Semanis Kata Seindah Bicara dari Penulis

Terima kasih kepada semua pembaca ruangan Itu Kata Hatiku ini. Di dalam ruangan ini terdapat pelbagai maklumat dan info-info semasa yang sedang hangat diperkatakan. Penulis juga amat berminat mengemukakan pendapat dan berkongsi info-info berbentuk Islamik. Tak kurang juga jenis pembacaan seperti novel dan cerpen turut dimuatkan dalam blog ini. Jika anda peminat karya sastera, anda akan ketemu hasil-hasil nukilan puisi milik penulis di sini juga. Semoga pembacaan anda penuh bermanfaat dan tinggalkan sepatah dua kata sebagai komen dan respond anda terhadap entry yang dibaca ^_^.
Penulis amat berbesar hati menerima kunjungan anda sekalian.~
skydiamond
AKU DAN KAMU

Aku mencapai beberapa bungkus makanan ringan dari rak itu. ‘Potato Chips’, ‘Jack n Jill Roller Coaster’, ‘Twisties’, semuanya lengkap ditanganku. Laju saja kakiku melangkah ke kaunter pembayaran. Sekeping not RM50 kukeluarkan. Dikaunter pembayaran, seorang pemuda sedang asyik menekan-nekan tombol mesin kira. Sesekali pemuda itu mencuri-curi pandang ke arahku. Alah,taktik je tu…sorie le bang…I tak minat orang macam you..Emm..itulah suara hatiku. Aku dah muak dengan situasi macam ni.

“Erm, RM8.50 cik.” Khayalanku mati begitu sahaja. Aku memandang ke arahnya dengan penuh tanda tanya. Kurang jelas dengan apa yang dinyatakan sebentar tadi. Kerutan di dahiku yang jelas memaksanya mengulang semula jumlah pembelianku tadi. Cepat-cepat kuhulurkan not RM50 yang kupegang sejak tadi.

“Ada duit kecil tak cik?” aku menggelengkan kepalaku. Malas aku nak melayan karenah jurujual seperti itu. Mustahil kedai sebesar dan semaju ini tiada wang tukaran. Aah,banyak benar karenahnya..

“Boleh tak cik tolong tanyakan pada kawan-kawan cik tu? Mungkin mereka punya wang kecil.” Kata pemuda itu sambil memuncungkan bibirnya ke arah Jenny dan Lily. Aku sudah mula naik angin. Bosan aku dengan manusia seperti itu. Aku merenung marah ke arahnya.

“Hey, kenapa banyak sangat hal ni? Saya bukan suruh awak tandatangan dokumen pun. Saya cuma nak bayar je. Itu pun susah sangat ke?” Tanpa sengaja, aku menengking pemuda itu. Sebenarnya perkara seperti itu sudah biasa terjadi. Jenny dan Lily segera meluru ke arahku sebaik mendengar suaraku yang meninggi tiba-tiba.

“Maaf cik, saya bukan nak melambatkan cik. Saya pun tak mahu bertengkar dengan pelanggan. Tapi, cik harus tahu kami memang tiada wang kecil sekarang. Tambahan pula sekarang awal pagi, kedai masih baru dibuka cik. Harap cik mengerti.”

“Kamu memang mencari pasal dengan aku! Aku tak peduli hari masih awal pagi atau sudah larut malam, baru dibuka atau tidak, yang aku tahu wang baki aku harus dipulangkan segera!” Aku memang tak akan berdiam diri dengan lelaki seperti dia. Sengaja menempah kesusahan.

“Ini bukan kami sengajakan cik, kalau cik dan rakan-rakan cik tiada wang kecil, cik terpaksa menunggu sebentar sehingga pengurus kami datang.”

Aku menghempas tangan ke meja kaunter. Bibir kuketap menahan kemarahan. Dia benar-benar mencabar aku! Kemarahanku kini di tahap yang paling maksima. Sebentar lagi, kau pasti mengerti bahawa langit itu tinggi atau rendah. Aku beralih mendapatkan Jenny dan Lily yang berdiri tidak jauh dariku.

Dua minit kemudian aku kembali sekali lagi ke kaunter pembayaran. Dua minit kurasakan seolah-olah terlalu lama.

“Berapa lama kau nak suruh aku tunggu ni?? Buang masa aku saja! Kalau kau tak nak kembalikan lagi wang aku sekarang, aku tak akan jejakkan lagi kaki aku ke kedai -” belum sempat aku menghabiskan ayatku tadi, seorang lelaki cina separuh abad menyapaku.

“Hello miss, may I help you?” Kata-kata lelaki cina itu membuatkan aku terhenti dari meneruskan percakapanku tadi. Tahulah aku bahawa lelaki cina itulah pengurus yang dimaksudkan.

“Sure. Saya nak bayar barang-barang ni tadi tapi pekerja encik cakap wang kecil tak mencukupi. It is very impossible, right? Saya tak percaya kalau kedai sebesar ini boleh ada masalah yang remeh-temeh macam ni. Pekerja encik tu sengaja nak melengah-lengahkan urusan saya. Lebih baik encik yang terhormat berhentikan saja pekerja selembap itu. Tentu perniagaan encik akan bertambah maju kelak.”

Aku memandang pemuda itu dengan satu kemenangan. Aku nampak bibirnya terkumat-kamit seolah-olah menghamburkan sumpah-seranah terhadapku. Padan muka, rasakan. Itulah, lain kali berhati-hati, jangan cuba bermain dengan api.

“Saudari, maafkan syarikat kami. Itu adalah satu kesilapan yang tidak disengajakan. Perkara seperti ini memang jarang terjadi tetapi ia tidak mustahil. Sebagai tanda minta maaf, barang-barang itu saudari tak perlu bayar. Saya harap saudari berpuas hati.”

“Thank you.” Itu sahaja perkataan yang keluar dari mulutku ketika itu. Aku mencapai plastik berisi barang-barang yang kubeli tadi dan kemudian mengambil kembali not RM50 yang kuberi tadi.

Aku mengajak Jenny dan Lily keluar dari kedai itu segera. Insiden itu benar-benar menghancurkan moodku sepanjang hari ini. Entah kenapa kejadian itu masih berlegar-legar di ingatanku walaupun hari sudah beransur senja. Suasana tenang di tepi pantai itu langsung tidak dapat mengubati keresahanku.

Aku pulang ke rumah dengan rasa resah yang masih berbaki. Walaupun mendapat barangan secara percuma dari kedai itu aku masih berasa geram dan marah kerana bagi aku pemuda itu tetap mendapat kemenangan. Tanpa bicara, aku naik ke atas selepas mencium jemari lembut ibuku. Selesai membasuh muka, aku berwuduk dan terus menunaikan solat Isyak yang belum kulaksanakan. Doaku semoga hati ini akan semakin mendapat ketenangan dari yang Esa………amiiiin……

-----------------------------------***************************--------------------------------

Rabu, cuaca cerah

Jantungku berdegup kencang. Seperti ada sesuatu yang tidak kuduga akan berlaku. Tanpa kusedari, kakiku terus melangkah dan akhirnya aku betul-betul terpacak di hadapan kedai itu, Seri Mesra sdn bhd. Aku sendiri tidak menyangka langkahku yang tanpa haluan membawa aku ke kedai itu lagi. Aku berfikir sebentar sama ada perlu terus melangkah atau tidak. Aku cuba mangintai dari luar ke arah kaunter, mungkinkah lelaki jahanam itu masih bekerja di situ. Aku lihat, di kaunter kosong. Mungkin pekerjanya pergi ke tandas sebentar kerana aku yakin dia tidak lagi akan muncul di kedai itu selepas kejadian tempoh hari. Aku teruskan juga langkahku. Seorang pekerja wanita kini berada di kaunter. Aku tersenyum sendirian. Firasatku benar, pemuda itu tentu sudah diberhentikan. Memang itu yang terbaik bagi manusia seperti dia. Selalu menyusahkan orang lain. Aku gembira kerana merasakan kemenangan sudah berpihak kepadaku. Dengan tersenyum lebar aku menuju ke lorong makanan ringan. Pelbagai jenis makanan ringan tersusun kemas. Aku meneliti satu persatu makanan ringan yang ada di rak itu. Mungkin ada jenama baru, bolehlah aku mencubanya. Aku menoleh ke kiri. Alangkah terkejutnya aku apabila terlihat wajah yang kusangkakan tidak akan muncul lagi di kedai itu rupanya masih tegar mengganggu hidupku.

Pemuda itu kini berada begitu dekat denganku. Aku terkejut dan terpaku sebentar. Mata kami bertaut. Aku dapat rasakan kehangatan hembusan nafasnya di pipiku dan nafas kami seolah-olah saling bertukar. Mungkin dia juga tidak menyangka insiden ini akan terjadi. Beberapa minit kemudian aku tersedar dari lamunanku. Entah kenapa saat itu aku seperti hilang kekuatan untuk berfikir apalagi untuk bertindak menjauhi dirinya. Aku terus berpaling ke arah lain setelah lama menatap mata itu. Aku malu dengan kejadian itu.

“Awak lagi. Kenapa awak harus sentiasa ada untuk mengganggu saya? Saya ingatkan selepas kejadian tempoh hari kita tak akan berjumpa lagi. Sangkaan saya tentunya awak dah…-”

“Diberhentikan?”

“Tahu pun….”

“Tak semudah itu. Saya tak bersalah dan tak ada siapa yang berhak memberhentikan saya.”

Angkuhnya dia berbicara. Apa dia fikir jawatannya sebagai penjaga kaunter pembayaran itu terlalu tinggi tarafnya? Aah, biarkanlah dia berangan-angan. Aku masih terdiam. Aku lihat dia masih merenung wajahku. Rimas aku dibuatnya. Renungan itu bagaikan terlalu tajam dan sukar ditafsirkan. Aku akui renungan seperti itu bisa mecairkan hati setiap naluri wanita yang memandangnya tapi mungkin tidak aku. Aku tidak akan jatuh cinta pada lelaki yang pernah menyakiti hatiku apatah lagi yang bekerja hanya sebagai seorang penjaga kaunter pembayaran. Lupakan saja.

Tiba-tiba telefon bimbitku berbunyi memainkan lagu Dealova nyanyian Once yang menjadi kegemaranku. Panggilan dari Jenny. Aku terus menjawabnya.

“Okay la Jenny, nanti malam ni kita jumpa dekat Shiny Club. Chow!” aku menyimpan kembali telefon bimbitku. Aku sudah mahu ke tempat lain. Rasanya sudah tidak tahan lagi dengan renungan lelaki itu. Aku mula angkat kaki tapi lelaki itu tiba-tiba memanggil aku.

“Awak, siapa nama awak?”

Aku terdiam. Berfikir sebentar sama ada ingin berkata jujur atau tidak. Kemudian aku tersenyum kepadanya, sinis dan terus berlalu tanpa sepatah jawapan. Aku membiarkan dia tertanya-tanya. Berhakkah dia mengetahui namaku? Dia bukan sesiapa untuk mengetahui latar belakangku bahkan namaku sekalipun.

“Kita ni hidup di dunia tak boleh sombong sangat.-”

Kata-kata lelaki itu kali ini benar-benar mencabar keegoanku. Dia fikir dia itu siapa? Aku menghentikan langkahku. Lelaki itu merapatiku. Dia menghulurkan salam perkenalan kepadaku.

“Saya Joe.” Lelaki itu tersenyum kepadaku. Manis senyumannya. Tidak sampai hati pula aku untuk tidak menyambut salam yang dihulurkan.

“Amy.” Hanya sepatah itu aku menjawabnya dan kakiku terus melangkah keluar dari kedai itu. Aku tidak membeli apa-apa pun di situ yang aku dapat cumalah bertemu dengan lelaki itu lagi. Oh, Joe namanya.

Aku sendiri bingung bagaimana aku boleh membiarkan dia bermain-main dengan perasaanku. Setiap kejadian yang berlaku antara kami sentiasa berlegar-legar di fikiranku. Kata-katanya seolah-olah cukup memberi kesan yang amat mendalam bagi diriku. Dia juga berjaya memancing aku agar memberitahunya namaku. Hebat juga dia tu.





---------------------------****************************-----------------------
Labels: edit post
Reactions: 
0 Responses

Post a Comment

Anda dialu-alukan memberi komen berguna terhadap artikel ini~

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget
.              ................                                 ...``...``.`...`;$#######@%;::;;;!||!!!%%|$@###########################################################################################$
..            ......... ......          .                       ........``.....:!!!;:!$##$|;:::;!!;;;;!%%%&############################################################################################$
.             ........... ...                                  ...........```..:;;|;':%@@$|;::::!|!!;;|%||&############################################################################################$
              .`......  ...                                        ...........`::;;:!|@#@$!:'::;!!!!;!|%|!&############################################################################################$
              ``.....     ..                                      ..``....... .';;!!||$#&!;:':;;;;;!!|%%!%@############################################################################################$
              .......   ....           .                         ..``.........'!!!;:::!%$|;'':;;;;;;;;!||$#############################################################################################$
             .`. ..     ..                                     ...............'!||;'':|@$:''''':;|!!;;!|%@#############################################################################################$
             .....    .....                                       ............;|!;:'';!%|:''':;!;;;;!||||&#############################################################################################$
             .`.....  ......                                      .......... .:!;::'':%%!::'':;;:::;!!%|%##############################################################################################$
             .....    .....                                      ......... .`';::;'``'!|:':'':;;;;;!;;|||@#############################################################################################$
            .`....   .....                                       ....... ... '!!::'``'!!:::''':;!!;;;!%||&#############################################################################################$
            ``....   .....                                        .........  :%|:::`'%&;''::::::;:::;|||$##############################################################################################$
            `.        .. .                                        ........  `;!;;;:':|;::'':::::::':;!||&##############################################################################################$
           .::|!.    .....                                          ....... .!|;!;:'`':::'''::::;::::!|%&##############################################################################################$
           .::'.    .....                                          .......  '|||&%:`';!:'::''::::::;;!!|@##############################################################################################$
           ``.      .....                                          ......   '%!!|;'.`||::''':''::;!;;|%$###############################################################################################$
           `.        ...                                          ......   .;|;!;`.';!!''''':''::::;|||$###############################################################################################$
          ``..     .....                                         .......   .;!::::'`;!:''''':::::;;:!|%@###############################################################################################$
           ..     ......                                          .......  `!!;;'`.';!:''':''';;::::!;;$###############################################################################################$
         .`.        .......        .                              .....  ..';;;;'`.`!|:''''''';;;;;:!%$################################################################################################$
         .`.       .......     .. `:.                            ........ .:!;;:'`.'!;''''''':;;;;:;!|$################################################################################################$
         .....   ...........                                       .......`;;:::'..'||:''``':::::;:;%|$################################################################################################$
         ``..   ..........`.                                      ........';;'''`.`;|;'''''''''::;;;%$&################################################################################################$
        .`...  .  .........                                      .........';;::'```;!;:'''```':::::;!|&################################################################################################$
        .'`.. ..........`..   .. .      .                        ..```. ..';;:'`.``;!;'''`''':::::;!||$################################################################################################$
        ``  ..........```::   `.                                 .``.... .:;:::`..'||:'''```':;;:::;!$#################################################################################################$
       .''............````   `:. .     .                        ..........:!;:'````;!:'```''''::::!!!|@################################################################################################$
        ``........`.....':`  ..                                 .........'::::'```:!!;'`''''::::::;||$#################################################################################################$
       `'`............```'`  '' ..                             .....`...`:!!:'```':!;:''''''::::::;!|$#################################################################################################$
       `'`..........```.`'.  '. `.                            .....``````':::'```';!;:''''';!!;::::;|&#################################################################################################$
       ``...........````':` `' .`    ..                      ......``...`:;''''`';||;:::::;;:::::::;|@#################################################################################################$
      .:'..........````'`.  ``                               ...........`;|!:'`.            .`':!!!!%@#################################################################################################$
      ``...........````''` `;'                               .....````                              .:%@###############################################################################################$
     .'`.....`....````'!!. ';. .                            .....                                        '|@###########################################################################################$
 ..  `'`.......````````:;`.``  `     .                    ...             .....````...                       `|&#######################################################################################$
$!'`.```.....`````````'''..:'        .     ...           ..        .````'```````````````''''`.                   `|####################################################################################$
`':%@%'....````...``''''`  `.      ..     .....       ..       `'``````````````````````````````':'`.                `%#################################################################################$
````````..````````'':|!.  .'..`.    ..   ......      .      .```````````.````````````````'''''``'''''``.               `|##############################################################################$
`````.````````'''''''''`. ..        .     .....    .      `'`..````....``````````````''':;||%%$$$%%||;::::`               '$###########################################################################$
'````````````'''::''':;' .''        .     .....         ':`.``````````````````````';!%$$%$$$$|;;;;:;;!!!|%|!:`              .!@########################################################################$
::''`````````'';;''''::` .:` `.    ``.  ......        `'````````````````````````:|%|||||!;;:'':;;:::::;:::::;;!:.              '&######################################################################$
:;:'''````''';;''''''''. ':       .`.  .......      `'````````````````````````';|||!;:::''''`'';;:::!|!::!;;::::::`              `%####################################################################$
':;:'``''''::'''''`';:` .'` .`    .`.   ......    .`'```````````````````````''::;;::''''``:!|%$&&&&@&&$$%|!;;;;;;::;'.             '$##################################################################$
  `;|%!'````':''`';;::`  `. .    ...   ......    .''```````````````````````'''::::'''''':!!$&@@@@####@@#@&%!!!!!;;;;;;'.           . '&################################################################$
      .`''|$%%%!!!::::.  '`    .............    .''`````````````````````````''''''''''';;!$&&@@&%%&##&%|&@@&$|!!;;;;;;;;:.         . ..!@##############################################################$
                ..``     .  .     ``........   .''''''``````````````````````''''''''':;;|&&|:|&@&%!%&|:':|$&&&$|!;;:::::::'.      ..  . `%#############################################################$
:;!!;'.                          .'`.......   .'''''''```''''`'``````````````''''::::;;%&$;`.`'!%$$%|!||%|%%%|!;:::''''''''::. .     .....;@###########################################################$
;:`....`:;;'`.   ``.  `.       .... ......   .`''''':;!||!!;:::''''''```````'''':::::;|&$;'';;|!;:'''''':;;:::::'''''''''''':;'.   ........`%##########################################################$
'``'':;!:'`  .':!||:'`..`.         ....``.   `''''!$&$%$%%|!;;;::::''````````''''::::!$&%;;::::::::::''''''`''''`````''''''''::;'.   ....... ;@########################################################$
;%$$%!' .  .:|%!;:`.  .``'!'      ..````.   .':;%&&&$%%|||!!!;;;;;::''``.`````'''':':!%!::;;::::'''```````````````````''''''::::;;`.......... .%#######################################################$
!;'''':!||!;'.    .`''':!|!!`    ..`````..  '!$&&&$%!!;;;;;;;;;!!;;:''```.`````'''`''''''''```````````````````````````''''''::::;;!:`........   :&#####################################################$
;!:``'````';|%$&$|;'````'. `''  .`..````.  `|&&$%!;;!::::::::::;;!!;:'````````````````````````````````````````````````'''''::::;;;!|!'........   .%####################################################$
'`''`````''``'``'':!;::'`````'::''`.````. `|&&%;;;:;||%%||;''::::;;!:'````````````````````````....````````````````````''''':::::;;!!||'.......    `|###################################################$
`````````````''``':':;''':;:'''''`..``````!$$!!|!%&@&&@@@@&$|!:''':;:```````''''''''``````.``````````````````````````'''''':::::;;;!!%|:.......  ..'$##################################################$
````.``..`````````.````'```'''::`. .`````;%$|!!%&@&&##@&&@@&$&$|:'''```...```'''''''''''``````````````..`````````````'''''':::::;;;!!|%%'.....  ....:&#################################################$
......`````..``..`..`````````'`.  .`''``';!!!%$&@&$&@&$|!!%|'`:%|:'`````.```'''''````''''''``````````````````````````'''''::::::;;;!!||%|'...........:&################################################$
.....`...`````..```````````':;;'....`'''':|%|$@@&|;;$@@&&&|:':'''''''''````':;!||||!!:::::::`````````````````````````''''::::::::;;!!|||%|'..........`;@###############################################$
......```````````````````'::.     .'''''''!%$@@@$;'':!%%;'''''''':;::;;;::;!&########&|;::;;'```````````````````````''''''::::;;;;;!!!||%%:`..........`%###############################################$
   ... ....```````````````.      .`'''''''!%$@@@%;;|%|:'''''''''';!!!!!||!!;!|||;;|%$|;;;!!;'``````````````````````''''''':::::;;;;;!!||%$!`...........;@##############################################$
        ....```````'``'':'       .`'''''``;%$&&&&&%!:':'''''''``:;|$@#@$%||!!;;''''`''::;:'```````````````````````'''''''':::::;;;;;!!!||%|:`...`......'$##############################################$
       .......```````'''''`      `''''':'';$$$@@$!;:'''````````';;|&####@%|!!:'''''''''''`''``````````````````````''''''':::::::;;;;;;!!!|%!'..``......`%##############################################$
.     .     ..```````':!;.      .`''''';:`;%%%$%!:''''`````````':;!%@##@%!;::'''''''''''''''''''''````````````''`''''''''':::::::::;;;!!!|%|:`````..```'|##############################################$
            ...`````':!:`       `'''''';:':|%|!;:'''```````````';!;;!||!;::''''':''''''''''`''''''''''''''''''```''''''''''::::::;;;;;!!!!|%;`````````':|@#############################################$
.          ....`````':!;.     ..`''`'''::''||!:'''`````````````'';!!;;;!;::''''''````'':;;;;;:::'''''':::::''''````'''''''':::::::;;;;;!!!|%|'`````':::;|&#############################################$
 ..         ....```:!|:`        `:'''''```';!:''````````````````'';|%|!;::''::::':;!!|%%%%%%|||%%%||!!;;;;;::'''```'''''''''::::::;;;;;;!!!%%;````''';|!!$#############################################$
.....       ..````':!$%`       .`'`''`'''''::'````````````````````''::::::;!!!|||%%%%%||||%%%%%%%%%$$&&&&$|;:'''`````'''''''::::::;;;;;;!!!|%;'````':;;;|@#############################################$
..          ..```:;!|%!.     . .':''''''''''''````````````````````''':::;!|||||%%||||!:``';;;;!%%|!!|$$&$|;:''''```''''''''''::::;;;;;;;!!!|$|'`'''':;;!&##############################################$
.        ....```':;!%!.      ...''``'''''::'''''``````````````````''::;!||%%$$%||!;:'..``':::::;!!!!!!;:'''''`''''''''''''':::::::;;;;;!!!!|$|:'`'''':!|@##############################################$
....  .......``':;;|%'       ..`'''''''''::::''''''`````````````'''::;!|%%|%%%|;'..`':'````:;;;!!!;;::::'''''''``'''''''''::::::::;;;;!!!!||%|:'`':''::%###############################################$
```...````..`'::':!|%'         `''''''':::::::''''''''```````'''''::;!%%%|||||;'''::``````.`':;!;;;;:''''''''''`''''''''':::::::::;;;;!!!|||$%;'`:::'':$###############################################$
```..```..`````'`'::|!`       .`:'''''''':;;:::'''''''''''''''''':;;!|%%%%%%|::''`'::::::;!!!|!!;;;:'''''''''`````'''''':::::::;;;;;;!!!|||%$%;''::::';$###############################################$
.....`````..```:!|%%;.        .':'''''''''::;:::'''''''''''''''':;;!|%$$$%%!:'''''::;!!|||||!!!;::'''''`'''''''`''''''''::::::;;;;;;!!!!||%%$%:':;:::';&###############################################$
';|!;::::`````'';:`.          .':'''''''''':;;::::'':'''''''''''::;!%$&&%!;::;!!;!!!|||%%%||!;;:'''``````''''''''''''''':::::;;;;;!!!||||%%$$|:::;::'':$###############################################$
''::'```'''':!|!||;::`     ...`;;'''''''''::;;;;::::::::'''''::::;;!|$&&%!|||||||%%%%%%%%|!!;:'''`````````'''''''''''':::::;;;;;;!!!!|||%%$$$;';;:::'''|@##############################################$
%!|%!!!;'`''``.```'`.   '%|. .':::'''''''':::;;;;;::::::::::::::::;;|%&&%|%%%%%||%%%%|!!;;:''''```````````''''''''''':::::;;;;;!!!!|||%%%$$&|:;;;:''''::%##############################################$
;;'`..  .``. .`'':;:;|%|' . .'::''':''''''::;;!!!;;;::::::::::::::::::!||%%%%%%%%||!!;;::''''````````````''''''''''::::;;;;;!!!!!|||%%%%$$&%;:;:'''':''':$#############################################$
''``'::!%|;|%!;:''``'`     .`::`''''''''''::::;!!!;;;;;:::::::::::'':;;!|||%%||||!;;::'''''``````````````''''':::::;;;;;;;!!!!||||%%%$$$&&%;;;:''':::'''':$############################################$
@@@#####@&&@&|;'``'.        .'''''''''''':::;;!!!!!!;;:::::::::::''':::;;!!!!;;;;::''''`````````````````''''::::;;;;!!!!!!!!||||%%$$$$$&&|;;;:''';;::''''`:$###########################################$
`::::;;;;;!$###@!         ..''`'''''''''':::;;!!!!!!;;;;:::::::::::::::::;;;;;::::''''``````````````````'':::;;;!!!!!!!!!|||%%%%$$$$$&&$!;;::'':;;;;:'''''';&##########################################$
.````''''''|##%:`  .       .`::''''''''''::;;;!!!!!!!!;;;;::::::::::::::::;;;:::'''''``````````'''''''':::;;!!!!|||||||||%%%%$$$$$$&&$%;::::'';;:'':::::::''!@#########################################$
..`'''`````:$&;'`        ..`'''''::::'''::::;;!!|||!!!!;;;;::::::::::::::;;;:::::''''''''''`'''''''''::;;;!!!||||%%%%%%%%$$$$$$$$$&$$!:;|!''';;::::::::::''':%#########################################$
``'``````'`;&$::`        ..`''''::::::''''::;;;!||%|!!!!;;;;;;:::;;:::::;;;;;::::::'''''''''''''':::;;!!!|||%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$%;::!!;|%!;;!;;;;;;::'''''!&########################################$
``````````';&%::.        `.`':'''::'::''':::;!!!|||%|!|!!!!!;;;;;;;;;;::;;;;;;::::::::''::::::::;;!!!|||||%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$%!:''!%!%$!!;;:::::;:''''''';&########################################$
``````````.;&!`'         .``''''''''''''::::;;!||||%%%!|||!!!!!!!!!;;;;;;;;;;;;;;;;;;;:::::;;;;;!!!|||%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%;'`'';!|$$$%|:::':''``''```'';&########################################$
````````. :@$'''         ..`''''':'''::'':;;;!!|%%%%%%%||%|||!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||!!!!!!!!!!!||||%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%$$%!;|||;:;%|;|$%!:::''''''`````'':%#########################################$
`'````..`''$$''`        ...`'::::''':''':::;;;!||||%%%$$||%%||||||!!!!!|||||||||%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%$$%|||!;;;::;;:|&%;:'''::::'`.``'::;$##########################################$
```````..'|&;    ..      . `'::''::;:''''::;;!!!!||%%%%$$%|%%%|||||||||||||||%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||!;:'''::'`'':''''``````.`'::;;;!|$##########################################$
``````';:.`|:..  .     .`...`'''::::'``''::;!!!!|%%%%%$$$$$||%$%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%%%|!;:':;;:::''''`:!:.``````''::;!!!!!!!%@########################################$
```````:'`!$'..  .     ....':''':;::'''''':;;!!!!||%%%%%%$$&$||%$$$%%$%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||||;;;;;''````':'``````';:````'::::;;;;;;;:|#########################################$
```````!!:$$`.` .`     ...'::''''''''''''::;!!!|||%%%$$$$$&$&#@$%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$&$$%%%||!;;;;:''`````''''````````':;:``':;;;;;;;;;;!!$########################################$
``````';::|!.'` `.    .```''''''':'``'''::::;!;!|%%%%%%%$$$&@####&||%%$$$$&&$$$$$$$$$$%%%%$$$$$$$&&&&&@$%$%%|!;!!;:''::'```''''''`````````'':;!:``:;;;;!!!!||!!|@######################################$
```.```'``;' ...'.    `'.`''''':'`````'''::;;!!!||%%$$$$$%$&@#####@||||||||%%%%$&&&&&&&&&&&&&&&&&$%%$$%%$@@&$|;:::::;;!!;:'''''``````````'''''''::':;!!!|%%!:;|!|&#####################################$
''````'. `;`.. ..     .`.`'''''````````'':;;;;!!|%%%%%$$$$$&########@$$%!|!;!||||||||||||||||%%%%%|%|%&@@@@&$|:`''::'`';%|:'''````````````````'''':';!!|!;:'''::!!%####################################$
````.....:!`.. `.     ```::'''''''````''':;;;;!||%$$$$$$$$$&######@@@@||&%||%|!!!%$&$$$%%%%||!!;;;;!$&$$$%!:''`':::````'!%|;`````````````.```````'':':!;''::::::'':!&##################################$
```.';:'... .   .    .'''''`'''''````'''':::;!!||%%$%$$$$$$@#####@@@@#&$$!;||!!|%%%$$%%|!!;!;;:::';|&&$!:''''':::'``````';'.``.````.```......```````''`:;:'';;:'```';%#################################$
````...  ''.`. `   ..`:'''''''``````'`''''::;!||%$%%%$$$$$$@#######@@##%;:;:!|;:;;;!%&&$$|!;;;;!|$&&&&$!:::::::'`````````....```````````......``....`''``:;!;:!;`...';!&###############################$
```.``.  '... .`     ':';;::'````.````'''':::;!|||||%$&&&&&@###########@|:':!;:::::;%&&$%%$&&&&&&@&&&&$!;::::'```````.'!;`.......................``````'::;:::!;`....';;%##############################$
``..    `'... .`    .`'''''''``.````````'''':!!!||%%%$$$$$&@#####@#@@##$!|%%$&$|;::'''''':!||||%&@@&$$|;:''``.``.`....'!;`......................`````'':::;;:';!'``..`;!:!@############################$
``.:!'..;;.   '.     `'''':'```````````'''';;!!||||%%%$$&&&@####@@@@#$;:''::;;;!%$&&$$%%%|!;;;;;%&&@$;'``..........```'::`...`........````````````'''':::;;:;!;''''`..'!;::':$#########################$
```..```'`.`  `.    .``'''`````''```````'':!!;;;!|%$$%%%$&@#####@@@@%;:::'''``..`...``````..``.`:;:`...........``..``.`':'```.````````````''```''':::::::;||;'':::'```'!!:''`'!@#######################$
`..``. .:``' .`     `''::'```''````````''':;::!!!|||%%%%$$@#####@@@@|`````....`....``........ ...`.`'''`':''`````..........```'`'''''''''''::::::::;;;;;;:;!|!:::::'```''''```':%######################$
`````. ';.`' .`     `''':'''''`````````'::::;;!||||%%||$$$@####&@&;`.``..................`````''''````''````'```.......```'':'''':::'''':::::;;;;!!;;;;;;!!!!%|::::```'''````':::;%####################$
```....`` .. `.   ..'''':''''`````````'::::;;!!!!|||||%$$&####@%'........`.................''`''`````````````...``..``````'::''::::;::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||%|;;;'``'''''```':''';&#########@########$
`````..;:.`. .  .. `:'`'''''``'`````'''::::;;;!!!|%%$$&&&&@#$:.......`````............  ..........````..`''````````````'`'::::::::;!!!;;;!!!!!!!!|||!!!!!!!;!!|||;:'`''''''`':::'''''|#################$
````..:!`.. .'.    `''''''''`'''````'''::::;;;!!!!!!;::''``````.  .........................```````.. .`'```''````'````'''':;;:;!!!!!;;;;;;!!!!!!!|||!!!!!|||||!|%;'``''''''''::''``''':%&@###@&&$&@####$
```::':'.`. `` .. .':'''''''''''```''':::::;;!;;;;;:::''''''```.``....````....................`````.``````````'''''''::::::;;:::::;;;;;;;;!!!!!|||||||!!!!!|||!|%!'''''''''':;:''``````:::'':;!!!;;!%##$
'!|:'';;`:. ``     `''::''''''''''''':;!!|||||!!!!;;;;!!;:''`````::'|%!:`...`........ ....```````'``````````````'''''':::::;;;;;;!;;;!!!!!!!!||||||||||!!!!||!!||%!:'''''''':!;:'```````''''':::||!;!!$%
''``..'``'`.`. ...';:'''''''''''''''::;!!!!!!||||||!!!!!;:'''''':|!;!%|!;`.................```'``````````''''`'''''':::::::;;;;;;;;!!;!!!!!!!!!!|||%|||||||||||||||!:'''''':;;::''```````''::::::%&%!!!!
`''`.`:`'' .'...  `::;;:''''''':'':;;!||!!!!!!!!!!!|||||!;:::';!;;:!$%;;;'.```.............````''''`'''``'''''''':::::::;;;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!|||%%|||||||||||%%||%!:''''':;;::''```````''':''''!$$$%|!
'`'`.`'`'` .`. ...:!:::;|$$$%%%|!;;;||||||!!!!!!!!!|||%%!:;;!%||;:;!%|;!|:''''`.````.```````'```''`'''':''''''':::::::;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||||||||||||!!||%||||%!'''::::::''```````````'::'''!$$%%|
''`. ::`'` '`.``.`;!;;%&%!;!!!||||%%||!!!|%%||||!!!!!|||!;!%: `%&$%!:!;:!|;:'''````````.``.````````''''':''''''''''::;;!;;;;;;!!;;;!!!!!!!!!|||||||||||||||!||||%||!!%!:':::::'''`````'''''```'''':|$%|!
''`.`;:''`.'`....`;!!$&@&%|%%|||||||||||!!!!|||||||||!|||||%&$$%::;%%:;!;||:'':;:```````````````````'''`'''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||||||||||||||||!;!|;::::::'''```''''''''''''''':%$|!
':'`:;'`` `'.`'`.'::|&&$$&@#@@@&$||||||||%|||||||||||||||!|%%%$&!':%&&&&&&|::::;;;'````'````'````````````''''''':'':::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!|||||||||!|||||||||!;;!||;::::''```''```'`''''''::'';%|!
''`'!|''` `'.```'!|$##@############@&%||||%%%|||||||!!!||!!||:`!&&@$;'':%@@%;;;;;!!:'''``''```````````'''````'''':::::;!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!!!!!|||||||||||||||||||!;;;!%|;;;:'''````````''``''::'''';||
''``::`'`.'''%&@#######################@$%||%%%%|%%||!!!||!;|&@$' '%|!|%$%:;|!!!!!!!;'''''''''````````````'''''''''::::;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||!!!||||||||!;;!!%%;::'''```````````''':::''':!|
'` .|%!$@#################################&%||%%%%%|||!!|||!!!%&$%%&&%|&@|:;|!;;!!!!||;:'''''`````````'''''''''''''''::;;!!!!|!!!!||!!|!!!!!||!!!!!!||||||||||||||||!!!!;!%|;''''```````````'`'!%%%$$$%!
%&##########################################&%||%%%%%%||||%!;;!|$&&$!`'!|$@@@%;;!!!!!!;;;:''''``'```````'''''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!!!||||||!!!!!!;!||;'''`````````````:%@&$$$&&%
##############################################$%|%%%%%%%||||!;;!|||||%$&$$&&&$!;!!!!!!;;;;;:'''''```''''''''''''''::::::::::;;!;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!||||||!!!!!;;;;|%;``````````````;$&$%!:'':
################################################&%|%%%%%||%%!;;;;!!!|||||%%%!|%!;;!!!!!;;;;;:::''''''''''''''''''':::::::::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!|||||!!!!!;;!|%%|'```````....````|%;'````':
##################################################&%|||%%|%%|!;;;;!!|%%%||%%%||!;;!!!!;;:;;;;::::'''''''''''''''''':::::::::::;;;;;!!;;;!!!!!!!!!!!!!!||!!!!||||||!!!!!|%$%|;'```````.....```:%$;'`````:
####################################################&$%|||%%%!;;;;;!%$$$$%;;!|!!!!!!|!!;;;;;;;::::::''''''''''''''''''''::;;;;;;;;;;;;;!!!!!!!!;!!!!!!!!||||||||!!!|%%%%|;''''`````........`'|$$!'`````:
######################################################@$|||%%|!;;;;!%$$$!::;:'';!!;!||!!;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''':::::::::;;;;;;!!!||||!|||||||||||||%%%%|;:::::''`````````````'|$$$|'`````:
########################################################@$||%%|;;;;!|$$$%|!;!|$$$|!!!!!!;;;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''::::::::::::::::;;;;;;;;;;!!|||%%$$%%!;::::::''`````````````:!!||%%;`````:
###########################################################&|%|!;;;!|%$$%%%%%||$$%|!!!|!;;;;;;:::::::::::::''''''''':::::::''::::::::::::::;;;!!!;;::::;;;!|$$$%!:':::;;::''''`````````';!;:;!%%%;`````:
#############################################################&%%%|!!|%$$%|%$%%%%&&%|!!||!;;;:;;;;::::::::::;::'''''::::::::::::::::::::::;;;!!;;;;;;;;;|%$&&%;'''````````````````````';||!:::!%$!'``...:
###############################################################$|%%|||$$%|||!!!%$%%|!!!|!;;;;;;;;;:::::::::::;:::''::::;:::;;;;;:::::::::;;;;!!;;;;!|$$$$%;``'````````````''`''````:%%!!!;::';%%;``````:
###############################################################&!:!%$%%$$%||%$$$$%|%%||||!;;;;;;;;;:::::::::::::;::'::::::::::;;;;:::::;;;!!!!!!!!%$$$%;''````````````''''''''''''!&&|!!!;::':!|:````..'
################################################################$;'`:%$$$%|%$|:';%%||%|||!!;;;!;;;;;::::::::::::::;:::::::::;;;:;;;;;;;;;!!!!||%$$$%;'``'```''''`''''''''''''''':|$&%!;!;;::'::;:````..'
################################################################&;``.`;$&$$|;:|%!|%%||%|||!!!!!|!;!;;;::::::::::::::;;:::::::;;;;;;;;!!!!!!|%$&&%;:'''''''''''''''''''''''::'':;!|||!;;!!!;::::;:``.`..:
#################################################################&;....'%&$$||%$%|$$%%%%%%||!!!|%|;!;;;;:::::::::::::::::::;;;;;;;!!!!!!|%%$&$|;'''''''::::::::;!!|||||||||||!!!|!;;;!!!!!;::'':;'``...'
##################################################################@!`...`|&&&&$%%%$$%%%$$$$%||||%%|!!!!;;::::::::::::::::::;;;!!!!||%%%%$$$%|;;:''''':;!|||%%%%||||!!!|!!|!!!!!!!!!!!|!!!!;::::;;:``...'
####################################################################|`....'%&%|!|!;;|%%|%%%$$%|||%%%|!!!!;;::::::::::::::::;;!!!||%%$$$&$%!!!;;;:'':::;;!!!!!!;;;;!!!!!!!!!!!;;;;;;!!!!!!;;:::;;!;'....'
#####################################################################%`....:!;;!!!!!;|$%%%%%%$$%%|||%||!!!!!;;;::::;;;;;;;;;!!|%$&&&$|!!||||||||!:':::::;;;;;;;;;;;:;;;;;;;;;;:::;;!!!!!!;;;;;!!!;'....: