Semanis Kata Seindah Bicara dari Penulis

Terima kasih kepada semua pembaca ruangan Itu Kata Hatiku ini. Di dalam ruangan ini terdapat pelbagai maklumat dan info-info semasa yang sedang hangat diperkatakan. Penulis juga amat berminat mengemukakan pendapat dan berkongsi info-info berbentuk Islamik. Tak kurang juga jenis pembacaan seperti novel dan cerpen turut dimuatkan dalam blog ini. Jika anda peminat karya sastera, anda akan ketemu hasil-hasil nukilan puisi milik penulis di sini juga. Semoga pembacaan anda penuh bermanfaat dan tinggalkan sepatah dua kata sebagai komen dan respond anda terhadap entry yang dibaca ^_^.
Penulis amat berbesar hati menerima kunjungan anda sekalian.~
skydiamond
Aku ada satu perkara nak berkongsi bersama tentang emel yang baru-baru ni aku terima. tentang pengalaman Razali Awang iaitu juga pemberita TV3. aku harap artikel ni dapat tambah maklumat kamu semua dan bagi banyak manfaat bersama. Aku harap sangat kita semua ni dapat membenci sebenci-bencinya pada regim Zionist ni sebab mereka terlalu banyak bawa kemusnahan kepada Islam dari bermacam segi. message ni aku harap jelas la pada kamu semua sebab dah banyak aku betulkan ayat dia. Maklum lah masa berborak mestilah ada jugak terselit bahasa rojak yang mungkin buat pembaca kurang faham. Jadi aku dah editkan apa yang patut selagi isinya masih menepati maksud.


Razali Awang yang pergi ke Gaza baru-baru ni, datang ke satu company ni  kongsi pengalaman dia. Persatuan Islam Pekerja yang anjurkan. Razali ni setiap kali dia bercerita, mesti tersekat2 sebab dia kata dia tak dpt lupakan pengalaman yg akan dia kenang smpai mati.
Katanya,
"I ada things yg nak share yg buat I tak boleh tido mlm tadi"
kemudian dia pun meneruskan ceritanya...

Mesir
Razali kata ni Firaun modern. Nama je negara Islam tapi dah sangat secular. Sanggup kencing di dinding2 masjid. Mesir sekat sempadan ..Satu-satunya laluan untuk memasuki Gaza . Makanan dan ubatan2 semua rosak kat sempadan Mesir-Gaza. Sempadan Gaza and Mesir lebih kurang 14km panjang. Kalau lah tak ada sekatan, rakyat Palestine takkan kebuluran... Lagi satu, semalam kalau siapa yang dengar siaran Soal Jawab di TV3 bersama mantan Perdana Menteri kita Tun Dr Mahathir Mohamad, kata beliau, di bawah sempadan Mesir-Gaza terdapat satu terowong rahsia yang agak besar dan boleh digunakan untuk menghantar bantuan ke Gaza. Namun, kerana Mesir yg xmahu langsung membantu rakyat Palestin bahkan menghalang negara-negara laen untuk membantu Palestine, kata beliau lagi Mesir ada memasukkan besi2 menembusi terowong itu supaya tiada siapa yang boleh memberi bantuan kepada Palestine. Saya sendiri terfikir-fikir kenapa Mesir begitu mementingkan diri sendiri. Tega Mesir melihat begitu saja malah menyekat segala bentuk bantuan terhadp Palestin selaku saudara sesama Islam juga.
 "Mesir lebih rela bersempadan dgn Israel drp bersempadan dengan Hamas!" – Apa punya manusia ni, kata Razali Awang.
Bukan itu saja, khutbah Jumaat di Mesir mengharamkan khutbah mengenai keganasan di Gaza. Di tahap mana rasa kasih terhadap saudara Islam sejagat semua dapat menilainya. Razali memberitahu pada rakyat Palestin yg dia temubual, di Malaysia setiap Jumaat kami bacakan Qunut Nazilah dan bersolat hajat demi kesejahteraan rakyat Palestine … Berapa banyak checkpoint dia kena lalui semasa di Mesir…tapi dengan pertolongan Allah SWT alhamdulillah dapat lepas.. tapi perit nya..yg mintak rasuah…charge naik bas 500 meter is RM70!!!  Memang sekutu kuat Amerika and Israel . -Eee…tak ingin hantar anak gi Al Azhar..lebih baik hantar ke negara Islam lain..UIA pun dah bagus!! kata Razali lagi.

Gaza ( Palestine )

Terbahagi kepada 2 – Hamas dan Fatah…Belah Fatah ada kasino! Kata wartawan dari Belgium dan Itali, the best strawberry in the world comes from Gaza !
Imam Shafie lahir di sini (sebak pulak bila dengar yg ni). Razali kata rakyat Palestine sangat berpegang teguh kepada ajaran Islam dan mazhab Shafie.
Org Palestine sgt baik dan friendly as compared to other Arabs esp yg kat Mesir tu.. Moyang Rasulullah SAW dikebumikan dia sini (lupa nama ..tapi dia mention Hashim….) Beautiful country, iklim Mediterranean. Kalau tak ada peperangan memang boleh kalahkan Los Angelas.
 
Hamas
Memang kalangan yang rela mati sebab mati syahid.  Rela mati bila-bila masa. Bila bersalam perpisahan dengan Razali dia org ucap
"Kalau anda dtg lagi ke sini, adakah kita akan bertemu lagi"…seolah-olah mereka sangat pasrah jika ditakdirkan mati pada bila-bila masa saja.
Tulang2 yg melekat pada dinding bangungan rosak, tak busuk walau dah berminggu! Mayat tak reput langsung, bila kubur dibedil oleh Israel… punyalah jahat manusia, kubur pun nak bedil, konon tempat simpan senjata.
Hamas ada 25,000 org...tak ada senjata canggih tapi yang mati hanya 100 lebih je!! Hamas ni beroperasi di bawah tanah mereka ada dimana-mana saja. Mereka beroperasi dalam kumpulan-kumpulan kecil.
Isteri yang suaminya mati syahid, hanya ada satu misi, untuk berperang dan mati syahid supaya dapat jumpa suami semula di syurga.. Bagi mereka, kanak2 yg mati berada di sisi Allah SWT. Menurut seorang ibu yg anak nya mati syahid, hari ni sorang mati, esok lahir lagi seorang bayi..

Israel

Memang pengecut sebab tak berani perang satu sama satu dengan Hamas. Di darat hanya duduk dalam kereta kebal. Lepas tu serang guna bom pintar, bom fosforus dari jarak jauh. Dia org tau Hamas ada penembak tepat! Sebab tu, mereka gerun dan takut nak turun dari kereta kebal.

Kereta kebal Israel musnahkan tanaman seperti anggur dan pokok zaitun sebab tanaman ni memakan masa bertahun-tahun nak tumbuh balik. Biar rakyat Palestine kebulur dan tak ada sumber pendapatan. Semua resolusi PBB, satu pun Israel tak ikut!!! Ada back-up besar lah katakannn...  Semua pun tahu siapa sekutu kuat Israel bukan. Hal ini memang dinyatakan dalam Al-Quran bahawa Yahudi adalah musuh Islam dan dendam mereka pada Islam tidak pernah berkurang.

Rakyat Palestine


Sebak terasa bila Razali tengok mereka rebus rumput sebab dah tiada sumber makanan. Kanak2 tiada cita-cita lain selain dari ingin menjadi pengebom berani mati kerana trauma melihat ahli keluarga dibunuh di depan mata sendiri!
Di hospital, pembedahan, jahit kulit atau apa saja…terpaksa dibuat tanpa bius. Sebab ubat dah tak ada. Razali kata tak tahan dia tengok budak2 menjerit2 kesakitan apabila kepala di jahit!
Dia jugak pergi sendiri ke dewan bedah yang telah dibedil dgn bom fosforus ..sebelum serangan ada beberapa orang doktor sedang bedah pesakit….Razali kata tak de apa yg tinggal ..semua dah jadi abu!!! Ada la nampak serpihan tulang sikit2 situ sini…Fosforus ni dia hancurkan kulit dan tulang…Nauzubillah. Ada banyak lagi sebenarnya xdapat nak diterangkan sebab panjang sangat. Razali Awang memang sukarela nak pergi ke Gaza ...Jadi, inilah yg diceritakan oleh beliau.
 
Satu lagi maklumat yang mesti diketahu umat Islam, antara pembekal rifle ke Israel selain dari USA adalah tidak lain negara jiran kita ni ha...yg paling dekat...SINGAPURA! Jadi Razali kata kalau kita shopping kat sana mcm kita sokong Israel juga. tak perlu lah kita berasa bangga melancong di sana. cuma tabur duit untuk belanja Israel je.
 
Jadi kawan dan rakan2 pembaca yang dihormati, kita terus doa dan berdoa utk keselamatan saudara Islam kita di mana jua mereka berada..
Wasalam.

sila scroll ke bawah lagi untuk tengok gambar2, Inilah gambar-gambar yang begitu sayu aku nak menatapnya.

 The bellow photos are not a Movie Shooting or Celebrating a festival with crackers... its a school in Gaza ..  this is the current situation of the innocent people in Gaza !
Make sure you read till last to know what is white phosphorus! and the effect!
 
( UNRWA SCHOOL IN BEIT LAHIA, GAZA , PALESTINE )
http://cache.daylife.com/imageserve/09rz5MwaJI43T/610x.jpg



http://cache.daylife.com/imageserve/00PX7Jb5hqa0A/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/05YS5pWdu56nO/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/03mgfJ71FObTi/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/01jU2Jb4hsbnu/610x.jpg

http://cache.daylife.com/imageserve/002CdzGb6122Q/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/03MYfZGaVCbgN/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0153gFN3Lu68l/610x.jpg


http://cache.daylife.com/imageserve/0aN04NB3pRc61/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/08287YDb219OF/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/053RaGiaWBbjZ/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/08Tyf9H7utgan/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0eBHcblchO31k/610x.jpg
http://cache.daylife..com/imageserve/01ZcgI98Vn8gX/340x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/00sogmBeUJb8x/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/06hw5Ky1i0bwr/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/019A7QR9XJced/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/01f4fbF8pF2WP/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/02AQ72R9Vv556/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0dUxgSJefC3Se/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/048qcQCceg72n/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/00jXefb5zT3HF/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/06OD4pJebga4k/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0b6D6RugLM9A0/340x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0cFd1Wt28l4D2/340x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0gG8f58abwbws/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/07fr3AmgSc4NV/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0b3C8iF4P43Yo/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/02tg56100709G/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0drQda19ej7tb/610x.jpg
http://cache.daylife.com/imageserve/0baUcc84KmcXE/610x.jpg



PLEASE PASS THIS MAIL IN ANY KIND OF INFO .. LET THE WORLD KNOW

CONFIDENTIALITY NOTICE: This message is intended solely for the use of the individual or entity to whom it is addressed. It may contain privileged or confidential information. If you are not the intended recipient, please notify the sender and delete this message from your system. You should not use, review, disclose, disseminate, forward, retain, copy or take any other action with regards to the information contained herein. Bank Muamalat does not accept liability for any errors or omissions or for any loss or damage arising from this message transmission or from any use of this message or its attachments.

Disclaimer added by CodeTwo Exchange Rules

www.codetwo.com


CONFIDENTIALITY NOTICE: This message is intended solely for the use of the individual
or entity to whom it is addressed. It may contain privileged or confidential information.If you
are not the intended recipient, please notify the sender and delete this message from your
system. You should not use, review, disclose, disseminate, forward, retain, copy or take any
other action with regards to the information contained herein. Bank Muamalat does not accept
liability for any errors or omissions or for any loss or damage arising from this message
transmission or from any use of this message or its attachments.

*****************************************************************************
This message originated from the Internet. Its originator may or may not be who
they claim to be and the information contained in the message and any
attachments may or may not be accurate.
******************
****----------------------------------------- ************************ This e-mail is confidential. It may also be legally privileged. If you are not the addressee you may not copy, forward, disclose or use any part of it. If you have received this message in error, please delete it and all copies from your system and notify the sender immediately by return e-mail. Internet communications cannot be guaranteed to be timely, secure, error or virus-free. The sender does not accept liability for any errors or omissions.
*******************************************************************************
"SAVE PAPER - THINK BEFORE YOU PRINT!"
 
0 Responses

Post a Comment

Anda dialu-alukan memberi komen berguna terhadap artikel ini~

Related Posts with Thumbnails
.              ................                                 ...``...``.`...`;$#######@%;::;;;!||!!!%%|$@###########################################################################################$
..            ......... ......          .                       ........``.....:!!!;:!$##$|;:::;!!;;;;!%%%&############################################################################################$
.             ........... ...                                  ...........```..:;;|;':%@@$|;::::!|!!;;|%||&############################################################################################$
              .`......  ...                                        ...........`::;;:!|@#@$!:'::;!!!!;!|%|!&############################################################################################$
              ``.....     ..                                      ..``....... .';;!!||$#&!;:':;;;;;!!|%%!%@############################################################################################$
              .......   ....           .                         ..``.........'!!!;:::!%$|;'':;;;;;;;;!||$#############################################################################################$
             .`. ..     ..                                     ...............'!||;'':|@$:''''':;|!!;;!|%@#############################################################################################$
             .....    .....                                       ............;|!;:'';!%|:''':;!;;;;!||||&#############################################################################################$
             .`.....  ......                                      .......... .:!;::'':%%!::'':;;:::;!!%|%##############################################################################################$
             .....    .....                                      ......... .`';::;'``'!|:':'':;;;;;!;;|||@#############################################################################################$
            .`....   .....                                       ....... ... '!!::'``'!!:::''':;!!;;;!%||&#############################################################################################$
            ``....   .....                                        .........  :%|:::`'%&;''::::::;:::;|||$##############################################################################################$
            `.        .. .                                        ........  `;!;;;:':|;::'':::::::':;!||&##############################################################################################$
           .::|!.    .....                                          ....... .!|;!;:'`':::'''::::;::::!|%&##############################################################################################$
           .::'.    .....                                          .......  '|||&%:`';!:'::''::::::;;!!|@##############################################################################################$
           ``.      .....                                          ......   '%!!|;'.`||::''':''::;!;;|%$###############################################################################################$
           `.        ...                                          ......   .;|;!;`.';!!''''':''::::;|||$###############################################################################################$
          ``..     .....                                         .......   .;!::::'`;!:''''':::::;;:!|%@###############################################################################################$
           ..     ......                                          .......  `!!;;'`.';!:''':''';;::::!;;$###############################################################################################$
         .`.        .......        .                              .....  ..';;;;'`.`!|:''''''';;;;;:!%$################################################################################################$
         .`.       .......     .. `:.                            ........ .:!;;:'`.'!;''''''':;;;;:;!|$################################################################################################$
         .....   ...........                                       .......`;;:::'..'||:''``':::::;:;%|$################################################################################################$
         ``..   ..........`.                                      ........';;'''`.`;|;'''''''''::;;;%$&################################################################################################$
        .`...  .  .........                                      .........';;::'```;!;:'''```':::::;!|&################################################################################################$
        .'`.. ..........`..   .. .      .                        ..```. ..';;:'`.``;!;'''`''':::::;!||$################################################################################################$
        ``  ..........```::   `.                                 .``.... .:;:::`..'||:'''```':;;:::;!$#################################################################################################$
       .''............````   `:. .     .                        ..........:!;:'````;!:'```''''::::!!!|@################################################################################################$
        ``........`.....':`  ..                                 .........'::::'```:!!;'`''''::::::;||$#################################################################################################$
       `'`............```'`  '' ..                             .....`...`:!!:'```':!;:''''''::::::;!|$#################################################################################################$
       `'`..........```.`'.  '. `.                            .....``````':::'```';!;:''''';!!;::::;|&#################################################################################################$
       ``...........````':` `' .`    ..                      ......``...`:;''''`';||;:::::;;:::::::;|@#################################################################################################$
      .:'..........````'`.  ``                               ...........`;|!:'`.            .`':!!!!%@#################################################################################################$
      ``...........````''` `;'                               .....````                              .:%@###############################################################################################$
     .'`.....`....````'!!. ';. .                            .....                                        '|@###########################################################################################$
 ..  `'`.......````````:;`.``  `     .                    ...             .....````...                       `|&#######################################################################################$
$!'`.```.....`````````'''..:'        .     ...           ..        .````'```````````````''''`.                   `|####################################################################################$
`':%@%'....````...``''''`  `.      ..     .....       ..       `'``````````````````````````````':'`.                `%#################################################################################$
````````..````````'':|!.  .'..`.    ..   ......      .      .```````````.````````````````'''''``'''''``.               `|##############################################################################$
`````.````````'''''''''`. ..        .     .....    .      `'`..````....``````````````''':;||%%$$$%%||;::::`               '$###########################################################################$
'````````````'''::''':;' .''        .     .....         ':`.``````````````````````';!%$$%$$$$|;;;;:;;!!!|%|!:`              .!@########################################################################$
::''`````````'';;''''::` .:` `.    ``.  ......        `'````````````````````````:|%|||||!;;:'':;;:::::;:::::;;!:.              '&######################################################################$
:;:'''````''';;''''''''. ':       .`.  .......      `'````````````````````````';|||!;:::''''`'';;:::!|!::!;;::::::`              `%####################################################################$
':;:'``''''::'''''`';:` .'` .`    .`.   ......    .`'```````````````````````''::;;::''''``:!|%$&&&&@&&$$%|!;;;;;;::;'.             '$##################################################################$
  `;|%!'````':''`';;::`  `. .    ...   ......    .''```````````````````````'''::::'''''':!!$&@@@@####@@#@&%!!!!!;;;;;;'.           . '&################################################################$
      .`''|$%%%!!!::::.  '`    .............    .''`````````````````````````''''''''''';;!$&&@@&%%&##&%|&@@&$|!!;;;;;;;;:.         . ..!@##############################################################$
                ..``     .  .     ``........   .''''''``````````````````````''''''''':;;|&&|:|&@&%!%&|:':|$&&&$|!;;:::::::'.      ..  . `%#############################################################$
:;!!;'.                          .'`.......   .'''''''```''''`'``````````````''''::::;;%&$;`.`'!%$$%|!||%|%%%|!;:::''''''''::. .     .....;@###########################################################$
;:`....`:;;'`.   ``.  `.       .... ......   .`''''':;!||!!;:::''''''```````'''':::::;|&$;'';;|!;:'''''':;;:::::'''''''''''':;'.   ........`%##########################################################$
'``'':;!:'`  .':!||:'`..`.         ....``.   `''''!$&$%$%%|!;;;::::''````````''''::::!$&%;;::::::::::''''''`''''`````''''''''::;'.   ....... ;@########################################################$
;%$$%!' .  .:|%!;:`.  .``'!'      ..````.   .':;%&&&$%%|||!!!;;;;;::''``.`````'''':':!%!::;;::::'''```````````````````''''''::::;;`.......... .%#######################################################$
!;'''':!||!;'.    .`''':!|!!`    ..`````..  '!$&&&$%!!;;;;;;;;;!!;;:''```.`````'''`''''''''```````````````````````````''''''::::;;!:`........   :&#####################################################$
;!:``'````';|%$&$|;'````'. `''  .`..````.  `|&&$%!;;!::::::::::;;!!;:'````````````````````````````````````````````````'''''::::;;;!|!'........   .%####################################################$
'`''`````''``'``'':!;::'`````'::''`.````. `|&&%;;;:;||%%||;''::::;;!:'````````````````````````....````````````````````''''':::::;;!!||'.......    `|###################################################$
`````````````''``':':;''':;:'''''`..``````!$$!!|!%&@&&@@@@&$|!:''':;:```````''''''''``````.``````````````````````````'''''':::::;;;!!%|:.......  ..'$##################################################$
````.``..`````````.````'```'''::`. .`````;%$|!!%&@&&##@&&@@&$&$|:'''```...```'''''''''''``````````````..`````````````'''''':::::;;;!!|%%'.....  ....:&#################################################$
......`````..``..`..`````````'`.  .`''``';!!!%$&@&$&@&$|!!%|'`:%|:'`````.```'''''````''''''``````````````````````````'''''::::::;;;!!||%|'...........:&################################################$
.....`...`````..```````````':;;'....`'''':|%|$@@&|;;$@@&&&|:':'''''''''````':;!||||!!:::::::`````````````````````````''''::::::::;;!!|||%|'..........`;@###############################################$
......```````````````````'::.     .'''''''!%$@@@$;'':!%%;'''''''':;::;;;::;!&########&|;::;;'```````````````````````''''''::::;;;;;!!!||%%:`..........`%###############################################$
   ... ....```````````````.      .`'''''''!%$@@@%;;|%|:'''''''''';!!!!!||!!;!|||;;|%$|;;;!!;'``````````````````````''''''':::::;;;;;!!||%$!`...........;@##############################################$
        ....```````'``'':'       .`'''''``;%$&&&&&%!:':'''''''``:;|$@#@$%||!!;;''''`''::;:'```````````````````````'''''''':::::;;;;;!!!||%|:`...`......'$##############################################$
       .......```````'''''`      `''''':'';$$$@@$!;:'''````````';;|&####@%|!!:'''''''''''`''``````````````````````''''''':::::::;;;;;;!!!|%!'..``......`%##############################################$
.     .     ..```````':!;.      .`''''';:`;%%%$%!:''''`````````':;!%@##@%!;::'''''''''''''''''''''````````````''`''''''''':::::::::;;;!!!|%|:`````..```'|##############################################$
            ...`````':!:`       `'''''';:':|%|!;:'''```````````';!;;!||!;::''''':''''''''''`''''''''''''''''''```''''''''''::::::;;;;;!!!!|%;`````````':|@#############################################$
.          ....`````':!;.     ..`''`'''::''||!:'''`````````````'';!!;;;!;::''''''````'':;;;;;:::'''''':::::''''````'''''''':::::::;;;;;!!!|%|'`````':::;|&#############################################$
 ..         ....```:!|:`        `:'''''```';!:''````````````````'';|%|!;::''::::':;!!|%%%%%%|||%%%||!!;;;;;::'''```'''''''''::::::;;;;;;!!!%%;````''';|!!$#############################################$
.....       ..````':!$%`       .`'`''`'''''::'````````````````````''::::::;!!!|||%%%%%||||%%%%%%%%%$$&&&&$|;:'''`````'''''''::::::;;;;;;!!!|%;'````':;;;|@#############################################$
..          ..```:;!|%!.     . .':''''''''''''````````````````````''':::;!|||||%%||||!:``';;;;!%%|!!|$$&$|;:''''```''''''''''::::;;;;;;;!!!|$|'`'''':;;!&##############################################$
.        ....```':;!%!.      ...''``'''''::'''''``````````````````''::;!||%%$$%||!;:'..``':::::;!!!!!!;:'''''`''''''''''''':::::::;;;;;!!!!|$|:'`'''':!|@##############################################$
....  .......``':;;|%'       ..`'''''''''::::''''''`````````````'''::;!|%%|%%%|;'..`':'````:;;;!!!;;::::'''''''``'''''''''::::::::;;;;!!!!||%|:'`':''::%###############################################$
```...````..`'::':!|%'         `''''''':::::::''''''''```````'''''::;!%%%|||||;'''::``````.`':;!;;;;:''''''''''`''''''''':::::::::;;;;!!!|||$%;'`:::'':$###############################################$
```..```..`````'`'::|!`       .`:'''''''':;;:::'''''''''''''''''':;;!|%%%%%%|::''`'::::::;!!!|!!;;;:'''''''''`````'''''':::::::;;;;;;!!!|||%$%;''::::';$###############################################$
.....`````..```:!|%%;.        .':'''''''''::;:::'''''''''''''''':;;!|%$$$%%!:'''''::;!!|||||!!!;::'''''`'''''''`''''''''::::::;;;;;;!!!!||%%$%:':;:::';&###############################################$
';|!;::::`````'';:`.          .':'''''''''':;;::::'':'''''''''''::;!%$&&%!;::;!!;!!!|||%%%||!;;:'''``````''''''''''''''':::::;;;;;!!!||||%%$$|:::;::'':$###############################################$
''::'```'''':!|!||;::`     ...`;;'''''''''::;;;;::::::::'''''::::;;!|$&&%!|||||||%%%%%%%%|!!;:'''`````````'''''''''''':::::;;;;;;!!!!|||%%$$$;';;:::'''|@##############################################$
%!|%!!!;'`''``.```'`.   '%|. .':::'''''''':::;;;;;::::::::::::::::;;|%&&%|%%%%%||%%%%|!!;;:''''```````````''''''''''':::::;;;;;!!!!|||%%%$$&|:;;;:''''::%##############################################$
;;'`..  .``. .`'':;:;|%|' . .'::''':''''''::;;!!!;;;::::::::::::::::::!||%%%%%%%%||!!;;::''''````````````''''''''''::::;;;;;!!!!!|||%%%%$$&%;:;:'''':''':$#############################################$
''``'::!%|;|%!;:''``'`     .`::`''''''''''::::;!!!;;;;;:::::::::::'':;;!|||%%||||!;;::'''''``````````````''''':::::;;;;;;;!!!!||||%%%$$$&&%;;;:''':::'''':$############################################$
@@@#####@&&@&|;'``'.        .'''''''''''':::;;!!!!!!;;:::::::::::''':::;;!!!!;;;;::''''`````````````````''''::::;;;;!!!!!!!!||||%%$$$$$&&|;;;:''';;::''''`:$###########################################$
`::::;;;;;!$###@!         ..''`'''''''''':::;;!!!!!!;;;;:::::::::::::::::;;;;;::::''''``````````````````'':::;;;!!!!!!!!!|||%%%%$$$$$&&$!;;::'':;;;;:'''''';&##########################################$
.````''''''|##%:`  .       .`::''''''''''::;;;!!!!!!!!;;;;::::::::::::::::;;;:::'''''``````````'''''''':::;;!!!!|||||||||%%%%$$$$$$&&$%;::::'';;:'':::::::''!@#########################################$
..`'''`````:$&;'`        ..`'''''::::'''::::;;!!|||!!!!;;;;::::::::::::::;;;:::::''''''''''`'''''''''::;;;!!!||||%%%%%%%%$$$$$$$$$&$$!:;|!''';;::::::::::''':%#########################################$
``'``````'`;&$::`        ..`''''::::::''''::;;;!||%|!!!!;;;;;;:::;;:::::;;;;;::::::'''''''''''''':::;;!!!|||%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$%;::!!;|%!;;!;;;;;;::'''''!&########################################$
``````````';&%::.        `.`':'''::'::''':::;!!!|||%|!|!!!!!;;;;;;;;;;::;;;;;;::::::::''::::::::;;!!!|||||%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$%!:''!%!%$!!;;:::::;:''''''';&########################################$
``````````.;&!`'         .``''''''''''''::::;;!||||%%%!|||!!!!!!!!!;;;;;;;;;;;;;;;;;;;:::::;;;;;!!!|||%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%;'`'';!|$$$%|:::':''``''```'';&########################################$
````````. :@$'''         ..`''''':'''::'':;;;!!|%%%%%%%||%|||!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||!!!!!!!!!!!||||%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%$$%!;|||;:;%|;|$%!:::''''''`````'':%#########################################$
`'````..`''$$''`        ...`'::::''':''':::;;;!||||%%%$$||%%||||||!!!!!|||||||||%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%$$%|||!;;;::;;:|&%;:'''::::'`.``'::;$##########################################$
```````..'|&;    ..      . `'::''::;:''''::;;!!!!||%%%%$$%|%%%|||||||||||||||%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||!;:'''::'`'':''''``````.`'::;;;!|$##########################################$
``````';:.`|:..  .     .`...`'''::::'``''::;!!!!|%%%%%$$$$$||%$%%%%%%%%%%%%%%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%%%%%|!;:':;;:::''''`:!:.``````''::;!!!!!!!%@########################################$
```````:'`!$'..  .     ....':''':;::'''''':;;!!!!||%%%%%%$$&$||%$$$%%$%%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$%||||;;;;;''````':'``````';:````'::::;;;;;;;:|#########################################$
```````!!:$$`.` .`     ...'::''''''''''''::;!!!|||%%%$$$$$&$&#@$%%$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$&$$%%%||!;;;;:''`````''''````````':;:``':;;;;;;;;;;!!$########################################$
``````';::|!.'` `.    .```''''''':'``'''::::;!;!|%%%%%%%$$$&@####&||%%$$$$&&$$$$$$$$$$%%%%$$$$$$$&&&&&@$%$%%|!;!!;:''::'```''''''`````````'':;!:``:;;;;!!!!||!!|@######################################$
```.```'``;' ...'.    `'.`''''':'`````'''::;;!!!||%%$$$$$%$&@#####@||||||||%%%%$&&&&&&&&&&&&&&&&&$%%$$%%$@@&$|;:::::;;!!;:'''''``````````'''''''::':;!!!|%%!:;|!|&#####################################$
''````'. `;`.. ..     .`.`'''''````````'':;;;;!!|%%%%%$$$$$&########@$$%!|!;!||||||||||||||||%%%%%|%|%&@@@@&$|:`''::'`';%|:'''````````````````'''':';!!|!;:'''::!!%####################################$
````.....:!`.. `.     ```::'''''''````''':;;;;!||%$$$$$$$$$&######@@@@||&%||%|!!!%$&$$$%%%%||!!;;;;!$&$$$%!:''`':::````'!%|;`````````````.```````'':':!;''::::::'':!&##################################$
```.';:'... .   .    .'''''`'''''````'''':::;!!||%%$%$$$$$$@#####@@@@#&$$!;||!!|%%%$$%%|!!;!;;:::';|&&$!:''''':::'``````';'.``.````.```......```````''`:;:'';;:'```';%#################################$
````...  ''.`. `   ..`:'''''''``````'`''''::;!||%$%%%$$$$$$@#######@@##%;:;:!|;:;;;!%&&$$|!;;;;!|$&&&&$!:::::::'`````````....```````````......``....`''``:;!;:!;`...';!&###############################$
```.``.  '... .`     ':';;::'````.````'''':::;!|||||%$&&&&&@###########@|:':!;:::::;%&&$%%$&&&&&&@&&&&$!;::::'```````.'!;`.......................``````'::;:::!;`....';;%##############################$
``..    `'... .`    .`'''''''``.````````'''':!!!||%%%$$$$$&@#####@#@@##$!|%%$&$|;::'''''':!||||%&@@&$$|;:''``.``.`....'!;`......................`````'':::;;:';!'``..`;!:!@############################$
``.:!'..;;.   '.     `'''':'```````````'''';;!!||||%%%$$&&&@####@@@@#$;:''::;;;!%$&&$$%%%|!;;;;;%&&@$;'``..........```'::`...`........````````````'''':::;;:;!;''''`..'!;::':$#########################$
```..```'`.`  `.    .``'''`````''```````'':!!;;;!|%$$%%%$&@#####@@@@%;:::'''``..`...``````..``.`:;:`...........``..``.`':'```.````````````''```''':::::::;||;'':::'```'!!:''`'!@#######################$
`..``. .:``' .`     `''::'```''````````''':;::!!!|||%%%%$$@#####@@@@|`````....`....``........ ...`.`'''`':''`````..........```'`'''''''''''::::::::;;;;;;:;!|!:::::'```''''```':%######################$
`````. ';.`' .`     `''':'''''`````````'::::;;!||||%%||$$$@####&@&;`.``..................`````''''````''````'```.......```'':'''':::'''':::::;;;;!!;;;;;;!!!!%|::::```'''````':::;%####################$
```....`` .. `.   ..'''':''''`````````'::::;;!!!!|||||%$$&####@%'........`.................''`''`````````````...``..``````'::''::::;::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||%|;;;'``'''''```':''';&#########@########$
`````..;:.`. .  .. `:'`'''''``'`````'''::::;;;!!!|%%$$&&&&@#$:.......`````............  ..........````..`''````````````'`'::::::::;!!!;;;!!!!!!!!|||!!!!!!!;!!|||;:'`''''''`':::'''''|#################$
````..:!`.. .'.    `''''''''`'''````'''::::;;;!!!!!!;::''``````.  .........................```````.. .`'```''````'````'''':;;:;!!!!!;;;;;;!!!!!!!|||!!!!!|||||!|%;'``''''''''::''``''':%&@###@&&$&@####$
```::':'.`. `` .. .':'''''''''''```''':::::;;!;;;;;:::''''''```.``....````....................`````.``````````'''''''::::::;;:::::;;;;;;;;!!!!!|||||||!!!!!|||!|%!'''''''''':;:''``````:::'':;!!!;;!%##$
'!|:'';;`:. ``     `''::''''''''''''':;!!|||||!!!!;;;;!!;:''`````::'|%!:`...`........ ....```````'``````````````'''''':::::;;;;;;!;;;!!!!!!!!||||||||||!!!!||!!||%!:'''''''':!;:'```````''''':::||!;!!$%
''``..'``'`.`. ...';:'''''''''''''''::;!!!!!!||||||!!!!!;:'''''':|!;!%|!;`.................```'``````````''''`'''''':::::::;;;;;;;;!!;!!!!!!!!!!|||%|||||||||||||||!:'''''':;;::''```````''::::::%&%!!!!
`''`.`:`'' .'...  `::;;:''''''':'':;;!||!!!!!!!!!!!|||||!;:::';!;;:!$%;;;'.```.............````''''`'''``'''''''':::::::;;;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!|||%%|||||||||||%%||%!:''''':;;::''```````''':''''!$$$%|!
'`'`.`'`'` .`. ...:!:::;|$$$%%%|!;;;||||||!!!!!!!!!|||%%!:;;!%||;:;!%|;!|:''''`.````.```````'```''`'''':''''''':::::::;;;;;;;;;!!!!!!!!!!!!!!!|||||||||||||!!||%||||%!'''::::::''```````````'::'''!$$%%|
''`. ::`'` '`.``.`;!;;%&%!;!!!||||%%||!!!|%%||||!!!!!|||!;!%: `%&$%!:!;:!|;:'''````````.``.````````''''':''''''''''::;;!;;;;;;!!;;;!!!!!!!!!|||||||||||||||!||||%||!!%!:':::::'''`````'''''```'''':|$%|!
''`.`;:''`.'`....`;!!$&@&%|%%|||||||||||!!!!|||||||||!|||||%&$$%::;%%:;!;||:'':;:```````````````````'''`'''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||||||||||||||||!;!|;::::::'''```''''''''''''''':%$|!
':'`:;'`` `'.`'`.'::|&&$$&@#@@@&$||||||||%|||||||||||||||!|%%%$&!':%&&&&&&|::::;;;'````'````'````````````''''''':'':::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!|||||||||!|||||||||!;;!||;::::''```''```'`''''''::'';%|!
''`'!|''` `'.```'!|$##@############@&%||||%%%|||||||!!!||!!||:`!&&@$;'':%@@%;;;;;!!:'''``''```````````'''````'''':::::;!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!!!!!|||||||||||||||||||!;;;!%|;;;:'''````````''``''::'''';||
''``::`'`.'''%&@#######################@$%||%%%%|%%||!!!||!;|&@$' '%|!|%$%:;|!!!!!!!;'''''''''````````````'''''''''::::;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||||||||!!!||||||||!;;!!%%;::'''```````````''':::''':!|
'` .|%!$@#################################&%||%%%%%|||!!|||!!!%&$%%&&%|&@|:;|!;;!!!!||;:'''''`````````'''''''''''''''::;;!!!!|!!!!||!!|!!!!!||!!!!!!||||||||||||||||!!!!;!%|;''''```````````'`'!%%%$$$%!
%&##########################################&%||%%%%%%||||%!;;!|$&&$!`'!|$@@@%;;!!!!!!;;;:''''``'```````'''''''''''':::::;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!!!||||||!!!!!!;!||;'''`````````````:%@&$$$&&%
##############################################$%|%%%%%%%||||!;;!|||||%$&$$&&&$!;!!!!!!;;;;;:'''''```''''''''''''''::::::::::;;!;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!|||!!!!!!||||||!!!!!;;;;|%;``````````````;$&$%!:'':
################################################&%|%%%%%||%%!;;;;!!!|||||%%%!|%!;;!!!!!;;;;;:::''''''''''''''''''':::::::::::;;;;!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!||!!!!!|||||!!!!!;;!|%%|'```````....````|%;'````':
##################################################&%|||%%|%%|!;;;;!!|%%%||%%%||!;;!!!!;;:;;;;::::'''''''''''''''''':::::::::::;;;;;!!;;;!!!!!!!!!!!!!!||!!!!||||||!!!!!|%$%|;'```````.....```:%$;'`````:
####################################################&$%|||%%%!;;;;;!%$$$$%;;!|!!!!!!|!!;;;;;;;::::::''''''''''''''''''''::;;;;;;;;;;;;;!!!!!!!!;!!!!!!!!||||||||!!!|%%%%|;''''`````........`'|$$!'`````:
######################################################@$|||%%|!;;;;!%$$$!::;:'';!!;!||!!;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''':::::::::;;;;;;!!!||||!|||||||||||||%%%%|;:::::''`````````````'|$$$|'`````:
########################################################@$||%%|;;;;!|$$$%|!;!|$$$|!!!!!!;;;;;;;:::::::::''''''''''''''''''''''::::::::::::::::;;;;;;;;;;!!|||%%$$%%!;::::::''`````````````:!!||%%;`````:
###########################################################&|%|!;;;!|%$$%%%%%||$$%|!!!|!;;;;;;:::::::::::::''''''''':::::::''::::::::::::::;;;!!!;;::::;;;!|$$$%!:':::;;::''''`````````';!;:;!%%%;`````:
#############################################################&%%%|!!|%$$%|%$%%%%&&%|!!||!;;;:;;;;::::::::::;::'''''::::::::::::::::::::::;;;!!;;;;;;;;;|%$&&%;'''````````````````````';||!:::!%$!'``...:
###############################################################$|%%|||$$%|||!!!%$%%|!!!|!;;;;;;;;;:::::::::::;:::''::::;:::;;;;;:::::::::;;;;!!;;;;!|$$$$%;``'````````````''`''````:%%!!!;::';%%;``````:
###############################################################&!:!%$%%$$%||%$$$$%|%%||||!;;;;;;;;;:::::::::::::;::'::::::::::;;;;:::::;;;!!!!!!!!%$$$%;''````````````''''''''''''!&&|!!!;::':!|:````..'
################################################################$;'`:%$$$%|%$|:';%%||%|||!!;;;!;;;;;::::::::::::::;:::::::::;;;:;;;;;;;;;!!!!||%$$$%;'``'```''''`''''''''''''''':|$&%!;!;;::'::;:````..'
################################################################&;``.`;$&$$|;:|%!|%%||%|||!!!!!|!;!;;;::::::::::::::;;:::::::;;;;;;;;!!!!!!|%$&&%;:'''''''''''''''''''''''::'':;!|||!;;!!!;::::;:``.`..:
#################################################################&;....'%&$$||%$%|$$%%%%%%||!!!|%|;!;;;;:::::::::::::::::::;;;;;;;!!!!!!|%%$&$|;'''''''::::::::;!!|||||||||||!!!|!;;;!!!!!;::'':;'``...'
##################################################################@!`...`|&&&&$%%%$$%%%$$$$%||||%%|!!!!;;::::::::::::::::::;;;!!!!||%%%%$$$%|;;:''''':;!|||%%%%||||!!!|!!|!!!!!!!!!!!|!!!!;::::;;:``...'
####################################################################|`....'%&%|!|!;;|%%|%%%$$%|||%%%|!!!!;;::::::::::::::::;;!!!||%%$$$&$%!!!;;;:'':::;;!!!!!!;;;;!!!!!!!!!!!;;;;;;!!!!!!;;:::;;!;'....'
#####################################################################%`....:!;;!!!!!;|$%%%%%%$$%%|||%||!!!!!;;;::::;;;;;;;;;!!|%$&&&$|!!||||||||!:':::::;;;;;;;;;;;:;;;;;;;;;;:::;;!!!!!!;;;;;!!!;'....: