Semanis Kata Seindah Bicara dari Penulis

Terima kasih kepada semua pembaca ruangan Itu Kata Hatiku ini. Di dalam ruangan ini terdapat pelbagai maklumat dan info-info semasa yang sedang hangat diperkatakan. Penulis juga amat berminat mengemukakan pendapat dan berkongsi info-info berbentuk Islamik. Tak kurang juga jenis pembacaan seperti novel dan cerpen turut dimuatkan dalam blog ini. Jika anda peminat karya sastera, anda akan ketemu hasil-hasil nukilan puisi milik penulis di sini juga. Semoga pembacaan anda penuh bermanfaat dan tinggalkan sepatah dua kata sebagai komen dan respond anda terhadap entry yang dibaca ^_^.
Penulis amat berbesar hati menerima kunjungan anda sekalian.~
skydiamond
Malam, di Shiny Club

Jenny dan Lily dari tadi mengajak aku menyertai mereka menari. Entahlah, baru-baru ini mood aku kurang baik. Aku sendiri tidak pasti tentang diriku. Aku mula bosan dengan kehidupanku sehari-hari. Nama saja siswazah lepasan overseas tapi aku hanya tahu membuang masa sahaja. Aku beruntung kerana dilahirkan dalam sebuah keluarga yang kaya-raya,tapi jiwa aku kosong. Aku tak tahu apa yang sebenarnya aku inginkan dalam hidup. Di salah satu meja di bawah sinaran cahaya yang berkelip-kelipan aku memerhati ragam manusia yang tidak pernah puas menikmati keseronokan duniawi. Jenny dan Lily sudah lama tenggelam dalam lautan manusia. Aah, biarlah. Bukannya mereka tidak biasa dengan tempat ini. Aku menyeluk saku seluarku dan mengeluarkan sekotak rokok. Kuperhatikan di sekeliling kotak itu, terdapat tanda amaran merokok di bahagian tepinya tapi ternyata amaran tersebut tinggal amaran semata-mata. Tiada seorang pun yang mengendahkannya, aku tahu kerana aku pun begitu. Aku dah lama terlibat dengan rokok, mula berjinak-jinak dengan estacy dan pernah sekali dua meneguk arak. Tapi aku tak pernah terlibat dengan aktiviti seks rambang. Aku tahu itu bahaya. Aku tak mahu menjadi pembawa virus HIV dalam rumah aku. Aku sayangkan mama dan kalau boleh aku pun mahu jadi sepertinya. Tapi aku rasa itu semua hanyalah sekadar mimpi dan angan-angan yang mampu kucipta sendiri….

Aku mencapai sebatang rokok lalu menyalakannya. Kusedut dalam-dalam kemudian kulepaskan bersama-sama asapnya yang berkepul-kepul. Kuharap semoga asap itu pergi bersama-sama semua masalah yang bersarang di hati ini. Namun ternyata aku jauh terpesong. Asap yang kusangka mampu melenyapkan segala masalahku sebenarnya cuma menambah beban yang kutanggung selama ini. Asap rokok yang kupuja adalah racun! Sedarkah aku selama ini? Aku semakin buntu! Kenapa baru sekarang aku mula menyesali segala perbuatan yang pernah aku lakukan dulu? Kenapa perasaan ini wujud setelah aku begitu jauh terpesong? Sukar untuk aku memperbaiki kelemahan ini. Dalam asyik aku merenung diri sendiri tiba-tiba suatu suara datang menyapaku. Suara yang semakin hari semakin aku ingati………..

“Hai Amy,boleh saya duduk kat sini?” aku terkejut sebenarnya dengan kehadiran Joe di sini.

“Duduklah.” Aku tidak tahu apa yang harus aku katakan selain perkataan itu. Joe mengambil tempat bertentangan denganku.

“Datang seorang saja ke?”

“Dengan kawan. Awak buat apa datang ke sini?”

“Teman Jenny dan Lily…” aku menjawab ringkas.

“Sekadar menemani saja ke? Kenapa awak tak ikut mereka menari?”

Aku angkat bahu tanda aku pun tak begitu pasti dengan jawapan yang kuberikan tadi.

“Selalu ke kau datang ke sini?”

Soalku seakan menyindir. Aku rasa hairan juga dengan kemunculan Joe yang secara tiba-tiba di club ini. Maklum la, club yang selalu aku kunjungi ni berpestij. Kebanyakan pengunjungnya juga terdiri daripada anak-anak bangsawan, Dato’, menteri, paling tidak anak ahli korporat terkemuka. Masakan dia yang bergaji sekecil itu sanggup bermewah seperti ini? Puas aku mencari jawapan di benakku tapi aku gagal. Agaknya ini kali pertama dia sampai ke sini atau mungkin juga dia mendapat bonus pada bulan ni. Aku cuma mampu membuat pelbagai andaian yang hanya Joe saja yang dapat menilai sejauh mana kebenaran itu. Dia tidak serupa aku, club ini seperti sudah menjadi sebahagian daripada kehidupanku. Ke mana lagi akan kutuju untuk menghilangkan kebosanan di rumah kalau bukan di sini. Mama terlalu sibuk dengan kerjayanya sehingga aku kadang-kadang berasa cemburu dengan tugas mama seharian. Aku mengerti kalau mama sibuk mencari kekayaan buat aku tapi ketahuilah mama, aku terlalu rindu akan belaian dan kasih-sayangmu, lebih dari harta dan kekayaan yang telah kita miliki sehingga detik ini.

“Jauhnya mengelamun.. fikirkan siapa ni Amy? Kenapa tak ajak saja dia ke sini juga?” Pertanyaan Joe membuatkan aku tersedar dari lamunanku. Aku masih kaget. Fikiranku masih bercelaru. Aku membiarkan soalan Joe tidak berjawab.

“Kenapa dengan Amy hari ni? Nampak macam ada masalah berat je.. selalunya garang bukan main.” Joe senyum kepadaku. Aku tahu dia menyindir aku. Tapi untuk hari ini aku tidak terlintas sedikitpun untuk memarahinya. Entahlah kenapa.

“Tak adalah…… erm…Joe, apa nama penuh kau?” Ish aku ni, kenapa tanya soalan melalut macam tu pulak…Aiseh……….!!

“Aik, peliknya soalan awak ni….hehe. Tapi betul ke Amy nak tahu nama penuh Joe ni?”

“Kenapa? Payah sangat ke nak beritahu? Aku tak kisah pun……..” Sebenarnya aku nak cover malu aje. Entah la macam mana aku boleh tanya soalan tu. Macam kemaruk sangat aku nak berkenalan dengan lelaki tu.

“Boleh…kalau nak tahu, cerita aku tragis sikit..” Aku menanti dengan penuh debaran. Mungkin ini satu daripada episod hidupnya yang sangat memilukan. Sedikit sebanyak terasa juga bersalah kerana mengajukan soalan itu kepadanya.

“Begini ceritanya, masa aku dilahirkan, aku nampak lain daripada bayi-bayi lain. Terus aku ditahan di hospital beberapa hari sampaikan mak terlupa meletakkan nama kepada aku kerana terlalu bimbang keadaan aku. Keengganan mak berbincang dengan doktor berkenaan perkara lain menyulitkan pihak hospital menyiapkan sijil kelahiran aku...”

“Lepas tu?” aku sudah tidak sabar mengetahui lebih lanjut sejarah tentang namanya itu. Joe senyum lalu meneruskan ceritanya.

“Bila mak aku dah bersedia mamberikan nama pada aku, rupa-rupanya pihak hospital dah menyiapkan sijil kelahiranku. Aku masih lagi ditahan di hospital ketika itu kerana keadaanku masih belum stabil sepenuhnya. Mak aku punyalah bengang masa tu sebab tak berbincang dengannya terlebih dahulu. Sudahnya, nama yang diberi pun ala kadar saja. Siapa tak marah.”

“Habis, sampai bila kau ditahan? Pihak hospital bagi nama apa pada kau sampai mak kau marah macam tu sekali?” Aku jadi teruja mendengar kisah hidupnya itu. Tertarik sekali aku mendengarnya.

“Itulah, kalaulah masa tu Tuhan beri aku kudrat untuk berkata-kata dah lama aku mengamuk! Tak ingin nama macam tu. Ada ke nurse tu malukan aku, sampai muka aku pun merah padam masa tu. Walaupun aku masih baby lagi masa tu, aku dah ada perasaan. Semua tu mak aku lah yang cerita..hehe. Masa tu ada ramai lah yang panggil aku ‘si baby merah’. Tapi bukan nama tu yang ada dalam sijil lahir aku. Nurse tu bagi nama yang buat aku malu sahingga ke hari ini..”

Aku rasa bersimpati pula pada dia. Kenapa dia begitu malu dengan nama yang diberikan oleh nurse tu?? Apa sebenarnya nama yang diberikan pada Joe?

“Kau sedih ke? Kalau ye pun, beritahulah dulu apa nama yang nurse tu bagi kat kau sampai kau begitu malu?”

“Bukan lah aku sedih..tapi aku rasa sekarang aku memang perlu terima kenyataan ni.. Nurse tu bagi nama aku……-”

“Apa?”

“Handsome Boy”

“What???!” Aku jadi bengang tiba-tiba. Shit! Joe betul-betul buat aku marah! Aku baru saja nak mula menerimanya sebagai sahabat tapi boleh dia sakitkan hati aku macam ni… Aku sangka Joe benar-benar ikhlas tapi aku silap.

“Go to hell! I thought you have change! But not actually! Kau sengaja nak tipu aku, nak main-mainkan aku! Apa kau fikir aku tak punya perasaan? Sukalah kau aku dah hampir percaya dengan cerita bohong kau tu!”

“Amy, aku minta maaf. Aku tak ada niat pun nak sakitkan hati kau. Aku cuma bergurau. Aku nak kau happy. Tapi kalau cara aku salah, I’m so sorry.” Aku nampak Joe gelabah. Dia seperti benar-benar rasa bersalah. Kenapa kau tipu aku? Aku paling benci ditipu apatah lagi oleh seorang yang bernama lelaki!

Aku terdiam sambil mengetap bibir. Aku masih marah lagi. Sebenarnya aku begitu malu dengan Joe. Tak sangka aku boleh tertipu dengan cerita dongeng yang langsung tak masuk akal tu. Aku begitu tertekan dengan tindakan Joe tadi. Sudahlah aku sendiri buntu mencari laluan sebenar dalam kehidupanku. Kehadiran Joe walaupun begitu singkat kurasakan meninggalkan kesan yang amat mendalam . Baru sahaja aku cuba menerimanya sebagai sahabat lalu dia menghancurkannya begitu sahaja.

“Amy, maafkan aku…!” Joe memandang aku dengan satu renungan yang sukar untuk aku tafsirkan. Adakah Joe masih ingin mempermainkan aku? Aah, sudahlah!

Aku tidak menjawab kata-kata Joe itu malah memandangnya pun tidak. Aku sakit hati. Bukan senang bagi aku untuk mempercayai kata-kata orang yang baru kukenali apatah lagi dia, orang yang baru saja ingin kuterima sebagai seorang teman.

“Amy, mungkin cara kita berbeza tapi aku harap kau faham yang aku ikhlas menghulurkan salam perkenalan buatmu. Bukan untuk memberi kamu harapan palsu apalagi untuk menaruh dendam atas pertelingkahan kecil yang pernah berlaku antara kita.”

Aku mengeluh kecil. Mungkin juga aku terlalu cepat melatah. Ternyata kata-kata Joe kali ini membuat aku berfikir lebih matang. Aku pun tak mahu persahabatan yang terjalin hanya untuk beberapa minit. Aku dapat rasakan bahawa Joe bukan seperti yang pernah kufikirkan dulu. Apa salahnya kalau aku membenarkan persahabatan ini terus terjalin?

Aku mengeluh lagi dan kemudian menghadiahi Joe sekuntum senyuman yang agak hambar.

“Aku minta maaf Joe, aku terlalu ikut perasaan tadi….”

“Tak mengapa. Kita masih kawan kan?” Amy mengangguk dan sekali lagi dia tersenyum kepadaku tapi kali ini lebih manis berbanding tadi.

Hati aku semakin tenang. Joe seperti mampu memberi sesuatu yang tidak dapat kuungkapkan dengan kata-kata. Sesuatu yang kucari dari dulu seperti sudah kutemui…

Berbual dengan Joe membuatkan aku lupa tentang malam yang semakin larut. Jenny dan Lily? Entah lah. Mungkin sudah mabuk dan dah dibawa ke mana-mana hotel agaknya. Bayangan mereka langsung tidak kelihatan lagi…

Rokok yang kusedut sejak tadi kusedari sudah terlalu pendek. Aku terus mencampakkannya ke dalam bekas abu rokok di hadapanku. Kemudian aku mencapai sebatang lagi rokok dan dan meletakkannya di antara kedua-dua bibirku. Aku tercari-cari lighter dalam poket seluarku dan mengeluarkannya.

Baru saja aku ingin menyalakannya, Joe lebih dahulu menarik keluar puntung rokok itu dari bibirku. Aku terkejut dengan tindakan Joe itu. Aku memandangnya dengan satu persoalan. Joe menggelengkan kepalanya sambil matanya seolah-olah ingin menyatakan sesuatu…

“Cukuplah…..” Kata Joe dengan penuh pengharapan. Aku merenung tajam ke dalam anak mata Joe. Aku nampak keikhlasannya dengan jelas. Tapi kenapa, hati ini terlalu keras untuk menerima teguran seperti itu. Tiba-tiba hatiku memberontak! Apakah hak dia untuk menegahku melakukan itu dan ini? Siapa dia? Aku paling benci dikongkong dan hidup dengan peraturan. Antara aku dan Joe hanya punya ikatan yang sangat kecil. Jadi dia tidak perlu melarang apa pun!

“Joe, kita bukan ada apa-apa pun. Tak ada sebab untuk aku menuruti segala perintah dan laranganmu. Ingat tu!” Aku seperti memberi satu amaran buat Joe. Mungkin kalau dia ingin terus berteman denganku maka dia harus bersedia menghadapi situasi seperti ini lagi…

“Cukuplah Amy…kalau Amy dah mula terima Joe sebagai seorang teman. Mungkin bagi Amy ikatan kita terlalu jauh tapi bagi aku, teman mempunyai kedudukan paling hampir dengan seseorang.”

“I don’t think so.”

“Amy tahu apa erti teman yang sebenar? Teman adalah insan yang akan terus bersama kita apabila tiada seorang pun lagi di dunia ini yang menaruh kepercayaan kepada kita. Dia adalah satu-satunya insan yang masih terus memberi semangat untuk kita bangkit kembali walaupun kita sudah berkali-kali jatuh merudum. Dan teman juga adalah seorang yang bersedia untuk menegur setiap kesilapan temannya agar orang lain akan sentiasa memandang tinggi terhadap temannya itu walaupun dia sendiri tahu bahawa temannya itu pasti memarahi dirinya. Dia rela kerana dia sayangkan temannya….”

Aku terdiam mendengar kata-kata Joe. Terpana aku dengan keindahan bahasa yang dituturkan oleh Joe. Banyak kebenarannya baris-baris ayat itu. Tapi, kenapa naluriku tetap melarang keras untuk aku tunduk kepada kebenaran kata-kata itu? Bukanlah terlalu sukar bagiku untuk cuba berhenti merokok, tapi aku rasa tercabar. Selama ini tiada siapa yang berani mengatur kehidupanku. Aku rasa aku berhak menentukan jalan hidup aku sendiri! Setiap keputusan dalam hidup aku adalah hak aku dan bukan hak orang lain!

“Ini hak aku Joe. Sama ada kau masih terus mahu menganggap aku sebagai temanmu atau tidak, itu adalah keputusan kau. Apa yang aku mahu lakukan semuanya adalah atas kehendak aku sendiri! Understand?”

“Amy, kau sepatutnya mengerti bahawa apa yang aku lakukan ini adalah untuk kebaikan kau juga. Entah dari mana aku bagaikan dapat menyelami jiwa kau. Aku dapat rasakan yang kau sendiri pun tidak suka dengan cara hidup kau kan? Kau sudah mula bosan dan ingin mencari haluan sebenar hidup kau, tapi kau tidak tahu bagaimana caranya..betul kan Amy? Kau harus berubah Amy. Bahkan segala-galanya harus diubah! Aku tahu bahawa naluri kau menentang keras apa yang sedang kau lakukan. Antara sedar atau tidak sebenarnya batiniah Amy tak sama dengan lahiriah kau… Atau kalau aku tersilap lagi aku mohon maaf dari kau tapi inilah yang dapat aku rasakan. Ia terlalu kuat Amy…”

Aku terkedu mendengar segala yang yang terhambur dari mulut Joe. Dari awal aku sudah merasakan bahawa Joe tidak seperti orang lain. Sungguh aku benar-benar terkejut dengan semua yang Joe ungkapkan sebentar tadi. Semuanya benar dan aku sedikitpun tidak mampu untuk menyangkalnya lagi.

“Enough Joe! Aku tak izinkan kau berkata lebih dari itu! Ini satu penghinaan buat aku! Sama ada kata-katamu benar atau tidak ia sama sekali tiada kena mengena dengan kamu! Kau tak punya hak walau sedikitpun! Mengerti?”

Sebaik sahaja menghabiskan baris ayat yang terakhir itu aku terus berlalu. Hatiku geram! Sungguh saat itu aku amat tersinggung. Terasa benar diri ini tak punya harga. Aku sedih dan ketika itu aku sangat membenci Joe. Kenapa harus dia berkata begitu kepadaku? Buruk benarkah aku ini? Malukah dia mempunyai seorang teman seperti aku? Dalam kesedihan kakiku terus melangkah dan akhirnya aku sudahpun memasuki Honda City silver milikku. Butiran jernih masih terus mengalir membasahi pipiku. Aku menekan pedal minyak dan terus memandu tanpa arah tujuan. Akhirnya aku berhenti di suatu tempat yang kurasakan mampu memberikan sedikit ketenangan buat aku. Keindahan Pantai Morib jelas di pandangan mata. Mungkin malam yang terlalu larut membuatkan pantai itu sunyi tanpa pengunjung. Aku mematikan enjin. Aku membuka pintu kereta dan keluar untuk menghirup udara nyaman di situ. Hatiku mulai reda tapi airmata yang mengalir belum dapat kuhentikan. Dalam ketenangan malam itu aku mula berfikir tentang kata-kata Joe sebentar tadi. Memang banyak benarnya kata-kata Joe. Tapi, entah kenapa terlalu berat untuk aku mengiakan segala yang Joe ucapkan. Egokah aku? Pada hakikatnya aku memang sudah terlalu bosan melayari hidup seperti ini. Hidup tanpa arah yang pasti. Umur semakin hari semakin meningkat tapi aku tidak pernah mempedulikannya. Ijazah dalam business course yang kuperoleh dari luar negara kusimpan sebagai kahazanah cuma. Sungguh sudah bertahun-tahun aku hanya tahu membuang masa dan setiap hari kerjaku cuma menghabiskan wang titik peluh mama sahaja. Tapi salahkah apa yang kulakukan ini? Bukankah sekian lama mama mencari wang untuk kemewahan dan kesenangan aku sehinggakan aku juga menjadi taruhan wang ringgit mama? Kemewahan yang mama berikan sedikitpun tidak mampu mengganti kasih-sayang yang selama ini aku dambakan dari mama. Aku rindu usapan dari mama… Tapi mama sering sahaja mengabaikannya……… Kini aku sedar aku seperti seorang gadis yang tak punya harga diri. Lihat saja caraku berpakaian sudah tahu aku ini gadis terbiar yang dahagakan perhatian. Air jernih yang masih lagi mengalir sudah tidak dapat dikawal. Kadangkala merimaskan. Aku menyeka airmataku dengan tangan. Tiba-tiba hatiku tersentuh apabila terdengar suatu suara menyapaku……
Labels: edit post
Reactions: 
0 Responses

Post a Comment

Anda dialu-alukan memberi komen berguna terhadap artikel ini~

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget
.              ................                                 ...``...``.`...`;$#######@%;::;;;!||!!!%%|$@###########################################################################################$
..            ......... ......          .                       ........``.....:!!!;:!$##$|;:::;!!;;;;!%%%&############################################################################################$
.             ........... ...                                  ...........```..:;;|;':%@@$|;::::!|!!;;|%||&############################################################################################$
              .`......  ...                                        ...........`::;;:!|@#@$!:'::;!!!!;!|%|!&############################################################################################$
              ``.....     ..                                      ..``....... .';;!!||$#&!;:':;;;;;!!|%%!%@############################################################################################$
              .......   ....           .                         ..``.........'!!!;:::!%$|;'':;;;;;;;;!||$#############################################################################################$
             .`. ..     ..                                     ...............'!||;'':|@$:''''':;|!!;;!|%@#############################################################################################$
             .....    .....                                       ............;|!;:'';!%|:''':;!;;;;!||||&#############################################################################################$
             .`.....  ......                                      .......... .:!;::'':%%!::'':;;:::;!!%|%##############################################################################################$
             .....    .....                                      ......... .`';::;'``'!|:':'':;;;;;!;;|||@#############################################################################################$
            .`....   .....                                       ....... ... '!!::'``'!!:::''':;!!;;;!%||&#############################################################################################$
            ``....   .....                                        .........  :%|:::`'%&;''::::::;:::;|||$##############################################################################################$
            `.        .. .                                        ........  `;!;;;:':|;::'':::::::':;!||&##############################################################################################$
           .::|!.    .....                                          ....... .!|;!;:'`':::'''::::;::::!|%&##############################################################################################$
           .::'.    .....                                          .......  '|||&%:`';!:'::''::::::;;!!|@##############################################################################################$
           ``.      .....                                          ......   '%!!|;'.`||::''':''::;!;;|%$###############################################################################################$
           `.        ...                                          ......   .;|;!;`.';!!''''':''::::;|||$###############################################################################################$
          ``..     .....                                         .......   .;!::::'`;!:''''':::::;;:!|%@###############################################################################################$
           ..     ......                                          .......  `!!;;'`.';!:''':''';;::::!;;$###############################################################################################$
         .`.        .......        .                              .....  ..';;;;'`.`!|:''''''';;;;;:!%$################################################################################################$
         .`.       .......     .. `:.                            ........ .:!;;:'`.'!;''''''':;;;;:;!|$################################################################################################$
         .....   ...........                                       .......`;;:::'..'||:''``':::::;:;%|$################################################################################################$
         ``..   ..........`.                                      ........';;'''`.`;|;'''''''''::;;;%$&################################################################################################$
        .`...  .  .........                                      .........';;::'```;!;:'''```':::::;!|&################################################################################################$
        .'`.. ..........`..   .. .      .                        ..```. ..';;:'`.``;!;'''`''':::::;!||$################################################################################################$
        ``  ..........```::   `.                                 .``.... .:;:::`..'||:'''```':;;:::;!$#################################################################################################$
       .''............````   `:. .     .                        ..........:!;:'````;!:'```''''::::!!!|@################################################################################################$
        ``........`.....':`  ..                                 .........'::::'```:!!;'`''''::::::;||$#################################################################################################$
       `'`............```'`  '' ..                             .....`...`:!!:'```':!;:''''''::::::;!|$#################################################################################################$
       `'`..........```.`'.  '. `.                            .....``````':::'```';!;:''''';!!;::::;|&#################################################################################################$
       ``...........````':` `' .`    ..                      ......``...`:;''''`';||;:::::;;:::::::;|@#################################################################################################$
      .:'..........````'`.  ``                               ...........`;|!:'`.            .`':!!!!%@#################################################################################################$
      ``...........````''` `;'                               .....````                              .:%@###############################################################################################$
     .'`.....`....````'!!. ';. .                            .....                                        '|@###########################################################################################$
 ..  `'`.......````````:;`.``  `     .                    ...             .....````...                       `|&#######################################################################################$
$!'`.```.....`````````'''..:'        .     ...           ..        .````'```````````````''''`.                   `|####################################################################################$
`':%@%'....````...``''''`  `.      ..     .....       ..       `'``````````````````````````````':'`.                `%#################################################################################$
````````..````````'':|!.  .'..`.    ..   ......      .      .```````````.````````````````'''''``'''''``.               `|##############################################################################$
`````.````````'''''''''`. ..        .     .....    .      `'`..````....``````````````''':;||%%$$$%%||;::::`               '$###########################################################################$
'````````````'''::''':;' .''        .     .....         ':`.``````````````````````';!%$$%$$$$|;;;;:;;!!!|%|!:`              .!@########################################################################$
::''`````````'';;''''::` .:` `.    ``.  ......        `'````````````````````````:|%|||||!;;:'':;;:::::;:::::;;!:.              '&######################################################################$
:;:'''````''';;''''''''. ':       .`.  .......      `'````````````````````````';|||!;:::''''`'';;:::!|!::!;;::::::`              `%####################################################################$
':;:'``''''::'''''`';:` .'` .`    .`.   ......    .`'```````````````````````''::;;::''''``:!|%$&&&&@&&$$%|!;;;;;;::;'.             '$##################################################################$
  `;|%!'````':''`';;::`  `. .    ...   ......    .''```````````````````````'''::::'''''':!!$&@@@@####@@#@&%!!!!!;;;;;;'.           . '&################################################################$
      .`''|$%%%!!!::::.  '`    .............    .''`````````````````````````''''''''''';;!$&&@@&%%&##&%|&@@&$|!!;;;;;;;;:.         . ..!@##############################################################$
                ..``     .  .     ``........   .''''''``````````````````````''''''''':;;|&&|:|&@&%!%&|:':|$&&&$|!;;:::::::'.      ..  . `%#############################################################$
:;!!;'.                          .'`.......   .'''''''```''''`'``````````````''''::::;;%&$;`.`'!%$$%|!||%|%%%|!;:::''''''''::. .     .....;@###########################################################$
;:`....`:;;'`.   ``.  `.       .... ......   .`''''':;!||!!;:::''''''```````'''':::::;|&$;'';;|!;:'''''':;;:::::'''''''''''':;'.   ........`%##########################################################$
'``'':;!:'`  .':!||:'`..`.         ....``.   `''''!$&$%$%%|!;;;::::''````````''''::::!$&%;;::::::::::''''''`''''`````''''''''::;'.   ....... ;@########################################################$
;%$$%!' .  .:|%!;:`.  .``'!'      ..````.   .':;%&&&$%%|||!!!;;;;;::''``.`````'''':':!%!::;;::::'''```````````````````''''''::::;;`.......... .%#######################################################$
!;'''':!||!;'.    .`''':!|!!`    ..`````..  '!$&&&$%!!;;;;;;;;;!!;;:''```.`````'''`''''''''```````````````````````````''''''::::;;!:`........   :&#####################################################$
;!:``'````';|%$&$|;'````'. `''  .`..````.  `|&&$%!;;!::::::::::;;!!;:'````````````````````````````````````````````````'''''::::;;;!|!'........   .%####################################################$
'`''`````''``'``'':!;::'`````'::''`.````. `|&&%;;;:;||%%||;''::::;;!:'````````````````````````....````````````````````''''':::::;;!!||'.......    `|###################################################$
`````````````''``':':;''':;:'''''`..``````!$$!!|!%&@&&@@@@&$|!:''':;:```````''''''''``````.``````````````````````````'''''':::::;;;!!%|:.......  ..'$##################################################$
````.``..`````````.````'```'''::`. .`````;%$|!!%&@&&##@&&@@&$&$|:'''```...```'''''''''''``````````````..`````````````'''''':::::;;;!!|%%'.....  ....:&#################################################$
......`````..``..`..`````````'`.  .`''``';!!!%$&@&$&@&$|!!%|'`:%|:'`````.```'''''````''''''``````````````````````````'''''::::::;;;!!||%|'...........:&################################################$
.....`...`````..```````````':;;'....`'''':|%|$@@&|;;$@@&&&|:':'''''''''````':;!||||!!:::::::`````````````````````````''''::::::::;;!!|||%|'..........`;@###############################################$
......```````````````````'::.     .'''''''!%$@@@$;'':!%%;'''''''':;::;;;::;!&########&|;::;;'```````````````````````''''''::::;;;;;!!!||%%:`..........`%###############################################$
   ... ....```````````````.      .`'''''''!%$@@@%;;|%|:'''''''''';!!!!!||!!;!|||;;|%$|;;;!!;'``````````````````````''''''':::::;;;;;!!||%$!`...........;@##############################################$
        ....```````'``'':'       .`'''''``;%$&&&&&%!:':'''''''``:;|$@#@$%||!!;;''''`''::;:'```````````````````````'''''''':::::;;;;;!!!||%|:`...`......'$##############################################$
       .......```````'''''`      `''''':'';$$$@@$!;:'''````````';;|&####@%|!!:'''''''''''`''``````````````````````''''''':::::::;;;;;;!!!|%!'..``......`%##############################################$
.     .     ..```````':!;.      .`''''';:`;%%%$%!:''''`````````':;!%@##@%!;::'''''''''''''''''''''````````````''`''''''''':::::::::;;;!!!|%|:`````..```'|##############################################$
            ...`````':!:`       `'''''';:':|%|!;:'''```````````';!;;!||!;::''''':''''''''''`''''''''''''''''''```''''''''''::::::;;;;;!!!!|%;`````````':|@#############################################$
.          ....`````':!;.     ..`''`'''::''||!:'''`````````````'';!!;;;!;::''''''````'':;;;;;:::'''''':::::''''````'''''''':::::::;;;;;!!!|%|'`````':::;|&#############################################$
 ..         ....```:!|:`        `:'''''```';!:''````````````````'';|%|!;::''::::':;!!|%%%%%%|||%%%||!!;;;;;::'''```'''''''''::::::;;;;;;!!!%%;````''';|!!$#############################################$
.....       ..````':!$%`       .`'`''`'''''::'````````````````````''::::::;!!!|||%%%%%||||%%%%%%%%%$$&&&&$|;:'''`````'''''''::::::;;;;;;!!!|%;'````':;;;|@#############################################$
..          ..```:;!|%!.     . .':''''''''''''````````````````````''':::;!|||||%%||||!:``';;;;!%%|!!|$$&$|;:''''```''''''''''::::;;;;;;;!!!|$|'`'''':;;!&##############################################$
.        ....```':;!%!.      ...''``'''''::'''''``````````````````''::;!||%%$$%||!;:'..``':::::;!!!!!!;:'''''`''''''''''''':::::::;;;;;!!!!|$|:'`'''':!|@##############################################$
....  .......``':;;|%'       ..`'''''''''::::''''''`````````````'''::;!|%%|%%%|;'..`':'````:;;;!!!;;::::'''''''``'''''''''::::::::;;;;!!!!||%|:'`':''::%###############################################$
```...````..`'::':!|%'         `''''''':::::::''''''''```````'''''::;!%%%|||||;'''::``````.`':;!;;;;:''''''''''`''''''''':::::::::;;;;!!!|||$%;'`:::'':$###############################################$
```..```..`````'`'::|!`       .`:'''''''':;;:::'''''''''''''''''':;;!|%%%%%%|::''`'::::::;!!!|!!;;;:'''''''''`````'''''':::::::;;;;;;!!!|||%$%;''::::';$###############################################$
.....`````..```:!|%%;.        .':'''''''''::;:::'''''''''''''''':;;!|%$$$%%!:'''''::;!!|||||!!!;::'''''`'''''''`''''''''::::::;;;;;;!!!!||%%$%:':;:::';&###############################################$
';|!;::::`````'';:`.          .':'''''''''':;;::::'':'''''''''''::;!%$&&%!;::;!!;!!!|||%%%||!;;:'''``````''''''''''''''':::::;;;;;!!!||||%%$$|:::;::'':$###############################################$
''::'```'''':!|!||;::`     ...`;;'''''''''::;;;;::::::::'''''::::;;!|$&&%!|||||||%%%%%%%%|!!;:'''`````````'''''''''''':::::;;;;;;!!!!|||%%$$$;';;:::'''|@##############################################$
%!|%!!!;'`''``.```'`.   '%|. .':::'''''''':::;;;;;::::::::::::::::;;|%&&%|%%%%%||%%%%|!!;;:''''```````````''''''''''':::::;;;;;!!!!|||%%%$$&|:;;;:''''::%##############################################$
;;'`..  .``. .`'':;:;|%|' . .'::''':''''''::;;!!!;;;::::::::::::::::::!||%%%%%%%%||!!;;::''''````````````''''''''''::::;;;;;!!!!!|||%%%%$$&%;:;:'''':''':$#############################################$
''``'::!%|;|%!;:''``'`     .`::`''''''''''::::;!!!;;;;;:::::::::::'':;;!|||%%||||!;;::'''''``````````````''''':::::;;;;;;;!!!!||||%%%$$$&&%;;;:''':::'''':$############################################$
@@@#####@&&@&|;'``'.        .'''''''''''':::;;!!!!!!;;:::::::::::''':::;;!!!!;;;;::''''`````````````````''''::::;;;;!!!!!!!!||||%%$$$$$&&|;;;:''';;::''''`:$###########################################$
`::::;;;;;!$###@!         ..''`'''''''''':::;;!!!!!!;;;;:::::::::::::::::;;;;;::::''''``````````````````'':::;;;!!!!!!!!!|||%%%%$$$$$&&$!;;::'':;;;;:'''''';&##########################################$
.````''''''|##%:`  .       .`::''''''''''::;;;!!!!!!!!;;;;::::::::::::::::;;;:::'''''``````````'''''''':::;;!!!!|||||||||%%%%$$$$$$&&$%;::::'';;:'':::::::''!@#########################################$
..`'''`````:$&;'`        ..`'''''::::'''::::;;!!|||!!!!;;;;::::::::::::::;;;:::::''''''''''`'''''''''::;;;!!!||||%%%%%%%%$$$$$$$$$&$$!:;|!''';;::::::::::''':%#########################################$
``'``````'`;&$::`        ..`''''::::::''''::;;;!||%|!!!!;;;;;;:::;;:::::;;;;;::::::'''''''''''''':::;;!!!|||%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$%;::!!;|%!;;!;;;;;;::'''''!&########################################$
``````````';&%::.        `.`':'''::'::''':::;!!!|||%|!|!!!!!;;;;;;;;;;::;;;;;;::::::::''::::::::;;!!!|||||%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$%!:''!%!%$!!;;:::::;:''''''';&########################################$
``````````.;&!`'         .``''''''''''''::::;;!||||%%%!|||!!!!!!!!!;;;;;;;;;;;;;;;;;;;:::::;;;;;!!!|||%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%;'`'';!|$$$%|:::':''``''```'';&########################################$
````````. :@$'''         ..`''''':'''::'':;;;!!|%%%%%%%||%|||!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||!!!!!!!!!!!||||%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%$$%!;|||;:;%|;|$%!:::''''''`````'':%#########################################$
`'````..`''$$''`        ...`'::::''':''':::;;;!||||%%%$$||%%||||||!!!!!|||||||||%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%$$%|||!;;;::;;:|&%;:'''::::'`.``'::;$##########################################$
```````..'|&;    ..      . `'::''::;:''''::;;!!!!||%%%%$$%|%%%|||||||||||||||%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||!;:'''::'`'':''''``````.`'::;;;!|$##########################################$
``````';:.`|:..  .     .`...`'''::::'``''::;!!!!|%%%%%$$$$$||%$%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%%%|!;:':;;:::''''`:!:.``````''::;!!!!!!!%@########################################$
```````:'`!$'..  .     ....':''':;::'''''':;;!!!!||%%%%%%$$&$||%$$$%%$%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||||;;;;;''````':'``````';:````'::::;;;;;;;:|#########################################$
```````!!:$$`.` .`     ...'::''''''''''''::;!!!|||%%%$$$$$&$&#@$%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$&$$%%%||!;;;;:''`````''''````````':;:``':;;;;;;;;;;!!$########################################$
``````';::|!.'` `.    .```''''''':'``'''::::;!;!|%%%%%%%$$$&@####&||%%$$$$&&$$$$$$$$$$%%%%$$$$$$$&&&&&@$%$%%|!;!!;:''::'```''''''`````````'':;!:``:;;;;!!!!||!!|@######################################$
```.```'``;' ...'.    `'.`''''':'`````'''::;;!!!||%%$$$$$%$&@#####@||||||||%%%%$&&&&&&&&&&&&&&&&&$%%$$%%$@@&$|;:::::;;!!;:'''''``````````'''''''::':;!!!|%%!:;|!|&#####################################$
''````'. `;`.. ..     .`.`'''''````````'':;;;;!!|%%%%%$$$$$&########@$$%!|!;!||||||||||||||||%%%%%|%|%&@@@@&$|:`''::'`';%|:'''````````````````'''':';!!|!;:'''::!!%####################################$
````.....:!`.. `.     ```::'''''''````''':;;;;!||%$$$$$$$$$&######@@@@||&%||%|!!!%$&$$$%%%%||!!;;;;!$&$$$%!:''`':::````'!%|;`````````````.```````'':':!;''::::::'':!&##################################$
```.';:'... .   .    .'''''`'''''````'''':::;!!||%%$%$$$$$$@#####@@@@#&$$!;||!!|%%%$$%%|!!;!;;:::';|&&$!:''''':::'``````';'.``.````.```......```````''`:;:'';;:'```';%#################################$
````...  ''.`. `   ..`:'''''''``````'`''''::;!||%$%%%$$$$$$@#######@@##%;:;:!|;:;;;!%&&$$|!;;;;!|$&&&&$!:::::::'`````````....```````````......``....`''``:;!;:!;`...';!&###############################$
```.``.  '... .`     ':';;::'````.````'''':::;!|||||%$&&&&&@###########@|:':!;:::::;%&&$%%$&&&&&&@&&&&$!;::::'```````.'!;`.......................``````'::;:::!;`....';;%##############################$
``..    `'... .`    .`'''''''``.````````'''':!!!||%%%$$$$$&@#####@#@@##$!|%%$&$|;::'''''':!||||%&@@&$$|;:''``.``.`....'!;`......................`````'':::;;:';!'``..`;!:!@############################$
``.:!'..;;.   '.     `'''':'```````````'''';;!!||||%%%$$&&&@####@@@@#$;:''::;;;!%$&&$$%%%|!;;;;;%&&@$;'``..........```'::`...`........````````````'''':::;;:;!;''''`..'!;::':$#########################$
```..```'`.`  `.    .``'''`````''```````'':!!;;;!|%$$%%%$&@#####@@@@%;:::'''``..`...``````..``.`:;:`...........``..``.`':'```.````````````''```''':::::::;||;'':::'```'!!:''`'!@#######################$
`..``. .:``' .`     `''::'```''````````''':;::!!!|||%%%%$$@#####@@@@|`````....`....``........ ...`.`'''`':''`````..........```'`'''''''''''::::::::;;;;;;:;!|!:::::'```''''```':%######################$
`````. ';.`' .`     `''':'''''`````````'::::;;!||||%%||$$$@####&@&;`.``..................`````''''````''````'```.......```'':'''':::'''':::::;;;;!!;;;;;;!!!!%|::::```'''````':::;%####################$
```....`` .. `.   ..'''':''''`````````'::::;;!!!!|||||%$$&####@%'........`.................''`''`````````````...``..``````'::''::::;::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||%|;;;'``'''''```':''';&#########@########$
`````..;:.`. .  .. `:'`'''''``'`````'''::::;;;!!!|%%$$&&&&@#$:.......`````............  ..........````..`''````````````'`'::::::::;!!!;;;!!!!!!!!|||!!!!!!!;!!|||;:'`''''''`':::'''''|#################$
````..:!`.. .'.    `''''''''`'''````'''::::;;;!!!!!!;::''``````.  .........................```````.. .`'```''````'````'''':;;:;!!!!!;;;;;;!!!!!!!|||!!!!!|||||!|%;'``''''''''::''``''':%&@###@&&$&@####$
```::':'.`. `` .. .':'''''''''''```''':::::;;!;;;;;:::''''''```.``....````....................`````.``````````'''''''::::::;;:::::;;;;;;;;!!!!!|||||||!!!!!|||!|%!'''''''''':;:''``````:::'':;!!!;;!%##$
'!|:'';;`:. ``     `''::''''''''''''':;!!|||||!!!!;;;;!!;:''`````::'|%!:`...`........ ....```````'``````````````'''''':::::;;;;;;!;;;!!!!!!!!||||||||||!!!!||!!||%!:'''''''':!;:'```````''''':::||!;!!$%
''``..'``'`.`. ...';:'''''''''''''''::;!!!!!!||||||!!!!!;:'''''':|!;!%|!;`.................```'``````````''''`'''''':::::::;;;;;;;;!!;!!!!!!!!!!|||%|||||||||||||||!:'''''':;;::''```````''::::::%&%!!!!
`''`.`:`'' .'...  `::;;:''''''':'':;;!||!!!!!!!!!!!|||||!;:::';!;;:!$%;;;'.```.............````''''`'''``'''''''':::::::;;;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!|||%%|||||||||||%%||%!:''''':;;::''```````''':''''!$$$%|!
'`'`.`'`'` .`. ...:!:::;|$$$%%%|!;;;||||||!!!!!!!!!|||%%!:;;!%||;:;!%|;!|:''''`.````.```````'```''`'''':''''''':::::::;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||||||||||||!!||%||||%!'''::::::''```````````'::'''!$$%%|
''`. ::`'` '`.``.`;!;;%&%!;!!!||||%%||!!!|%%||||!!!!!|||!;!%: `%&$%!:!;:!|;:'''````````.``.````````''''':''''''''''::;;!;;;;;;!!;;;!!!!!!!!!|||||||||||||||!||||%||!!%!:':::::'''`````'''''```'''':|$%|!
''`.`;:''`.'`....`;!!$&@&%|%%|||||||||||!!!!|||||||||!|||||%&$$%::;%%:;!;||:'':;:```````````````````'''`'''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||||||||||||||||!;!|;::::::'''```''''''''''''''':%$|!
':'`:;'`` `'.`'`.'::|&&$$&@#@@@&$||||||||%|||||||||||||||!|%%%$&!':%&&&&&&|::::;;;'````'````'````````````''''''':'':::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!|||||||||!|||||||||!;;!||;::::''```''```'`''''''::'';%|!
''`'!|''` `'.```'!|$##@############@&%||||%%%|||||||!!!||!!||:`!&&@$;'':%@@%;;;;;!!:'''``''```````````'''````'''':::::;!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!!!!!|||||||||||||||||||!;;;!%|;;;:'''````````''``''::'''';||
''``::`'`.'''%&@#######################@$%||%%%%|%%||!!!||!;|&@$' '%|!|%$%:;|!!!!!!!;'''''''''````````````'''''''''::::;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||!!!||||||||!;;!!%%;::'''```````````''':::''':!|
'` .|%!$@#################################&%||%%%%%|||!!|||!!!%&$%%&&%|&@|:;|!;;!!!!||;:'''''`````````'''''''''''''''::;;!!!!|!!!!||!!|!!!!!||!!!!!!||||||||||||||||!!!!;!%|;''''```````````'`'!%%%$$$%!
%&##########################################&%||%%%%%%||||%!;;!|$&&$!`'!|$@@@%;;!!!!!!;;;:''''``'```````'''''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!!!||||||!!!!!!;!||;'''`````````````:%@&$$$&&%
##############################################$%|%%%%%%%||||!;;!|||||%$&$$&&&$!;!!!!!!;;;;;:'''''```''''''''''''''::::::::::;;!;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!||||||!!!!!;;;;|%;``````````````;$&$%!:'':
################################################&%|%%%%%||%%!;;;;!!!|||||%%%!|%!;;!!!!!;;;;;:::''''''''''''''''''':::::::::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!|||||!!!!!;;!|%%|'```````....````|%;'````':
##################################################&%|||%%|%%|!;;;;!!|%%%||%%%||!;;!!!!;;:;;;;::::'''''''''''''''''':::::::::::;;;;;!!;;;!!!!!!!!!!!!!!||!!!!||||||!!!!!|%$%|;'```````.....```:%$;'`````:
####################################################&$%|||%%%!;;;;;!%$$$$%;;!|!!!!!!|!!;;;;;;;::::::''''''''''''''''''''::;;;;;;;;;;;;;!!!!!!!!;!!!!!!!!||||||||!!!|%%%%|;''''`````........`'|$$!'`````:
######################################################@$|||%%|!;;;;!%$$$!::;:'';!!;!||!!;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''':::::::::;;;;;;!!!||||!|||||||||||||%%%%|;:::::''`````````````'|$$$|'`````:
########################################################@$||%%|;;;;!|$$$%|!;!|$$$|!!!!!!;;;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''::::::::::::::::;;;;;;;;;;!!|||%%$$%%!;::::::''`````````````:!!||%%;`````:
###########################################################&|%|!;;;!|%$$%%%%%||$$%|!!!|!;;;;;;:::::::::::::''''''''':::::::''::::::::::::::;;;!!!;;::::;;;!|$$$%!:':::;;::''''`````````';!;:;!%%%;`````:
#############################################################&%%%|!!|%$$%|%$%%%%&&%|!!||!;;;:;;;;::::::::::;::'''''::::::::::::::::::::::;;;!!;;;;;;;;;|%$&&%;'''````````````````````';||!:::!%$!'``...:
###############################################################$|%%|||$$%|||!!!%$%%|!!!|!;;;;;;;;;:::::::::::;:::''::::;:::;;;;;:::::::::;;;;!!;;;;!|$$$$%;``'````````````''`''````:%%!!!;::';%%;``````:
###############################################################&!:!%$%%$$%||%$$$$%|%%||||!;;;;;;;;;:::::::::::::;::'::::::::::;;;;:::::;;;!!!!!!!!%$$$%;''````````````''''''''''''!&&|!!!;::':!|:````..'
################################################################$;'`:%$$$%|%$|:';%%||%|||!!;;;!;;;;;::::::::::::::;:::::::::;;;:;;;;;;;;;!!!!||%$$$%;'``'```''''`''''''''''''''':|$&%!;!;;::'::;:````..'
################################################################&;``.`;$&$$|;:|%!|%%||%|||!!!!!|!;!;;;::::::::::::::;;:::::::;;;;;;;;!!!!!!|%$&&%;:'''''''''''''''''''''''::'':;!|||!;;!!!;::::;:``.`..:
#################################################################&;....'%&$$||%$%|$$%%%%%%||!!!|%|;!;;;;:::::::::::::::::::;;;;;;;!!!!!!|%%$&$|;'''''''::::::::;!!|||||||||||!!!|!;;;!!!!!;::'':;'``...'
##################################################################@!`...`|&&&&$%%%$$%%%$$$$%||||%%|!!!!;;::::::::::::::::::;;;!!!!||%%%%$$$%|;;:''''':;!|||%%%%||||!!!|!!|!!!!!!!!!!!|!!!!;::::;;:``...'
####################################################################|`....'%&%|!|!;;|%%|%%%$$%|||%%%|!!!!;;::::::::::::::::;;!!!||%%$$$&$%!!!;;;:'':::;;!!!!!!;;;;!!!!!!!!!!!;;;;;;!!!!!!;;:::;;!;'....'
#####################################################################%`....:!;;!!!!!;|$%%%%%%$$%%|||%||!!!!!;;;::::;;;;;;;;;!!|%$&&&$|!!||||||||!:':::::;;;;;;;;;;;:;;;;;;;;;;:::;;!!!!!!;;;;;!!!;'....: