah kesusahan.

“Ini bukan kami sengajakan cik, kalau cik dan rakan-rakan cik tiada wang kecil, cik terpaksa menunggu sebentar sehingga pengurus kami datang.”

Aku menghempas tangan ke meja kaunter. Bibir kuketap menahan kemarahan. Dia benar-benar mencabar aku! Kemarahanku kini di tahap yang paling maksima. Sebentar lagi, kau pasti mengerti bahawa langit itu tinggi atau rendah. Aku beralih mendapatkan Jenny dan Lily yang berdiri tidak jauh dariku.

Dua minit kemudian aku kembali sekali lagi ke kaunter pembayaran. Dua minit kurasakan seolah-olah terlalu lama.

“Berapa lama kau nak suruh aku tunggu ni?? Buang masa aku saja! Kalau kau tak nak kembalikan lagi wang aku sekarang, aku tak akan jejakkan lagi kaki aku ke kedai -” belum sempat aku menghabiskan ayatku tadi, seorang lelaki cina separuh abad menyapaku.

“Hello miss, may I help you?” Kata-kata lelaki cina itu membuatkan aku terhenti dari meneruskan percakapanku tadi. Tahulah aku bahawa lelaki cina itulah pengurus yang dimaksudkan.

“Sure. Saya nak bayar barang-barang ni tadi tapi pekerja encik cakap wang kecil tak mencukupi. It is very impossible, right? Saya tak percaya kalau kedai sebesar ini boleh ada masalah yang remeh-temeh macam ni. Pekerja encik tu sengaja nak melengah-lengahkan urusan saya. Lebih baik encik yang terhormat berhentikan saja pekerja selembap itu. Tentu perniagaan encik akan bertambah maju kelak.”

Aku memandang pemuda itu dengan satu kemenangan. Aku nampak bibirnya terkumat-kamit seolah-olah menghamburkan sumpah-seranah terhadapku. Padan muka, rasakan. Itulah, lain kali berhati-hati, jangan cuba bermain dengan api.

“Saudari, maafkan syarikat kami. Itu adalah satu kesilapan yang tidak disengajakan. Perkara seperti ini memang jarang terjadi tetapi ia tidak mustahil. Sebagai tanda minta maaf, barang-barang itu saudari tak perlu bayar. Saya harap saudari berpuas hati.”

“Thank you.” Itu sahaja perkataan yang keluar dari mulutku ketika itu. Aku mencapai plastik berisi barang-barang yang kubeli tadi dan kemudian mengambil kembali not RM50 yang kuberi tadi.

Aku mengajak Jenny dan Lily keluar dari kedai itu segera. Insiden itu benar-benar menghancurkan moodku sepanjang hari ini. Entah kenapa kejadian itu masih berlegar-legar di ingatanku walaupun hari sudah beransur senja. Suasana tenang di tepi pantai itu langsung tidak dapat mengubati keresahanku.

Aku pulang ke rumah dengan rasa resah yang masih berbaki. Walaupun mendapat barangan secara percuma dari kedai itu aku masih berasa geram dan marah kerana bagi aku pemuda itu tetap mendapat kemenangan. Tanpa bicara, aku naik ke atas selepas mencium jemari lembut ibuku. Selesai membasuh muka, aku berwuduk dan terus menunaikan solat Isyak yang belum kulaksanakan. Doaku semoga hati ini akan semakin mendapat ketenangan dari yang Esa………amiiiin……

-----------------------------------***************************--------------------------------

Rabu, cuaca cerah

Jantungku berdegup kencang. Seperti ada sesuatu yang tidak kuduga akan berlaku. Tanpa kusedari, kakiku terus melangkah dan akhirnya aku betul-betul terpacak di hadapan kedai itu, Seri Mesra sdn bhd. Aku sendiri tidak menyangka langkahku yang tanpa haluan membawa aku ke kedai itu lagi. Aku berfikir sebentar sama ada perlu terus melangkah atau tidak. Aku cuba mangintai dari luar ke arah kaunter, mungkinkah lelaki jahanam itu masih bekerja di situ. Aku lihat, di kaunter kosong. Mungkin pekerjanya pergi ke tandas sebentar kerana aku yakin dia tidak lagi akan muncul di kedai itu selepas kejadian tempoh hari. Aku teruskan juga langkahku. Seorang pekerja wanita kini berada di kaunter. Aku tersenyum sendirian. Firasatku benar, pemuda itu tentu sudah diberhentikan. Memang itu yang terbaik bagi manusia seperti dia. Selalu menyusahkan orang lain. Aku gembira kerana merasakan kemenangan sudah berpihak kepadaku. Dengan tersenyum lebar aku menuju ke lorong makanan ringan. Pelbagai jenis makanan ringan tersusun kemas. Aku meneliti satu persatu makanan ringan yang ada di rak itu. Mungkin ada jenama baru, bolehlah aku mencubanya. Aku menoleh ke kiri. Alangkah terkejutnya aku apabila terlihat wajah yang kusangkakan tidak akan muncul lagi di kedai itu rupanya masih tegar mengganggu hidupku.

Pemuda itu kini berada begitu dekat denganku. Aku terkejut dan terpaku sebentar. Mata kami bertaut. Aku dapat rasakan kehangatan hembusan nafasnya di pipiku dan nafas kami seolah-olah saling bertukar. Mungkin dia juga tidak menyangka insiden ini akan terjadi. Beberapa minit kemudian aku tersedar dari lamunanku. Entah kenapa saat itu aku seperti hilang kekuatan untuk berfikir apalagi untuk bertindak menjauhi dirinya. Aku terus berpaling ke arah lain setelah lama menatap mata itu. Aku malu dengan kejadian itu.

“Awak lagi. Kenapa awak harus sentiasa ada untuk mengganggu saya? Saya ingatkan selepas kejadian tempoh hari kita tak akan berjumpa lagi. Sangkaan saya tentunya awak dah…-”

“Diberhentikan?”

“Tahu pun….”

“Tak semudah itu. Saya tak bersalah dan tak ada siapa yang berhak memberhentikan saya.”

Angkuhnya dia berbicara. Apa dia fikir jawatannya sebagai penjaga kaunter pembayaran itu terlalu tinggi tarafnya? Aah, biarkanlah dia berangan-angan. Aku masih terdiam. Aku lihat dia masih merenung wajahku. Rimas aku dibuatnya. Renungan itu bagaikan terlalu tajam dan sukar ditafsirkan. Aku akui renungan seperti itu bisa mecairkan hati setiap naluri wanita yang memandangnya tapi mungkin tidak aku. Aku tidak akan jatuh cinta pada lelaki yang pernah menyakiti hatiku apatah lagi yang bekerja hanya sebagai seorang penjaga kaunter pembayaran. Lupakan saja.

Tiba-tiba telefon bimbitku berbunyi memainkan lagu Dealova nyanyian Once yang menjadi kegemaranku. Panggilan dari Jenny. Aku terus menjawabnya.

“Okay la Jenny, nanti malam ni kita jumpa dekat Shiny Club. Chow!” aku menyimpan kembali telefon bimbitku. Aku sudah mahu ke tempat lain. Rasanya sudah tidak tahan lagi dengan renungan lelaki itu. Aku mula angkat kaki tapi lelaki itu tiba-tiba memanggil aku.

“Awak, siapa nama awak?”

Aku terdiam. Berfikir sebentar sama ada ingin berkata jujur atau tidak. Kemudian aku tersenyum kepadanya, sinis dan terus berlalu tanpa sepatah jawapan. Aku membiarkan dia tertanya-tanya. Berhakkah dia mengetahui namaku? Dia bukan sesiapa untuk mengetahui latar belakangku bahkan namaku sekalipun.

“Kita ni hidup di dunia tak boleh sombong sangat.-”

Kata-kata lelaki itu kali ini benar-benar mencabar keegoanku. Dia fikir dia itu siapa? Aku menghentikan langkahku. Lelaki itu merapatiku. Dia menghulurkan salam perkenalan kepadaku.

“Saya Joe.” Lelaki itu tersenyum kepadaku. Manis senyumannya. Tidak sampai hati pula aku untuk tidak menyambut salam yang dihulurkan.

“Amy.” Hanya sepatah itu aku menjawabnya dan kakiku terus melangkah keluar dari kedai itu. Aku tidak membeli apa-apa pun di situ yang aku dapat cumalah bertemu dengan lelaki itu lagi. Oh, Joe namanya.

Aku sendiri bingung bagaimana aku boleh membiarkan dia bermain-main dengan perasaanku. Setiap kejadian yang berlaku antara kami sentiasa berlegar-legar di fikiranku. Kata-katanya seolah-olah cukup memberi kesan yang amat mendalam bagi diriku. Dia juga berjaya memancing aku agar memberitahunya namaku. Hebat juga dia tu.





---------------------------****************************-----------------------
Labels: 0 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
“Tak ada mata ke, hah?!” Kalau nak cepat sekalipun, jangan main redah saja!!” Titiana yang masih terjelepuk di atas laluan kaki lima itu mengutip bukunya satu-persatu. Aduh.. sakit jugak kaki aku ni! Yang si mamat ni pun satu, tahu la nak cepat, orang lain pun nak cepat jugak. Tapi tak adalah sampai organ mata tu dah tak berfungsi lagi untuk melihat!

“Err.. saudari, sakit ke?” Edry yang dari tadi membisu tiba-tiba bersuara.

Eh, mamat ni, dah tengok aku macam ni takkan best pulak! Betul tak betul ni?

“Tak..tak sakit.. mane ada sakit.. Kalau patah remuk tulang baru sakit kan???” Dalam nada menyindir Ana membalas pertanyaan itu. Dah soalan bodoh,mestilah disusuli dengan jawapan bodoh juga. Tak macam tu?? Ana cepat-cepat mengutip buku-bukunya dan kemudian terus berlalu. Walaupun ingin berlalu segera, Ana masih sempat mengecam wajah lelaki itu. Tinggi dan berkulit kuning langsat. Wow! Handsome! Hati kecilnya tetap mengakui hakikat sebenar. Tapi kalau handsome sampai lupa adanya organ mata langsung tak guna! Ana mempercepatkan langkahnya dan berharap tidak akan bertemu dengan lelaki itu lagi. Ketampanannya masih tidak mampu membuatkan hati Ana bertukar sejuk. Kalau boleh, biar dia tukar sekolah terus! Aman dunia! Tak adalah kaki aku ni sakit lagi!

Titiana sudah sampai ke pintu kelas namun Edry masih tidak berganjak dari tempat itu. Dia terpegun. Terpegun dengan sikap Titiana itu. Sungguh berani dan berbeza. Di suatu sudut, dia terpandang sebuah purse kecil berwararna biru. Cute! Tangannya pantas saja menyambar purse itu. Terus dia membukanya. Sekeping gambar, kad pengenalan, dan kad perpustakaan tersusun kemas di ruang yang disediakan. Beberapa keeping not sepuluh ringgit kelihatan tidak berusik. Wow! Anak orang kaya rupanya! Simpan dululah..hehe.. namun jauh di sudut hati Edry tidak sedikitpun berniat untuk mencuri purse tersebut. Dia sekadar ingin bergurau. Buat seketika, dia terlupa bahawa sekarang dia sepatutnya berada di kelas barunya. Loceng yang berbunyi menyedarkan Edry dari lamunannya. Dia berlari menuju ke kelasnya…


~~~~~~~~~~~~~xxxxxxxxxxxxxxxx~~~~~~~~~~~~~


Ana meraba-raba saku uniformnya . Alamak! Hilang! Ana mula menyedari tentang kehilangan dompetnya. Habislah….! Mesti jatuh kat sana ni! Ahh…! Ana mengeluh panjang. Dia terus berlari menuju ke tempat di mana insiden buruk pagi tadi berlaku. Dia hampa. Purse yang dicarinya tidak kelihatan. Puas dia menjenguhkan kepala ke kiri dan ke kanan, ke depan dan ke belakang namun tetap tiada. Mesti dia ni…..! Geramnya aku!!!

Kakinya pantas saja melangkah ke tempat Edry.

“Hei, sedara! Dah tak kenal dosa pahala ke? Dah la mata tu tak pandai nak guna, sampai terlanggar orang. Memang rugi la mata tu ada pada awak! Lebih baik awak dermakan saja mata awak tu pada insan-insan istimewa yang lebih memerlukan..-“

“Amboi cik minah, lancangnya mulut awak tu berkata-kata… dah tak kenal dosa pahala lagi ke??? Mengata orang, mulut awak tu lebih baik senyap daripada mengganggu insan-insan lain yang memerlukan kedamaian tau!”

“ Oi,Mamat! saya boleh diam kalau saya dapat balik dompet saya, Faham?!”

“Dompet apa pulak ni?? Kalau dompet awak hilang, pergi la cari. Jangan lepaskan tekanan awak tu kat saya! Saya tak ada masa!” hehe.. best betul kenakan orang macam ni….. alah,bukan aku nak curi pun.. Nanti aku bagi lah balik..

“Awak jangan nak pura-pura dengan saya! Sekilas ikan di air saya dah tau jantan betinanya! Tak perlu awak nak menipu saya.. tak menjadi lah!!!” Eles, ingat berjaya ke nak tipu Titiana Afida Azman Ariff? Jangan mimpi la!!

“Apa yang awak merepek ni?? Yang awak nampak tu ikan di air.. apa kena mengenanya dengan saya di darat ni???” Ahaha, bagus betul la minah ni..Ops,kan nama dia Titiana.. Kasihan titiana ni, nama cantik-cantik aku panggil minah aja.. kejam tahap kambing biri-biri betul lah aku ni…

“Awak jangan buat bodoh dengan saya..! Kalau dah ambil barang orang, mengaku saja la!”

“Saya tak ambil! Kenapa awak tak faham-faham?......-“ belum sempat Edry menghabiskan kata-katanya, tiba-tiba Ana terpandang satu objek biru di suatu sudut. Sah! Kan aku dah cakap….

“Habis, kalu bukan awak yang ambil purse saya tu, siapa pula yang letak purse tu dalam meja awak? Purse saya ada kaki ye???”
“Err..err…itu..itu…” Edry sudah tidak dapat menyambung kata-katanya lagi. Alamak, kantoi pulak dah…! Mati kutu la aku macam ni… Aiseh, macam mana purse tu boleh tersembul keluar… Buang karan betul lah…!

“Ahh…sudah lah, apalagi yang awak menungkan tu? Fikirkan nasib malang yang menimpa diri awak?? Tak kisah la, cepatla bagi balik purse saya tu…! Saya tak ada duit sekarang ni!!” Isy, terpaksa jugak la aku merayu….

“Ops, nanti dulu, saya boleh pulangkan balik purse tu pada awak tapi dengan satu syarat….”

“Aik, syarat apa pulak? Saya bukan minta barang awak. Saya cuma nak awak pulangkan semula barang milik saya. Kenapa saya mesti setuju dengan syarat awak?” Melampau betul mamat ni sekoq! Awat cek pulak yang kena ikut cakap dia? Jatuhlah martabat aku beb!

“Nak tak nak ni? Kalau nak, recess nanti jumpa saya kat kantin ye…! Cikgu dah sampai ni, baik awak balik ke tempat awak semula….”

“Tapi……-“

“Tak ada tapi-tapi, rehat nanti cari saya kat kantin. Itupun kalau awak masih sayangkan purse biru awak ni… Eh,balik la tempat awak. Nanti tak pasal-pasal saya pun kena marah.”

Ana ketap bibir. Geram dia dengan lelaki itu. Apa pulak macam ni? Tak adil lah!!! Kalau tak disebabkan cikgu dah sampai, jangan harap aku akan mengalah! Oh ya, siapa nama dia hah? Gaduh bagai nak rak, tapi nama dia pun aku tak tahu. Sekelas pun boleh tak kenal ye..

~~~~~~~~~~~~~xxxxxxxxxxxxxxxx~~~~~~~~~~~~~~

Di kantin…

Mana dia ni hah?? Ana melilau mencari kelibat Edry dalam ratusan pelajar-pelajar lain. Masing-masing sibuk membeli makanan buat mengisi perut yang sudah lama meraung. Ha, tu pun dia! Ana cepat-cepat berlari ke arah Edry.

Ya Rabbi! Beli makanan tak ingat dunia! Manusia ke bukan ni??

“Woi, woi! Ingat sikit, awak makan ni duit saya!! Bukan duit awak. So, jangan beli ikut sedap hati, perut dan jantung awak je..! Hati, perut dan jantung saya, awak kena ambil kira jugak….!”

“Erm….! Lazat betul makanan kat kantin hari ni ye? Berbeza dari hari-hari lain. Kenapa ye??” Mesti la berbeza.. Titiana Afida kan kat depan aku sekarang ni…

“Hello, awak dengar tak apa saya cakap ni?!” Titiana meninggikan sedikit nada suaranya. Benci juga bila cakapnya bagai tak diendahkan.

“Dengar lah….”

“Abis tu?....”

Edry meletakkan sudu dan garpu yang dipegangnya.

“Cik Titiana Afida, disebabkan saya dapat dengar dan sangat memahami kata-kata awaklah saya order banyak ni..! cuba awak fikir kalau saya guna duit saya sendiri, dah tentu saya akan berjimat-cermat kan. Alah, jangan risau la, dengan duit yang ada dalam purse awak tu, awak tak akan jadi tukang cuci pinggan mangkuk. Saya jamin! Jangan banyak fikir, masa makan, makan!”

Apa ni? Manusia spesies apa dia ni? Langsung tak tahu malu! Isy! Tak tahan la aku! Dah la dia makan aku yang kena bayar. Undang-undang apa ni….?

Hari itu terus berlalu.. Meninggalkan segenggam kegembiraan buat Edry. Erm.. Titiana Afida…. Sedap namanya. Edry termenung seketika. Peristiwa di kantin tadi masih jelas di ingatan. Makin marah, makin comel pulak… Edry masih lagi hanyut dibuai khayalan.. Ana, suatu hari nanti kau akan jadi milikku! Pasti!

~~~~~~~~~~~~~xxxxxxxxxxxxxxxxxxx~~~~~~~~~~~~~


Cikgu Azma baru sahaja berlalu meninggalkan para pelajar dengan beberapa latihan Matematik di papan hitam. Mata Edry masih setia melekap pada wajah Ana. Bukannya tak sedar, Cuma Ana saja buat-buat tak nampak. Ingatkan bila buat macam tu, berhenti lah dia. Tapi tidak, makin dibiarkan makin berani pulak dia ni! Rimas betul macam ni….!

“Hei, apa pandang-pandang orang ni?!” Tiba-tiba Ana menjerit. Ops, macam mana boleh terkeluar jugak ni…? Malunya…… Semua mata tertumpu padanya. Hairan. Keadaan sunyi seketika sebelum tingkatan 5 Setia dipenuhi hilai tawa. Ana menahan malu sehingga raut wajahnya merah padam.

Waktu sekolah baru saja tamat. Seperti biasa, Ana keluar agak lewat berbanding pelajar lain. Sudah biasa begitu. Dia memasukkan buku-buku yang masih berterabur diatas mejanya.

Dihujung sana kelihatan Edry menuju ke arah Titiana.

“Hai..lembab betul kaum hawa ni buat kerja ye..? Nak kemas buku pun lambat. Isy isy isy...malu, malu! Kau tak malu ke jadi seorang perempuan?”

“Kau tau tak, aku rasa kau terlewat dilahirkan ke dunia ni.. Kau ni kolot lah! Fikiran macam tu ada pada manusia yang hidup pada zaman Jahiliah aje tau! Kalau kau nak jawapan yang lebih detail lagi, kau pergilah tanya mak kau, pernah ke dia malu dilahirkan sebagai seorang perempuan? Kau kena ingat, tak akan lahir ke dunia seorang manusia itu tanpa kehadiran seorang perempuan..”

Pandai kau jawab ek.. Sebab tu aku suka sangat buat kau marah..

“Tapi mak aku tak lembab macam kau pun..kenapa ya?”

“Brother, who are you to condemn me? Erm, tapi kalau kau masih kata aku ni lembab, aku nak beritahu kau satu kisah. Satu hari, ada la seorang budak lelaki.. dia tu memang seratus satu kali ganda lebih lembab daripada aku. Kau nak tahu kenapa? Sebab dia tu dah habis berkemas awal-awal lagi, tapi masih nak balik lambat! Bodoh betul budak tu kan,Ed? Erm, atau mungkin juga dia terlalu lembab untuk berfikir kan?”

Lancar saja mulutnya menghamburkan kata-kata itu. Kemarahannya yang membuak-buak itu mendorongnya bercakap dengan begitu bersemangat. Di saat itu juga mulut Edry bagaikan terkunci. Terkunci oleh kata-kata Ana yang begitu tepat menikam dadanya. Ana pula semakin cepat memasukkan buku-buku yang masih berbaki itu ke dalam begnya. Sebenarnya dia sendiri agak hairan dengan apa yang terkeluar dari mulutnya sebentar tadi. Entah dari mana datangnya kekuatan itu dia sendiri kurang pasti. Yang pasti, dia harus segera meninggalkan kelas itu. Dia tidak mampu lagi untuk berdepan dengan lelaki bernama Edry hari ini. Tekaknya juga sudah terasa amat haus lantaran terlalu banyak bergaduh dengan Edry.

Ana, Ana.. kenapalah kau suka sangat melawan.. Lagi banyak kau melawan, lagi banyak aku akan usik kau…! He he he…… Siapa suruh melawan, kan dah kena!
~~~~~~~~~~~~~xxxxxxxxxxxxxxxx~~~~~~~~~~~~~~

========================================================
[ PEREMPUAN BODOH! SILA BUANG SAMPAH INI SEGERA! ]
KALAU NAK BUAT ADUAN, HUBUNGI NO INI:
9999999999999
DARIPADA:
LELAKI MACHO LAGI BERGAYA!
========================================================

Ana sudah tidak dapat bersabar lagi. Bungkusan berisi sampah itu dilipat kembali. Waktu itu, api kemarahannya sudah menyala-nyala. Apa yang tak kena dengan budak ni?? Lepas satu-satu dia cari hal! Nak gaduh ke apa ni?? tanpa membuang masa, Ana meluru ke arah tempat duduk Edry. Pandangan mata orang lain sudah tak dihiraukan lagi. Tiba-tiba, sesuatu yang tidak diingini berlaku…..

“Auh!!!” satu jeritan terhambur dari mulut Ana. Aduh….sakitnya.. Ana jatuh terjelepuk ke lantai. Rupanya ini semua angkara Edry. Sengaja dia menahan kakinya supaya Ana terlanggar. Dengan usaha seadanya, Ana bangun semula. Mukanya merah usah dikata, malu usah ditanya, seluruh kelas bagai mengejeknya. Ana sudah amat malu untuk berada dalam kelas waktu itu. Bodohlah dia kiranya dia masih membiarkan dirinya dipersendakan di hadapannya sendiri. Dia berlari ke tandas. Menangis. Air matanya mengalir tanpa dapat diseka lagi. Kenapa? Kenapa Ed? Kenapa kau selalu buat aku macam ni? Kenapa kau selalu memalukan aku? Selama ni, aku dah cukup bersabar hanya kerana satu sebab… Sebab aku cintakan kau! Aku cintakan Edry Amir! Tapi semakin aku bersabar, semakin banyak pula kau buat perkara yang memalukan aku. Ed, aku tak nak kau perbodohkan aku….tapi aku tak mampu bersuara.. aku jadi lemah bila nampak kau. Aku kelu untuk meluahkan apa yang ada di hati ini.. Apa sebenarnya maksud kau Ed?? Kau bencikan aku ke?? Aku tak faham….! Ana hanya mampu menjerit dalam hatinya sahaja. Dia menangis..

Sementara Edry pula diselubungi rasa bersalah. Tidak disangkanya sehingga begini teruk jadinya. Semakin lama rasa bersalah itu semakin menebal menyelimuti dirinya. Ana, maafkan aku.. Aku tak pernah terniat untuk menyakiti hatimu.. apalagi dirimu… Mana bisa aku membiarkan orang yang aku kasihi disakiti apalagi untuk menyakitimu.. Selama ini aku hanya bergurau denganmu.. Aku buat begitu supaya kau sentiasa mengingati aku… I’m so sorry sayang… Edry kembali semula ke tempatnya dengan penuh kekesalan. Setelah berfikir panjang, Edry mendapat satu akal. Tanpa membuang masa, dia terus menggeledah beg Ana.

“Fuh, nasib jumpa!” Dengan penuh rasa berjaya, Edry kembali ke tempat duduknya semula .

Ana juga sudah berasa agak lega. Mujur ada Shalin, satu-satunya sahabat yang paling akrab dengannya. Dia yang menenangkan Titiana tadi. Titiana kembali semula ke kelas. Nafasnya yang tadinya kencang sudah beransur teratur. Dia dapat bernafas dengan stabil sekarang. Lima minit lagi waktu sekolah akan berakhir. Edry berkemas lebih awal. Seperti biasa, Ana pulang agak lewat. Shalin selalu pulang awal. Katanya takut ketinggalan bas. Pelik juga hari ini, biasanya pengacau tu ada saja nak mengganggu aku. Hari ini hilang! Agaknya rasa bersalah kot! Tahu pun takut… tapi, Edry ni jahat la…! Tahu buat salah je.. tapi langsung tak tahu minta maaf! Selesai berkemas, Ana menuju ke tempat letak motorsikal di belakang bloknya. Dia mencari-cari sesuatu di dalam begnya.

“Mana ni…?” Ana mulai cemas.

Tanpa disedari, Edry muncul dari balik dinding blok itu.

“Kenapa? Motor rosak?” Tanya Edry spontan setelah melihat kegelisahan Ana dari tadi.

“Er..taklah!”

“Habis, kenapa gelabah semacam je? Kau nak buang air ek?”

Hisy dia ni! Time-time macam ni pun dia nak kenakan aku jugak ke? Ingat aku dah lupa ke hal tadi????

“Mana ada! Cuma..Cuma…Kunci motorsikal aku hilang la…!” Tergagap-gagap Ana menerangkannya.

“Ha..itulah, siapa suruh tak jaga baik-baik… Betul ke kau simpan kat situ? Entah-entah kau lupa kot…”

“Betul lah…aku memang ingat. Aku selalu simpan kat sini.. Macam mana boleh hilang….”

“Dah la, kau buat lah kunci baru nanti. Hari ni, naik motor aku je..”

Aik, baik semacam je…ada apa-apa ke?? Tak sangka aku ada juga masa dia jadi baik ye… Cute betul!
“Tak.. tak apa,tak apa. Tak payah susah-susah.”

“Marilah…” Pantas saja tangan Edry menyambar tangan Ana sambil kakinya menuju ke arah motorsikal. Mahu tak mahu, Ana terpaksa naik juga.

Kenapa dia ni?? Lain macam aje…Tak makan ubat ke apa? Baik pula dia sekarang. Pagi tadi kejam sangat…! Benci betul aku dengan dia ni kalau teringatkan hal tu!

Selepas kedua-duanya duduk dalam keadaan selesa, Edry pun memecutkan motor kesayangannya itu.

“Eh, ni jalan salah ni. Kat mana kau nak bawak aku ni??” Seram pulak aku kalau macam ni.. Macam mana kalau dia bawak aku ke tempat yang sunyi..tak ada orang.. Ahh..matilah aku….! Apa yang akan berlaku pada aku nanti?? Hanya Tuhan yang tahu.. Nak buat apa lagi,berserah saja lah. Redha sajalah… Ya Allah….

“Jangan bimbang.. Kejap lagi sampailah.”

Motorsikal diberhentikan. Pemandangan di tepi tasik kala itu sungguh indah. Udaranya segar lagi nyaman.

“Apa ni Edry? Kenapa bawa aku ke sini?”

Kosong..

“Cantik tempat ni Ed.. tempat ni buat semua orang rasa tenang.. Tapi, aku masih tak faham. Just straight to the point.”

“Hehehe.. cantikkan?..”

“Yepp”

“Erm, pasal pagi tadi.. kau masih marah lagi?”

Tiada sebarang jawapan dari bibir manis itu.. Hanya jelingan tajamnya saja sudah tahu betapa dia terhiris dengan perlakuan Edry pagi tadi. Edry gelisah. Jelingan itu membuatkan dia terasa amat berdosa.

“Okay,okay, aku tahu aku dah melampau dengan kau! Aku minta maaf kay? Janganlah tengok aku macam tu. Aku takutlah tengok mata kau tu.. Garang macam rimau!”

“Dah tahu, kenapa buat?! Edry, aku dah lama nak tanya kau, kenapa kau suka sangat buat aku marah? Kenapa kau suka sangat usik aku? Buat aku malu.. buat aku menangis…..” Suaranya yang lantang semakin lama semakin perlahan. Air mata yang dari tadi di tahan akhirnya luruh jua. Di hadapan Edry dia menangis sepuas-puasnya.

Eh, jangan lah menangis… Ni yang buat aku susah hati ni.. Edry semakin gelabah. Dia jadi panik bila Ana tiba-tiba menangis. Aah..jangan seksa aku lagi…

“Ana jangan macam ni.. Aku tak boleh tengok kau menangis.. Aku minta maaf. Aku betul-betul minta maaf. Aku buat semua tu sebab…”

“Sebab apa Ed? Aku tahu kau bencikan aku..tapi takkan kebencian kau terhadap aku terlalu tebal??”

“Siapa kata aku bencikan kau? Aku tak pernah bencikan kau. Malah aku sayangkan kau!”

“Ahh, sudahlah Ed! Aku dah fed-up dengan kau! Terus-terang aku katakan aku tak faham langsung dengan perangai kau!”

“Betul Ana, aku memang sukakan kau. Dari dulu lagi. Semenjak aku jumpa kau. Aku tahu kau lain dari yang lain! Percayalah!”

“Ed, jangan buat aku macam orang bodoh!” Dia sudah mula angkat kaki. Namun hatinya masih tertanya-tanya. Mungkinkah Edry serius dengan kata-katanya?

“Ana please..beri aku peluang.. Aku cintakan kau sepenuh hati. Selama ni aku hanya bergurau dengan kau. Mungkin gurauan aku agak melampau tapi tak sedikitpun di hati ini terlintas untuk menyakitimu.. I need you. Trust me…”

Betul ke apa yang aku dengar ni? Atau ini hanya mimpi? Oh Tuhan, aku hanya mampu berserah kepadamu.. Kiranya aku dan dia telah Kau satukan, aku bersyukur.. Dia berpaling. Hatinya penuh debaran menanti setiap patah kata yang bakal muncul dari mulut Edry. Sunguh inilah saat yang begitu dia nantikan. Tapi dia bimbang. Bimbang andainya Edry masih lagi bergurau. Tapi raut wajah itu.. sungguh ikhlas.. Inilah kali pertama aku lihat dia begitu serius. Sungguh ikhlas… Rupanya dari dulu dia tidak bertepuk sebelah tangan.
“Ed..” Ana bagai di awan-awangan. Dia masih lagi kaku. Tiba-tiba dia terasa tangannya bagai ditarik.

“Ana, mari sini.” Seperti seorang hamba, Ana menurut sahaja. Tiba-tiba, untuk kali yang entah ke berapa, Ana terjatuh lagi. Dan untuk kali yang ke beberapa juga dia terpaksa menahan malu lantaran terjatuh di hadapan lelaki itu. Edry tidak dapat menahan tawa. Buat sementara waktu, tempat itu menjadi riuh. Ana yang sudah malu bukan kepalang terus bangun. Dia nekad untuk pergi. Perasaannya kini bercampur-baur antara marah, geram, sedih, benci, dan berbagai-bagai lagi. Baginya semua yang Edry katakan tadi ternyata hanya gurauan semata-mata. Namun dia masih lagi mengharapkan panggilan mesra dari Edry. Ed, kalau benar kau cintakan aku, kau tak akan membiarkan aku pergi sekarang.

“Ana..”

Suara itu membuatkan dia terhenti. Buat kali kedua, namanya dilaung lagi. Dia berpaling. Hatinya yang marah tadi kian beransur sejuk. Gelagat Edry membuatkan dia berasa tercuit.

“Ana, tengoklah!” Kunci motorsikal Ana diangkat tinggi-tinggi supaya dapat dilihat oleh Ana.

“Oo..kau yang curi ye….? Pandailah buat-buat tanya aku! Tak guna betul dia ni…!” Ceh, ingat dah berubah, Edry tetap Edry. Dia tak akan berubah. Tapi kalau tak kerana dia Edry yang suka mengusik aku, mungkinkah aku akan jatuh cinta padanya? Hehe.. Inilah takdir Tuhan, Dia yang maha kuasa mengatur segala-galanya…

Tiba-tiba Ana tertawa kecil. Dia berlari ke arah Edry untuk mendapatkan semula kunci itu. Edry masih enggan memulangkannya.

“Katakan dulu Ana pun cintakan Ed..-“

Ana menjeling manja… Ana mengangguk.

“I love you too…..”

“Tak malu…! Hahaha…..” Ana memusingkan mukanya. Merajuklah kononnya. Kalau dia tak pujuk, siaplah!

“Janganlah macam tu.. senyum sikit!” Ana pusing semula.. Thanks because you love me too… Kemudian mereka ketawa bersama-sama…. ~ By, deeya89




**P/S:
hahaha sorila ayat kurang matang kot sebab aku rasa aku buat ni masa aku form 1 or form 2 kot. kurang pasti sangat la....hehehe~~~
Labels: 2 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
malam ini,
hujan renyai-renyai...
dingin terasa sampai ke tulang hitam...
sayu saja kurasakan suasana tika ini....
malam gelap gelita
tanpa bintang...
tanpa bulan...
hanya awan menutupi langit...
seperti hatiku jua...
gelap...
mendung...
malam ini...
aku resah...
aku gelisah...
memikirkan tentang seseorang...
sehingga langit bertukar cerah...
sehingga awan mendung berarak pergi...
sehingga embun fajar terbit di pagi hari
aku akan terus memikirkan tentang dia...
esok, kita lupakan kisah malam ini...
simpan saja kisah ini jauh dalam diari kita...
kerana aku...
tak mahu membacanya lagi...
biar cerita esok...
buat aku kembali tersenyum semula...


nukilan,
deeya89,
21/03/89, jam0600
Labels: 0 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
AKU HANYA UNTUKMU
Saat itu…
Ketika aku masih tercari-cari kasih sejati…
Kau hadir…
Hadirmu bukan membawa janji…
Tapi hadirmu memberi aku satu kepastian…
Saat itu…
Kau datang kepadaku…
Kau datang bukan membawa sekuntum mawar merah…
Atau sejambak bunga carnation…
Yang akhirnya akan layu…
Tapi kedatanganmu meminta harapan dan simpati…
Saat itu…
Aku buntu mencari jawapan…
Hanya doa dan keyakinan kupanjat pada-Nya…
Semoga aku membuat keputusan yang benar…
Tuhanku…
Aku yakin akan janjimu…
Aku tidak meminta kepada yang lain…
Hanya Engkau Tuhan yang Esa..
Saat ini…
Dia masih lagi di sini…
Di sisiku…
Walau apa jua keadaan sekalipun…
Di mana…
Dan bila-bila masa aku perlukan dia…
Dia pasti hadir…
Kalau dulu…
Dia datang meminta harapan…
Tapi kini…
Dia datang membawa harapan…
Harapan untuk aku…
Jadi insan paling bahagia…
Di sisinya…
Sayangku…
Aku tahu isi hatimu…
Kalau dulu simpati yang kau pinta…
Tapi kini cinta yang kuhulur…
Biar lah dulu apa jua yang pernah terjadi…
Segalanya pasti jadi memori terindah…
Dalam diari cinta kita…
Buat selamanya…
Aku adalah untukmu…
Kasihku titip buatmu…
Dan buatku… kasihmu jua…
Sayangku…
Jangan bersedih lagi…
aku di sini…
Dan tidak ke mana-mana…
Aku… di sisimu…
Untuk jadi teman hidupmu…
Sampai akhir hayatku…

nukilan,
deeyadiamond,
Labels: 0 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
Ya Allah Ya Tuhanku yang menjadi pemilik langit dan bumi..
Ya Allah Ya Tuhanku yang menjadi Tuhan kepada Adam dan Hawa..
Ya Allah Ya Tuhanku yang telah menciptakan Isa di dalam rahim Siti Maryam..
Ya Allah Ya Tuhanku yang telah menyuburkan kasih Yusof kepada Siti Zulaika..
Sesungguhnya aku hanya hambamu yang lemah.. yang seringkali tersasul dalam membuat keputusan..
Kumohon darimu Ya Allah yang memiliki arasy dan tenteramu para malaikat..
Berilah aku satu keputusan yang wajar dan terbaik untuk semua..
Seandainya aku telah kau tentukan untuk bersama dia aku redha.
Maka dengan itu Kau semaikan lah benih-benih cinta dan sayang aku terhadap nya agar aku tidak merasa kesal atas pengorbanan ini... Jangan lah sekali-kali kau biarkan aku mengeluh atas cubaan ini.
Kerana dia pada aku lebih perlukan aku waktu itu... Lebih dari insan lain...
Amiin........ Ya Robbal alamin.........

Antara hidup dan mati... kerana itulah aku relakan diri ini menjadi bahan pembakar semangatnya..
Biar waktu itu hati ini kosong tanpa setitik kasih pada si dia..
Biar tatkala itu hati ini menyintai insan lain yang sering menjauh dariku..
Biarpun di kala itu ada insan yang selalu bersamaku namun tetap aku tinggalkan dia..
Biarpun kemungkinan untuk aku dibohongi begitu tinggi..
Biarpun 1001 manusia menganggap aku bodoh dan lurus
Biarpun semua orang di sekeliling membantah.....
Aku relakan kerana aku tidak sanggup merasa sesal di kemudian hari..
Dan sesungguhnya janji Allah itu tidak pernah palsu...
Kini aku merasai kebahagiaan itu........ Yang tidak pernah ku rasai sebelum ini........
Labels: 0 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
MANUSIA PENUH NODA

Manusia itu...
Sangat mementingkan diri sendiri.
Menindas manusia-manusia yang lebih lemah.
Mereka yang lemah
Menjadi mangsa keadaan..
Perlu akur pada setiap perkara.
Perlu mengalah dalam setiap situasi..
Benarkah
Mengalah tidak bererti kita kalah??
Justeru apa??
Adakah
Mengalah bererti kita menang??
Siapa yang boleh memberi kepastian akan hal itu??

Aku
Bingung.
Ingin menyalahkan takdir??
Tidak sekali-kali.
Manusia
Dikurniakan akal untuk berfikir
Justeru haruskah takdir yang sering dipersalahkan lagi?
Manusia
Dikurniakan kelebihan
Untuk membantu yang lemah.
Tapi manusia
Terlalu bongkak.
Lupa pada hakikat diri..
Mereka hanya berfikir
Untuk kepentingan mereka sahaja
Tanpa pernah sedetik berfikir pada orang sekeliling
Tanpa pernah jemu mengherdik
Wahai manusia.
Sedarlah!
Kelebihanmu
Kekuasaanmu
Kekayaanmu
Kesenanganmu
Hanyalah pinjaman semata-mata
Dari Yang Maha Esa

Melihat duniawi
Yang semakin hari semakin rabak dan hancur
Laksana bertaburan perca-perca si tukang jahit
Laksana buah yang dimakan ulat dan burung
Aku menjadi takut
Menghadapi hari-hari depan
Mengharap satu sinar yang menyinar
Memohon dari Dia
Pencipta yang Maha Agung
Memohon agar diberi kekuatan
Untuk terus bertahan
Dan menjadi orang-orang yang sabar


Juga,
Kepada Dia yang Maha Esa
Kupanjatkan doa dari-Mu
Pemilik alam fana
Berilah petunjuk dan hidayah-Mu
Semoga mereka tidak lagi merasa bongkak
Semoga mereka tidak lagi mengherdik
Sesama makhluk yang kejadiannya serupa
Asalnya Adam dari segumpal tanah
Kemudian
Dari setitis mani
Menjadi segumpal darah
Kemudian membentuk daging-daging
Yang dibaluti tulang-temulang
Dan akhirnya ditiupkan roh kepada jasad
Lalu
Kenapa perlu dibeza-beza taraf dan darjat
Sedang sang raja
Mahupun sang hamba
Lahirnya dari titisan yang sama
Tiada lebih dan kurang
Tiada yang lebih mulia

Hanya taqwa pengukur iman
Hanya taqwa penyelamat manusia
Hanya taqwa penentu nurani...
Labels: 0 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
ANTARA REMBULAN, BINTANG DAN MENTARI

Antara rembulan, bintang dan mentari…………
Antara hujan, dan pelangi……..
Antara siang dan malam………..
Antara aku, dia dan kamu……….

Berjuta bintang bertaburan…………
Indah…….. dan menghiburkan………
Apalah ertinya malam tanpa kerdipan bintang-bintang….?
Yang sentiasa menemani sunyinya malam……..
Yang tak pernah jemu menghiasi sepinya langit………..

Walau bulan tetap setia menanti di situ………
Walau mentari tidak pernah kemana-mana………..
Namun hadirnya tidak jua dipandang……….
Biar jasa yang diberi……..
Biar budi yang ditabur………
Bukan niat untuk dibalas…………..

Kurelakan……..
Andai cahaya ini dapat menerangi kegelapan malam……..
Walau diri ini tidak dihargai……….
Biarkan saja mereka terus memuji bintang-bintang itu………
Dan bulan tetap menjadi sanjungan mereka………
Aku masih seperti dulu………..

Hujan masih tegar turun membasahi bumi……..
Walau diri sering dikeji………
Walau diri dipersalahkan………
Lantaran tidak tegar memandang insani yang kehausan……………
Juga mambekalkan sesuatu yang amat bernilai dalam kehidupan…………
Agar insani terus bersenang-lenang………

Tetapi…….
Mereka masih mengejar pelangi……….
Kerana pelangi itu indah di mata……….
Walau hujan yang manabur berbakti………..
Walau pelangi hanya menumpang kasihnya sang hujan……….
Walau hadirnya hanya untuk seketika….


Antara siang dan malam…………….
Yang silih berganti………..
Namun kelmarin tak mungkin kembali………..
Dan hari esok akan terus menjadi tanda tanya…….
Ku doakan agar siang yang bakal hadir lebih membahagiakan…
Dan malam-malam mendatang akan lebih bermakna……….

Duniawi………
Selalu begitu……….
Membiarkan aku terus mencari nilai suatu kehidupan………
Agar aku tidak sesat………..
Agar aku sentiasa berada pada jalan yang Engkau redhai………
Kerana aku hamba-Mu yang lemah……….
Seringkali tersasul dalam membuat keputusan……….
Sering buntu mencari jawapan………

Antara aku, dia dan kamu………
Kita masih mencari dalam kesamaran malam…
Yang hanya disimbahi sinaran rembulan…
Yang cahayanya dari ihsan sang mentari……
atau mungkin kerdipan bintangan sahaja sudah cukup membuat aku tersenyum…….

Munkinkah hari esok………..
Aku masih lagi layak…
Berpijak di bumi Penciptanya yang Maha Agung…
Dan masih bisa melihat terangnya mentari.......
Atau terus mengharapkan agar hujan turun membawa pelangi……..
Serta menghargai hadirnya siang………
Seterusnya menghayati indahnya malam……….
Sehingga subuh berlabuh kembali……..
Bersama-sama jernihnya embun yang suci………


Kumengharapkan…
Agar hari-hari mendatang lebih sempurna…….
Berbanding hari-hari semalam……….





Nukilan, diah…..
09/01/08
jam0200
Labels: 0 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
BUATMU MAMA

Mama
Pagi itu heningnya terasa sekali…
Tak tahan mendengar beritamu…
Titisan airmata meratapi pemergianmu…
Hiba di hati memandang wajahmu…
Bukan ingin melawan takdir…
Tapi rasanya
Menerima berita itu masih cukup sukar buat aku sekeluarga…
Mama
Pemergianmu kurasakan seolah mimpi…
Masih lagi aku terngiang-ngiang suaramu…
Masih lagi aku…terasa kehadiranmu… di teratak itu
Ternampak-nampak gerak-geri mu…
Menyiram pokok-pokok bunga tanamanmu…
Yang pernah kita beli bersama dulu…
Sama ada kamu tahu atau tidak...
Apa yang sedang berlaku… aku kurang pasti…
Mama
Rasanya kamu perlu tahu…
Atau sekarang segalanya tak perlu dijelaskan lagi…
Kamu seorang yang sangat beruntung…
Kerana kamu punya seorang adik…
Yang sangat menyayangimu…
Yang mana dia adalah ibuku…
Kasihnya adalah luhur…
Untukmu… segalanya rela dia korbankan…
Dia bukan hipokrit…
Sepertimana insan-insan lain…
Pengorbanannya ikhlas…
Langsung dia tidak pernah mengharapkan…
Satu apa bentuk balasan material sekalipun…
Kerana kasihnya padamu mama…
Dia tahu dia perlu menjaga harta mu yang paling kamu sayangi…
Anak titipanmu itu…
Setiap hari… bila siang beransur malam…
Sepertinya puak nomad…
Ibu dan adik akan kemaskan barang-barang
Berpindah ke teratak itu…
Buat temani anakmu di sana…
Aku dan along juga akan begitu…
Setiap kali tibanya musim cuti
Sungguh yang ikhlas itu amat perit dan sukar sekali…
Namun nekad dan janji telah dipatri…
Di sana Dia membantu… agar hati tidak goyah…
Walau hati sering dilukai… bak kaca yang terhempas ke lantai…
Mama…
Pastinya kau telah tahu..
Bahawa anak titipanmu itu sudah jadi milik orang…
Di teratak itu..
Bukan dia lagi yang menghuninya…
Mungkin adik beradikmu yang lain akan ganti tempatnya…
Atau siapa pun yang akan berada di sana…
Apa yang akan terjadi pada teratak itu di kemudian hari…
Aku kurang pasti…
Tapi melihat keadaan itu…
Aku jadi pilu…
Ibu juga begitu…
Setiap hari…
Bila senja belabuh… lampu dibuka…
Sehingga subuh menjelma kembali… lampu ditutup semula..
Halaman teratak ibu bersihkan…
Dan kereta mama yang tersadai di basuh sekali..
Aku tahu ibu bukan seorang yang cukup sihat..
Tapi lantaran tak tahan melihat tertatak itu terbiar sunyi…
Aku tahu hati ibu merasa pilu…
Tapi kadang kala keprihatinannya disalah ertikan
Oleh manusia-manusia yang tidak tahu menilai…
Dan memandang hanyalah duniawi semata-mata…
Mama
Seandainya kamu melihat apa yang sedang berlaku…
Pastinya kamu juga turut berasa sayu dan merintih…
Seperti aku dan ibu…
Mama
Kamu di sana aku yakin kamu aman bukan…
Kami di sini tidak pernah putus berdoa…
Buat kamu di alam sana…
Semoga Allah mencucuri rahmat buatmu…
Buat nenek… dan buat datuk…
Yang telah pergi dulu sebelummu….
Amiin… amiin… Ya Robbal Alamiin… ~Deeya,14/03/10; jam19:08~
Labels: 0 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond

SAMPAI KITA KETEMU LAGI

Seandainya hari ini…

Aku masih lagi bisa melihat bulan dan bintang…

Akan aku senyum padanya…

Kukatakan padanya,

Semoga malam ini jadi malam terindah buat kita…

Dan esok aku masih lagi terjaga…

Melihat silaunya sang mentari…

Yang terbitnya di ufuk timur…

Syukur ku panjat pada-Nya…

Seandainya hari ini…

Aku masih bisa bernafas….

Akan kupastikan,

Setiap nafasku hanya buatmu…

Sehingga esok berlabuh lagi…

Membawa cerita-cerita semalam

Yang jadi kenangan terindah buat kita…

Seandainya hari ini…

Aku masih bisa melihatmu…

menyentuhmu…mendengar suaramu…

Merasa hangat pelukanmu….

Berada di sisimu tiap detik…

Akan aku beri kamu kasih yang tiada terbilang…

Agar kau jadi insan paling bahagia

Di sisiku jua…

Tapi…

Seandainya esok bukan lagi milik aku…

Ampuni aku…

Tolong halalkan segala-galanya

Yang pernah kau beri padaku….

Terima kasih untuk semuanya..

Maafkan aku kerana waktu sudah tiba…

Simpan segala kisah kita…

Biar jadi kekuatan buatmu…

Sayangku…

Hanya satu ku pinta darimu…

Andainya cinta dan kasih jadi pertaruhan…

Jangan tangisi pemergianku…

Dengan linangan airmatamu…

Aku haus akan doa-doamu…

Serta bacaan ayat-ayat suci…

Temani aku dengan semua itu…

Agar aku tidak dingin sendirian di sana…

Cukup dengan itu…

Sayangku…

Sampai kita ketemu lagi…

Labels: 0 comments | edit post
Reactions: 
Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget
.              ................                                 ...``...``.`...`;$#######@%;::;;;!||!!!%%|$@###########################################################################################$
..            ......... ......          .                       ........``.....:!!!;:!$##$|;:::;!!;;;;!%%%&############################################################################################$
.             ........... ...                                  ...........```..:;;|;':%@@$|;::::!|!!;;|%||&############################################################################################$
              .`......  ...                                        ...........`::;;:!|@#@$!:'::;!!!!;!|%|!&############################################################################################$
              ``.....     ..                                      ..``....... .';;!!||$#&!;:':;;;;;!!|%%!%@############################################################################################$
              .......   ....           .                         ..``.........'!!!;:::!%$|;'':;;;;;;;;!||$#############################################################################################$
             .`. ..     ..                                     ...............'!||;'':|@$:''''':;|!!;;!|%@#############################################################################################$
             .....    .....                                       ............;|!;:'';!%|:''':;!;;;;!||||&#############################################################################################$
             .`.....  ......                                      .......... .:!;::'':%%!::'':;;:::;!!%|%##############################################################################################$
             .....    .....                                      ......... .`';::;'``'!|:':'':;;;;;!;;|||@#############################################################################################$
            .`....   .....                                       ....... ... '!!::'``'!!:::''':;!!;;;!%||&#############################################################################################$
            ``....   .....                                        .........  :%|:::`'%&;''::::::;:::;|||$##############################################################################################$
            `.        .. .                                        ........  `;!;;;:':|;::'':::::::':;!||&##############################################################################################$
           .::|!.    .....                                          ....... .!|;!;:'`':::'''::::;::::!|%&##############################################################################################$
           .::'.    .....                                          .......  '|||&%:`';!:'::''::::::;;!!|@##############################################################################################$
           ``.      .....                                          ......   '%!!|;'.`||::''':''::;!;;|%$###############################################################################################$
           `.        ...                                          ......   .;|;!;`.';!!''''':''::::;|||$###############################################################################################$
          ``..     .....                                         .......   .;!::::'`;!:''''':::::;;:!|%@###############################################################################################$
           ..     ......                                          .......  `!!;;'`.';!:''':''';;::::!;;$###############################################################################################$
         .`.        .......        .                              .....  ..';;;;'`.`!|:''''''';;;;;:!%$################################################################################################$
         .`.       .......     .. `:.                            ........ .:!;;:'`.'!;''''''':;;;;:;!|$################################################################################################$
         .....   ...........                                       .......`;;:::'..'||:''``':::::;:;%|$################################################################################################$
         ``..   ..........`.                                      ........';;'''`.`;|;'''''''''::;;;%$&################################################################################################$
        .`...  .  .........                                      .........';;::'```;!;:'''```':::::;!|&################################################################################################$
        .'`.. ..........`..   .. .      .                        ..```. ..';;:'`.``;!;'''`''':::::;!||$################################################################################################$
        ``  ..........```::   `.                                 .``.... .:;:::`..'||:'''```':;;:::;!$#################################################################################################$
       .''............````   `:. .     .                        ..........:!;:'````;!:'```''''::::!!!|@################################################################################################$
        ``........`.....':`  ..                                 .........'::::'```:!!;'`''''::::::;||$#################################################################################################$
       `'`............```'`  '' ..                             .....`...`:!!:'```':!;:''''''::::::;!|$#################################################################################################$
       `'`..........```.`'.  '. `.                            .....``````':::'```';!;:''''';!!;::::;|&#################################################################################################$
       ``...........````':` `' .`    ..                      ......``...`:;''''`';||;:::::;;:::::::;|@#################################################################################################$
      .:'..........````'`.  ``                               ...........`;|!:'`.            .`':!!!!%@#################################################################################################$
      ``...........````''` `;'                               .....````                              .:%@###############################################################################################$
     .'`.....`....````'!!. ';. .                            .....                                        '|@###########################################################################################$
 ..  `'`.......````````:;`.``  `     .                    ...             .....````...                       `|&#######################################################################################$
$!'`.```.....`````````'''..:'        .     ...           ..        .````'```````````````''''`.                   `|####################################################################################$
`':%@%'....````...``''''`  `.      ..     .....       ..       `'``````````````````````````````':'`.                `%#################################################################################$
````````..````````'':|!.  .'..`.    ..   ......      .      .```````````.````````````````'''''``'''''``.               `|##############################################################################$
`````.````````'''''''''`. ..        .     .....    .      `'`..````....``````````````''':;||%%$$$%%||;::::`               '$###########################################################################$
'````````````'''::''':;' .''        .     .....         ':`.``````````````````````';!%$$%$$$$|;;;;:;;!!!|%|!:`              .!@########################################################################$
::''`````````'';;''''::` .:` `.    ``.  ......        `'````````````````````````:|%|||||!;;:'':;;:::::;:::::;;!:.              '&######################################################################$
:;:'''````''';;''''''''. ':       .`.  .......      `'````````````````````````';|||!;:::''''`'';;:::!|!::!;;::::::`              `%####################################################################$
':;:'``''''::'''''`';:` .'` .`    .`.   ......    .`'```````````````````````''::;;::''''``:!|%$&&&&@&&$$%|!;;;;;;::;'.             '$##################################################################$
  `;|%!'````':''`';;::`  `. .    ...   ......    .''```````````````````````'''::::'''''':!!$&@@@@####@@#@&%!!!!!;;;;;;'.           . '&################################################################$
      .`''|$%%%!!!::::.  '`    .............    .''`````````````````````````''''''''''';;!$&&@@&%%&##&%|&@@&$|!!;;;;;;;;:.         . ..!@##############################################################$
                ..``     .  .     ``........   .''''''``````````````````````''''''''':;;|&&|:|&@&%!%&|:':|$&&&$|!;;:::::::'.      ..  . `%#############################################################$
:;!!;'.                          .'`.......   .'''''''```''''`'``````````````''''::::;;%&$;`.`'!%$$%|!||%|%%%|!;:::''''''''::. .     .....;@###########################################################$
;:`....`:;;'`.   ``.  `.       .... ......   .`''''':;!||!!;:::''''''```````'''':::::;|&$;'';;|!;:'''''':;;:::::'''''''''''':;'.   ........`%##########################################################$
'``'':;!:'`  .':!||:'`..`.         ....``.   `''''!$&$%$%%|!;;;::::''````````''''::::!$&%;;::::::::::''''''`''''`````''''''''::;'.   ....... ;@########################################################$
;%$$%!' .  .:|%!;:`.  .``'!'      ..````.   .':;%&&&$%%|||!!!;;;;;::''``.`````'''':':!%!::;;::::'''```````````````````''''''::::;;`.......... .%#######################################################$
!;'''':!||!;'.    .`''':!|!!`    ..`````..  '!$&&&$%!!;;;;;;;;;!!;;:''```.`````'''`''''''''```````````````````````````''''''::::;;!:`........   :&#####################################################$
;!:``'````';|%$&$|;'````'. `''  .`..````.  `|&&$%!;;!::::::::::;;!!;:'````````````````````````````````````````````````'''''::::;;;!|!'........   .%####################################################$
'`''`````''``'``'':!;::'`````'::''`.````. `|&&%;;;:;||%%||;''::::;;!:'````````````````````````....````````````````````''''':::::;;!!||'.......    `|###################################################$
`````````````''``':':;''':;:'''''`..``````!$$!!|!%&@&&@@@@&$|!:''':;:```````''''''''``````.``````````````````````````'''''':::::;;;!!%|:.......  ..'$##################################################$
````.``..`````````.````'```'''::`. .`````;%$|!!%&@&&##@&&@@&$&$|:'''```...```'''''''''''``````````````..`````````````'''''':::::;;;!!|%%'.....  ....:&#################################################$
......`````..``..`..`````````'`.  .`''``';!!!%$&@&$&@&$|!!%|'`:%|:'`````.```'''''````''''''``````````````````````````'''''::::::;;;!!||%|'...........:&################################################$
.....`...`````..```````````':;;'....`'''':|%|$@@&|;;$@@&&&|:':'''''''''````':;!||||!!:::::::`````````````````````````''''::::::::;;!!|||%|'..........`;@###############################################$
......```````````````````'::.     .'''''''!%$@@@$;'':!%%;'''''''':;::;;;::;!&########&|;::;;'```````````````````````''''''::::;;;;;!!!||%%:`..........`%###############################################$
   ... ....```````````````.      .`'''''''!%$@@@%;;|%|:'''''''''';!!!!!||!!;!|||;;|%$|;;;!!;'``````````````````````''''''':::::;;;;;!!||%$!`...........;@##############################################$
        ....```````'``'':'       .`'''''``;%$&&&&&%!:':'''''''``:;|$@#@$%||!!;;''''`''::;:'```````````````````````'''''''':::::;;;;;!!!||%|:`...`......'$##############################################$
       .......```````'''''`      `''''':'';$$$@@$!;:'''````````';;|&####@%|!!:'''''''''''`''``````````````````````''''''':::::::;;;;;;!!!|%!'..``......`%##############################################$
.     .     ..```````':!;.      .`''''';:`;%%%$%!:''''`````````':;!%@##@%!;::'''''''''''''''''''''````````````''`''''''''':::::::::;;;!!!|%|:`````..```'|##############################################$
            ...`````':!:`       `'''''';:':|%|!;:'''```````````';!;;!||!;::''''':''''''''''`''''''''''''''''''```''''''''''::::::;;;;;!!!!|%;`````````':|@#############################################$
.          ....`````':!;.     ..`''`'''::''||!:'''`````````````'';!!;;;!;::''''''````'':;;;;;:::'''''':::::''''````'''''''':::::::;;;;;!!!|%|'`````':::;|&#############################################$
 ..         ....```:!|:`        `:'''''```';!:''````````````````'';|%|!;::''::::':;!!|%%%%%%|||%%%||!!;;;;;::'''```'''''''''::::::;;;;;;!!!%%;````''';|!!$#############################################$
.....       ..````':!$%`       .`'`''`'''''::'````````````````````''::::::;!!!|||%%%%%||||%%%%%%%%%$$&&&&$|;:'''`````'''''''::::::;;;;;;!!!|%;'````':;;;|@#############################################$
..          ..```:;!|%!.     . .':''''''''''''````````````````````''':::;!|||||%%||||!:``';;;;!%%|!!|$$&$|;:''''```''''''''''::::;;;;;;;!!!|$|'`'''':;;!&##############################################$
.        ....```':;!%!.      ...''``'''''::'''''``````````````````''::;!||%%$$%||!;:'..``':::::;!!!!!!;:'''''`''''''''''''':::::::;;;;;!!!!|$|:'`'''':!|@##############################################$
....  .......``':;;|%'       ..`'''''''''::::''''''`````````````'''::;!|%%|%%%|;'..`':'````:;;;!!!;;::::'''''''``'''''''''::::::::;;;;!!!!||%|:'`':''::%###############################################$
```...````..`'::':!|%'         `''''''':::::::''''''''```````'''''::;!%%%|||||;'''::``````.`':;!;;;;:''''''''''`''''''''':::::::::;;;;!!!|||$%;'`:::'':$###############################################$
```..```..`````'`'::|!`       .`:'''''''':;;:::'''''''''''''''''':;;!|%%%%%%|::''`'::::::;!!!|!!;;;:'''''''''`````'''''':::::::;;;;;;!!!|||%$%;''::::';$###############################################$
.....`````..```:!|%%;.        .':'''''''''::;:::'''''''''''''''':;;!|%$$$%%!:'''''::;!!|||||!!!;::'''''`'''''''`''''''''::::::;;;;;;!!!!||%%$%:':;:::';&###############################################$
';|!;::::`````'';:`.          .':'''''''''':;;::::'':'''''''''''::;!%$&&%!;::;!!;!!!|||%%%||!;;:'''``````''''''''''''''':::::;;;;;!!!||||%%$$|:::;::'':$###############################################$
''::'```'''':!|!||;::`     ...`;;'''''''''::;;;;::::::::'''''::::;;!|$&&%!|||||||%%%%%%%%|!!;:'''`````````'''''''''''':::::;;;;;;!!!!|||%%$$$;';;:::'''|@##############################################$
%!|%!!!;'`''``.```'`.   '%|. .':::'''''''':::;;;;;::::::::::::::::;;|%&&%|%%%%%||%%%%|!!;;:''''```````````''''''''''':::::;;;;;!!!!|||%%%$$&|:;;;:''''::%##############################################$
;;'`..  .``. .`'':;:;|%|' . .'::''':''''''::;;!!!;;;::::::::::::::::::!||%%%%%%%%||!!;;::''''````````````''''''''''::::;;;;;!!!!!|||%%%%$$&%;:;:'''':''':$#############################################$
''``'::!%|;|%!;:''``'`     .`::`''''''''''::::;!!!;;;;;:::::::::::'':;;!|||%%||||!;;::'''''``````````````''''':::::;;;;;;;!!!!||||%%%$$$&&%;;;:''':::'''':$############################################$
@@@#####@&&@&|;'``'.        .'''''''''''':::;;!!!!!!;;:::::::::::''':::;;!!!!;;;;::''''`````````````````''''::::;;;;!!!!!!!!||||%%$$$$$&&|;;;:''';;::''''`:$###########################################$
`::::;;;;;!$###@!         ..''`'''''''''':::;;!!!!!!;;;;:::::::::::::::::;;;;;::::''''``````````````````'':::;;;!!!!!!!!!|||%%%%$$$$$&&$!;;::'':;;;;:'''''';&##########################################$
.````''''''|##%:`  .       .`::''''''''''::;;;!!!!!!!!;;;;::::::::::::::::;;;:::'''''``````````'''''''':::;;!!!!|||||||||%%%%$$$$$$&&$%;::::'';;:'':::::::''!@#########################################$
..`'''`````:$&;'`        ..`'''''::::'''::::;;!!|||!!!!;;;;::::::::::::::;;;:::::''''''''''`'''''''''::;;;!!!||||%%%%%%%%$$$$$$$$$&$$!:;|!''';;::::::::::''':%#########################################$
``'``````'`;&$::`        ..`''''::::::''''::;;;!||%|!!!!;;;;;;:::;;:::::;;;;;::::::'''''''''''''':::;;!!!|||%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$%;::!!;|%!;;!;;;;;;::'''''!&########################################$
``````````';&%::.        `.`':'''::'::''':::;!!!|||%|!|!!!!!;;;;;;;;;;::;;;;;;::::::::''::::::::;;!!!|||||%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$%!:''!%!%$!!;;:::::;:''''''';&########################################$
``````````.;&!`'         .``''''''''''''::::;;!||||%%%!|||!!!!!!!!!;;;;;;;;;;;;;;;;;;;:::::;;;;;!!!|||%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%;'`'';!|$$$%|:::':''``''```'';&########################################$
````````. :@$'''         ..`''''':'''::'':;;;!!|%%%%%%%||%|||!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||!!!!!!!!!!!||||%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%$$%!;|||;:;%|;|$%!:::''''''`````'':%#########################################$
`'````..`''$$''`        ...`'::::''':''':::;;;!||||%%%$$||%%||||||!!!!!|||||||||%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%$$%|||!;;;::;;:|&%;:'''::::'`.``'::;$##########################################$
```````..'|&;    ..      . `'::''::;:''''::;;!!!!||%%%%$$%|%%%|||||||||||||||%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||!;:'''::'`'':''''``````.`'::;;;!|$##########################################$
``````';:.`|:..  .     .`...`'''::::'``''::;!!!!|%%%%%$$$$$||%$%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%%%|!;:':;;:::''''`:!:.``````''::;!!!!!!!%@########################################$
```````:'`!$'..  .     ....':''':;::'''''':;;!!!!||%%%%%%$$&$||%$$$%%$%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||||;;;;;''````':'``````';:````'::::;;;;;;;:|#########################################$
```````!!:$$`.` .`     ...'::''''''''''''::;!!!|||%%%$$$$$&$&#@$%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$&$$%%%||!;;;;:''`````''''````````':;:``':;;;;;;;;;;!!$########################################$
``````';::|!.'` `.    .```''''''':'``'''::::;!;!|%%%%%%%$$$&@####&||%%$$$$&&$$$$$$$$$$%%%%$$$$$$$&&&&&@$%$%%|!;!!;:''::'```''''''`````````'':;!:``:;;;;!!!!||!!|@######################################$
```.```'``;' ...'.    `'.`''''':'`````'''::;;!!!||%%$$$$$%$&@#####@||||||||%%%%$&&&&&&&&&&&&&&&&&$%%$$%%$@@&$|;:::::;;!!;:'''''``````````'''''''::':;!!!|%%!:;|!|&#####################################$
''````'. `;`.. ..     .`.`'''''````````'':;;;;!!|%%%%%$$$$$&########@$$%!|!;!||||||||||||||||%%%%%|%|%&@@@@&$|:`''::'`';%|:'''````````````````'''':';!!|!;:'''::!!%####################################$
````.....:!`.. `.     ```::'''''''````''':;;;;!||%$$$$$$$$$&######@@@@||&%||%|!!!%$&$$$%%%%||!!;;;;!$&$$$%!:''`':::````'!%|;`````````````.```````'':':!;''::::::'':!&##################################$
```.';:'... .   .    .'''''`'''''````'''':::;!!||%%$%$$$$$$@#####@@@@#&$$!;||!!|%%%$$%%|!!;!;;:::';|&&$!:''''':::'``````';'.``.````.```......```````''`:;:'';;:'```';%#################################$
````...  ''.`. `   ..`:'''''''``````'`''''::;!||%$%%%$$$$$$@#######@@##%;:;:!|;:;;;!%&&$$|!;;;;!|$&&&&$!:::::::'`````````....```````````......``....`''``:;!;:!;`...';!&###############################$
```.``.  '... .`     ':';;::'````.````'''':::;!|||||%$&&&&&@###########@|:':!;:::::;%&&$%%$&&&&&&@&&&&$!;::::'```````.'!;`.......................``````'::;:::!;`....';;%##############################$
``..    `'... .`    .`'''''''``.````````'''':!!!||%%%$$$$$&@#####@#@@##$!|%%$&$|;::'''''':!||||%&@@&$$|;:''``.``.`....'!;`......................`````'':::;;:';!'``..`;!:!@############################$
``.:!'..;;.   '.     `'''':'```````````'''';;!!||||%%%$$&&&@####@@@@#$;:''::;;;!%$&&$$%%%|!;;;;;%&&@$;'``..........```'::`...`........````````````'''':::;;:;!;''''`..'!;::':$#########################$
```..```'`.`  `.    .``'''`````''```````'':!!;;;!|%$$%%%$&@#####@@@@%;:::'''``..`...``````..``.`:;:`...........``..``.`':'```.````````````''```''':::::::;||;'':::'```'!!:''`'!@#######################$
`..``. .:``' .`     `''::'```''````````''':;::!!!|||%%%%$$@#####@@@@|`````....`....``........ ...`.`'''`':''`````..........```'`'''''''''''::::::::;;;;;;:;!|!:::::'```''''```':%######################$
`````. ';.`' .`     `''':'''''`````````'::::;;!||||%%||$$$@####&@&;`.``..................`````''''````''````'```.......```'':'''':::'''':::::;;;;!!;;;;;;!!!!%|::::```'''````':::;%####################$
```....`` .. `.   ..'''':''''`````````'::::;;!!!!|||||%$$&####@%'........`.................''`''`````````````...``..``````'::''::::;::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||%|;;;'``'''''```':''';&#########@########$
`````..;:.`. .  .. `:'`'''''``'`````'''::::;;;!!!|%%$$&&&&@#$:.......`````............  ..........````..`''````````````'`'::::::::;!!!;;;!!!!!!!!|||!!!!!!!;!!|||;:'`''''''`':::'''''|#################$
````..:!`.. .'.    `''''''''`'''````'''::::;;;!!!!!!;::''``````.  .........................```````.. .`'```''````'````'''':;;:;!!!!!;;;;;;!!!!!!!|||!!!!!|||||!|%;'``''''''''::''``''':%&@###@&&$&@####$
```::':'.`. `` .. .':'''''''''''```''':::::;;!;;;;;:::''''''```.``....````....................`````.``````````'''''''::::::;;:::::;;;;;;;;!!!!!|||||||!!!!!|||!|%!'''''''''':;:''``````:::'':;!!!;;!%##$
'!|:'';;`:. ``     `''::''''''''''''':;!!|||||!!!!;;;;!!;:''`````::'|%!:`...`........ ....```````'``````````````'''''':::::;;;;;;!;;;!!!!!!!!||||||||||!!!!||!!||%!:'''''''':!;:'```````''''':::||!;!!$%
''``..'``'`.`. ...';:'''''''''''''''::;!!!!!!||||||!!!!!;:'''''':|!;!%|!;`.................```'``````````''''`'''''':::::::;;;;;;;;!!;!!!!!!!!!!|||%|||||||||||||||!:'''''':;;::''```````''::::::%&%!!!!
`''`.`:`'' .'...  `::;;:''''''':'':;;!||!!!!!!!!!!!|||||!;:::';!;;:!$%;;;'.```.............````''''`'''``'''''''':::::::;;;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!|||%%|||||||||||%%||%!:''''':;;::''```````''':''''!$$$%|!
'`'`.`'`'` .`. ...:!:::;|$$$%%%|!;;;||||||!!!!!!!!!|||%%!:;;!%||;:;!%|;!|:''''`.````.```````'```''`'''':''''''':::::::;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||||||||||||!!||%||||%!'''::::::''```````````'::'''!$$%%|
''`. ::`'` '`.``.`;!;;%&%!;!!!||||%%||!!!|%%||||!!!!!|||!;!%: `%&$%!:!;:!|;:'''````````.``.````````''''':''''''''''::;;!;;;;;;!!;;;!!!!!!!!!|||||||||||||||!||||%||!!%!:':::::'''`````'''''```'''':|$%|!
''`.`;:''`.'`....`;!!$&@&%|%%|||||||||||!!!!|||||||||!|||||%&$$%::;%%:;!;||:'':;:```````````````````'''`'''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||||||||||||||||!;!|;::::::'''```''''''''''''''':%$|!
':'`:;'`` `'.`'`.'::|&&$$&@#@@@&$||||||||%|||||||||||||||!|%%%$&!':%&&&&&&|::::;;;'````'````'````````````''''''':'':::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!|||||||||!|||||||||!;;!||;::::''```''```'`''''''::'';%|!
''`'!|''` `'.```'!|$##@############@&%||||%%%|||||||!!!||!!||:`!&&@$;'':%@@%;;;;;!!:'''``''```````````'''````'''':::::;!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!!!!!|||||||||||||||||||!;;;!%|;;;:'''````````''``''::'''';||
''``::`'`.'''%&@#######################@$%||%%%%|%%||!!!||!;|&@$' '%|!|%$%:;|!!!!!!!;'''''''''````````````'''''''''::::;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||!!!||||||||!;;!!%%;::'''```````````''':::''':!|
'` .|%!$@#################################&%||%%%%%|||!!|||!!!%&$%%&&%|&@|:;|!;;!!!!||;:'''''`````````'''''''''''''''::;;!!!!|!!!!||!!|!!!!!||!!!!!!||||||||||||||||!!!!;!%|;''''```````````'`'!%%%$$$%!
%&##########################################&%||%%%%%%||||%!;;!|$&&$!`'!|$@@@%;;!!!!!!;;;:''''``'```````'''''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!!!||||||!!!!!!;!||;'''`````````````:%@&$$$&&%
##############################################$%|%%%%%%%||||!;;!|||||%$&$$&&&$!;!!!!!!;;;;;:'''''```''''''''''''''::::::::::;;!;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!||||||!!!!!;;;;|%;``````````````;$&$%!:'':
################################################&%|%%%%%||%%!;;;;!!!|||||%%%!|%!;;!!!!!;;;;;:::''''''''''''''''''':::::::::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!|||||!!!!!;;!|%%|'```````....````|%;'````':
##################################################&%|||%%|%%|!;;;;!!|%%%||%%%||!;;!!!!;;:;;;;::::'''''''''''''''''':::::::::::;;;;;!!;;;!!!!!!!!!!!!!!||!!!!||||||!!!!!|%$%|;'```````.....```:%$;'`````:
####################################################&$%|||%%%!;;;;;!%$$$$%;;!|!!!!!!|!!;;;;;;;::::::''''''''''''''''''''::;;;;;;;;;;;;;!!!!!!!!;!!!!!!!!||||||||!!!|%%%%|;''''`````........`'|$$!'`````:
######################################################@$|||%%|!;;;;!%$$$!::;:'';!!;!||!!;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''':::::::::;;;;;;!!!||||!|||||||||||||%%%%|;:::::''`````````````'|$$$|'`````:
########################################################@$||%%|;;;;!|$$$%|!;!|$$$|!!!!!!;;;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''::::::::::::::::;;;;;;;;;;!!|||%%$$%%!;::::::''`````````````:!!||%%;`````:
###########################################################&|%|!;;;!|%$$%%%%%||$$%|!!!|!;;;;;;:::::::::::::''''''''':::::::''::::::::::::::;;;!!!;;::::;;;!|$$$%!:':::;;::''''`````````';!;:;!%%%;`````:
#############################################################&%%%|!!|%$$%|%$%%%%&&%|!!||!;;;:;;;;::::::::::;::'''''::::::::::::::::::::::;;;!!;;;;;;;;;|%$&&%;'''````````````````````';||!:::!%$!'``...:
###############################################################$|%%|||$$%|||!!!%$%%|!!!|!;;;;;;;;;:::::::::::;:::''::::;:::;;;;;:::::::::;;;;!!;;;;!|$$$$%;``'````````````''`''````:%%!!!;::';%%;``````:
###############################################################&!:!%$%%$$%||%$$$$%|%%||||!;;;;;;;;;:::::::::::::;::'::::::::::;;;;:::::;;;!!!!!!!!%$$$%;''````````````''''''''''''!&&|!!!;::':!|:````..'
################################################################$;'`:%$$$%|%$|:';%%||%|||!!;;;!;;;;;::::::::::::::;:::::::::;;;:;;;;;;;;;!!!!||%$$$%;'``'```''''`''''''''''''''':|$&%!;!;;::'::;:````..'
################################################################&;``.`;$&$$|;:|%!|%%||%|||!!!!!|!;!;;;::::::::::::::;;:::::::;;;;;;;;!!!!!!|%$&&%;:'''''''''''''''''''''''::'':;!|||!;;!!!;::::;:``.`..:
#################################################################&;....'%&$$||%$%|$$%%%%%%||!!!|%|;!;;;;:::::::::::::::::::;;;;;;;!!!!!!|%%$&$|;'''''''::::::::;!!|||||||||||!!!|!;;;!!!!!;::'':;'``...'
##################################################################@!`...`|&&&&$%%%$$%%%$$$$%||||%%|!!!!;;::::::::::::::::::;;;!!!!||%%%%$$$%|;;:''''':;!|||%%%%||||!!!|!!|!!!!!!!!!!!|!!!!;::::;;:``...'
####################################################################|`....'%&%|!|!;;|%%|%%%$$%|||%%%|!!!!;;::::::::::::::::;;!!!||%%$$$&$%!!!;;;:'':::;;!!!!!!;;;;!!!!!!!!!!!;;;;;;!!!!!!;;:::;;!;'....'
#####################################################################%`....:!;;!!!!!;|$%%%%%%$$%%|||%||!!!!!;;;::::;;;;;;;;;!!|%$&&&$|!!||||||||!:':::::;;;;;;;;;;;:;;;;;;;;;;:::;;!!!!!!;;;;;!!!;'....: