Semanis Kata Seindah Bicara dari Penulis

Terima kasih kepada semua pembaca ruangan Itu Kata Hatiku ini. Di dalam ruangan ini terdapat pelbagai maklumat dan info-info semasa yang sedang hangat diperkatakan. Penulis juga amat berminat mengemukakan pendapat dan berkongsi info-info berbentuk Islamik. Tak kurang juga jenis pembacaan seperti novel dan cerpen turut dimuatkan dalam blog ini. Jika anda peminat karya sastera, anda akan ketemu hasil-hasil nukilan puisi milik penulis di sini juga. Semoga pembacaan anda penuh bermanfaat dan tinggalkan sepatah dua kata sebagai komen dan respond anda terhadap entry yang dibaca ^_^.
Penulis amat berbesar hati menerima kunjungan anda sekalian.~
skydiamond
“Tak ada mata ke, hah?!” Kalau nak cepat sekalipun, jangan main redah saja!!” Titiana yang masih terjelepuk di atas laluan kaki lima itu mengutip bukunya satu-persatu. Aduh.. sakit jugak kaki aku ni! Yang si mamat ni pun satu, tahu la nak cepat, orang lain pun nak cepat jugak. Tapi tak adalah sampai organ mata tu dah tak berfungsi lagi untuk melihat!

“Err.. saudari, sakit ke?” Edry yang dari tadi membisu tiba-tiba bersuara.

Eh, mamat ni, dah tengok aku macam ni takkan best pulak! Betul tak betul ni?

“Tak..tak sakit.. mane ada sakit.. Kalau patah remuk tulang baru sakit kan???” Dalam nada menyindir Ana membalas pertanyaan itu. Dah soalan bodoh,mestilah disusuli dengan jawapan bodoh juga. Tak macam tu?? Ana cepat-cepat mengutip buku-bukunya dan kemudian terus berlalu. Walaupun ingin berlalu segera, Ana masih sempat mengecam wajah lelaki itu. Tinggi dan berkulit kuning langsat. Wow! Handsome! Hati kecilnya tetap mengakui hakikat sebenar. Tapi kalau handsome sampai lupa adanya organ mata langsung tak guna! Ana mempercepatkan langkahnya dan berharap tidak akan bertemu dengan lelaki itu lagi. Ketampanannya masih tidak mampu membuatkan hati Ana bertukar sejuk. Kalau boleh, biar dia tukar sekolah terus! Aman dunia! Tak adalah kaki aku ni sakit lagi!

Titiana sudah sampai ke pintu kelas namun Edry masih tidak berganjak dari tempat itu. Dia terpegun. Terpegun dengan sikap Titiana itu. Sungguh berani dan berbeza. Di suatu sudut, dia terpandang sebuah purse kecil berwararna biru. Cute! Tangannya pantas saja menyambar purse itu. Terus dia membukanya. Sekeping gambar, kad pengenalan, dan kad perpustakaan tersusun kemas di ruang yang disediakan. Beberapa keeping not sepuluh ringgit kelihatan tidak berusik. Wow! Anak orang kaya rupanya! Simpan dululah..hehe.. namun jauh di sudut hati Edry tidak sedikitpun berniat untuk mencuri purse tersebut. Dia sekadar ingin bergurau. Buat seketika, dia terlupa bahawa sekarang dia sepatutnya berada di kelas barunya. Loceng yang berbunyi menyedarkan Edry dari lamunannya. Dia berlari menuju ke kelasnya…


~~~~~~~~~~~~~xxxxxxxxxxxxxxxx~~~~~~~~~~~~~


Ana meraba-raba saku uniformnya . Alamak! Hilang! Ana mula menyedari tentang kehilangan dompetnya. Habislah….! Mesti jatuh kat sana ni! Ahh…! Ana mengeluh panjang. Dia terus berlari menuju ke tempat di mana insiden buruk pagi tadi berlaku. Dia hampa. Purse yang dicarinya tidak kelihatan. Puas dia menjenguhkan kepala ke kiri dan ke kanan, ke depan dan ke belakang namun tetap tiada. Mesti dia ni…..! Geramnya aku!!!

Kakinya pantas saja melangkah ke tempat Edry.

“Hei, sedara! Dah tak kenal dosa pahala ke? Dah la mata tu tak pandai nak guna, sampai terlanggar orang. Memang rugi la mata tu ada pada awak! Lebih baik awak dermakan saja mata awak tu pada insan-insan istimewa yang lebih memerlukan..-“

“Amboi cik minah, lancangnya mulut awak tu berkata-kata… dah tak kenal dosa pahala lagi ke??? Mengata orang, mulut awak tu lebih baik senyap daripada mengganggu insan-insan lain yang memerlukan kedamaian tau!”

“ Oi,Mamat! saya boleh diam kalau saya dapat balik dompet saya, Faham?!”

“Dompet apa pulak ni?? Kalau dompet awak hilang, pergi la cari. Jangan lepaskan tekanan awak tu kat saya! Saya tak ada masa!” hehe.. best betul kenakan orang macam ni….. alah,bukan aku nak curi pun.. Nanti aku bagi lah balik..

“Awak jangan nak pura-pura dengan saya! Sekilas ikan di air saya dah tau jantan betinanya! Tak perlu awak nak menipu saya.. tak menjadi lah!!!” Eles, ingat berjaya ke nak tipu Titiana Afida Azman Ariff? Jangan mimpi la!!

“Apa yang awak merepek ni?? Yang awak nampak tu ikan di air.. apa kena mengenanya dengan saya di darat ni???” Ahaha, bagus betul la minah ni..Ops,kan nama dia Titiana.. Kasihan titiana ni, nama cantik-cantik aku panggil minah aja.. kejam tahap kambing biri-biri betul lah aku ni…

“Awak jangan buat bodoh dengan saya..! Kalau dah ambil barang orang, mengaku saja la!”

“Saya tak ambil! Kenapa awak tak faham-faham?......-“ belum sempat Edry menghabiskan kata-katanya, tiba-tiba Ana terpandang satu objek biru di suatu sudut. Sah! Kan aku dah cakap….

“Habis, kalu bukan awak yang ambil purse saya tu, siapa pula yang letak purse tu dalam meja awak? Purse saya ada kaki ye???”
“Err..err…itu..itu…” Edry sudah tidak dapat menyambung kata-katanya lagi. Alamak, kantoi pulak dah…! Mati kutu la aku macam ni… Aiseh, macam mana purse tu boleh tersembul keluar… Buang karan betul lah…!

“Ahh…sudah lah, apalagi yang awak menungkan tu? Fikirkan nasib malang yang menimpa diri awak?? Tak kisah la, cepatla bagi balik purse saya tu…! Saya tak ada duit sekarang ni!!” Isy, terpaksa jugak la aku merayu….

“Ops, nanti dulu, saya boleh pulangkan balik purse tu pada awak tapi dengan satu syarat….”

“Aik, syarat apa pulak? Saya bukan minta barang awak. Saya cuma nak awak pulangkan semula barang milik saya. Kenapa saya mesti setuju dengan syarat awak?” Melampau betul mamat ni sekoq! Awat cek pulak yang kena ikut cakap dia? Jatuhlah martabat aku beb!

“Nak tak nak ni? Kalau nak, recess nanti jumpa saya kat kantin ye…! Cikgu dah sampai ni, baik awak balik ke tempat awak semula….”

“Tapi……-“

“Tak ada tapi-tapi, rehat nanti cari saya kat kantin. Itupun kalau awak masih sayangkan purse biru awak ni… Eh,balik la tempat awak. Nanti tak pasal-pasal saya pun kena marah.”

Ana ketap bibir. Geram dia dengan lelaki itu. Apa pulak macam ni? Tak adil lah!!! Kalau tak disebabkan cikgu dah sampai, jangan harap aku akan mengalah! Oh ya, siapa nama dia hah? Gaduh bagai nak rak, tapi nama dia pun aku tak tahu. Sekelas pun boleh tak kenal ye..

~~~~~~~~~~~~~xxxxxxxxxxxxxxxx~~~~~~~~~~~~~~

Di kantin…

Mana dia ni hah?? Ana melilau mencari kelibat Edry dalam ratusan pelajar-pelajar lain. Masing-masing sibuk membeli makanan buat mengisi perut yang sudah lama meraung. Ha, tu pun dia! Ana cepat-cepat berlari ke arah Edry.

Ya Rabbi! Beli makanan tak ingat dunia! Manusia ke bukan ni??

“Woi, woi! Ingat sikit, awak makan ni duit saya!! Bukan duit awak. So, jangan beli ikut sedap hati, perut dan jantung awak je..! Hati, perut dan jantung saya, awak kena ambil kira jugak….!”

“Erm….! Lazat betul makanan kat kantin hari ni ye? Berbeza dari hari-hari lain. Kenapa ye??” Mesti la berbeza.. Titiana Afida kan kat depan aku sekarang ni…

“Hello, awak dengar tak apa saya cakap ni?!” Titiana meninggikan sedikit nada suaranya. Benci juga bila cakapnya bagai tak diendahkan.

“Dengar lah….”

“Abis tu?....”

Edry meletakkan sudu dan garpu yang dipegangnya.

“Cik Titiana Afida, disebabkan saya dapat dengar dan sangat memahami kata-kata awaklah saya order banyak ni..! cuba awak fikir kalau saya guna duit saya sendiri, dah tentu saya akan berjimat-cermat kan. Alah, jangan risau la, dengan duit yang ada dalam purse awak tu, awak tak akan jadi tukang cuci pinggan mangkuk. Saya jamin! Jangan banyak fikir, masa makan, makan!”

Apa ni? Manusia spesies apa dia ni? Langsung tak tahu malu! Isy! Tak tahan la aku! Dah la dia makan aku yang kena bayar. Undang-undang apa ni….?

Hari itu terus berlalu.. Meninggalkan segenggam kegembiraan buat Edry. Erm.. Titiana Afida…. Sedap namanya. Edry termenung seketika. Peristiwa di kantin tadi masih jelas di ingatan. Makin marah, makin comel pulak… Edry masih lagi hanyut dibuai khayalan.. Ana, suatu hari nanti kau akan jadi milikku! Pasti!

~~~~~~~~~~~~~xxxxxxxxxxxxxxxxxxx~~~~~~~~~~~~~


Cikgu Azma baru sahaja berlalu meninggalkan para pelajar dengan beberapa latihan Matematik di papan hitam. Mata Edry masih setia melekap pada wajah Ana. Bukannya tak sedar, Cuma Ana saja buat-buat tak nampak. Ingatkan bila buat macam tu, berhenti lah dia. Tapi tidak, makin dibiarkan makin berani pulak dia ni! Rimas betul macam ni….!

“Hei, apa pandang-pandang orang ni?!” Tiba-tiba Ana menjerit. Ops, macam mana boleh terkeluar jugak ni…? Malunya…… Semua mata tertumpu padanya. Hairan. Keadaan sunyi seketika sebelum tingkatan 5 Setia dipenuhi hilai tawa. Ana menahan malu sehingga raut wajahnya merah padam.

Waktu sekolah baru saja tamat. Seperti biasa, Ana keluar agak lewat berbanding pelajar lain. Sudah biasa begitu. Dia memasukkan buku-buku yang masih berterabur diatas mejanya.

Dihujung sana kelihatan Edry menuju ke arah Titiana.

“Hai..lembab betul kaum hawa ni buat kerja ye..? Nak kemas buku pun lambat. Isy isy isy...malu, malu! Kau tak malu ke jadi seorang perempuan?”

“Kau tau tak, aku rasa kau terlewat dilahirkan ke dunia ni.. Kau ni kolot lah! Fikiran macam tu ada pada manusia yang hidup pada zaman Jahiliah aje tau! Kalau kau nak jawapan yang lebih detail lagi, kau pergilah tanya mak kau, pernah ke dia malu dilahirkan sebagai seorang perempuan? Kau kena ingat, tak akan lahir ke dunia seorang manusia itu tanpa kehadiran seorang perempuan..”

Pandai kau jawab ek.. Sebab tu aku suka sangat buat kau marah..

“Tapi mak aku tak lembab macam kau pun..kenapa ya?”

“Brother, who are you to condemn me? Erm, tapi kalau kau masih kata aku ni lembab, aku nak beritahu kau satu kisah. Satu hari, ada la seorang budak lelaki.. dia tu memang seratus satu kali ganda lebih lembab daripada aku. Kau nak tahu kenapa? Sebab dia tu dah habis berkemas awal-awal lagi, tapi masih nak balik lambat! Bodoh betul budak tu kan,Ed? Erm, atau mungkin juga dia terlalu lembab untuk berfikir kan?”

Lancar saja mulutnya menghamburkan kata-kata itu. Kemarahannya yang membuak-buak itu mendorongnya bercakap dengan begitu bersemangat. Di saat itu juga mulut Edry bagaikan terkunci. Terkunci oleh kata-kata Ana yang begitu tepat menikam dadanya. Ana pula semakin cepat memasukkan buku-buku yang masih berbaki itu ke dalam begnya. Sebenarnya dia sendiri agak hairan dengan apa yang terkeluar dari mulutnya sebentar tadi. Entah dari mana datangnya kekuatan itu dia sendiri kurang pasti. Yang pasti, dia harus segera meninggalkan kelas itu. Dia tidak mampu lagi untuk berdepan dengan lelaki bernama Edry hari ini. Tekaknya juga sudah terasa amat haus lantaran terlalu banyak bergaduh dengan Edry.

Ana, Ana.. kenapalah kau suka sangat melawan.. Lagi banyak kau melawan, lagi banyak aku akan usik kau…! He he he…… Siapa suruh melawan, kan dah kena!
~~~~~~~~~~~~~xxxxxxxxxxxxxxxx~~~~~~~~~~~~~~

========================================================
[ PEREMPUAN BODOH! SILA BUANG SAMPAH INI SEGERA! ]
KALAU NAK BUAT ADUAN, HUBUNGI NO INI:
9999999999999
DARIPADA:
LELAKI MACHO LAGI BERGAYA!
========================================================

Ana sudah tidak dapat bersabar lagi. Bungkusan berisi sampah itu dilipat kembali. Waktu itu, api kemarahannya sudah menyala-nyala. Apa yang tak kena dengan budak ni?? Lepas satu-satu dia cari hal! Nak gaduh ke apa ni?? tanpa membuang masa, Ana meluru ke arah tempat duduk Edry. Pandangan mata orang lain sudah tak dihiraukan lagi. Tiba-tiba, sesuatu yang tidak diingini berlaku…..

“Auh!!!” satu jeritan terhambur dari mulut Ana. Aduh….sakitnya.. Ana jatuh terjelepuk ke lantai. Rupanya ini semua angkara Edry. Sengaja dia menahan kakinya supaya Ana terlanggar. Dengan usaha seadanya, Ana bangun semula. Mukanya merah usah dikata, malu usah ditanya, seluruh kelas bagai mengejeknya. Ana sudah amat malu untuk berada dalam kelas waktu itu. Bodohlah dia kiranya dia masih membiarkan dirinya dipersendakan di hadapannya sendiri. Dia berlari ke tandas. Menangis. Air matanya mengalir tanpa dapat diseka lagi. Kenapa? Kenapa Ed? Kenapa kau selalu buat aku macam ni? Kenapa kau selalu memalukan aku? Selama ni, aku dah cukup bersabar hanya kerana satu sebab… Sebab aku cintakan kau! Aku cintakan Edry Amir! Tapi semakin aku bersabar, semakin banyak pula kau buat perkara yang memalukan aku. Ed, aku tak nak kau perbodohkan aku….tapi aku tak mampu bersuara.. aku jadi lemah bila nampak kau. Aku kelu untuk meluahkan apa yang ada di hati ini.. Apa sebenarnya maksud kau Ed?? Kau bencikan aku ke?? Aku tak faham….! Ana hanya mampu menjerit dalam hatinya sahaja. Dia menangis..

Sementara Edry pula diselubungi rasa bersalah. Tidak disangkanya sehingga begini teruk jadinya. Semakin lama rasa bersalah itu semakin menebal menyelimuti dirinya. Ana, maafkan aku.. Aku tak pernah terniat untuk menyakiti hatimu.. apalagi dirimu… Mana bisa aku membiarkan orang yang aku kasihi disakiti apalagi untuk menyakitimu.. Selama ini aku hanya bergurau denganmu.. Aku buat begitu supaya kau sentiasa mengingati aku… I’m so sorry sayang… Edry kembali semula ke tempatnya dengan penuh kekesalan. Setelah berfikir panjang, Edry mendapat satu akal. Tanpa membuang masa, dia terus menggeledah beg Ana.

“Fuh, nasib jumpa!” Dengan penuh rasa berjaya, Edry kembali ke tempat duduknya semula .

Ana juga sudah berasa agak lega. Mujur ada Shalin, satu-satunya sahabat yang paling akrab dengannya. Dia yang menenangkan Titiana tadi. Titiana kembali semula ke kelas. Nafasnya yang tadinya kencang sudah beransur teratur. Dia dapat bernafas dengan stabil sekarang. Lima minit lagi waktu sekolah akan berakhir. Edry berkemas lebih awal. Seperti biasa, Ana pulang agak lewat. Shalin selalu pulang awal. Katanya takut ketinggalan bas. Pelik juga hari ini, biasanya pengacau tu ada saja nak mengganggu aku. Hari ini hilang! Agaknya rasa bersalah kot! Tahu pun takut… tapi, Edry ni jahat la…! Tahu buat salah je.. tapi langsung tak tahu minta maaf! Selesai berkemas, Ana menuju ke tempat letak motorsikal di belakang bloknya. Dia mencari-cari sesuatu di dalam begnya.

“Mana ni…?” Ana mulai cemas.

Tanpa disedari, Edry muncul dari balik dinding blok itu.

“Kenapa? Motor rosak?” Tanya Edry spontan setelah melihat kegelisahan Ana dari tadi.

“Er..taklah!”

“Habis, kenapa gelabah semacam je? Kau nak buang air ek?”

Hisy dia ni! Time-time macam ni pun dia nak kenakan aku jugak ke? Ingat aku dah lupa ke hal tadi????

“Mana ada! Cuma..Cuma…Kunci motorsikal aku hilang la…!” Tergagap-gagap Ana menerangkannya.

“Ha..itulah, siapa suruh tak jaga baik-baik… Betul ke kau simpan kat situ? Entah-entah kau lupa kot…”

“Betul lah…aku memang ingat. Aku selalu simpan kat sini.. Macam mana boleh hilang….”

“Dah la, kau buat lah kunci baru nanti. Hari ni, naik motor aku je..”

Aik, baik semacam je…ada apa-apa ke?? Tak sangka aku ada juga masa dia jadi baik ye… Cute betul!
“Tak.. tak apa,tak apa. Tak payah susah-susah.”

“Marilah…” Pantas saja tangan Edry menyambar tangan Ana sambil kakinya menuju ke arah motorsikal. Mahu tak mahu, Ana terpaksa naik juga.

Kenapa dia ni?? Lain macam aje…Tak makan ubat ke apa? Baik pula dia sekarang. Pagi tadi kejam sangat…! Benci betul aku dengan dia ni kalau teringatkan hal tu!

Selepas kedua-duanya duduk dalam keadaan selesa, Edry pun memecutkan motor kesayangannya itu.

“Eh, ni jalan salah ni. Kat mana kau nak bawak aku ni??” Seram pulak aku kalau macam ni.. Macam mana kalau dia bawak aku ke tempat yang sunyi..tak ada orang.. Ahh..matilah aku….! Apa yang akan berlaku pada aku nanti?? Hanya Tuhan yang tahu.. Nak buat apa lagi,berserah saja lah. Redha sajalah… Ya Allah….

“Jangan bimbang.. Kejap lagi sampailah.”

Motorsikal diberhentikan. Pemandangan di tepi tasik kala itu sungguh indah. Udaranya segar lagi nyaman.

“Apa ni Edry? Kenapa bawa aku ke sini?”

Kosong..

“Cantik tempat ni Ed.. tempat ni buat semua orang rasa tenang.. Tapi, aku masih tak faham. Just straight to the point.”

“Hehehe.. cantikkan?..”

“Yepp”

“Erm, pasal pagi tadi.. kau masih marah lagi?”

Tiada sebarang jawapan dari bibir manis itu.. Hanya jelingan tajamnya saja sudah tahu betapa dia terhiris dengan perlakuan Edry pagi tadi. Edry gelisah. Jelingan itu membuatkan dia terasa amat berdosa.

“Okay,okay, aku tahu aku dah melampau dengan kau! Aku minta maaf kay? Janganlah tengok aku macam tu. Aku takutlah tengok mata kau tu.. Garang macam rimau!”

“Dah tahu, kenapa buat?! Edry, aku dah lama nak tanya kau, kenapa kau suka sangat buat aku marah? Kenapa kau suka sangat usik aku? Buat aku malu.. buat aku menangis…..” Suaranya yang lantang semakin lama semakin perlahan. Air mata yang dari tadi di tahan akhirnya luruh jua. Di hadapan Edry dia menangis sepuas-puasnya.

Eh, jangan lah menangis… Ni yang buat aku susah hati ni.. Edry semakin gelabah. Dia jadi panik bila Ana tiba-tiba menangis. Aah..jangan seksa aku lagi…

“Ana jangan macam ni.. Aku tak boleh tengok kau menangis.. Aku minta maaf. Aku betul-betul minta maaf. Aku buat semua tu sebab…”

“Sebab apa Ed? Aku tahu kau bencikan aku..tapi takkan kebencian kau terhadap aku terlalu tebal??”

“Siapa kata aku bencikan kau? Aku tak pernah bencikan kau. Malah aku sayangkan kau!”

“Ahh, sudahlah Ed! Aku dah fed-up dengan kau! Terus-terang aku katakan aku tak faham langsung dengan perangai kau!”

“Betul Ana, aku memang sukakan kau. Dari dulu lagi. Semenjak aku jumpa kau. Aku tahu kau lain dari yang lain! Percayalah!”

“Ed, jangan buat aku macam orang bodoh!” Dia sudah mula angkat kaki. Namun hatinya masih tertanya-tanya. Mungkinkah Edry serius dengan kata-katanya?

“Ana please..beri aku peluang.. Aku cintakan kau sepenuh hati. Selama ni aku hanya bergurau dengan kau. Mungkin gurauan aku agak melampau tapi tak sedikitpun di hati ini terlintas untuk menyakitimu.. I need you. Trust me…”

Betul ke apa yang aku dengar ni? Atau ini hanya mimpi? Oh Tuhan, aku hanya mampu berserah kepadamu.. Kiranya aku dan dia telah Kau satukan, aku bersyukur.. Dia berpaling. Hatinya penuh debaran menanti setiap patah kata yang bakal muncul dari mulut Edry. Sunguh inilah saat yang begitu dia nantikan. Tapi dia bimbang. Bimbang andainya Edry masih lagi bergurau. Tapi raut wajah itu.. sungguh ikhlas.. Inilah kali pertama aku lihat dia begitu serius. Sungguh ikhlas… Rupanya dari dulu dia tidak bertepuk sebelah tangan.
“Ed..” Ana bagai di awan-awangan. Dia masih lagi kaku. Tiba-tiba dia terasa tangannya bagai ditarik.

“Ana, mari sini.” Seperti seorang hamba, Ana menurut sahaja. Tiba-tiba, untuk kali yang entah ke berapa, Ana terjatuh lagi. Dan untuk kali yang ke beberapa juga dia terpaksa menahan malu lantaran terjatuh di hadapan lelaki itu. Edry tidak dapat menahan tawa. Buat sementara waktu, tempat itu menjadi riuh. Ana yang sudah malu bukan kepalang terus bangun. Dia nekad untuk pergi. Perasaannya kini bercampur-baur antara marah, geram, sedih, benci, dan berbagai-bagai lagi. Baginya semua yang Edry katakan tadi ternyata hanya gurauan semata-mata. Namun dia masih lagi mengharapkan panggilan mesra dari Edry. Ed, kalau benar kau cintakan aku, kau tak akan membiarkan aku pergi sekarang.

“Ana..”

Suara itu membuatkan dia terhenti. Buat kali kedua, namanya dilaung lagi. Dia berpaling. Hatinya yang marah tadi kian beransur sejuk. Gelagat Edry membuatkan dia berasa tercuit.

“Ana, tengoklah!” Kunci motorsikal Ana diangkat tinggi-tinggi supaya dapat dilihat oleh Ana.

“Oo..kau yang curi ye….? Pandailah buat-buat tanya aku! Tak guna betul dia ni…!” Ceh, ingat dah berubah, Edry tetap Edry. Dia tak akan berubah. Tapi kalau tak kerana dia Edry yang suka mengusik aku, mungkinkah aku akan jatuh cinta padanya? Hehe.. Inilah takdir Tuhan, Dia yang maha kuasa mengatur segala-galanya…

Tiba-tiba Ana tertawa kecil. Dia berlari ke arah Edry untuk mendapatkan semula kunci itu. Edry masih enggan memulangkannya.

“Katakan dulu Ana pun cintakan Ed..-“

Ana menjeling manja… Ana mengangguk.

“I love you too…..”

“Tak malu…! Hahaha…..” Ana memusingkan mukanya. Merajuklah kononnya. Kalau dia tak pujuk, siaplah!

“Janganlah macam tu.. senyum sikit!” Ana pusing semula.. Thanks because you love me too… Kemudian mereka ketawa bersama-sama…. ~ By, deeya89




**P/S:
hahaha sorila ayat kurang matang kot sebab aku rasa aku buat ni masa aku form 1 or form 2 kot. kurang pasti sangat la....hehehe~~~
Labels: edit post
Reactions: 
2 Responses
  1. Night Says:

    best novel akak nie hehehe...


  2. skydiamond Says:

    hehe akak penah buat novel gak ms form2 tp member wat hilang..huhu sedih. tapi redha je la.... masa dulu tulis tgn je. xde backup dlm komputer pun...


Post a Comment

Anda dialu-alukan memberi komen berguna terhadap artikel ini~

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget
.              ................                                 ...``...``.`...`;$#######@%;::;;;!||!!!%%|$@###########################################################################################$
..            ......... ......          .                       ........``.....:!!!;:!$##$|;:::;!!;;;;!%%%&############################################################################################$
.             ........... ...                                  ...........```..:;;|;':%@@$|;::::!|!!;;|%||&############################################################################################$
              .`......  ...                                        ...........`::;;:!|@#@$!:'::;!!!!;!|%|!&############################################################################################$
              ``.....     ..                                      ..``....... .';;!!||$#&!;:':;;;;;!!|%%!%@############################################################################################$
              .......   ....           .                         ..``.........'!!!;:::!%$|;'':;;;;;;;;!||$#############################################################################################$
             .`. ..     ..                                     ...............'!||;'':|@$:''''':;|!!;;!|%@#############################################################################################$
             .....    .....                                       ............;|!;:'';!%|:''':;!;;;;!||||&#############################################################################################$
             .`.....  ......                                      .......... .:!;::'':%%!::'':;;:::;!!%|%##############################################################################################$
             .....    .....                                      ......... .`';::;'``'!|:':'':;;;;;!;;|||@#############################################################################################$
            .`....   .....                                       ....... ... '!!::'``'!!:::''':;!!;;;!%||&#############################################################################################$
            ``....   .....                                        .........  :%|:::`'%&;''::::::;:::;|||$##############################################################################################$
            `.        .. .                                        ........  `;!;;;:':|;::'':::::::':;!||&##############################################################################################$
           .::|!.    .....                                          ....... .!|;!;:'`':::'''::::;::::!|%&##############################################################################################$
           .::'.    .....                                          .......  '|||&%:`';!:'::''::::::;;!!|@##############################################################################################$
           ``.      .....                                          ......   '%!!|;'.`||::''':''::;!;;|%$###############################################################################################$
           `.        ...                                          ......   .;|;!;`.';!!''''':''::::;|||$###############################################################################################$
          ``..     .....                                         .......   .;!::::'`;!:''''':::::;;:!|%@###############################################################################################$
           ..     ......                                          .......  `!!;;'`.';!:''':''';;::::!;;$###############################################################################################$
         .`.        .......        .                              .....  ..';;;;'`.`!|:''''''';;;;;:!%$################################################################################################$
         .`.       .......     .. `:.                            ........ .:!;;:'`.'!;''''''':;;;;:;!|$################################################################################################$
         .....   ...........                                       .......`;;:::'..'||:''``':::::;:;%|$################################################################################################$
         ``..   ..........`.                                      ........';;'''`.`;|;'''''''''::;;;%$&################################################################################################$
        .`...  .  .........                                      .........';;::'```;!;:'''```':::::;!|&################################################################################################$
        .'`.. ..........`..   .. .      .                        ..```. ..';;:'`.``;!;'''`''':::::;!||$################################################################################################$
        ``  ..........```::   `.                                 .``.... .:;:::`..'||:'''```':;;:::;!$#################################################################################################$
       .''............````   `:. .     .                        ..........:!;:'````;!:'```''''::::!!!|@################################################################################################$
        ``........`.....':`  ..                                 .........'::::'```:!!;'`''''::::::;||$#################################################################################################$
       `'`............```'`  '' ..                             .....`...`:!!:'```':!;:''''''::::::;!|$#################################################################################################$
       `'`..........```.`'.  '. `.                            .....``````':::'```';!;:''''';!!;::::;|&#################################################################################################$
       ``...........````':` `' .`    ..                      ......``...`:;''''`';||;:::::;;:::::::;|@#################################################################################################$
      .:'..........````'`.  ``                               ...........`;|!:'`.            .`':!!!!%@#################################################################################################$
      ``...........````''` `;'                               .....````                              .:%@###############################################################################################$
     .'`.....`....````'!!. ';. .                            .....                                        '|@###########################################################################################$
 ..  `'`.......````````:;`.``  `     .                    ...             .....````...                       `|&#######################################################################################$
$!'`.```.....`````````'''..:'        .     ...           ..        .````'```````````````''''`.                   `|####################################################################################$
`':%@%'....````...``''''`  `.      ..     .....       ..       `'``````````````````````````````':'`.                `%#################################################################################$
````````..````````'':|!.  .'..`.    ..   ......      .      .```````````.````````````````'''''``'''''``.               `|##############################################################################$
`````.````````'''''''''`. ..        .     .....    .      `'`..````....``````````````''':;||%%$$$%%||;::::`               '$###########################################################################$
'````````````'''::''':;' .''        .     .....         ':`.``````````````````````';!%$$%$$$$|;;;;:;;!!!|%|!:`              .!@########################################################################$
::''`````````'';;''''::` .:` `.    ``.  ......        `'````````````````````````:|%|||||!;;:'':;;:::::;:::::;;!:.              '&######################################################################$
:;:'''````''';;''''''''. ':       .`.  .......      `'````````````````````````';|||!;:::''''`'';;:::!|!::!;;::::::`              `%####################################################################$
':;:'``''''::'''''`';:` .'` .`    .`.   ......    .`'```````````````````````''::;;::''''``:!|%$&&&&@&&$$%|!;;;;;;::;'.             '$##################################################################$
  `;|%!'````':''`';;::`  `. .    ...   ......    .''```````````````````````'''::::'''''':!!$&@@@@####@@#@&%!!!!!;;;;;;'.           . '&################################################################$
      .`''|$%%%!!!::::.  '`    .............    .''`````````````````````````''''''''''';;!$&&@@&%%&##&%|&@@&$|!!;;;;;;;;:.         . ..!@##############################################################$
                ..``     .  .     ``........   .''''''``````````````````````''''''''':;;|&&|:|&@&%!%&|:':|$&&&$|!;;:::::::'.      ..  . `%#############################################################$
:;!!;'.                          .'`.......   .'''''''```''''`'``````````````''''::::;;%&$;`.`'!%$$%|!||%|%%%|!;:::''''''''::. .     .....;@###########################################################$
;:`....`:;;'`.   ``.  `.       .... ......   .`''''':;!||!!;:::''''''```````'''':::::;|&$;'';;|!;:'''''':;;:::::'''''''''''':;'.   ........`%##########################################################$
'``'':;!:'`  .':!||:'`..`.         ....``.   `''''!$&$%$%%|!;;;::::''````````''''::::!$&%;;::::::::::''''''`''''`````''''''''::;'.   ....... ;@########################################################$
;%$$%!' .  .:|%!;:`.  .``'!'      ..````.   .':;%&&&$%%|||!!!;;;;;::''``.`````'''':':!%!::;;::::'''```````````````````''''''::::;;`.......... .%#######################################################$
!;'''':!||!;'.    .`''':!|!!`    ..`````..  '!$&&&$%!!;;;;;;;;;!!;;:''```.`````'''`''''''''```````````````````````````''''''::::;;!:`........   :&#####################################################$
;!:``'````';|%$&$|;'````'. `''  .`..````.  `|&&$%!;;!::::::::::;;!!;:'````````````````````````````````````````````````'''''::::;;;!|!'........   .%####################################################$
'`''`````''``'``'':!;::'`````'::''`.````. `|&&%;;;:;||%%||;''::::;;!:'````````````````````````....````````````````````''''':::::;;!!||'.......    `|###################################################$
`````````````''``':':;''':;:'''''`..``````!$$!!|!%&@&&@@@@&$|!:''':;:```````''''''''``````.``````````````````````````'''''':::::;;;!!%|:.......  ..'$##################################################$
````.``..`````````.````'```'''::`. .`````;%$|!!%&@&&##@&&@@&$&$|:'''```...```'''''''''''``````````````..`````````````'''''':::::;;;!!|%%'.....  ....:&#################################################$
......`````..``..`..`````````'`.  .`''``';!!!%$&@&$&@&$|!!%|'`:%|:'`````.```'''''````''''''``````````````````````````'''''::::::;;;!!||%|'...........:&################################################$
.....`...`````..```````````':;;'....`'''':|%|$@@&|;;$@@&&&|:':'''''''''````':;!||||!!:::::::`````````````````````````''''::::::::;;!!|||%|'..........`;@###############################################$
......```````````````````'::.     .'''''''!%$@@@$;'':!%%;'''''''':;::;;;::;!&########&|;::;;'```````````````````````''''''::::;;;;;!!!||%%:`..........`%###############################################$
   ... ....```````````````.      .`'''''''!%$@@@%;;|%|:'''''''''';!!!!!||!!;!|||;;|%$|;;;!!;'``````````````````````''''''':::::;;;;;!!||%$!`...........;@##############################################$
        ....```````'``'':'       .`'''''``;%$&&&&&%!:':'''''''``:;|$@#@$%||!!;;''''`''::;:'```````````````````````'''''''':::::;;;;;!!!||%|:`...`......'$##############################################$
       .......```````'''''`      `''''':'';$$$@@$!;:'''````````';;|&####@%|!!:'''''''''''`''``````````````````````''''''':::::::;;;;;;!!!|%!'..``......`%##############################################$
.     .     ..```````':!;.      .`''''';:`;%%%$%!:''''`````````':;!%@##@%!;::'''''''''''''''''''''````````````''`''''''''':::::::::;;;!!!|%|:`````..```'|##############################################$
            ...`````':!:`       `'''''';:':|%|!;:'''```````````';!;;!||!;::''''':''''''''''`''''''''''''''''''```''''''''''::::::;;;;;!!!!|%;`````````':|@#############################################$
.          ....`````':!;.     ..`''`'''::''||!:'''`````````````'';!!;;;!;::''''''````'':;;;;;:::'''''':::::''''````'''''''':::::::;;;;;!!!|%|'`````':::;|&#############################################$
 ..         ....```:!|:`        `:'''''```';!:''````````````````'';|%|!;::''::::':;!!|%%%%%%|||%%%||!!;;;;;::'''```'''''''''::::::;;;;;;!!!%%;````''';|!!$#############################################$
.....       ..````':!$%`       .`'`''`'''''::'````````````````````''::::::;!!!|||%%%%%||||%%%%%%%%%$$&&&&$|;:'''`````'''''''::::::;;;;;;!!!|%;'````':;;;|@#############################################$
..          ..```:;!|%!.     . .':''''''''''''````````````````````''':::;!|||||%%||||!:``';;;;!%%|!!|$$&$|;:''''```''''''''''::::;;;;;;;!!!|$|'`'''':;;!&##############################################$
.        ....```':;!%!.      ...''``'''''::'''''``````````````````''::;!||%%$$%||!;:'..``':::::;!!!!!!;:'''''`''''''''''''':::::::;;;;;!!!!|$|:'`'''':!|@##############################################$
....  .......``':;;|%'       ..`'''''''''::::''''''`````````````'''::;!|%%|%%%|;'..`':'````:;;;!!!;;::::'''''''``'''''''''::::::::;;;;!!!!||%|:'`':''::%###############################################$
```...````..`'::':!|%'         `''''''':::::::''''''''```````'''''::;!%%%|||||;'''::``````.`':;!;;;;:''''''''''`''''''''':::::::::;;;;!!!|||$%;'`:::'':$###############################################$
```..```..`````'`'::|!`       .`:'''''''':;;:::'''''''''''''''''':;;!|%%%%%%|::''`'::::::;!!!|!!;;;:'''''''''`````'''''':::::::;;;;;;!!!|||%$%;''::::';$###############################################$
.....`````..```:!|%%;.        .':'''''''''::;:::'''''''''''''''':;;!|%$$$%%!:'''''::;!!|||||!!!;::'''''`'''''''`''''''''::::::;;;;;;!!!!||%%$%:':;:::';&###############################################$
';|!;::::`````'';:`.          .':'''''''''':;;::::'':'''''''''''::;!%$&&%!;::;!!;!!!|||%%%||!;;:'''``````''''''''''''''':::::;;;;;!!!||||%%$$|:::;::'':$###############################################$
''::'```'''':!|!||;::`     ...`;;'''''''''::;;;;::::::::'''''::::;;!|$&&%!|||||||%%%%%%%%|!!;:'''`````````'''''''''''':::::;;;;;;!!!!|||%%$$$;';;:::'''|@##############################################$
%!|%!!!;'`''``.```'`.   '%|. .':::'''''''':::;;;;;::::::::::::::::;;|%&&%|%%%%%||%%%%|!!;;:''''```````````''''''''''':::::;;;;;!!!!|||%%%$$&|:;;;:''''::%##############################################$
;;'`..  .``. .`'':;:;|%|' . .'::''':''''''::;;!!!;;;::::::::::::::::::!||%%%%%%%%||!!;;::''''````````````''''''''''::::;;;;;!!!!!|||%%%%$$&%;:;:'''':''':$#############################################$
''``'::!%|;|%!;:''``'`     .`::`''''''''''::::;!!!;;;;;:::::::::::'':;;!|||%%||||!;;::'''''``````````````''''':::::;;;;;;;!!!!||||%%%$$$&&%;;;:''':::'''':$############################################$
@@@#####@&&@&|;'``'.        .'''''''''''':::;;!!!!!!;;:::::::::::''':::;;!!!!;;;;::''''`````````````````''''::::;;;;!!!!!!!!||||%%$$$$$&&|;;;:''';;::''''`:$###########################################$
`::::;;;;;!$###@!         ..''`'''''''''':::;;!!!!!!;;;;:::::::::::::::::;;;;;::::''''``````````````````'':::;;;!!!!!!!!!|||%%%%$$$$$&&$!;;::'':;;;;:'''''';&##########################################$
.````''''''|##%:`  .       .`::''''''''''::;;;!!!!!!!!;;;;::::::::::::::::;;;:::'''''``````````'''''''':::;;!!!!|||||||||%%%%$$$$$$&&$%;::::'';;:'':::::::''!@#########################################$
..`'''`````:$&;'`        ..`'''''::::'''::::;;!!|||!!!!;;;;::::::::::::::;;;:::::''''''''''`'''''''''::;;;!!!||||%%%%%%%%$$$$$$$$$&$$!:;|!''';;::::::::::''':%#########################################$
``'``````'`;&$::`        ..`''''::::::''''::;;;!||%|!!!!;;;;;;:::;;:::::;;;;;::::::'''''''''''''':::;;!!!|||%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$%;::!!;|%!;;!;;;;;;::'''''!&########################################$
``````````';&%::.        `.`':'''::'::''':::;!!!|||%|!|!!!!!;;;;;;;;;;::;;;;;;::::::::''::::::::;;!!!|||||%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$%!:''!%!%$!!;;:::::;:''''''';&########################################$
``````````.;&!`'         .``''''''''''''::::;;!||||%%%!|||!!!!!!!!!;;;;;;;;;;;;;;;;;;;:::::;;;;;!!!|||%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%;'`'';!|$$$%|:::':''``''```'';&########################################$
````````. :@$'''         ..`''''':'''::'':;;;!!|%%%%%%%||%|||!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||!!!!!!!!!!!||||%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%$$%!;|||;:;%|;|$%!:::''''''`````'':%#########################################$
`'````..`''$$''`        ...`'::::''':''':::;;;!||||%%%$$||%%||||||!!!!!|||||||||%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%$$%|||!;;;::;;:|&%;:'''::::'`.``'::;$##########################################$
```````..'|&;    ..      . `'::''::;:''''::;;!!!!||%%%%$$%|%%%|||||||||||||||%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||!;:'''::'`'':''''``````.`'::;;;!|$##########################################$
``````';:.`|:..  .     .`...`'''::::'``''::;!!!!|%%%%%$$$$$||%$%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%%%|!;:':;;:::''''`:!:.``````''::;!!!!!!!%@########################################$
```````:'`!$'..  .     ....':''':;::'''''':;;!!!!||%%%%%%$$&$||%$$$%%$%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||||;;;;;''````':'``````';:````'::::;;;;;;;:|#########################################$
```````!!:$$`.` .`     ...'::''''''''''''::;!!!|||%%%$$$$$&$&#@$%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$&$$%%%||!;;;;:''`````''''````````':;:``':;;;;;;;;;;!!$########################################$
``````';::|!.'` `.    .```''''''':'``'''::::;!;!|%%%%%%%$$$&@####&||%%$$$$&&$$$$$$$$$$%%%%$$$$$$$&&&&&@$%$%%|!;!!;:''::'```''''''`````````'':;!:``:;;;;!!!!||!!|@######################################$
```.```'``;' ...'.    `'.`''''':'`````'''::;;!!!||%%$$$$$%$&@#####@||||||||%%%%$&&&&&&&&&&&&&&&&&$%%$$%%$@@&$|;:::::;;!!;:'''''``````````'''''''::':;!!!|%%!:;|!|&#####################################$
''````'. `;`.. ..     .`.`'''''````````'':;;;;!!|%%%%%$$$$$&########@$$%!|!;!||||||||||||||||%%%%%|%|%&@@@@&$|:`''::'`';%|:'''````````````````'''':';!!|!;:'''::!!%####################################$
````.....:!`.. `.     ```::'''''''````''':;;;;!||%$$$$$$$$$&######@@@@||&%||%|!!!%$&$$$%%%%||!!;;;;!$&$$$%!:''`':::````'!%|;`````````````.```````'':':!;''::::::'':!&##################################$
```.';:'... .   .    .'''''`'''''````'''':::;!!||%%$%$$$$$$@#####@@@@#&$$!;||!!|%%%$$%%|!!;!;;:::';|&&$!:''''':::'``````';'.``.````.```......```````''`:;:'';;:'```';%#################################$
````...  ''.`. `   ..`:'''''''``````'`''''::;!||%$%%%$$$$$$@#######@@##%;:;:!|;:;;;!%&&$$|!;;;;!|$&&&&$!:::::::'`````````....```````````......``....`''``:;!;:!;`...';!&###############################$
```.``.  '... .`     ':';;::'````.````'''':::;!|||||%$&&&&&@###########@|:':!;:::::;%&&$%%$&&&&&&@&&&&$!;::::'```````.'!;`.......................``````'::;:::!;`....';;%##############################$
``..    `'... .`    .`'''''''``.````````'''':!!!||%%%$$$$$&@#####@#@@##$!|%%$&$|;::'''''':!||||%&@@&$$|;:''``.``.`....'!;`......................`````'':::;;:';!'``..`;!:!@############################$
``.:!'..;;.   '.     `'''':'```````````'''';;!!||||%%%$$&&&@####@@@@#$;:''::;;;!%$&&$$%%%|!;;;;;%&&@$;'``..........```'::`...`........````````````'''':::;;:;!;''''`..'!;::':$#########################$
```..```'`.`  `.    .``'''`````''```````'':!!;;;!|%$$%%%$&@#####@@@@%;:::'''``..`...``````..``.`:;:`...........``..``.`':'```.````````````''```''':::::::;||;'':::'```'!!:''`'!@#######################$
`..``. .:``' .`     `''::'```''````````''':;::!!!|||%%%%$$@#####@@@@|`````....`....``........ ...`.`'''`':''`````..........```'`'''''''''''::::::::;;;;;;:;!|!:::::'```''''```':%######################$
`````. ';.`' .`     `''':'''''`````````'::::;;!||||%%||$$$@####&@&;`.``..................`````''''````''````'```.......```'':'''':::'''':::::;;;;!!;;;;;;!!!!%|::::```'''````':::;%####################$
```....`` .. `.   ..'''':''''`````````'::::;;!!!!|||||%$$&####@%'........`.................''`''`````````````...``..``````'::''::::;::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||%|;;;'``'''''```':''';&#########@########$
`````..;:.`. .  .. `:'`'''''``'`````'''::::;;;!!!|%%$$&&&&@#$:.......`````............  ..........````..`''````````````'`'::::::::;!!!;;;!!!!!!!!|||!!!!!!!;!!|||;:'`''''''`':::'''''|#################$
````..:!`.. .'.    `''''''''`'''````'''::::;;;!!!!!!;::''``````.  .........................```````.. .`'```''````'````'''':;;:;!!!!!;;;;;;!!!!!!!|||!!!!!|||||!|%;'``''''''''::''``''':%&@###@&&$&@####$
```::':'.`. `` .. .':'''''''''''```''':::::;;!;;;;;:::''''''```.``....````....................`````.``````````'''''''::::::;;:::::;;;;;;;;!!!!!|||||||!!!!!|||!|%!'''''''''':;:''``````:::'':;!!!;;!%##$
'!|:'';;`:. ``     `''::''''''''''''':;!!|||||!!!!;;;;!!;:''`````::'|%!:`...`........ ....```````'``````````````'''''':::::;;;;;;!;;;!!!!!!!!||||||||||!!!!||!!||%!:'''''''':!;:'```````''''':::||!;!!$%
''``..'``'`.`. ...';:'''''''''''''''::;!!!!!!||||||!!!!!;:'''''':|!;!%|!;`.................```'``````````''''`'''''':::::::;;;;;;;;!!;!!!!!!!!!!|||%|||||||||||||||!:'''''':;;::''```````''::::::%&%!!!!
`''`.`:`'' .'...  `::;;:''''''':'':;;!||!!!!!!!!!!!|||||!;:::';!;;:!$%;;;'.```.............````''''`'''``'''''''':::::::;;;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!|||%%|||||||||||%%||%!:''''':;;::''```````''':''''!$$$%|!
'`'`.`'`'` .`. ...:!:::;|$$$%%%|!;;;||||||!!!!!!!!!|||%%!:;;!%||;:;!%|;!|:''''`.````.```````'```''`'''':''''''':::::::;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||||||||||||!!||%||||%!'''::::::''```````````'::'''!$$%%|
''`. ::`'` '`.``.`;!;;%&%!;!!!||||%%||!!!|%%||||!!!!!|||!;!%: `%&$%!:!;:!|;:'''````````.``.````````''''':''''''''''::;;!;;;;;;!!;;;!!!!!!!!!|||||||||||||||!||||%||!!%!:':::::'''`````'''''```'''':|$%|!
''`.`;:''`.'`....`;!!$&@&%|%%|||||||||||!!!!|||||||||!|||||%&$$%::;%%:;!;||:'':;:```````````````````'''`'''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||||||||||||||||!;!|;::::::'''```''''''''''''''':%$|!
':'`:;'`` `'.`'`.'::|&&$$&@#@@@&$||||||||%|||||||||||||||!|%%%$&!':%&&&&&&|::::;;;'````'````'````````````''''''':'':::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!|||||||||!|||||||||!;;!||;::::''```''```'`''''''::'';%|!
''`'!|''` `'.```'!|$##@############@&%||||%%%|||||||!!!||!!||:`!&&@$;'':%@@%;;;;;!!:'''``''```````````'''````'''':::::;!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!!!!!|||||||||||||||||||!;;;!%|;;;:'''````````''``''::'''';||
''``::`'`.'''%&@#######################@$%||%%%%|%%||!!!||!;|&@$' '%|!|%$%:;|!!!!!!!;'''''''''````````````'''''''''::::;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||!!!||||||||!;;!!%%;::'''```````````''':::''':!|
'` .|%!$@#################################&%||%%%%%|||!!|||!!!%&$%%&&%|&@|:;|!;;!!!!||;:'''''`````````'''''''''''''''::;;!!!!|!!!!||!!|!!!!!||!!!!!!||||||||||||||||!!!!;!%|;''''```````````'`'!%%%$$$%!
%&##########################################&%||%%%%%%||||%!;;!|$&&$!`'!|$@@@%;;!!!!!!;;;:''''``'```````'''''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!!!||||||!!!!!!;!||;'''`````````````:%@&$$$&&%
##############################################$%|%%%%%%%||||!;;!|||||%$&$$&&&$!;!!!!!!;;;;;:'''''```''''''''''''''::::::::::;;!;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!||||||!!!!!;;;;|%;``````````````;$&$%!:'':
################################################&%|%%%%%||%%!;;;;!!!|||||%%%!|%!;;!!!!!;;;;;:::''''''''''''''''''':::::::::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!|||||!!!!!;;!|%%|'```````....````|%;'````':
##################################################&%|||%%|%%|!;;;;!!|%%%||%%%||!;;!!!!;;:;;;;::::'''''''''''''''''':::::::::::;;;;;!!;;;!!!!!!!!!!!!!!||!!!!||||||!!!!!|%$%|;'```````.....```:%$;'`````:
####################################################&$%|||%%%!;;;;;!%$$$$%;;!|!!!!!!|!!;;;;;;;::::::''''''''''''''''''''::;;;;;;;;;;;;;!!!!!!!!;!!!!!!!!||||||||!!!|%%%%|;''''`````........`'|$$!'`````:
######################################################@$|||%%|!;;;;!%$$$!::;:'';!!;!||!!;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''':::::::::;;;;;;!!!||||!|||||||||||||%%%%|;:::::''`````````````'|$$$|'`````:
########################################################@$||%%|;;;;!|$$$%|!;!|$$$|!!!!!!;;;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''::::::::::::::::;;;;;;;;;;!!|||%%$$%%!;::::::''`````````````:!!||%%;`````:
###########################################################&|%|!;;;!|%$$%%%%%||$$%|!!!|!;;;;;;:::::::::::::''''''''':::::::''::::::::::::::;;;!!!;;::::;;;!|$$$%!:':::;;::''''`````````';!;:;!%%%;`````:
#############################################################&%%%|!!|%$$%|%$%%%%&&%|!!||!;;;:;;;;::::::::::;::'''''::::::::::::::::::::::;;;!!;;;;;;;;;|%$&&%;'''````````````````````';||!:::!%$!'``...:
###############################################################$|%%|||$$%|||!!!%$%%|!!!|!;;;;;;;;;:::::::::::;:::''::::;:::;;;;;:::::::::;;;;!!;;;;!|$$$$%;``'````````````''`''````:%%!!!;::';%%;``````:
###############################################################&!:!%$%%$$%||%$$$$%|%%||||!;;;;;;;;;:::::::::::::;::'::::::::::;;;;:::::;;;!!!!!!!!%$$$%;''````````````''''''''''''!&&|!!!;::':!|:````..'
################################################################$;'`:%$$$%|%$|:';%%||%|||!!;;;!;;;;;::::::::::::::;:::::::::;;;:;;;;;;;;;!!!!||%$$$%;'``'```''''`''''''''''''''':|$&%!;!;;::'::;:````..'
################################################################&;``.`;$&$$|;:|%!|%%||%|||!!!!!|!;!;;;::::::::::::::;;:::::::;;;;;;;;!!!!!!|%$&&%;:'''''''''''''''''''''''::'':;!|||!;;!!!;::::;:``.`..:
#################################################################&;....'%&$$||%$%|$$%%%%%%||!!!|%|;!;;;;:::::::::::::::::::;;;;;;;!!!!!!|%%$&$|;'''''''::::::::;!!|||||||||||!!!|!;;;!!!!!;::'':;'``...'
##################################################################@!`...`|&&&&$%%%$$%%%$$$$%||||%%|!!!!;;::::::::::::::::::;;;!!!!||%%%%$$$%|;;:''''':;!|||%%%%||||!!!|!!|!!!!!!!!!!!|!!!!;::::;;:``...'
####################################################################|`....'%&%|!|!;;|%%|%%%$$%|||%%%|!!!!;;::::::::::::::::;;!!!||%%$$$&$%!!!;;;:'':::;;!!!!!!;;;;!!!!!!!!!!!;;;;;;!!!!!!;;:::;;!;'....'
#####################################################################%`....:!;;!!!!!;|$%%%%%%$$%%|||%||!!!!!;;;::::;;;;;;;;;!!|%$&&&$|!!||||||||!:':::::;;;;;;;;;;;:;;;;;;;;;;:::;;!!!!!!;;;;;!!!;'....: