Semanis Kata Seindah Bicara dari Penulis

Terima kasih kepada semua pembaca ruangan Itu Kata Hatiku ini. Di dalam ruangan ini terdapat pelbagai maklumat dan info-info semasa yang sedang hangat diperkatakan. Penulis juga amat berminat mengemukakan pendapat dan berkongsi info-info berbentuk Islamik. Tak kurang juga jenis pembacaan seperti novel dan cerpen turut dimuatkan dalam blog ini. Jika anda peminat karya sastera, anda akan ketemu hasil-hasil nukilan puisi milik penulis di sini juga. Semoga pembacaan anda penuh bermanfaat dan tinggalkan sepatah dua kata sebagai komen dan respond anda terhadap entry yang dibaca ^_^.
Penulis amat berbesar hati menerima kunjungan anda sekalian.~
skydiamond
“Sudahlah tu……… Maafkan Joe. Joe tak sepatutnya cakap macam tu………”

“Joe……” Hanya perkataan itu yang terkeluar dari bibir ini. Sungguh aku jadi sangat terharu dengan kehadiran Joe lantas aku terus mendakapnya. Joe membalas pelukanku. Di kala itu terasa benar diri ini dihargai… tanpa dihalang oleh sesiapa, aku merebahkan kepalaku di dada Joe. Mataku yang masih bersisa membuatkan baju Joe sedikit basah.

“Sorry……….” Kataku lemah. Joe lantas mengangkat sedikit kepalaku. Dia masih menanti ucapanku seterusnya.

“Amy tahu Amy gadis liar. Tak perlu dihormati… tak perlu dikasihi..-“

Belum sempat aku menghabiskan kata, aku merasakan jemari Joe melekap di bibirku..

“Jangan cakap macam tu, Amy tak seburuk itu…”

“Tapi Joe, Amy masih punya maruah..masih ada harga diri, masih punya perasaan…! Cuma…….., Amy rasa rugi. Tak tahu untuk apa Amy jadi gadis bertauliah, tanpa perhatian dari orang lain, untuk apa jaga hati dan perasaan orang lain sedang hati sendiri terluka? Lagipun, Amy rasa tak ada guna Amy jaga tatasusila Amy lagi. Dalam dunia ni pun tak ada orang yang pedulikan Amy…bagi Amy, kasih-sayang sesama manusia adalah palsu dan semuanya hanyalah sementara semata-mata!”

“Tapi Joe sayangkan Amy……dan Joe ikhlas.”

Serentak aku terdiam mendengar ucapan Joe. Terpaku. Terpana aku dengan kata-kata Joe. Aku merenung tajam ke dalam anak mata Joe, seolah-olah meminta kepastian. Memang hakikatnya hatiku sudah mula terusik dengan kehadiran Joe pertama kalinya dalam hidupku tapi sekian kali aku cuba menolak perasaan itu. Setiap kali pandangan mata kami bertaut aku jadi buntu dan jantungku berdegup kencang. Perasaan itu semakin hari semakin kuat namun sering aku ketepikan jauh-jauh dari sudut hati ini. Entah kenapa semakin jauh aku melarikan diri dari perasaan itu aku rasakan hidup aku semakin dekat dengan insan bernama Joe. Tapi ternyata malam ini aku tewas. Aku tidak mampu lagi untuk terus membohongi diri sendiri. Biarpun Joe bukan dari golongan yang berada sepertiku namun aku dapat rasakan kebahagiaan yang kudambakan selama ini ada pada Joe.

“Joe tak berniat nak sakitkan hati Amy tadi… tapi Joe nak Amy sedar,hidup ini singkat, tapi penuh makna. Jangan sesekali kita sia-siakan hidup kita dengan perkara-perkara yang hanya akan memudaratkan kita. Setiap saat hidup kita di dunia ini adalah satu anugerah dari Ilahi. Setiap insan yang dilahirkan ke dunia ini punya tugas masing-masing. Tuhan suruh kita jaga maruah kita, angkat martabat kita supaya orang tak perlekehkan kita. Orang akan pandang tinggi pada kita. Walaupun dalam dunia ni tak ada seorang pun yang menyayangi kita setidak-tidaknya biarlah kita menyayangi diri sendiri. Joe buat semua ni untuk kebaikan Amy. Joe nak semua orang respect pada Amy.”

“Kenapa Joe buat macam ni? Atau Joe ada pertaruhkan sesuatu..-”

“Tidak Amy, Joe bukan meminta balasan dari Amy, Joe harap balasan dari Allah.”

“Joe, terima kasih..”

“Kasihmu diterima sayang…hehe. Dah la, jom kita balik. Dah lewat malam ni. Tak manis pula dilihat orang kan?”

“Joe balik lah dulu ye, Amy balik sekejap lagi.”

“Joe tak akan balik sebelum Syarifah Amelia selamat sampai ke rumah.”

“Baiklah Joe, kita balik la. Selamat malam. Take care…”

“Good girl, I will dream you tonight! Hati-hati drive ye,”

Joe memerhatikan aku masuk ke dalam kereta dan dia masih berdiri di situ. Aku membuka cermin tingkap.

“Joe balik dengan apa? Marilah Amy tumpangkan Joe pulang.”

Aku tertanya-tanya, adakah Joe datang ke sini menaiki kereta? Tapi di mana keretanya? Atau mungkin dengan motorsikal? Tapi aku juga tidak melihat walau sebuahpun motorsikal di situ. Nah, jauh di hujung jalan sana aku terlihat sebuah Pajero merah. Tapi mungkinkan itu milik Joe? Mungkin tidak…

“Amy tak perlu risaukan Joe… Joe pasti selamat…” Joe tersenyum kepadaku.


Joe menghantarku dengan satu renungan. Sehinggalah aku hilang dari pandangan, barulah Joe beransur pulang. Melalui cermin pandang sisi keretaku aku melihat sebuah Pajero merah mengekoriku dari belakang. Dalam kesamaran cahaya, aku cuba memerhatikan wajah pemandunya. Ku amati dan ternyata aku sangat mengenali wajah lelaki itu. Joe! Tak sangka Joe memiliki sebuah pajero. Adakah Joe benar-benar seorang jurujual atau dia hanya bekerja untuk sementara waktu? Kadang-kadang aku berasa curiga pada dia. Bukan curiga pada kasih-sayangnya, tapi….........

Jumaat, pagi yang cerah

Aku menanti Pajero merah di hadapan rumahku. Kata Joe, dia mahu lihat aku jadi gadis paling ayu yang pernah dia kenali. Entah lah, Joe ingin bawa aku ke suatu tempat hari ini. Tapi di mana ya? Aku masih menanti kelibat Joe. Aku lihat jam di tangan belum mencecah pukul 9.30. Mungkin aku menunggu terlalu awal. Tak mengapalah…

Beberapa minit kemudian, Joe berhenti betul-betul di hadapan pintu rumahku. Tanpa lengah-lengah lagi aku terus masuk ke dalam Pajero miliknya.
Selesa sekali berada disamping Joe. Aku tidak pernah berasa sebahagia ini. Joe melayaniku seperti seorang puteri. Aku benar-benar berharap agar kehadiran Joe bukan untuk sementara kerana aku sangat menyintainya. Hadirnya Joe disisiku memberiku sejuta erti…

“Joe nak bawa Amy ke mana?”

“Erm…..kedai-“

“Kedai? Kedai apa? Kedai runcit ke?”

“Sayang…..kedai runcit nak buat apa…. Sayang nak beli barang ke kat situ?”

Aku ketawa. Sayang? Hehe seronok rasanya bila di panggil begitu.

“Tak adalah, Amy tanya je……..habis, Joe nak pergi kedai apa ni?”

“Wait and see okay……!” Joe mengenyitkan mata kepadaku.

Joe berhenti di hadapan sebuah butik pakaian. Joe keluar dan aku mengikutinya.

“Sayang, abang nak sayang pakai baju kebaya hari ni. Boleh kan?”

Kebaya? Wow… Amylia nak pakai kebaya? Why not? Hehehe

“Okay, I will try……..! tapi, Joe jangan ketawakan Amy nanti…”

Aku sudah berada di dalam bilik persalinan. Selesai saja aku keluar dan menanti kata dari Joe. Baju kebaya biru laut siap melekap pada tubuhku. Cantik.

“Marvellous honey….. you are so beautiful today. I think, I’m in love”

Aku sekadar tersenyum. Tersipu malu menerima pujian dari Joe. Ternyata Joe sungguh romantik. Sungguh kehadiran Joe telah banyak merubah kehidupanku. My life style has a lot of improvement. Aku sendiri merasainya. Sekarang, aku sudah tidak lagi kerap clubbing, tidak lagi smooking. Malah, boleh dikatakan, hidup aku lebih terurus. Bagi aku kehadiran Joe membuatkan aku tidak lagi kesunyian, aku rasa terbimbing dan itulah yang aku mahukan sejak dahulu lagi.

“Tahu tak kenapa Joe buat semua ni?”

Aku tersedar dari lamunanku. Aku terkejut dan hanya menggelengkan kepala bagi menjawab pertanyaan Joe tadi.

“Joe sayangkan Amy. Jadi Joe tak nak orang lain perlekehkan Amy. Joe nak orang lain hormat pada orang yang Joe sayang. Amy faham,?

Aku senyum je. Aku tak banyak membantah lagi. Kalau dulu, untuk aku menurut perintah orang lain sewenang-wenangnya bukanlah perkara mudah. Tapi kini, Joe berjaya membentuk aku. Aku melakukan setiap perubahan dengan kerelaan hatiku sendiri. Joe insan yang sangat istimewa. Memang benar Allah itu adil. Dia Maha pemurah lagi Maha mengasihi. Justeru, Dia kurniakan kepadaku seorang teman yang cukup sempurna di mataku. Joe memberi sinar baru dalam hidup aku setelah sekian lama aku kesepian. Sungguh sebelum ini aku keliru dengan hidupku tapi Joe membuka mata aku bahawa kehidupan tak semudah yang disangka. Setiap saat adalah ujian buat kita yang bergelar manusia. Jadi setiap saat adalah sangat bermakna. Aku mula sedar tentang semua itu. Sudah berapa lama aku asyik mensia-siakan hidupku sedangkan usia kita semakin meningkat bukan semakin muda.

Sebelum pulang, Joe membelikan beberapa helai lagi baju kurung dan kebaya untukku. Aku tak suka dia membazir begitu. Bukankah pakaian di butik mahal? Aku tak kisah kalau baju aku dibeli dari kedai-kedai biasa sekalipun. Aku tak mahu bebankan Joe. Dia hanyalah seorang jurujual. Berapa sangatlah gaji yang dia dapat? Aku tak mahu Joe susah kerana aku dan aku juga tak mahu kalau Joe menganggap aku mata duitan. Ketahuilah joe, cintaku ini tulus dan ikhlas.

“Joe, boleh Amy tanya?”

“Apa saja sayangku…”

“Betul ke Joe hanya seorang jurujual?”

Joe memandangku dan mengusap pipiku.

“Kenapa ni sayang,…? Buat masa ni, Joe memang jurujual. Amy pun tahu kan… kita kenal ni pun sebab Joe kerja jurujual kat kedai tu.”

“Tapi……….-“

“Dah, dah, kerja jurujual ke, kerja apa pun tak kisah. Salah ke kerja jurujual sayang… Yang penting halal. Betul tak? Joe janji Joe akan berusaha untuk beri kebahagian pada gadis yang Joe kasihi. Amy jangan risau, Joe akan pastikan bila kita kahwin nanti, Joe dapat beri apa yang Amy nak. Insya Allah….Duit boleh di cari sayang…”

“Tak, Amy tak maksud macam tu…….. Amy tak kisah, sungguh…..!”

“Sebab tu Joe makin sayang pada Amy.hehe”

Betul kata Joe, kerja apa pun tak kisah. Yang penting kerja itu halal. Aku tak kisah walaupun Joe hanya jurujual atau penjaga kaunter pembayaran. Tapi yang membuatkan aku tertanya-tanya ialah gaya hidupnya seperti orang kaya. Atau mungkinkah Joe hanya berpura-pura di hadapanku? Mungkinkah Joe bimbang andai aku tidak dapat menerima dirinya seada-adanya? Tidak Joe, semenjak aku mengenalimu, bagiku harta kekayaan bukan yang utama. Selama aku hidup, diriku hanya mengenal intan berlian, makan bersudukan emas,tidur bertilamkan duit. Tapi tanpa sedar aku sebenarnya telah kehilangan sesuatu yang sangat berharga yang tidak dapat dibeli dengan wang ringgit. Aku rindukan belaian seorang ibu apalagi setelah ketiadaan papa. Hidupku jadi kosong dan hambar. Mama hanya ada bersamaku untuk seketika sewaktu papa baru sahaja meninggalkan alam nyata. Waktu itu aku benar-benar tidak dapat menerima takdir Ilahi. Aku sering menyalahkan Dia kerana mengambil nyawa papa lebih awal daripadaku. Mama juga terkejut sewaktu mendapat berita daripada ibu pejabat menyatakan pesawat yang papa naiki terhempas dan semua penumpang terkorban. Kami kaget. Tapi mama seorang yang tabah. Dia tidak terus-terusan menangis seperti aku. Mama kuat. Dia sangat tabah menerima ujian Allah terhadap dirinya. Waktu itu aku seperti kehilangan dunia. Mujur ada mama di sisiku. Dialah pendorong kuat untuk aku terus berani menempuh hidup tanpa papa di sisi. Mama juga sudah bertekad untuk bangun dan menggantikan tugas papa terhadapku. Seminggu selepas ketiadaan papa, mama nekad untuk mengambil alih perusahaan papa. Walaupun mama sedikitpun tidak tahu tentang selok-belok perniagaan,mama kuatkan semangat. Dia gigih belajar dari awal dan sentiasa menerima nasihat pekerja-pekerjanya. Baginya dia tidak boleh terus bersedih kerana tanggungjawabnya terhadapku masih besar. Mama tidak tegar membiarkan aku hidup dalam kesedihan dan terus derita. Memang benar, mama berjaya membesarkan aku sehingga aku mendapat tajaan belajar di luar negara. Mamaku hebat bukan? Tapi hari demi hari mama kian lupa, yang aku perlukan bukan sekadar wang ringgit tapi juga kasih sayang serta waktu untuk aku bermanja dengannya. Mama lupa untuk memberi ruang padaku merasai semua itu. Aku akur, tapi sehingga detik ini aku masih rindukan waktu-waktu kita bergurau senda bersama-sama papa. Sedikitpun tidak pernah ku lupa. Dan aku masih berharap agar suatu detik nanti waktu-waktu seperti itu akan kembali lagi…



Sabtu,
“ Amy harap mama boleh luangkan masa bersama Amy esok…..”
Aku menghantar sistem pesanan ringkas kepada mama. Untuk berbicara dengan mama bukan mudah, aku sendiri perlu membuat janji temu dengan nya terlebih dahulu. Apa tidaknya, waktu pagi mama telah keluar bekerja sebelum aku terjaga. Kadang-kadang kami sempat bersarapan bersama namun mama sangat tergesa-gesa. Tiada apa yang dapat kami bualkan dalam waktu sesingkat itu. Mama pulang pula tidak tentu waktu. Adakalanya aku telahpun tidur tatkala mama pulang ke rumah dan adakalanya aku pulang setelah mama tertidur. Pendek kata masa untuk aku bermesra bersama mama terlalu terhad sehinggakan aku bosan menantikan perhatian dari mama, lalu aku mencari hala lain… mencari perhatian di tempat-tempat lain…..

Telefon bimbitku berbunyi menandakan ada mesej yang masuk.
“Mama sibuk la sayang… kenapa, Amy perlukan duit ke? Nanti mama masukkan dalam akaun Amy ye…”
Aah….! Aku benar-benar bosan mendengar alasan seperti itu lagi.
“Mama please…………… I don’t need money anymore. I need you. You gave me the money more than enough but not your time.”
Aku membalas sms mama. Aku cukup bosan. Elaun yang mama masukkan setiap bulan telah melebihi perbelanjaanku. Dan sejak mama mengambil alih perusahaan papa aku tidak pernah berasa sakitnya ketiadaan wang. Aku membelanjakan duit yang mama berikan sewenang-wenangnya namun sehingga kini aku masih tidak mampu membeli masa dan ruang waktu daripada mama. Aku kadang-kadang hairan apakah lagi yang dikejar oleh mama. Mama terlalu asyik mencari harta. Adakah dia lupa anaknya bukan hanya perlukan duit tetapi juga perhatian dan kasih-sayang? Hmmm… mungkin kerana terlalu biasa hidup begini aku malas untuk berbincang lagi dengan mama hal-hal seperti ini. Aku terpaksa akur dengan kekangan waktu antara kami…
Labels: edit post
Reactions: 
0 Responses

Post a Comment

Anda dialu-alukan memberi komen berguna terhadap artikel ini~

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget
.              ................                                 ...``...``.`...`;$#######@%;::;;;!||!!!%%|$@###########################################################################################$
..            ......... ......          .                       ........``.....:!!!;:!$##$|;:::;!!;;;;!%%%&############################################################################################$
.             ........... ...                                  ...........```..:;;|;':%@@$|;::::!|!!;;|%||&############################################################################################$
              .`......  ...                                        ...........`::;;:!|@#@$!:'::;!!!!;!|%|!&############################################################################################$
              ``.....     ..                                      ..``....... .';;!!||$#&!;:':;;;;;!!|%%!%@############################################################################################$
              .......   ....           .                         ..``.........'!!!;:::!%$|;'':;;;;;;;;!||$#############################################################################################$
             .`. ..     ..                                     ...............'!||;'':|@$:''''':;|!!;;!|%@#############################################################################################$
             .....    .....                                       ............;|!;:'';!%|:''':;!;;;;!||||&#############################################################################################$
             .`.....  ......                                      .......... .:!;::'':%%!::'':;;:::;!!%|%##############################################################################################$
             .....    .....                                      ......... .`';::;'``'!|:':'':;;;;;!;;|||@#############################################################################################$
            .`....   .....                                       ....... ... '!!::'``'!!:::''':;!!;;;!%||&#############################################################################################$
            ``....   .....                                        .........  :%|:::`'%&;''::::::;:::;|||$##############################################################################################$
            `.        .. .                                        ........  `;!;;;:':|;::'':::::::':;!||&##############################################################################################$
           .::|!.    .....                                          ....... .!|;!;:'`':::'''::::;::::!|%&##############################################################################################$
           .::'.    .....                                          .......  '|||&%:`';!:'::''::::::;;!!|@##############################################################################################$
           ``.      .....                                          ......   '%!!|;'.`||::''':''::;!;;|%$###############################################################################################$
           `.        ...                                          ......   .;|;!;`.';!!''''':''::::;|||$###############################################################################################$
          ``..     .....                                         .......   .;!::::'`;!:''''':::::;;:!|%@###############################################################################################$
           ..     ......                                          .......  `!!;;'`.';!:''':''';;::::!;;$###############################################################################################$
         .`.        .......        .                              .....  ..';;;;'`.`!|:''''''';;;;;:!%$################################################################################################$
         .`.       .......     .. `:.                            ........ .:!;;:'`.'!;''''''':;;;;:;!|$################################################################################################$
         .....   ...........                                       .......`;;:::'..'||:''``':::::;:;%|$################################################################################################$
         ``..   ..........`.                                      ........';;'''`.`;|;'''''''''::;;;%$&################################################################################################$
        .`...  .  .........                                      .........';;::'```;!;:'''```':::::;!|&################################################################################################$
        .'`.. ..........`..   .. .      .                        ..```. ..';;:'`.``;!;'''`''':::::;!||$################################################################################################$
        ``  ..........```::   `.                                 .``.... .:;:::`..'||:'''```':;;:::;!$#################################################################################################$
       .''............````   `:. .     .                        ..........:!;:'````;!:'```''''::::!!!|@################################################################################################$
        ``........`.....':`  ..                                 .........'::::'```:!!;'`''''::::::;||$#################################################################################################$
       `'`............```'`  '' ..                             .....`...`:!!:'```':!;:''''''::::::;!|$#################################################################################################$
       `'`..........```.`'.  '. `.                            .....``````':::'```';!;:''''';!!;::::;|&#################################################################################################$
       ``...........````':` `' .`    ..                      ......``...`:;''''`';||;:::::;;:::::::;|@#################################################################################################$
      .:'..........````'`.  ``                               ...........`;|!:'`.            .`':!!!!%@#################################################################################################$
      ``...........````''` `;'                               .....````                              .:%@###############################################################################################$
     .'`.....`....````'!!. ';. .                            .....                                        '|@###########################################################################################$
 ..  `'`.......````````:;`.``  `     .                    ...             .....````...                       `|&#######################################################################################$
$!'`.```.....`````````'''..:'        .     ...           ..        .````'```````````````''''`.                   `|####################################################################################$
`':%@%'....````...``''''`  `.      ..     .....       ..       `'``````````````````````````````':'`.                `%#################################################################################$
````````..````````'':|!.  .'..`.    ..   ......      .      .```````````.````````````````'''''``'''''``.               `|##############################################################################$
`````.````````'''''''''`. ..        .     .....    .      `'`..````....``````````````''':;||%%$$$%%||;::::`               '$###########################################################################$
'````````````'''::''':;' .''        .     .....         ':`.``````````````````````';!%$$%$$$$|;;;;:;;!!!|%|!:`              .!@########################################################################$
::''`````````'';;''''::` .:` `.    ``.  ......        `'````````````````````````:|%|||||!;;:'':;;:::::;:::::;;!:.              '&######################################################################$
:;:'''````''';;''''''''. ':       .`.  .......      `'````````````````````````';|||!;:::''''`'';;:::!|!::!;;::::::`              `%####################################################################$
':;:'``''''::'''''`';:` .'` .`    .`.   ......    .`'```````````````````````''::;;::''''``:!|%$&&&&@&&$$%|!;;;;;;::;'.             '$##################################################################$
  `;|%!'````':''`';;::`  `. .    ...   ......    .''```````````````````````'''::::'''''':!!$&@@@@####@@#@&%!!!!!;;;;;;'.           . '&################################################################$
      .`''|$%%%!!!::::.  '`    .............    .''`````````````````````````''''''''''';;!$&&@@&%%&##&%|&@@&$|!!;;;;;;;;:.         . ..!@##############################################################$
                ..``     .  .     ``........   .''''''``````````````````````''''''''':;;|&&|:|&@&%!%&|:':|$&&&$|!;;:::::::'.      ..  . `%#############################################################$
:;!!;'.                          .'`.......   .'''''''```''''`'``````````````''''::::;;%&$;`.`'!%$$%|!||%|%%%|!;:::''''''''::. .     .....;@###########################################################$
;:`....`:;;'`.   ``.  `.       .... ......   .`''''':;!||!!;:::''''''```````'''':::::;|&$;'';;|!;:'''''':;;:::::'''''''''''':;'.   ........`%##########################################################$
'``'':;!:'`  .':!||:'`..`.         ....``.   `''''!$&$%$%%|!;;;::::''````````''''::::!$&%;;::::::::::''''''`''''`````''''''''::;'.   ....... ;@########################################################$
;%$$%!' .  .:|%!;:`.  .``'!'      ..````.   .':;%&&&$%%|||!!!;;;;;::''``.`````'''':':!%!::;;::::'''```````````````````''''''::::;;`.......... .%#######################################################$
!;'''':!||!;'.    .`''':!|!!`    ..`````..  '!$&&&$%!!;;;;;;;;;!!;;:''```.`````'''`''''''''```````````````````````````''''''::::;;!:`........   :&#####################################################$
;!:``'````';|%$&$|;'````'. `''  .`..````.  `|&&$%!;;!::::::::::;;!!;:'````````````````````````````````````````````````'''''::::;;;!|!'........   .%####################################################$
'`''`````''``'``'':!;::'`````'::''`.````. `|&&%;;;:;||%%||;''::::;;!:'````````````````````````....````````````````````''''':::::;;!!||'.......    `|###################################################$
`````````````''``':':;''':;:'''''`..``````!$$!!|!%&@&&@@@@&$|!:''':;:```````''''''''``````.``````````````````````````'''''':::::;;;!!%|:.......  ..'$##################################################$
````.``..`````````.````'```'''::`. .`````;%$|!!%&@&&##@&&@@&$&$|:'''```...```'''''''''''``````````````..`````````````'''''':::::;;;!!|%%'.....  ....:&#################################################$
......`````..``..`..`````````'`.  .`''``';!!!%$&@&$&@&$|!!%|'`:%|:'`````.```'''''````''''''``````````````````````````'''''::::::;;;!!||%|'...........:&################################################$
.....`...`````..```````````':;;'....`'''':|%|$@@&|;;$@@&&&|:':'''''''''````':;!||||!!:::::::`````````````````````````''''::::::::;;!!|||%|'..........`;@###############################################$
......```````````````````'::.     .'''''''!%$@@@$;'':!%%;'''''''':;::;;;::;!&########&|;::;;'```````````````````````''''''::::;;;;;!!!||%%:`..........`%###############################################$
   ... ....```````````````.      .`'''''''!%$@@@%;;|%|:'''''''''';!!!!!||!!;!|||;;|%$|;;;!!;'``````````````````````''''''':::::;;;;;!!||%$!`...........;@##############################################$
        ....```````'``'':'       .`'''''``;%$&&&&&%!:':'''''''``:;|$@#@$%||!!;;''''`''::;:'```````````````````````'''''''':::::;;;;;!!!||%|:`...`......'$##############################################$
       .......```````'''''`      `''''':'';$$$@@$!;:'''````````';;|&####@%|!!:'''''''''''`''``````````````````````''''''':::::::;;;;;;!!!|%!'..``......`%##############################################$
.     .     ..```````':!;.      .`''''';:`;%%%$%!:''''`````````':;!%@##@%!;::'''''''''''''''''''''````````````''`''''''''':::::::::;;;!!!|%|:`````..```'|##############################################$
            ...`````':!:`       `'''''';:':|%|!;:'''```````````';!;;!||!;::''''':''''''''''`''''''''''''''''''```''''''''''::::::;;;;;!!!!|%;`````````':|@#############################################$
.          ....`````':!;.     ..`''`'''::''||!:'''`````````````'';!!;;;!;::''''''````'':;;;;;:::'''''':::::''''````'''''''':::::::;;;;;!!!|%|'`````':::;|&#############################################$
 ..         ....```:!|:`        `:'''''```';!:''````````````````'';|%|!;::''::::':;!!|%%%%%%|||%%%||!!;;;;;::'''```'''''''''::::::;;;;;;!!!%%;````''';|!!$#############################################$
.....       ..````':!$%`       .`'`''`'''''::'````````````````````''::::::;!!!|||%%%%%||||%%%%%%%%%$$&&&&$|;:'''`````'''''''::::::;;;;;;!!!|%;'````':;;;|@#############################################$
..          ..```:;!|%!.     . .':''''''''''''````````````````````''':::;!|||||%%||||!:``';;;;!%%|!!|$$&$|;:''''```''''''''''::::;;;;;;;!!!|$|'`'''':;;!&##############################################$
.        ....```':;!%!.      ...''``'''''::'''''``````````````````''::;!||%%$$%||!;:'..``':::::;!!!!!!;:'''''`''''''''''''':::::::;;;;;!!!!|$|:'`'''':!|@##############################################$
....  .......``':;;|%'       ..`'''''''''::::''''''`````````````'''::;!|%%|%%%|;'..`':'````:;;;!!!;;::::'''''''``'''''''''::::::::;;;;!!!!||%|:'`':''::%###############################################$
```...````..`'::':!|%'         `''''''':::::::''''''''```````'''''::;!%%%|||||;'''::``````.`':;!;;;;:''''''''''`''''''''':::::::::;;;;!!!|||$%;'`:::'':$###############################################$
```..```..`````'`'::|!`       .`:'''''''':;;:::'''''''''''''''''':;;!|%%%%%%|::''`'::::::;!!!|!!;;;:'''''''''`````'''''':::::::;;;;;;!!!|||%$%;''::::';$###############################################$
.....`````..```:!|%%;.        .':'''''''''::;:::'''''''''''''''':;;!|%$$$%%!:'''''::;!!|||||!!!;::'''''`'''''''`''''''''::::::;;;;;;!!!!||%%$%:':;:::';&###############################################$
';|!;::::`````'';:`.          .':'''''''''':;;::::'':'''''''''''::;!%$&&%!;::;!!;!!!|||%%%||!;;:'''``````''''''''''''''':::::;;;;;!!!||||%%$$|:::;::'':$###############################################$
''::'```'''':!|!||;::`     ...`;;'''''''''::;;;;::::::::'''''::::;;!|$&&%!|||||||%%%%%%%%|!!;:'''`````````'''''''''''':::::;;;;;;!!!!|||%%$$$;';;:::'''|@##############################################$
%!|%!!!;'`''``.```'`.   '%|. .':::'''''''':::;;;;;::::::::::::::::;;|%&&%|%%%%%||%%%%|!!;;:''''```````````''''''''''':::::;;;;;!!!!|||%%%$$&|:;;;:''''::%##############################################$
;;'`..  .``. .`'':;:;|%|' . .'::''':''''''::;;!!!;;;::::::::::::::::::!||%%%%%%%%||!!;;::''''````````````''''''''''::::;;;;;!!!!!|||%%%%$$&%;:;:'''':''':$#############################################$
''``'::!%|;|%!;:''``'`     .`::`''''''''''::::;!!!;;;;;:::::::::::'':;;!|||%%||||!;;::'''''``````````````''''':::::;;;;;;;!!!!||||%%%$$$&&%;;;:''':::'''':$############################################$
@@@#####@&&@&|;'``'.        .'''''''''''':::;;!!!!!!;;:::::::::::''':::;;!!!!;;;;::''''`````````````````''''::::;;;;!!!!!!!!||||%%$$$$$&&|;;;:''';;::''''`:$###########################################$
`::::;;;;;!$###@!         ..''`'''''''''':::;;!!!!!!;;;;:::::::::::::::::;;;;;::::''''``````````````````'':::;;;!!!!!!!!!|||%%%%$$$$$&&$!;;::'':;;;;:'''''';&##########################################$
.````''''''|##%:`  .       .`::''''''''''::;;;!!!!!!!!;;;;::::::::::::::::;;;:::'''''``````````'''''''':::;;!!!!|||||||||%%%%$$$$$$&&$%;::::'';;:'':::::::''!@#########################################$
..`'''`````:$&;'`        ..`'''''::::'''::::;;!!|||!!!!;;;;::::::::::::::;;;:::::''''''''''`'''''''''::;;;!!!||||%%%%%%%%$$$$$$$$$&$$!:;|!''';;::::::::::''':%#########################################$
``'``````'`;&$::`        ..`''''::::::''''::;;;!||%|!!!!;;;;;;:::;;:::::;;;;;::::::'''''''''''''':::;;!!!|||%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$%;::!!;|%!;;!;;;;;;::'''''!&########################################$
``````````';&%::.        `.`':'''::'::''':::;!!!|||%|!|!!!!!;;;;;;;;;;::;;;;;;::::::::''::::::::;;!!!|||||%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$%!:''!%!%$!!;;:::::;:''''''';&########################################$
``````````.;&!`'         .``''''''''''''::::;;!||||%%%!|||!!!!!!!!!;;;;;;;;;;;;;;;;;;;:::::;;;;;!!!|||%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%;'`'';!|$$$%|:::':''``''```'';&########################################$
````````. :@$'''         ..`''''':'''::'':;;;!!|%%%%%%%||%|||!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||!!!!!!!!!!!||||%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%$$%!;|||;:;%|;|$%!:::''''''`````'':%#########################################$
`'````..`''$$''`        ...`'::::''':''':::;;;!||||%%%$$||%%||||||!!!!!|||||||||%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%$$%|||!;;;::;;:|&%;:'''::::'`.``'::;$##########################################$
```````..'|&;    ..      . `'::''::;:''''::;;!!!!||%%%%$$%|%%%|||||||||||||||%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||!;:'''::'`'':''''``````.`'::;;;!|$##########################################$
``````';:.`|:..  .     .`...`'''::::'``''::;!!!!|%%%%%$$$$$||%$%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%%%|!;:':;;:::''''`:!:.``````''::;!!!!!!!%@########################################$
```````:'`!$'..  .     ....':''':;::'''''':;;!!!!||%%%%%%$$&$||%$$$%%$%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||||;;;;;''````':'``````';:````'::::;;;;;;;:|#########################################$
```````!!:$$`.` .`     ...'::''''''''''''::;!!!|||%%%$$$$$&$&#@$%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$&$$%%%||!;;;;:''`````''''````````':;:``':;;;;;;;;;;!!$########################################$
``````';::|!.'` `.    .```''''''':'``'''::::;!;!|%%%%%%%$$$&@####&||%%$$$$&&$$$$$$$$$$%%%%$$$$$$$&&&&&@$%$%%|!;!!;:''::'```''''''`````````'':;!:``:;;;;!!!!||!!|@######################################$
```.```'``;' ...'.    `'.`''''':'`````'''::;;!!!||%%$$$$$%$&@#####@||||||||%%%%$&&&&&&&&&&&&&&&&&$%%$$%%$@@&$|;:::::;;!!;:'''''``````````'''''''::':;!!!|%%!:;|!|&#####################################$
''````'. `;`.. ..     .`.`'''''````````'':;;;;!!|%%%%%$$$$$&########@$$%!|!;!||||||||||||||||%%%%%|%|%&@@@@&$|:`''::'`';%|:'''````````````````'''':';!!|!;:'''::!!%####################################$
````.....:!`.. `.     ```::'''''''````''':;;;;!||%$$$$$$$$$&######@@@@||&%||%|!!!%$&$$$%%%%||!!;;;;!$&$$$%!:''`':::````'!%|;`````````````.```````'':':!;''::::::'':!&##################################$
```.';:'... .   .    .'''''`'''''````'''':::;!!||%%$%$$$$$$@#####@@@@#&$$!;||!!|%%%$$%%|!!;!;;:::';|&&$!:''''':::'``````';'.``.````.```......```````''`:;:'';;:'```';%#################################$
````...  ''.`. `   ..`:'''''''``````'`''''::;!||%$%%%$$$$$$@#######@@##%;:;:!|;:;;;!%&&$$|!;;;;!|$&&&&$!:::::::'`````````....```````````......``....`''``:;!;:!;`...';!&###############################$
```.``.  '... .`     ':';;::'````.````'''':::;!|||||%$&&&&&@###########@|:':!;:::::;%&&$%%$&&&&&&@&&&&$!;::::'```````.'!;`.......................``````'::;:::!;`....';;%##############################$
``..    `'... .`    .`'''''''``.````````'''':!!!||%%%$$$$$&@#####@#@@##$!|%%$&$|;::'''''':!||||%&@@&$$|;:''``.``.`....'!;`......................`````'':::;;:';!'``..`;!:!@############################$
``.:!'..;;.   '.     `'''':'```````````'''';;!!||||%%%$$&&&@####@@@@#$;:''::;;;!%$&&$$%%%|!;;;;;%&&@$;'``..........```'::`...`........````````````'''':::;;:;!;''''`..'!;::':$#########################$
```..```'`.`  `.    .``'''`````''```````'':!!;;;!|%$$%%%$&@#####@@@@%;:::'''``..`...``````..``.`:;:`...........``..``.`':'```.````````````''```''':::::::;||;'':::'```'!!:''`'!@#######################$
`..``. .:``' .`     `''::'```''````````''':;::!!!|||%%%%$$@#####@@@@|`````....`....``........ ...`.`'''`':''`````..........```'`'''''''''''::::::::;;;;;;:;!|!:::::'```''''```':%######################$
`````. ';.`' .`     `''':'''''`````````'::::;;!||||%%||$$$@####&@&;`.``..................`````''''````''````'```.......```'':'''':::'''':::::;;;;!!;;;;;;!!!!%|::::```'''````':::;%####################$
```....`` .. `.   ..'''':''''`````````'::::;;!!!!|||||%$$&####@%'........`.................''`''`````````````...``..``````'::''::::;::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||%|;;;'``'''''```':''';&#########@########$
`````..;:.`. .  .. `:'`'''''``'`````'''::::;;;!!!|%%$$&&&&@#$:.......`````............  ..........````..`''````````````'`'::::::::;!!!;;;!!!!!!!!|||!!!!!!!;!!|||;:'`''''''`':::'''''|#################$
````..:!`.. .'.    `''''''''`'''````'''::::;;;!!!!!!;::''``````.  .........................```````.. .`'```''````'````'''':;;:;!!!!!;;;;;;!!!!!!!|||!!!!!|||||!|%;'``''''''''::''``''':%&@###@&&$&@####$
```::':'.`. `` .. .':'''''''''''```''':::::;;!;;;;;:::''''''```.``....````....................`````.``````````'''''''::::::;;:::::;;;;;;;;!!!!!|||||||!!!!!|||!|%!'''''''''':;:''``````:::'':;!!!;;!%##$
'!|:'';;`:. ``     `''::''''''''''''':;!!|||||!!!!;;;;!!;:''`````::'|%!:`...`........ ....```````'``````````````'''''':::::;;;;;;!;;;!!!!!!!!||||||||||!!!!||!!||%!:'''''''':!;:'```````''''':::||!;!!$%
''``..'``'`.`. ...';:'''''''''''''''::;!!!!!!||||||!!!!!;:'''''':|!;!%|!;`.................```'``````````''''`'''''':::::::;;;;;;;;!!;!!!!!!!!!!|||%|||||||||||||||!:'''''':;;::''```````''::::::%&%!!!!
`''`.`:`'' .'...  `::;;:''''''':'':;;!||!!!!!!!!!!!|||||!;:::';!;;:!$%;;;'.```.............````''''`'''``'''''''':::::::;;;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!|||%%|||||||||||%%||%!:''''':;;::''```````''':''''!$$$%|!
'`'`.`'`'` .`. ...:!:::;|$$$%%%|!;;;||||||!!!!!!!!!|||%%!:;;!%||;:;!%|;!|:''''`.````.```````'```''`'''':''''''':::::::;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||||||||||||!!||%||||%!'''::::::''```````````'::'''!$$%%|
''`. ::`'` '`.``.`;!;;%&%!;!!!||||%%||!!!|%%||||!!!!!|||!;!%: `%&$%!:!;:!|;:'''````````.``.````````''''':''''''''''::;;!;;;;;;!!;;;!!!!!!!!!|||||||||||||||!||||%||!!%!:':::::'''`````'''''```'''':|$%|!
''`.`;:''`.'`....`;!!$&@&%|%%|||||||||||!!!!|||||||||!|||||%&$$%::;%%:;!;||:'':;:```````````````````'''`'''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||||||||||||||||!;!|;::::::'''```''''''''''''''':%$|!
':'`:;'`` `'.`'`.'::|&&$$&@#@@@&$||||||||%|||||||||||||||!|%%%$&!':%&&&&&&|::::;;;'````'````'````````````''''''':'':::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!|||||||||!|||||||||!;;!||;::::''```''```'`''''''::'';%|!
''`'!|''` `'.```'!|$##@############@&%||||%%%|||||||!!!||!!||:`!&&@$;'':%@@%;;;;;!!:'''``''```````````'''````'''':::::;!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!!!!!|||||||||||||||||||!;;;!%|;;;:'''````````''``''::'''';||
''``::`'`.'''%&@#######################@$%||%%%%|%%||!!!||!;|&@$' '%|!|%$%:;|!!!!!!!;'''''''''````````````'''''''''::::;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||!!!||||||||!;;!!%%;::'''```````````''':::''':!|
'` .|%!$@#################################&%||%%%%%|||!!|||!!!%&$%%&&%|&@|:;|!;;!!!!||;:'''''`````````'''''''''''''''::;;!!!!|!!!!||!!|!!!!!||!!!!!!||||||||||||||||!!!!;!%|;''''```````````'`'!%%%$$$%!
%&##########################################&%||%%%%%%||||%!;;!|$&&$!`'!|$@@@%;;!!!!!!;;;:''''``'```````'''''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!!!||||||!!!!!!;!||;'''`````````````:%@&$$$&&%
##############################################$%|%%%%%%%||||!;;!|||||%$&$$&&&$!;!!!!!!;;;;;:'''''```''''''''''''''::::::::::;;!;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!||||||!!!!!;;;;|%;``````````````;$&$%!:'':
################################################&%|%%%%%||%%!;;;;!!!|||||%%%!|%!;;!!!!!;;;;;:::''''''''''''''''''':::::::::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!|||||!!!!!;;!|%%|'```````....````|%;'````':
##################################################&%|||%%|%%|!;;;;!!|%%%||%%%||!;;!!!!;;:;;;;::::'''''''''''''''''':::::::::::;;;;;!!;;;!!!!!!!!!!!!!!||!!!!||||||!!!!!|%$%|;'```````.....```:%$;'`````:
####################################################&$%|||%%%!;;;;;!%$$$$%;;!|!!!!!!|!!;;;;;;;::::::''''''''''''''''''''::;;;;;;;;;;;;;!!!!!!!!;!!!!!!!!||||||||!!!|%%%%|;''''`````........`'|$$!'`````:
######################################################@$|||%%|!;;;;!%$$$!::;:'';!!;!||!!;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''':::::::::;;;;;;!!!||||!|||||||||||||%%%%|;:::::''`````````````'|$$$|'`````:
########################################################@$||%%|;;;;!|$$$%|!;!|$$$|!!!!!!;;;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''::::::::::::::::;;;;;;;;;;!!|||%%$$%%!;::::::''`````````````:!!||%%;`````:
###########################################################&|%|!;;;!|%$$%%%%%||$$%|!!!|!;;;;;;:::::::::::::''''''''':::::::''::::::::::::::;;;!!!;;::::;;;!|$$$%!:':::;;::''''`````````';!;:;!%%%;`````:
#############################################################&%%%|!!|%$$%|%$%%%%&&%|!!||!;;;:;;;;::::::::::;::'''''::::::::::::::::::::::;;;!!;;;;;;;;;|%$&&%;'''````````````````````';||!:::!%$!'``...:
###############################################################$|%%|||$$%|||!!!%$%%|!!!|!;;;;;;;;;:::::::::::;:::''::::;:::;;;;;:::::::::;;;;!!;;;;!|$$$$%;``'````````````''`''````:%%!!!;::';%%;``````:
###############################################################&!:!%$%%$$%||%$$$$%|%%||||!;;;;;;;;;:::::::::::::;::'::::::::::;;;;:::::;;;!!!!!!!!%$$$%;''````````````''''''''''''!&&|!!!;::':!|:````..'
################################################################$;'`:%$$$%|%$|:';%%||%|||!!;;;!;;;;;::::::::::::::;:::::::::;;;:;;;;;;;;;!!!!||%$$$%;'``'```''''`''''''''''''''':|$&%!;!;;::'::;:````..'
################################################################&;``.`;$&$$|;:|%!|%%||%|||!!!!!|!;!;;;::::::::::::::;;:::::::;;;;;;;;!!!!!!|%$&&%;:'''''''''''''''''''''''::'':;!|||!;;!!!;::::;:``.`..:
#################################################################&;....'%&$$||%$%|$$%%%%%%||!!!|%|;!;;;;:::::::::::::::::::;;;;;;;!!!!!!|%%$&$|;'''''''::::::::;!!|||||||||||!!!|!;;;!!!!!;::'':;'``...'
##################################################################@!`...`|&&&&$%%%$$%%%$$$$%||||%%|!!!!;;::::::::::::::::::;;;!!!!||%%%%$$$%|;;:''''':;!|||%%%%||||!!!|!!|!!!!!!!!!!!|!!!!;::::;;:``...'
####################################################################|`....'%&%|!|!;;|%%|%%%$$%|||%%%|!!!!;;::::::::::::::::;;!!!||%%$$$&$%!!!;;;:'':::;;!!!!!!;;;;!!!!!!!!!!!;;;;;;!!!!!!;;:::;;!;'....'
#####################################################################%`....:!;;!!!!!;|$%%%%%%$$%%|||%||!!!!!;;;::::;;;;;;;;;!!|%$&&&$|!!||||||||!:':::::;;;;;;;;;;;:;;;;;;;;;;:::;;!!!!!!;;;;;!!!;'....: