Semanis Kata Seindah Bicara dari Penulis

Terima kasih kepada semua pembaca ruangan Itu Kata Hatiku ini. Di dalam ruangan ini terdapat pelbagai maklumat dan info-info semasa yang sedang hangat diperkatakan. Penulis juga amat berminat mengemukakan pendapat dan berkongsi info-info berbentuk Islamik. Tak kurang juga jenis pembacaan seperti novel dan cerpen turut dimuatkan dalam blog ini. Jika anda peminat karya sastera, anda akan ketemu hasil-hasil nukilan puisi milik penulis di sini juga. Semoga pembacaan anda penuh bermanfaat dan tinggalkan sepatah dua kata sebagai komen dan respond anda terhadap entry yang dibaca ^_^.
Penulis amat berbesar hati menerima kunjungan anda sekalian.~
skydiamond
Puisi ini aku tulis khas buat sahabat penaku dari Indonesia. Berkisar tentang kesetian seorang bernama lelaki kepada bakal isteri yang amat dikasihi. Namun kerana takdir memisahkan mereka... Kepada sahabatku Fajar Putro Sunarso, keseluruhan hasil tulisan ini aku dedikasikan buat kamu. Aku harap sedikit sebanyak mampu merawat luka di hati kamu....


1 julai 1996…
Tanggal tarikh itu…
Detik itu… jiwa ini tidak lagi kosong…
Bunga-bunga indah jadi taman…
Malam gelap tetap punya sinar
Terik mentari jadi nyaman buatku…

Memilikimu..
biar hanya sesaat…
Tak mungkin pudar dari ingatanku…
Segalanya…
Bahkan serba-serbi jadi mudah…
Kerana semangatmu kah?
Tentu sekali akan kukatakan ya.

Sayangku
Younita Dyah Pitaloka,
Kau sumber inspirasiku…
Begitu juga aku padamu  bukan
Aku kira kita serupa…

Telah kita ikat segala janji
Terpatri segala kasih
Telah kita lalui liku dan jurang
Telah kita renangi lautan dalam
Telah kita rentasi onak dan duri

Sesungguhnya jelas sudah
Kau bagiku kekasih awal dan akhir…

Sehingga kini..
Rindu berdetik lagi…
Memanggil namamu sayang..
Memanggil aku untuk turut bersamamu…

Sayangku
Selagi hayatku ada
Ku junjung namamu sayang
Ku coret kisah kita di hujung pena…
Biar kisah kita kan terus abadi…

Al-fatihah buat kekasih hatiku
Yang telah pergi meninggalkan aku
Buat selamanya
Kembali ke pangkuan pemilik nya yang Satu

Terima kasih Tuhanku
Kerana meminjamkan dia kepadaku
Biar hanya untuk sedetik…
Tapi cintaku padanya buat selama-lamanya…


Ya Allah…
Ku tahu dia milikmu…
Justeru kumohon pada-Mu…
Agar pertemukan aku dan dia
Di syurga-Mu…

Sesungguhnya…
Aku Pasrah…
Aku Redha…
Atas ujian dan suratan
Yang telah Kau tetapkan …
Labels: 1 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
Aku ada satu perkara nak berkongsi bersama tentang emel yang baru-baru ni aku terima. tentang pengalaman Razali Awang iaitu juga pemberita TV3. aku harap artikel ni dapat tambah maklumat kamu semua dan bagi banyak manfaat bersama. Aku harap sangat kita semua ni dapat membenci sebenci-bencinya pada regim Zionist ni sebab mereka terlalu banyak bawa kemusnahan kepada Islam dari bermacam segi. message ni aku harap jelas la pada kamu semua sebab dah banyak aku betulkan ayat dia. Maklum lah masa berborak mestilah ada jugak terselit bahasa rojak yang mungkin buat pembaca kurang faham. Jadi aku dah editkan apa yang patut selagi isinya masih menepati maksud.


Razali Awang yang pergi ke Gaza baru-baru ni, datang ke satu company ni  kongsi pengalaman dia. Persatuan Islam Pekerja yang anjurkan. Razali ni setiap kali dia bercerita, mesti tersekat2 sebab dia kata dia tak dpt lupakan pengalaman yg akan dia kenang smpai mati.
Katanya,
"I ada things yg nak share yg buat I tak boleh tido mlm tadi"
kemudian dia pun meneruskan ceritanya...

Mesir
Razali kata ni Firaun modern. Nama je negara Islam tapi dah sangat secular. Sanggup kencing di dinding2 masjid. Mesir sekat sempadan ..Satu-satunya laluan untuk memasuki Gaza . Makanan dan ubatan2 semua rosak kat sempadan Mesir-Gaza. Sempadan Gaza and Mesir lebih kurang 14km panjang. Kalau lah tak ada sekatan, rakyat Palestine takkan kebuluran... Lagi satu, semalam kalau siapa yang dengar siaran Soal Jawab di TV3 bersama mantan Perdana Menteri kita Tun Dr Mahathir Mohamad, kata beliau, di bawah sempadan Mesir-Gaza terdapat satu terowong rahsia yang agak besar dan boleh digunakan untuk menghantar bantuan ke Gaza. Namun, kerana Mesir yg xmahu langsung membantu rakyat Palestin bahkan menghalang negara-negara laen untuk membantu Palestine, kata beliau lagi Mesir ada memasukkan besi2 menembusi terowong itu supaya tiada siapa yang boleh memberi bantuan kepada Palestine. Saya sendiri terfikir-fikir kenapa Mesir begitu mementingkan diri sendiri. Tega Mesir melihat begitu saja malah menyekat segala bentuk bantuan terhadp Palestin selaku saudara sesama Islam juga.
 "Mesir lebih rela bersempadan dgn Israel drp bersempadan dengan Hamas!" – Apa punya manusia ni, kata Razali Awang.
Bukan itu saja, khutbah Jumaat di Mesir mengharamkan khutbah mengenai keganasan di Gaza. Di tahap mana rasa kasih terhadap saudara Islam sejagat semua dapat menilainya. Razali memberitahu pada rakyat Palestin yg dia temubual, di Malaysia setiap Jumaat kami bacakan Qunut Nazilah dan bersolat hajat demi kesejahteraan rakyat Palestine … Berapa banyak checkpoint dia kena lalui semasa di Mesir…tapi dengan pertolongan Allah SWT alhamdulillah dapat lepas.. tapi perit nya..yg mintak rasuah…charge naik bas 500 meter is RM70!!!  Memang sekutu kuat Amerika and Israel . -Eee…tak ingin hantar anak gi Al Azhar..lebih baik hantar ke negara Islam lain..UIA pun dah bagus!! kata Razali lagi.

Gaza ( Palestine )

Terbahagi kepada 2 – Hamas dan Fatah…Belah Fatah ada kasino! Kata wartawan dari Belgium dan Itali, the best strawberry in the world comes from Gaza !
Imam Shafie lahir di sini (sebak pulak bila dengar yg ni). Razali kata rakyat Palestine sangat berpegang teguh kepada ajaran Islam dan mazhab Shafie.
Org Palestine sgt baik dan friendly as compared to other Arabs esp yg kat Mesir tu.. Moyang Rasulullah SAW dikebumikan dia sini (lupa nama ..tapi dia mention Hashim….) Beautiful country, iklim Mediterranean. Kalau tak ada peperangan memang boleh kalahkan Los Angelas.
 
Hamas
Memang kalangan yang rela mati sebab mati syahid.  Rela mati bila-bila masa. Bila bersalam perpisahan dengan Razali dia org ucap
"Kalau anda dtg lagi ke sini, adakah kita akan bertemu lagi"…seolah-olah mereka sangat pasrah jika ditakdirkan mati pada bila-bila masa saja.
Tulang2 yg melekat pada dinding bangungan rosak, tak busuk walau dah berminggu! Mayat tak reput langsung, bila kubur dibedil oleh Israel… punyalah jahat manusia, kubur pun nak bedil, konon tempat simpan senjata.
Hamas ada 25,000 org...tak ada senjata canggih tapi yang mati hanya 100 lebih je!! Hamas ni beroperasi di bawah tanah mereka ada dimana-mana saja. Mereka beroperasi dalam kumpulan-kumpulan kecil.
Isteri yang suaminya mati syahid, hanya ada satu misi, untuk berperang dan mati syahid supaya dapat jumpa suami semula di syurga.. Bagi mereka, kanak2 yg mati berada di sisi Allah SWT. Menurut seorang ibu yg anak nya mati syahid, hari ni sorang mati, esok lahir lagi seorang bayi..

Israel

Memang pengecut sebab tak berani perang satu sama satu dengan Hamas. Di darat hanya duduk dalam kereta kebal. Lepas tu serang guna bom pintar, bom fosforus dari jarak jauh. Dia org tau Hamas ada penembak tepat! Sebab tu, mereka gerun dan takut nak turun dari kereta kebal.

Kereta kebal Israel musnahkan tanaman seperti anggur dan pokok zaitun sebab tanaman ni memakan masa bertahun-tahun nak tumbuh balik. Biar rakyat Palestine kebulur dan tak ada sumber pendapatan. Semua resolusi PBB, satu pun Israel tak ikut!!! Ada back-up besar lah katakannn...  Semua pun tahu siapa sekutu kuat Israel bukan. Hal ini memang dinyatakan dalam Al-Quran bahawa Yahudi adalah musuh Islam dan dendam mereka pada Islam tidak pernah berkurang.

Rakyat Palestine


Sebak terasa bila Razali tengok mereka rebus rumput sebab dah tiada sumber makanan. Kanak2 tiada cita-cita lain selain dari ingin menjadi pengebom berani mati kerana trauma melihat ahli keluarga dibunuh di depan mata sendiri!
Di hospital, pembedahan, jahit kulit atau apa saja…terpaksa dibuat tanpa bius. Sebab ubat dah tak ada. Razali kata tak tahan dia tengok budak2 menjerit2 kesakitan apabila kepala di jahit!
Dia jugak pergi sendiri ke dewan bedah yang telah dibedil dgn bom fosforus ..sebelum serangan ada beberapa orang doktor sedang bedah pesakit….Razali kata tak de apa yg tinggal ..semua dah jadi abu!!! Ada la nampak serpihan tulang sikit2 situ sini…Fosforus ni dia hancurkan kulit dan tulang…Nauzubillah. Ada banyak lagi sebenarnya xdapat nak diterangkan sebab panjang sangat. Razali Awang memang sukarela nak pergi ke Gaza ...Jadi, inilah yg diceritakan oleh beliau.
 
Satu lagi maklumat yang mesti diketahu umat Islam, antara pembekal rifle ke Israel selain dari USA adalah tidak lain negara jiran kita ni ha...yg paling dekat...SINGAPURA! Jadi Razali kata kalau kita shopping kat sana mcm kita sokong Israel juga. tak perlu lah kita berasa bangga melancong di sana. cuma tabur duit untuk belanja Israel je.
 
Jadi kawan dan rakan2 pembaca yang dihormati, kita terus doa dan berdoa utk keselamatan saudara Islam kita di mana jua mereka berada..
Wasalam.

sila scroll ke bawah lagi untuk tengok gambar2, Inilah gambar-gambar yang begitu sayu aku nak menatapnya.

 The bellow photos are not a Movie Shooting or Celebrating a festival with crackers... its a school in Gaza ..  this is the current situation of the innocent people in Gaza !
Make sure you read till last to know what is white phosphorus! and the effect!
 
( UNRWA SCHOOL IN BEIT LAHIA, GAZA , PALESTINE )
http://cache.daylife.com/imageserve/09rz5MwaJI43T/610x.jpg



http://cache.daylife.com/imageserve/00PX7Jb5hqa0A/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/05YS5pWdu56nO/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/03mgfJ71FObTi/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/01jU2Jb4hsbnu/610x.jpg

http://cache.daylife.com/imageserve/002CdzGb6122Q/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/03MYfZGaVCbgN/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0153gFN3Lu68l/610x.jpg


http://cache.daylife.com/imageserve/0aN04NB3pRc61/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/08287YDb219OF/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/053RaGiaWBbjZ/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/08Tyf9H7utgan/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0eBHcblchO31k/610x.jpg
http://cache.daylife..com/imageserve/01ZcgI98Vn8gX/340x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/00sogmBeUJb8x/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/06hw5Ky1i0bwr/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/019A7QR9XJced/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/01f4fbF8pF2WP/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/02AQ72R9Vv556/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0dUxgSJefC3Se/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/048qcQCceg72n/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/00jXefb5zT3HF/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/06OD4pJebga4k/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0b6D6RugLM9A0/340x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0cFd1Wt28l4D2/340x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0gG8f58abwbws/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/07fr3AmgSc4NV/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0b3C8iF4P43Yo/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/02tg56100709G/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0drQda19ej7tb/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0baUcc84KmcXE/610x.jpg



PLEASE PASS THIS MAIL IN ANY KIND OF INFO .. LET THE WORLD KNOW

CONFIDENTIALITY NOTICE: This message is intended solely for the use of the individual or entity to whom it is addressed. It may contain privileged or confidential information. If you are not the intended recipient, please notify the sender and delete this message from your system. You should not use, review, disclose, disseminate, forward, retain, copy or take any other action with regards to the information contained herein. Bank Muamalat does not accept liability for any errors or omissions or for any loss or damage arising from this message transmission or from any use of this message or its attachments.

Disclaimer added by CodeTwo Exchange Rules

www.codetwo.com


CONFIDENTIALITY NOTICE: This message is intended solely for the use of the individual
or entity to whom it is addressed. It may contain privileged or confidential information.If you
are not the intended recipient, please notify the sender and delete this message from your
system. You should not use, review, disclose, disseminate, forward, retain, copy or take any
other action with regards to the information contained herein. Bank Muamalat does not accept
liability for any errors or omissions or for any loss or damage arising from this message
transmission or from any use of this message or its attachments.

*****************************************************************************
This message originated from the Internet. Its originator may or may not be who
they claim to be and the information contained in the message and any
attachments may or may not be accurate.
******************
****----------------------------------------- ************************ This e-mail is confidential. It may also be legally privileged. If you are not the addressee you may not copy, forward, disclose or use any part of it. If you have received this message in error, please delete it and all copies from your system and notify the sender immediately by return e-mail. Internet communications cannot be guaranteed to be timely, secure, error or virus-free. The sender does not accept liability for any errors or omissions.
*******************************************************************************
"SAVE PAPER - THINK BEFORE YOU PRINT!"
 
Labels: , 0 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
SEPANG: Enam sukarelawan Malaysia yang menyertai misi bantuan kemanusiaan ke Gaza dengan kapal MV Rachel Corrie yang ditawan tentera Israel 2.45 petang semalam akan dibebas dan dihantar ke Jordan jam 6 petang ini waktu Malaysia.

Berita ini ini diumumkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, pada sidang media di Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sebentar tadi sempena menyambut kepulangan 12 aktivis yang ditahan dalam kapal Mavi Marmara yang diserang dan ditawan Isnin lalu.


"Kementerian Luar Jordan sudah memaklumkan kepada Kedutaan Malaysia bahawa mereka akan di hantar ke King Hussein Bridge pada 12 tengah hari (6 petang waktu malaysia)," katanya.

Enam sukarelawan itu ialah Ahli Parlimen Parit, Mohd Nizar Zakaria, wakil Perdana Global Peace Organisation (PGPO), Shamsul Akmar Musa Kamal, Matthias Chang dan Ahmad Faizal Azumu, serta wartawan TV3, Halim Mohamed dan jurukamera TV3, Mohd Jufri Judin.

-Laporan dipetik dari Berita Harian 6 Jun 2010

Bersama-samalah kita berdoa semoga tiada aral mahupun kejadian yang tidak diingini berlaku kepada mereka.  Semoga Allah sentiasa melindungi mereka...Amiinn...
Labels: , 0 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
Israel kini telah melampaui batas. Sesungguhnya didalam Al-Quran mmg tercatat bahawa Israel akan jatuh sekiranya umat Islam seantero dunia bersatu menentang musuh Islam ini. Di dalam Al-Quran juga ada menyebut bahawa kiamat tidak akan terjadi sebelum semua kaum Yahudi lenyap dari muka bumi Allah.

Mungkin kita merasa sukar dan kurang yakin untuk menjatuhkan Israel buat masa sekarang. Sebenarnya, jika kita benar-benar bersungguh-sungguh ingin memperjuangkan agama suci ini dan ingin melumpuhkan Israel, satu-satunya cara yang mampu untuk semua umat Islam sejagat lakukan adalah dengan melumpuhkan ekonomi Israel!



Dalam kehidupan kita sehari-hari, terlalu banyak kita terdedah dengan barangan-barangan milik Yahudi tanpa kita menyedari. Benar kita tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan negara Israel, tetapi liciknya Yahudi laknatullah ini dengan menyembunyikan identiti sebenar pemilik product dan syarikat besar yang mana mereka dari kalangan Yahudi dan merekalah yang sering menyumbangkan wang ringgit dan pelbagai bantuan kpd tentera Israel bagi memusnahkan Palestine.

Israel tidak pernah mengenal erti simpati, belas kasihan, mahupun perikemanusiaan. Mengenangkan nasib penduduk Palestine yang sedang menderita membuatkan kesayuan seringkali menerjah ke lubuk hati. Siapa lagi yang akan membantu jiwa2 Palestine kalau bukan kita, saudar2 Islamnya. Seandainya kita tidak mempedulikan nasib mereka tanpa simpati dan ambil berat, Bagaimana kita ingin berhadapan dengan Pemilik Alam Fana ini suatu masa nanti?

Ayuh seluruh umat Islam, kita lumpuhkan ekonomi Israel ini. Percayalah, Israel akan lumpuh tanpa ekonomi yang kukuh. Israel kuat kerana tahap ekonominya yang utuh dimana kita sendiri secara tidak sengaja turut membantu mengukuhkan ekonomi Israel.. Justeru buat anda semua, marilah sama-sama melumpuhkan ekonomi Israel dengan memBOIKOT product Israel/Yahudi. Janganlah kita BOIKOT sekadar melepas batuk di tangga tetapi boikot lah sebebnar-benarnya. Berubahlah secara perlahan-lahan.


Berikut adalah beberapa senarai barangan milik Yahudi:

 Lumpuhkan ekonomi Israel sekarang!!! Kita mampu melakukannya!!
Labels: , 0 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
Kira-kira jam 6.10 pagi tadi, kesemua 12 sukarelawan Malaysia yang telah ditahan Israel dalam misi bantuan Kemanusiaan ke Gaza telah selamat tiba di Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).



Kepulangan wira-wira ini ke tanah air yang diiringi Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman disambut Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, bersama beberapa Menteri, Timbalan Menteri dan ahli keluarga.
Kumpulan sukarelawan itu dijadual bertemu dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, di kediamannya 9 pagi ini.



Isnin lalu, kapal utama misi yang dinaiki mereka, Mavi Marmara, diserang dan ditawan komando Israel ketika berada di perairan antarabangsa, menyebabkan sembilan sukarelawan terbunuh terdiri dari warga Turki.
Labels: , 0 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
LONDON: Bedah siasat mayat sembilan warga Turki yang dibunuh tentera Israel ketika menyerang kapal misi bantuan kemanusiaan ke Gaza menunjukkan peluru berselirat dan kebanyakannya ditembak dari jarak dekat.


BERIBU-ribu penduduk Turki menyembahyangkan jenazah aktivis
misi bantuan Gaza yang menjadi mangsa serangan ganas komando Israel
di perairan antarabangsa, dekat Palestin, Isnin lalu.

Dalam satu akhbar British, The Guardian hari ini memetik Yalcin Buyuk, Naib Pengerusi Majlis Perubatan Forensik Turki yang menjalankan bedah siasat yang diarahkan oleh Kementerian Keadilan, menyebut salah seorang mangsa ditembak bertalu-talu lebih 30 kali.

Seorang mangsa, lelaki berusia 60 tahun pula ditembak empat kali di dahi, dada, pinggul dan belakang badan, manakala seorang warga Amerika kelahiran Turki ditembak dari jarak dekat di muka, belakang kepala, dua kali di kaki dan satu di belakang badan. Dua lagi lekaki ditembak empat kali, lima mangsa ditembak di belakang badan dan kepala, kata Buyuk.

Ketika ini berlaku konflik antara pihak berkuasa Israel dan aktivis yang terbabit mengenai apa yang sebenarnya berlaku ketika dalam serangan pada waktu subuh Isnin lalu terhadap kapal ke Gaza itu.

Israel berkata, komandonya hanya melepaskan tembakan selepas mereka diserang dengan pisau, senjata tajam dan kayu.

Ketua Yayasan Bantuan Kemanusiaan Islam, KemaBulent Yildirim, berkata ketika serangan berlaku, aktivis hanya menggunakan batang besi sebagai mempertahankan diri. - AFP
Labels: , 0 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
KUALA LUMPUR: Kapal Rachel Corrie yang sedang dalam misi bantuan kemanusiaan sepatutnya memasuki perairan Gaza kira-kira  2 petang waktu Malaysia sekiranya tidak menghadapi apa-apa kesulitan. Namun, kira-kira jam 2.45 petang itu, MV Rachel Corrie telah ditawan tentera Israel dan kini terpaksa memberi kerjasama kepada tentera Israel untuk mengawal keadaan.



Wakil Perdana Global Peace Organisation (PGPO) Sufi Yusoff ketika dihubungi tadi menyatakan Rachel Corrie kini berada kira-kira 55 batu nautika dari pelabuhan Gaza. Enam warga Malaysia antara sukarelawan yang berada atas kapal itu.

Sufi yang juga pembantu kepada pengerusi PGPO, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata pada ketika itu, kesemua anak kapal berada dalam keadaan selamat namun mereka diekori oleh tiga buah kapal peronda sejak tiga ke empat jam lepas.

Bagaimanapun, katanya, identiti kapal-kapal peronda berkenaan yang berada kira-kira enam hingga 10 batu di belakang Rachel Corrie disyaki milik Isreal berdasarkan kepada visual yang diterima namun belum dapat dipastikan lagi kerana waktu itu tidak terdapat sebarang komunikasi antara mereka.

Sambil menolak khabar angin yang tersebar di internet yang mengatakan bahawa Rachel Corrie kini dikepung tentera laut Israel, beliau mengulangi kenyataan PGPO awal pagi ini bahawa mereka mengalu-alukan wakil daripada badan antarabangsa terutama Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk memeriksa Rachel Corrie.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan bagi pihak aktivis keamanan itu pada kira-kira 12.30 tengah malam, PGPO berkata sukarelawan di atas kapal MV Rachel Corrie mengalu-alukan badan antarabangsa memeriksa kapal itu bahkan juga mempelawa sebuah badan bebas, khususnya PBB untuk membuat pemeriksaan dan menentukan jenis kargo dalam kapal itu.

Para sukarelawan itu juga berikrar bahawa mereka terdiri daripada aktivis tidak bersenjata dan kapal itu tidak membawa sebarang senjata atau kelengkapan yang mungkin digunakan untuk tujuan berbahaya.

Namun, ternyata kapal yang mengekori mereka tadi merupakan kapal milik tentera Israel dengan niat menghalang perjalanan mereka ke Gaza. Nasib aktivis-aktivis yang berada dalam kapal Rachel Corrie belum dapat ditentukan lagi. Oleh itu, bersama-samalah kita mendoakan agar Allah menghulurkan bantuan-Nya melindungi semua yang berada dalam kapal MV Rachel Corrie.

Selain  wakil pertubuhan Perdana Global Peace Organisation (PGPO), Shamsul Akmar Musa Kamal, turut berada di atas Rachel Corrie adalah Ahli Parlimen Parit, Mohd Nizar Zakaria, peguam Matthias Chang, dan dua wakil TV3 terdiri dari seorang wartawan dan jurugambar.


- Laporan dipetik dari Berita Utama TV3, Bernama & Berita Harian 5 Jun2010
Labels: , 0 comments | edit post
Reactions: 
skydiamond
Dalam artikel sebelum ini telah saya jelaskan bahawa Ashwad Ismail selaku wartawan Astro Awani dan aktivis2 lain pastinya mempunyai lebih banyak pengalaman yang ingin dibongkarkan bersama rakyat Malaysia sewaktu diserang tentera bersenjata Israel. Sangkaan saya mereka akan menjelaskan lebih lanjut sebaik pulang ke Malaysia, namun ternyata kerinduan mereka terhadap tanah air tercinta jauh lebih mendalam. Sebaik sahaja tiba di Jordan semalam, beliau terus menghubungi Kuala Lumpur untuk melaporkan keadaan mereka.

 ASHWAD menghubungi Kuala Lumpur sejurus tiba di Jordan, semalam.



  • Diacu laser raifal ke dahi



  • Merangkak celah mayat



  • Tak diberi makan, minum


  • Tangan diikat sampai kebas





  • KUALA LUMPUR: Diacu raifal dengan laser senjata disasarkan ke dahi dan terpaksa merangkak di celah mayat bergelimpangan serta berlumuran darah, adalah antara episod ngeri yang dilalui wartawan penyiaran Astro Awani, Ashwad Ismail, dalam serangan tentera Israel ke atas kapal membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza, Ahad lalu.

    Ashwad yang menyertai misi itu bersama jurukamera, Samsul Kamal Abdul Latip dan 10 rakyat Malaysia lain, turut menceritakan layanan buruk tentera Israel terhadap mereka sepanjang ditahan sebelum dibebaskan, kelmarin.

    Berikut adalah rentetan pengalaman yang diceritakan Ashwad ketika dihubungi Berita Harian, beberapa jam selepas beliau tiba di Amman, Jordan, semalam.

    “Tempoh 28 jam diserang dan ditawan tentera Israel dalam kapal sudah cukup untuk saya merasai penderitaan enam dekad warga Palestin berdepan dengan kekejaman regim Yahudi itu. Perasaan takut, marah dan panik bercampur baur, apatah lagi apabila terpaksa berdepan senjata mereka yang setiap saat diacu ke arah kami.
    Episod ngeri itu bermula pada jam 4.30 pagi (waktu Turki) Ahad lalu, sejurus kapal Mavi Marmara memasuki perairan antarabangsa apabila tiga kapal perang Israel yang diiringi 16 bot laju komando mengepung kapal kami.

    Tidak ada jalan lain untuk menghalang mereka menaiki kapal, melainkan penjaga keselamatan kapal terpaksa menyembur air ke arah mereka. Itupun tidaklah sekuat mana, berbeza sekali dengan dakwaan media Barat yang mendakwa Mavi Marmara memulakan serangan ke atas tentera Israel.

    Selama hampir satu jam kami bergelut menghalang mereka menawan kapal sebelum kemuncaknya apabila tiga helikopter menurunkan komando di lokasi siaran langsung televisyen sedang dijalankan di mana pada ketika itu dianggarkan antara 30 hingga 40 komando Israel bertindak melepaskan tembakan rambang secara bertubi-tubi bagi mengosongkan kawasan itu.

    Siapa yang berani berdepan situasi sebegitu, apatah lagi ia adalah pengalaman ngeri pertama sepanjang saya bertugas sebagai media, terutama apabila melihat sendiri beberapa rakan serombongan tumbang terkena peluru sesat.

    Malah, lebih menakutkan apabila sasaran serangan mereka dilihat tidak mengira siapa termasuk wartawan dan jurugambar. Ada beberapa jurugambar ditembak di tangan untuk memaksa mereka melepaskan kamera.

    Saya dan beberapa rakan lain ketika itu hanya mampu berlindung di sebalik tiang kapal dan berlari ke sana sini bagi mengelak terkena tembakan sebelum terpaku apabila cahaya laser senjata mereka disasarkan ke dahi saya.

    Sukar digambarkan betapa saya terpaksa merangkak di celah mayat bergelimpangan dan berlumuran darah untuk menyelamatkan diri selepas seorang penumpang kapal di sebelah saya ditembak dengan peluru getah di dada.

    Kira-kira jam 7 pagi, kami semua diikat di tangan dan diarah berkumpul di satu kawasan dalam kapal. Keadaan ketika itu tegang dengan perasaan takut menyelubungi wajah semua tawanan apatah lagi muncung senjata tentera Israel sentiasa diacu ke arah kami.

    Sejak itu, kami langsung tidak diberi makan atau minum, malah tidak dibenarkan ke tandas. Bayangkan beberapa warga emas, terutama yang menghidap diabetes terpaksa menahan sakit untuk membuang air kecil kerana ketegasan tentera Israel yang langsung tidak bersimpati terhadap mereka.

    Mujurlah, selepas berkali-kali dirayu, baru beberapa orang dibenarkan ke tandas, itupun dengan kawalan sangat ketat dan diperlakukan umpama banduan sedangkan mereka semua tidak berdaya dan sekadar orang awam yang tidak berbahaya.

    Ketika itu juga, semua kamera, komputer riba serta pen dirampas dan dihancurkan tentera Israel. Apa saja bahan yang merakamkan kejadian serangan itu, turut dihapuskan. Apa yang tinggal pada kami hanya dompet dan dokumen seperti pasport.

    Sakit di tangan juga mula terasa dan kebas seperti darah tidak mengalir kerana ikatan itu sangat kuat. Nak bergerak pun sukar kerana cahaya laser senjata mereka sentiasa disasar di dada kami. Bagi menghilangkan dahaga pula, kami terpaksa meminum sisa air dalam botol minuman berhampiran kami. Paling tak dapat dilupakan, satu bar Snickers dikongsi 30 orang untuk sekurang-kurangnya memberi sedikit tenaga.

    Sebaik kapal kami berlabuh di Ashdod, Israel, proses untuk keluar dari kapal saja mengambil masa hampir 12 jam. Habis semua pakaian kami ditanggalkan ketika pemeriksaan dibuat. Pemeriksaan semua dokumen itu saja mengambil masa lebih satu jam.

    Ketika itu, Tuhan saja yang tahu betapa kasarnya tentera Israel memperlakukan kami meskipun sekadar orang awam. Sudahlah diperlakukan seumpama banduan, kami turut dibawa ke Be'er Sheva, lokasi penjara baru Israel menggunakan bas yang hanya sesuai untuk membawa pengganas dalam perjalanan selama dua jam.

    Be'er Sheva adalah penjara baru. Jadi, kami boleh dikatakan tahanan pertama yang merasmikannya. Selepas semua dokumen kami diserahkan kembali, barulah kami dapat merasa sedikit makanan, itupun hanya air mineral, sedikit sayur dan roti. Itu sajalah makanan yang dapat kami jamah sepanjang lebih 15 jam ditahan di penjara itu.

    Jika hendak digambarkan keganasan tentera Israel memang sukar, tetapi cukuplah sekadar dikatakan bahawa mereka langsung tidak ada belas kasihan, tidak peduli apa yang diminta walau puas dirayu dan herdikan mereka menjadi teman sepanjang kami ditawan.

    Layanan terhadap kami juga tak ubah seperti banduan. Ditolak ke sana sini dengan sangat kasar. Ketika itu, tiada perkara lain yang berlegar dalam kotak fikiran kecuali rasa marah dan berserah. Melihat kepada situasi yang kami hadapi itu, sukar untuk diagak sama ada kami bakal dibebaskan atau sebaliknya.

    Mulanya, kami menjangka akan lama merengkuk di penjara sehinggalah kami didatangi wakil dari Pertubuhan Palang Merah dan Kedutaan Jordan yang membawa berita gembira, iaitu kami akan dibebaskan tidak lama lagi.

    Tepat jam 8 pagi kelmarin kami dibebaskan tetapi terpaksa menjalani beberapa pemeriksaan sebelum dibenarkan menaiki bas pada jam 6.30 petang. Selepas perjalanan meletihkan hampir 12 jam, kami akhirnya sampai di sempadan Jordan dan dibawa ke sebuah hotel di Amman.

    -Laporan dipetik dari Bernama & Berita Harian 3Jun 2010

    Memang benar kita amat gembira melihat aktivis2 Malaysia yang pulang dengan selamatnya. Syukur alhamdulillah dan terasa begitu lega sebaik mendengar berita segembira ini. Tetapi saya masih teringat akan tujuan sebenar aktivis2 ini adalah untuk menghulurkan bantuan kemanusiaan kpd warga Palestine namun tidak kesampaian. Bagaimanakah nasib saudara Islam kita di sana. Seksanya mereka dek kerana kekejaman dan kezaliman Yahudi Laknatullah ini hanya Tuhan yang Maha Mengetahui.  Saya percaya Tuhan sedang memberi kita ujian agar kita tidak pernah berputus asa dalam membantu saudara sesama Islam serta bersungguh-sungguh menegakkan agama Allah yang Satu ini. Amat khuatir saya sekiranya kejadian ini membuatkan kita enggan membantu mereka lagi. Sudah tertulis di dalam Al-Quran bhw suatu hari nanti Yahudi Laknatullah pasti akan jatuh jua sehingga ketika mereka bersembunyi di celah batu dan pokok, kemudian pokok dan batu itu pun bersuara memberitau kepada orang Islam. Justeru wahai pejuang Islam yang sentiasa dimuliakan Allah, jgn lah merasa takut untuk terus berjuang. dan bahawasanya janji Allah itu tidak pernah palsu.
    Labels: , 0 comments | edit post
    Reactions: 
    skydiamond
    Sekian lama, tanpa kita menyedari, sudah bertahun-tahun kita menyimpan Lambang Kemenangan Zionist di rumah bahkan ke mana-mana sahaja. Betapa regim Zionist telah memperbodohkan kita semua. Sebenarnya, dalam laptop mahupun komputer di rumah masing2 terselit lambang kemenangan Yahudi. Jika anda benar-benar sayangkan agama Islam, sila on kan komputer anda semua sekarang juga...

    Pergi ke bahagian :- [C: >Program Files]..
    pastu tekan [ > Microsoft Office],,,
    kemudian masuk [ > MEDIA ] ...
    Lepas tu klik [> CAGCAT10]
    Akhir sekali cari.. [>J0285926.WMF] KLIK .
    Anda akan nampak lambang KEMENANGAN zionis...
    terus DELETE!
    Labels: , 0 comments | edit post
    Reactions: 
    skydiamond
    2Jun2010: Kuala Lumpur: Wartawan Astro Awani, Ashwad Ismail nyaris terkena tembakan komando Israel yang menyerang kapal misi bantuan kemanusiaan ke Gaza, Mavi Marmara, pagi kelmarin.

    Menceritakan insiden itu untuk kali pertama selepas dibebaskan tentera Israel pagi tadi, Ashwad berkata sukarelawan Turki di kiri dan kanannya terkena tembakan komando Israel ketika serangan itu.
    Katanya, tentera Israel mula mengepung kapal misi itu pada jam 11 malam dan menghampiri kapal mereka pada jam 2 pagi sebelum menyerang pada jam 4.30 pagi dengan sokongan bot dan kapal perang serta helikopter penggempur Apache.

    "Kami diserang bertubi-tubi dan Alhamdulillah saya dan jurukamera, Shamsul (Kamal Abdul Latip), terselamat daripada tembakan di mana peluru hidup digunakan.

    "Dua orang Turki di sebelah kiri dan kanan saya ditembak di bahagian tangan dan juga di bahagian bahu. Tapi saya sempat menyelamatkan diri dan merangkak turun dari dek kapal melarikan diri ke kawasan yang lebih selamat di dalamnya.

    "Saya merangkak di kawasan yang berlumuran darah dan ternyata pengalaman yang memeritkan untuk kita imbas kembali tetapi jika diperhatikan kami berjaya membuka mata dunia tentang apa yang berlaku.

    "Saya tidak menjangkakan bahawasanya Israel boleh bertindak sedemikian kerana kami orang awam di dalam kapal tetapi tindakan ketenteraan yang dilakukan. Ini satu isytihar perang atas kemanusiaan," katanya dalam lintas langsung dari sempadan Jordan semasa berita Awani tengah hari tadi.
    Ashwad dan Shamsul adalah antara 12 sukarelawan negara yang ditawan bersama ratusan sukarelawan antarabangsa oleh tentera Israel kelmarin selepas kapal mereka diserang.

    Sambil menyatakan kesyukuran dan penghargaan kepada semua pihak, khususnya kerajaan Malaysia, yang berusaha membebaskan mereka, Ashwad berkata pengalaman 28 jam ditahan tentera rejim Zionis itu amat memeritkan.

    Katanya, keperitan yang dialami dalam tempoh singkat itu sudah cukup untuk beliau menyelami kesengsaraan yang ditanggung rakyat Palestin akibat kezaliman rejim Zionis selama enam dekad konflik Palestin-Israel itu.

    "Apa yang saya dapat simpulkan, 28 jam itu saya boleh rasakan pengalaman konflik enam dekad Israel-Palestin, kesengsaraan Palestin di bawah kekejaman rejim Zionis dalam masa 28 jam dan ternyata tidak dapat digalas dengan segala apa yang ada pada kita," katanya.

    Ditanya bagaimana layanan tentera Israel terhadap mereka, Ashwad enggan menjawabnya dan hanya mahu seluruh penonton memahami kezaliman rejim Zionis itu terhadap rakyat Palestin selama enam dekad.

    "Seperti yang saya katakan tadi, mesej saya ringkas, saya merasakan konflik enam dekad Palestin-Israel bagaimana Palestin ditindas tetapi saya merasakan dalam tempoh 24 hingga 28 jam.

    "Saya harap penonton semua termasuk Zaiful dan ibu bapa saya sudah mendapat mesej itu, Tak perlu saya huraikan jenis apa yang telah dilakukan ke atas saya," katanya.

    -Laporan dipetik dari Bernama & Berita Harian 2Jun2010.


    Walaubagaimanapun, saya yakin masih banyak pengalaman yang akan dibongkarkan oleh aktivis Malaysia setelah pulang ke Malaysia nanti. Saya percaya mereka masih dalam keadaan trauma terhadap penahanan ini. sebaiknya kita harus bersabar menanti kepulangan mereka dan beri mereka ruang masa untuk mengawal emosi mereka. Kita sebagai rakyat Malaysia yang bergelar umat Islam jgn sekali-kali memandang enteng terhadap ape yang dilakukan rejim Zionist ini. Semua sukarelawan Malaysia baik yang telah dibebaskan mahupun masih dalam tahanan amat memerlukan doa-doa kita di sini. Justeru, kita perlu igt, jgn sekali-kali putus mendoakan mereka, saudara-saudara kita sendiri.

    "Ya Allah, lindungilah hamba-hamba-Mu yang menjadi mangsa kekejaman Yahudi laknatullah.. Hantarlah Tentera-tentera-Mu Ya Allah... Sesungguhnya tiada daya dan upaya kami melainkan dengan pertolongan dari-Mu jua Ya Allah... Amiin... Amiin.. Ya Robbal Alamin..."
    Labels: , 0 comments | edit post
    Reactions: 
    skydiamond
    2Jun2010: Kesemua 12 rakyat Malaysia yang berada di atas kapal Mavi Marmara yang diserang tentera rejim Zionis Israel dua hari lalu mengibarkan Jalur Gemilang selepas dibebaskan hari ini. Mereka kini dalam perjalanan ke kedutaan Malaysia di Jordan. Pembebasan mereka itu dibuat awal hari ini, menurut laporan langsung dari wartawan Astro Awani yang turut ditahan.
     - Foto Bernama
    SUKARELAWAN antarabangsa misi bantuan kemanusiaan untuk rakyat Palestin di Gaza gembira ketika menaiki bas ke Jordan melalui Jambatan Allenby yang menghubungkan Jordan dengan Tebing Barat selepas dibebaskan daripada tahanan tentera Israel. - Foto AFP
     Syukur alhamdulillah sebaik shj mendengar berita ini hati berasa agak lega. Namun masih ada 6 orang rakyat Malaysia yg ditahan di atas kapal Mavi Marmara ini membuatkan saya masih khuatir. Jauh di sudut hati saya berasa amat bmbang akan keselamatan mereka yg masih dalam tahanan. Kita di sini jgnlah putus mendoakan keselamatan mereka. Kata wartawan Astro Awani, Ashwad Ismail, mereka sangat mengharapkan doa2 kita di sini dan janganlah putus memberi sokongan dan doa  terhadap mereka. Saya yakin Tuhan sentiasa bersama mereka. Ape pun janji Allah pada hamba-Nya yang berani demi memperjuangkan Islam adalah suatu darjat yang begitu tinggi di sisi-Nya.
     
    Labels: , 0 comments | edit post
    Reactions: 
    skydiamond
    Kekejaman demi kekejaman dilakukan Israel terhadap palestine. Sesungguhnya sangat sedih di hati ini dan teramat sayu dan pilu mendengar ape yg terjadi pada saudara-saudara kita di sana. Sbg seorang muslim saya berasa amat berdosa sekiranya berdiam diri mendengar ape yg dilakukan Israel laknatullah terhadap penduduk Gaza. Tuhan sentiasa bersamamu wahai muslim di bumi Palestine...



    Mungkin malam sudah larut namun igtlah bhw Tuhan mendgar setiap doa hambanya terutama ketika mlm hari. Sebelum anda semua tidur dengan aman di negeri masing2, igtlah akan nasib saudara kita di bumi Palestine. Tiada pernah sesaat pun tidurnya seaman kita di sini. Ambillah sebahagian dr masa kita untuk berdoa kepada-Nya agar melindungi umat Islam yang sedang ditindas. Tegarkah kita mendengar kekejaman Yahudi terhadap Palestine begitu saja? Sanggupkah kita terus melihat anak2 kecil yg dibunuh kejam tanpa pembelaan? dan wajarkah kita umat yang bergelar ISLAM hanya berdiam diri apabila menyedari di suatu bahagian di bumi Allah, saudara Islam kita diperlakukan sekejam ini? Seandainya kita tidak mampu setidak2nya bencilah sebenci-bencinya di dalam hati, dan tadahlah tangan membaca sepotong doa dengan seikhlas hati seolah2 kita berada di tempat mereka.

    "Ya Allah Ya Tuhan ku. bantulah saudara kami di sana..Sesungguhny tiada daya dan upaya kami melainkan dengan pertolongan dari-Mu Ya Allah..Ya Allah Yang Memerintah Sekalian Alam. Hapuskanlah Yahudi laknatullah.Berikanlah keamanan buat umat Islam seluruhnya Ya Allah."
    "Ya Allah..! sebagaimana Engkau pernah menghantar burung2 Ababil menghancurkan tentera bergajah musyrikin,maka kami mohon kepada-Mu Ya Allah.. Turunkanlah bantuan-Mu kali ini kepada muslim di Palestina, Hancurkanlah Rezim Zionist Yahudi sedasyat-dasyatnya. Amiin.. Ya Rabbal Alamin.."



    Palestina, doa kami sentiasa bersamamu..buatmu.Bersabarlah. Darjatmu tinggi disisi Allah. Amiin....
    Labels: , 1 comments | edit post
    Reactions: 
    Related Posts with Thumbnails
    There was an error in this gadget
    .              ................                                 ...``...``.`...`;$#######@%;::;;;!||!!!%%|$@###########################################################################################$
    ..            ......... ......          .                       ........``.....:!!!;:!$##$|;:::;!!;;;;!%%%&############################################################################################$
    .             ........... ...                                  ...........```..:;;|;':%@@$|;::::!|!!;;|%||&############################################################################################$
                  .`......  ...                                        ...........`::;;:!|@#@$!:'::;!!!!;!|%|!&############################################################################################$
                  ``.....     ..                                      ..``....... .';;!!||$#&!;:':;;;;;!!|%%!%@############################################################################################$
                  .......   ....           .                         ..``.........'!!!;:::!%$|;'':;;;;;;;;!||$#############################################################################################$
                 .`. ..     ..                                     ...............'!||;'':|@$:''''':;|!!;;!|%@#############################################################################################$
                 .....    .....                                       ............;|!;:'';!%|:''':;!;;;;!||||&#############################################################################################$
                 .`.....  ......                                      .......... .:!;::'':%%!::'':;;:::;!!%|%##############################################################################################$
                 .....    .....                                      ......... .`';::;'``'!|:':'':;;;;;!;;|||@#############################################################################################$
                .`....   .....                                       ....... ... '!!::'``'!!:::''':;!!;;;!%||&#############################################################################################$
                ``....   .....                                        .........  :%|:::`'%&;''::::::;:::;|||$##############################################################################################$
                `.        .. .                                        ........  `;!;;;:':|;::'':::::::':;!||&##############################################################################################$
               .::|!.    .....                                          ....... .!|;!;:'`':::'''::::;::::!|%&##############################################################################################$
               .::'.    .....                                          .......  '|||&%:`';!:'::''::::::;;!!|@##############################################################################################$
               ``.      .....                                          ......   '%!!|;'.`||::''':''::;!;;|%$###############################################################################################$
               `.        ...                                          ......   .;|;!;`.';!!''''':''::::;|||$###############################################################################################$
              ``..     .....                                         .......   .;!::::'`;!:''''':::::;;:!|%@###############################################################################################$
               ..     ......                                          .......  `!!;;'`.';!:''':''';;::::!;;$###############################################################################################$
             .`.        .......        .                              .....  ..';;;;'`.`!|:''''''';;;;;:!%$################################################################################################$
             .`.       .......     .. `:.                            ........ .:!;;:'`.'!;''''''':;;;;:;!|$################################################################################################$
             .....   ...........                                       .......`;;:::'..'||:''``':::::;:;%|$################################################################################################$
             ``..   ..........`.                                      ........';;'''`.`;|;'''''''''::;;;%$&################################################################################################$
            .`...  .  .........                                      .........';;::'```;!;:'''```':::::;!|&################################################################################################$
            .'`.. ..........`..   .. .      .                        ..```. ..';;:'`.``;!;'''`''':::::;!||$################################################################################################$
            ``  ..........```::   `.                                 .``.... .:;:::`..'||:'''```':;;:::;!$#################################################################################################$
           .''............````   `:. .     .                        ..........:!;:'````;!:'```''''::::!!!|@################################################################################################$
            ``........`.....':`  ..                                 .........'::::'```:!!;'`''''::::::;||$#################################################################################################$
           `'`............```'`  '' ..                             .....`...`:!!:'```':!;:''''''::::::;!|$#################################################################################################$
           `'`..........```.`'.  '. `.                            .....``````':::'```';!;:''''';!!;::::;|&#################################################################################################$
           ``...........````':` `' .`    ..                      ......``...`:;''''`';||;:::::;;:::::::;|@#################################################################################################$
          .:'..........````'`.  ``                               ...........`;|!:'`.            .`':!!!!%@#################################################################################################$
          ``...........````''` `;'                               .....````                              .:%@###############################################################################################$
         .'`.....`....````'!!. ';. .                            .....                                        '|@###########################################################################################$
     ..  `'`.......````````:;`.``  `     .                    ...             .....````...                       `|&#######################################################################################$
    $!'`.```.....`````````'''..:'        .     ...           ..        .````'```````````````''''`.                   `|####################################################################################$
    `':%@%'....````...``''''`  `.      ..     .....       ..       `'``````````````````````````````':'`.                `%#################################################################################$
    ````````..````````'':|!.  .'..`.    ..   ......      .      .```````````.````````````````'''''``'''''``.               `|##############################################################################$
    `````.````````'''''''''`. ..        .     .....    .      `'`..````....``````````````''':;||%%$$$%%||;::::`               '$###########################################################################$
    '````````````'''::''':;' .''        .     .....         ':`.``````````````````````';!%$$%$$$$|;;;;:;;!!!|%|!:`              .!@########################################################################$
    ::''`````````'';;''''::` .:` `.    ``.  ......        `'````````````````````````:|%|||||!;;:'':;;:::::;:::::;;!:.              '&######################################################################$
    :;:'''````''';;''''''''. ':       .`.  .......      `'````````````````````````';|||!;:::''''`'';;:::!|!::!;;::::::`              `%####################################################################$
    ':;:'``''''::'''''`';:` .'` .`    .`.   ......    .`'```````````````````````''::;;::''''``:!|%$&&&&@&&$$%|!;;;;;;::;'.             '$##################################################################$
      `;|%!'````':''`';;::`  `. .    ...   ......    .''```````````````````````'''::::'''''':!!$&@@@@####@@#@&%!!!!!;;;;;;'.           . '&################################################################$
          .`''|$%%%!!!::::.  '`    .............    .''`````````````````````````''''''''''';;!$&&@@&%%&##&%|&@@&$|!!;;;;;;;;:.         . ..!@##############################################################$
                    ..``     .  .     ``........   .''''''``````````````````````''''''''':;;|&&|:|&@&%!%&|:':|$&&&$|!;;:::::::'.      ..  . `%#############################################################$
    :;!!;'.                          .'`.......   .'''''''```''''`'``````````````''''::::;;%&$;`.`'!%$$%|!||%|%%%|!;:::''''''''::. .     .....;@###########################################################$
    ;:`....`:;;'`.   ``.  `.       .... ......   .`''''':;!||!!;:::''''''```````'''':::::;|&$;'';;|!;:'''''':;;:::::'''''''''''':;'.   ........`%##########################################################$
    '``'':;!:'`  .':!||:'`..`.         ....``.   `''''!$&$%$%%|!;;;::::''````````''''::::!$&%;;::::::::::''''''`''''`````''''''''::;'.   ....... ;@########################################################$
    ;%$$%!' .  .:|%!;:`.  .``'!'      ..````.   .':;%&&&$%%|||!!!;;;;;::''``.`````'''':':!%!::;;::::'''```````````````````''''''::::;;`.......... .%#######################################################$
    !;'''':!||!;'.    .`''':!|!!`    ..`````..  '!$&&&$%!!;;;;;;;;;!!;;:''```.`````'''`''''''''```````````````````````````''''''::::;;!:`........   :&#####################################################$
    ;!:``'````';|%$&$|;'````'. `''  .`..````.  `|&&$%!;;!::::::::::;;!!;:'````````````````````````````````````````````````'''''::::;;;!|!'........   .%####################################################$
    '`''`````''``'``'':!;::'`````'::''`.````. `|&&%;;;:;||%%||;''::::;;!:'````````````````````````....````````````````````''''':::::;;!!||'.......    `|###################################################$
    `````````````''``':':;''':;:'''''`..``````!$$!!|!%&@&&@@@@&$|!:''':;:```````''''''''``````.``````````````````````````'''''':::::;;;!!%|:.......  ..'$##################################################$
    ````.``..`````````.````'```'''::`. .`````;%$|!!%&@&&##@&&@@&$&$|:'''```...```'''''''''''``````````````..`````````````'''''':::::;;;!!|%%'.....  ....:&#################################################$
    ......`````..``..`..`````````'`.  .`''``';!!!%$&@&$&@&$|!!%|'`:%|:'`````.```'''''````''''''``````````````````````````'''''::::::;;;!!||%|'...........:&################################################$
    .....`...`````..```````````':;;'....`'''':|%|$@@&|;;$@@&&&|:':'''''''''````':;!||||!!:::::::`````````````````````````''''::::::::;;!!|||%|'..........`;@###############################################$
    ......```````````````````'::.     .'''''''!%$@@@$;'':!%%;'''''''':;::;;;::;!&########&|;::;;'```````````````````````''''''::::;;;;;!!!||%%:`..........`%###############################################$
       ... ....```````````````.      .`'''''''!%$@@@%;;|%|:'''''''''';!!!!!||!!;!|||;;|%$|;;;!!;'``````````````````````''''''':::::;;;;;!!||%$!`...........;@##############################################$
            ....```````'``'':'       .`'''''``;%$&&&&&%!:':'''''''``:;|$@#@$%||!!;;''''`''::;:'```````````````````````'''''''':::::;;;;;!!!||%|:`...`......'$##############################################$
           .......```````'''''`      `''''':'';$$$@@$!;:'''````````';;|&####@%|!!:'''''''''''`''``````````````````````''''''':::::::;;;;;;!!!|%!'..``......`%##############################################$
    .     .     ..```````':!;.      .`''''';:`;%%%$%!:''''`````````':;!%@##@%!;::'''''''''''''''''''''````````````''`''''''''':::::::::;;;!!!|%|:`````..```'|##############################################$
                ...`````':!:`       `'''''';:':|%|!;:'''```````````';!;;!||!;::''''':''''''''''`''''''''''''''''''```''''''''''::::::;;;;;!!!!|%;`````````':|@#############################################$
    .          ....`````':!;.     ..`''`'''::''||!:'''`````````````'';!!;;;!;::''''''````'':;;;;;:::'''''':::::''''````'''''''':::::::;;;;;!!!|%|'`````':::;|&#############################################$
     ..         ....```:!|:`        `:'''''```';!:''````````````````'';|%|!;::''::::':;!!|%%%%%%|||%%%||!!;;;;;::'''```'''''''''::::::;;;;;;!!!%%;````''';|!!$#############################################$
    .....       ..````':!$%`       .`'`''`'''''::'````````````````````''::::::;!!!|||%%%%%||||%%%%%%%%%$$&&&&$|;:'''`````'''''''::::::;;;;;;!!!|%;'````':;;;|@#############################################$
    ..          ..```:;!|%!.     . .':''''''''''''````````````````````''':::;!|||||%%||||!:``';;;;!%%|!!|$$&$|;:''''```''''''''''::::;;;;;;;!!!|$|'`'''':;;!&##############################################$
    .        ....```':;!%!.      ...''``'''''::'''''``````````````````''::;!||%%$$%||!;:'..``':::::;!!!!!!;:'''''`''''''''''''':::::::;;;;;!!!!|$|:'`'''':!|@##############################################$
    ....  .......``':;;|%'       ..`'''''''''::::''''''`````````````'''::;!|%%|%%%|;'..`':'````:;;;!!!;;::::'''''''``'''''''''::::::::;;;;!!!!||%|:'`':''::%###############################################$
    ```...````..`'::':!|%'         `''''''':::::::''''''''```````'''''::;!%%%|||||;'''::``````.`':;!;;;;:''''''''''`''''''''':::::::::;;;;!!!|||$%;'`:::'':$###############################################$
    ```..```..`````'`'::|!`       .`:'''''''':;;:::'''''''''''''''''':;;!|%%%%%%|::''`'::::::;!!!|!!;;;:'''''''''`````'''''':::::::;;;;;;!!!|||%$%;''::::';$###############################################$
    .....`````..```:!|%%;.        .':'''''''''::;:::'''''''''''''''':;;!|%$$$%%!:'''''::;!!|||||!!!;::'''''`'''''''`''''''''::::::;;;;;;!!!!||%%$%:':;:::';&###############################################$
    ';|!;::::`````'';:`.          .':'''''''''':;;::::'':'''''''''''::;!%$&&%!;::;!!;!!!|||%%%||!;;:'''``````''''''''''''''':::::;;;;;!!!||||%%$$|:::;::'':$###############################################$
    ''::'```'''':!|!||;::`     ...`;;'''''''''::;;;;::::::::'''''::::;;!|$&&%!|||||||%%%%%%%%|!!;:'''`````````'''''''''''':::::;;;;;;!!!!|||%%$$$;';;:::'''|@##############################################$
    %!|%!!!;'`''``.```'`.   '%|. .':::'''''''':::;;;;;::::::::::::::::;;|%&&%|%%%%%||%%%%|!!;;:''''```````````''''''''''':::::;;;;;!!!!|||%%%$$&|:;;;:''''::%##############################################$
    ;;'`..  .``. .`'':;:;|%|' . .'::''':''''''::;;!!!;;;::::::::::::::::::!||%%%%%%%%||!!;;::''''````````````''''''''''::::;;;;;!!!!!|||%%%%$$&%;:;:'''':''':$#############################################$
    ''``'::!%|;|%!;:''``'`     .`::`''''''''''::::;!!!;;;;;:::::::::::'':;;!|||%%||||!;;::'''''``````````````''''':::::;;;;;;;!!!!||||%%%$$$&&%;;;:''':::'''':$############################################$
    @@@#####@&&@&|;'``'.        .'''''''''''':::;;!!!!!!;;:::::::::::''':::;;!!!!;;;;::''''`````````````````''''::::;;;;!!!!!!!!||||%%$$$$$&&|;;;:''';;::''''`:$###########################################$
    `::::;;;;;!$###@!         ..''`'''''''''':::;;!!!!!!;;;;:::::::::::::::::;;;;;::::''''``````````````````'':::;;;!!!!!!!!!|||%%%%$$$$$&&$!;;::'':;;;;:'''''';&##########################################$
    .````''''''|##%:`  .       .`::''''''''''::;;;!!!!!!!!;;;;::::::::::::::::;;;:::'''''``````````'''''''':::;;!!!!|||||||||%%%%$$$$$$&&$%;::::'';;:'':::::::''!@#########################################$
    ..`'''`````:$&;'`        ..`'''''::::'''::::;;!!|||!!!!;;;;::::::::::::::;;;:::::''''''''''`'''''''''::;;;!!!||||%%%%%%%%$$$$$$$$$&$$!:;|!''';;::::::::::''':%#########################################$
    ``'``````'`;&$::`        ..`''''::::::''''::;;;!||%|!!!!;;;;;;:::;;:::::;;;;;::::::'''''''''''''':::;;!!!|||%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$%;::!!;|%!;;!;;;;;;::'''''!&########################################$
    ``````````';&%::.        `.`':'''::'::''':::;!!!|||%|!|!!!!!;;;;;;;;;;::;;;;;;::::::::''::::::::;;!!!|||||%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$%!:''!%!%$!!;;:::::;:''''''';&########################################$
    ``````````.;&!`'         .``''''''''''''::::;;!||||%%%!|||!!!!!!!!!;;;;;;;;;;;;;;;;;;;:::::;;;;;!!!|||%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%;'`'';!|$$$%|:::':''``''```'';&########################################$
    ````````. :@$'''         ..`''''':'''::'':;;;!!|%%%%%%%||%|||!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||!!!!!!!!!!!||||%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%$$%!;|||;:;%|;|$%!:::''''''`````'':%#########################################$
    `'````..`''$$''`        ...`'::::''':''':::;;;!||||%%%$$||%%||||||!!!!!|||||||||%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%$$%|||!;;;::;;:|&%;:'''::::'`.``'::;$##########################################$
    ```````..'|&;    ..      . `'::''::;:''''::;;!!!!||%%%%$$%|%%%|||||||||||||||%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||!;:'''::'`'':''''``````.`'::;;;!|$##########################################$
    ``````';:.`|:..  .     .`...`'''::::'``''::;!!!!|%%%%%$$$$$||%$%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%%%|!;:':;;:::''''`:!:.``````''::;!!!!!!!%@########################################$
    ```````:'`!$'..  .     ....':''':;::'''''':;;!!!!||%%%%%%$$&$||%$$$%%$%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||||;;;;;''````':'``````';:````'::::;;;;;;;:|#########################################$
    ```````!!:$$`.` .`     ...'::''''''''''''::;!!!|||%%%$$$$$&$&#@$%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$&$$%%%||!;;;;:''`````''''````````':;:``':;;;;;;;;;;!!$########################################$
    ``````';::|!.'` `.    .```''''''':'``'''::::;!;!|%%%%%%%$$$&@####&||%%$$$$&&$$$$$$$$$$%%%%$$$$$$$&&&&&@$%$%%|!;!!;:''::'```''''''`````````'':;!:``:;;;;!!!!||!!|@######################################$
    ```.```'``;' ...'.    `'.`''''':'`````'''::;;!!!||%%$$$$$%$&@#####@||||||||%%%%$&&&&&&&&&&&&&&&&&$%%$$%%$@@&$|;:::::;;!!;:'''''``````````'''''''::':;!!!|%%!:;|!|&#####################################$
    ''````'. `;`.. ..     .`.`'''''````````'':;;;;!!|%%%%%$$$$$&########@$$%!|!;!||||||||||||||||%%%%%|%|%&@@@@&$|:`''::'`';%|:'''````````````````'''':';!!|!;:'''::!!%####################################$
    ````.....:!`.. `.     ```::'''''''````''':;;;;!||%$$$$$$$$$&######@@@@||&%||%|!!!%$&$$$%%%%||!!;;;;!$&$$$%!:''`':::````'!%|;`````````````.```````'':':!;''::::::'':!&##################################$
    ```.';:'... .   .    .'''''`'''''````'''':::;!!||%%$%$$$$$$@#####@@@@#&$$!;||!!|%%%$$%%|!!;!;;:::';|&&$!:''''':::'``````';'.``.````.```......```````''`:;:'';;:'```';%#################################$
    ````...  ''.`. `   ..`:'''''''``````'`''''::;!||%$%%%$$$$$$@#######@@##%;:;:!|;:;;;!%&&$$|!;;;;!|$&&&&$!:::::::'`````````....```````````......``....`''``:;!;:!;`...';!&###############################$
    ```.``.  '... .`     ':';;::'````.````'''':::;!|||||%$&&&&&@###########@|:':!;:::::;%&&$%%$&&&&&&@&&&&$!;::::'```````.'!;`.......................``````'::;:::!;`....';;%##############################$
    ``..    `'... .`    .`'''''''``.````````'''':!!!||%%%$$$$$&@#####@#@@##$!|%%$&$|;::'''''':!||||%&@@&$$|;:''``.``.`....'!;`......................`````'':::;;:';!'``..`;!:!@############################$
    ``.:!'..;;.   '.     `'''':'```````````'''';;!!||||%%%$$&&&@####@@@@#$;:''::;;;!%$&&$$%%%|!;;;;;%&&@$;'``..........```'::`...`........````````````'''':::;;:;!;''''`..'!;::':$#########################$
    ```..```'`.`  `.    .``'''`````''```````'':!!;;;!|%$$%%%$&@#####@@@@%;:::'''``..`...``````..``.`:;:`...........``..``.`':'```.````````````''```''':::::::;||;'':::'```'!!:''`'!@#######################$
    `..``. .:``' .`     `''::'```''````````''':;::!!!|||%%%%$$@#####@@@@|`````....`....``........ ...`.`'''`':''`````..........```'`'''''''''''::::::::;;;;;;:;!|!:::::'```''''```':%######################$
    `````. ';.`' .`     `''':'''''`````````'::::;;!||||%%||$$$@####&@&;`.``..................`````''''````''````'```.......```'':'''':::'''':::::;;;;!!;;;;;;!!!!%|::::```'''````':::;%####################$
    ```....`` .. `.   ..'''':''''`````````'::::;;!!!!|||||%$$&####@%'........`.................''`''`````````````...``..``````'::''::::;::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||%|;;;'``'''''```':''';&#########@########$
    `````..;:.`. .  .. `:'`'''''``'`````'''::::;;;!!!|%%$$&&&&@#$:.......`````............  ..........````..`''````````````'`'::::::::;!!!;;;!!!!!!!!|||!!!!!!!;!!|||;:'`''''''`':::'''''|#################$
    ````..:!`.. .'.    `''''''''`'''````'''::::;;;!!!!!!;::''``````.  .........................```````.. .`'```''````'````'''':;;:;!!!!!;;;;;;!!!!!!!|||!!!!!|||||!|%;'``''''''''::''``''':%&@###@&&$&@####$
    ```::':'.`. `` .. .':'''''''''''```''':::::;;!;;;;;:::''''''```.``....````....................`````.``````````'''''''::::::;;:::::;;;;;;;;!!!!!|||||||!!!!!|||!|%!'''''''''':;:''``````:::'':;!!!;;!%##$
    '!|:'';;`:. ``     `''::''''''''''''':;!!|||||!!!!;;;;!!;:''`````::'|%!:`...`........ ....```````'``````````````'''''':::::;;;;;;!;;;!!!!!!!!||||||||||!!!!||!!||%!:'''''''':!;:'```````''''':::||!;!!$%
    ''``..'``'`.`. ...';:'''''''''''''''::;!!!!!!||||||!!!!!;:'''''':|!;!%|!;`.................```'``````````''''`'''''':::::::;;;;;;;;!!;!!!!!!!!!!|||%|||||||||||||||!:'''''':;;::''```````''::::::%&%!!!!
    `''`.`:`'' .'...  `::;;:''''''':'':;;!||!!!!!!!!!!!|||||!;:::';!;;:!$%;;;'.```.............````''''`'''``'''''''':::::::;;;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!|||%%|||||||||||%%||%!:''''':;;::''```````''':''''!$$$%|!
    '`'`.`'`'` .`. ...:!:::;|$$$%%%|!;;;||||||!!!!!!!!!|||%%!:;;!%||;:;!%|;!|:''''`.````.```````'```''`'''':''''''':::::::;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||||||||||||!!||%||||%!'''::::::''```````````'::'''!$$%%|
    ''`. ::`'` '`.``.`;!;;%&%!;!!!||||%%||!!!|%%||||!!!!!|||!;!%: `%&$%!:!;:!|;:'''````````.``.````````''''':''''''''''::;;!;;;;;;!!;;;!!!!!!!!!|||||||||||||||!||||%||!!%!:':::::'''`````'''''```'''':|$%|!
    ''`.`;:''`.'`....`;!!$&@&%|%%|||||||||||!!!!|||||||||!|||||%&$$%::;%%:;!;||:'':;:```````````````````'''`'''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||||||||||||||||!;!|;::::::'''```''''''''''''''':%$|!
    ':'`:;'`` `'.`'`.'::|&&$$&@#@@@&$||||||||%|||||||||||||||!|%%%$&!':%&&&&&&|::::;;;'````'````'````````````''''''':'':::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!|||||||||!|||||||||!;;!||;::::''```''```'`''''''::'';%|!
    ''`'!|''` `'.```'!|$##@############@&%||||%%%|||||||!!!||!!||:`!&&@$;'':%@@%;;;;;!!:'''``''```````````'''````'''':::::;!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!!!!!|||||||||||||||||||!;;;!%|;;;:'''````````''``''::'''';||
    ''``::`'`.'''%&@#######################@$%||%%%%|%%||!!!||!;|&@$' '%|!|%$%:;|!!!!!!!;'''''''''````````````'''''''''::::;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||!!!||||||||!;;!!%%;::'''```````````''':::''':!|
    '` .|%!$@#################################&%||%%%%%|||!!|||!!!%&$%%&&%|&@|:;|!;;!!!!||;:'''''`````````'''''''''''''''::;;!!!!|!!!!||!!|!!!!!||!!!!!!||||||||||||||||!!!!;!%|;''''```````````'`'!%%%$$$%!
    %&##########################################&%||%%%%%%||||%!;;!|$&&$!`'!|$@@@%;;!!!!!!;;;:''''``'```````'''''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!!!||||||!!!!!!;!||;'''`````````````:%@&$$$&&%
    ##############################################$%|%%%%%%%||||!;;!|||||%$&$$&&&$!;!!!!!!;;;;;:'''''```''''''''''''''::::::::::;;!;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!||||||!!!!!;;;;|%;``````````````;$&$%!:'':
    ################################################&%|%%%%%||%%!;;;;!!!|||||%%%!|%!;;!!!!!;;;;;:::''''''''''''''''''':::::::::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!|||||!!!!!;;!|%%|'```````....````|%;'````':
    ##################################################&%|||%%|%%|!;;;;!!|%%%||%%%||!;;!!!!;;:;;;;::::'''''''''''''''''':::::::::::;;;;;!!;;;!!!!!!!!!!!!!!||!!!!||||||!!!!!|%$%|;'```````.....```:%$;'`````:
    ####################################################&$%|||%%%!;;;;;!%$$$$%;;!|!!!!!!|!!;;;;;;;::::::''''''''''''''''''''::;;;;;;;;;;;;;!!!!!!!!;!!!!!!!!||||||||!!!|%%%%|;''''`````........`'|$$!'`````:
    ######################################################@$|||%%|!;;;;!%$$$!::;:'';!!;!||!!;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''':::::::::;;;;;;!!!||||!|||||||||||||%%%%|;:::::''`````````````'|$$$|'`````:
    ########################################################@$||%%|;;;;!|$$$%|!;!|$$$|!!!!!!;;;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''::::::::::::::::;;;;;;;;;;!!|||%%$$%%!;::::::''`````````````:!!||%%;`````:
    ###########################################################&|%|!;;;!|%$$%%%%%||$$%|!!!|!;;;;;;:::::::::::::''''''''':::::::''::::::::::::::;;;!!!;;::::;;;!|$$$%!:':::;;::''''`````````';!;:;!%%%;`````:
    #############################################################&%%%|!!|%$$%|%$%%%%&&%|!!||!;;;:;;;;::::::::::;::'''''::::::::::::::::::::::;;;!!;;;;;;;;;|%$&&%;'''````````````````````';||!:::!%$!'``...:
    ###############################################################$|%%|||$$%|||!!!%$%%|!!!|!;;;;;;;;;:::::::::::;:::''::::;:::;;;;;:::::::::;;;;!!;;;;!|$$$$%;``'````````````''`''````:%%!!!;::';%%;``````:
    ###############################################################&!:!%$%%$$%||%$$$$%|%%||||!;;;;;;;;;:::::::::::::;::'::::::::::;;;;:::::;;;!!!!!!!!%$$$%;''````````````''''''''''''!&&|!!!;::':!|:````..'
    ################################################################$;'`:%$$$%|%$|:';%%||%|||!!;;;!;;;;;::::::::::::::;:::::::::;;;:;;;;;;;;;!!!!||%$$$%;'``'```''''`''''''''''''''':|$&%!;!;;::'::;:````..'
    ################################################################&;``.`;$&$$|;:|%!|%%||%|||!!!!!|!;!;;;::::::::::::::;;:::::::;;;;;;;;!!!!!!|%$&&%;:'''''''''''''''''''''''::'':;!|||!;;!!!;::::;:``.`..:
    #################################################################&;....'%&$$||%$%|$$%%%%%%||!!!|%|;!;;;;:::::::::::::::::::;;;;;;;!!!!!!|%%$&$|;'''''''::::::::;!!|||||||||||!!!|!;;;!!!!!;::'':;'``...'
    ##################################################################@!`...`|&&&&$%%%$$%%%$$$$%||||%%|!!!!;;::::::::::::::::::;;;!!!!||%%%%$$$%|;;:''''':;!|||%%%%||||!!!|!!|!!!!!!!!!!!|!!!!;::::;;:``...'
    ####################################################################|`....'%&%|!|!;;|%%|%%%$$%|||%%%|!!!!;;::::::::::::::::;;!!!||%%$$$&$%!!!;;;:'':::;;!!!!!!;;;;!!!!!!!!!!!;;;;;;!!!!!!;;:::;;!;'....'
    #####################################################################%`....:!;;!!!!!;|$%%%%%%$$%%|||%||!!!!!;;;::::;;;;;;;;;!!|%$&&&$|!!||||||||!:':::::;;;;;;;;;;;:;;;;;;;;;;:::;;!!!!!!;;;;;!!!;'....: